دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت سنگینی معده بعد از خوردن غذا چیست؟
7
زمان مطالعه: 7 دقیقه
علت سنگینی معده بعد از خوردن غذا چیست؟:علت سنگینی معده بعد از غذا/توصیه‌هایی برای پیشگیری از احساس سنگینی و ورم معده با این بخش از دلگرم همراه باشید

علت سنگینی معده بعد از غذا

توصیه‌هایی برای پیشگیری از احساس سنگینی و ورم معده با این بخش از دلگرم همراه باشید.

Sleep after eating

دلیل سنگینی معده بعد از غذا خوردن

تاحالا برای شما هم اتفاق افتاده است که بعد از خوردن یکی از وعده های غذایی احساس سنگینی و بی حالی کنید؟ این حالت نشانه ای از یک ناهماهنگی در دستگاه گوارش است به نوعی که با هضم نشدن صحیح و به موقع غذا مانع از دفع طبیعی ان می شود.دستگاه گوارش از دیدگاه طب سنتی، به عنوان عضو بسیار مهمی در نظر گرفته می شود، در این رابطه دستیار تخصصی طب سنتی اظهار داشت:مهم ترین ورودی و خروجی بدن در این بخش است؛ اما تأثیر مزاج بر این سیستم، بسیار در تشخیص اهمیت دارد.

به گفته وی رفتارهای گوارشی مهم شامل قدرت هضم، اشتها، یبوست و لینت مزاج و کیفیت مواد دفعی است. هر چه حرارت مزاج بیشتر باشد، قاعدتاً قدرت هضم بیشتر خواهد شد.این دستیار تخصصی طب سنتی اضافه کرد:اصولاً پدیده هضم، با احساس سبکی ناحیه سر دل یا زیر جناغ همراه است و فرد احساس راحتی یا سبکی می کند. البته به شرط به آنکه غذا نیز معتدل، غلیظ و سخت الهضم نباشد.

مصرف برخی از محصولات لبنی را کاهش دهید

علت سنگینی معده بعد از غذا

ممکن است مصرف زیاد محصولات لبنی سرمنشأ ورم معده و احساس سنگینی باشد.زمانی که سن بالا می‌رود فعالیت آنزیم LPH که وظیفه‌ی هضم لاکتوز (قند شیر) را دارد به طور طبیعی کاهش می‌یابد. در نتیجه لاکتوز به خوبی هضم نمی‌شود. زمانی که این قند وارد کولون می‌شود تخمیر شده و تولید گاز و ورم معده می‌کند.اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید مصرف مواد لبنی را کاهش دهید. از مصرف شیر پرچرب، پنیر سفید پرچرب و غیره بپرهیزد و به جای آن محصولات لبنی کم چرب و به میزان کم میل کنید.

حواستان به فیبرها باشد

فیبرها باعث راحتی دفع شده و فلور روده را تنظیم می‌کنند؛ به این ترتیب باعث کاهش ورم معده می‌شوند. اما توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف فیبرها یعنی بیش از 20 گرم در روز نیز می‌تواند باعث تولید گاز معده شود.فیبرها دو نوع هستند: فیبرهای حلّال و فیبرهای غیرحلّال.نتایج پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها ورم معده را بهبود می‌دهد اما هنوز محققان به طور دقیق نمی‌دانند چگونه و با چه مکانیسمی گروه اول اگر به اندازه مصرف شوند برای دفع راحت مفیدند. گروه دوم قابل تخمیرند. در نتیجه مصرف بیش از حد آن‌ها باعث تولید گاز زیاد، ورم معده و احساس سنگینی می‌شوند.فیبرهای حلّال در آلو، موز، سیب، گلابی، مرکبات، لوبیا، عدس و غیره و فیبرهای غیرحلّال در کاهو، اسفناج، سبوس گندم وجود دارند. پس در مصرف این مواد غذایی زیاده‌روی نکنید.

از مصرف نوشابه‌های گازدار بپرهیزید

اگر از ورم معده و احساس سنگینی رنج می‌برید بهتر است مصرف نوشیدنی‌های گازدار را تا حد امکان کاهش دهید. به خاطر اینکه گاز این نوشیدنی‌ها راه لوله‌ی گوارش را بند می‌آورند و در جداره‌ی معده و روده کشیدگی ایجاد می‌کنند. برای همین باعث ایجاد احساس سنگینی همراه با ورم معده می‌شوند.

مواد غذایی ضد ورم معده را دریابید

  • برخی از مواد غذایی کمتر تخمیر شده و یا باعث دفع گاز می‌شوند و برای همین احتمال ورم معده را کاهش می‌دهند. توصیه می‌کنیم سبزیجاتی مثل آرتیشو، رازیانه، زنجبیل، آووکادو، مارچوبه میل کنید.
  • در بین میوه‌ها به آناناس، پاپایا، گیلاس، انگور، توت فرنگی، تمشک، طالبی، کیوی اعتماد کنید.
  • گوشت قرمز و گوشت ماکیان را دریابید.
  • برنج قهوه‌ای، گندم سیاه نیز مفید است.
  • توصیه می‌کنیم به غذاهایتان زیره، گشنیز، رازیانه و یا دارچین اضافه کنید تا ورم معده و احساس سنگینی تان کمتر شود.

آدامس ممنوع

حواستان باشد وقتی آدامس می‌جوید هوای زیادی وارد لوله‌ی گوارش می‌شود و برای همین روده و معده انبساط بیشتری پیدا کرده و شما دچار ورم معده می‌شوید.برخی از گیاهان باعث دفع راحت شده و یا بادشکن هستند. برای همین با ورم معده مقابله می‌کنند. مثل رازیانه‌ی سبز یا آویشن، بادرنجبویه، نعنا فلفلی، گیاه رزماری

و غیره

علاوه بر این آدامس حاوی میزان زیادی سوربیتول است. سوربیتول نوعی قند است که به سختی جذب می‌شود و برای همین باعث تولید گاز و احساس ورم معده می‌شود. پس لطفاً آدامس نجویید.

سر میز دقت کافی داشته باشید

اگر بعد از غذا دچار احساس سنگینی و ورم معده می‌شوید باید اصولی را سر میز غذا رعایت کنید. سر میز آب زیادی ننوشید. به عقیده‌ی متخصصان نوشیدن زیاد آب امکان دارد شما را دچار ورم معده کند.بزرگ‌ترها بی دلیل توصیه نمی‌کنند سرسفره حرف نزنید. اگر زمانی که غذا می‌خورید مدام حرف بزنید هوای زیادی می‌بلعید و در این صورت دچار ورم معده می‌شوید.غذای خیلی داغ یا خیلی سرد نخورید. در این صورت خیلی سریع غذا را می‌بلعید و برای همین هوای بیشتری وارددستگاه گوارشتان می‌شود که مشکل ساز خواهد شد.

غذاهایتان را به خوبی و با دقت بجوید

خوب جویدن مواد غذایی احتمال ورم معده را کاهش می‌دهد. به خاطر این که این کار غذاها را بسیار ریز و به خوبی با بزاق آغشته می‌کند. در این صورت کار معده سبک‌تر می‌شود و کار گوارش راحت‌تر انجام می‌شود، به این ترتیب احتمال ورم معده نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر این خواهش می‌کنیم غذا را آهسته میل کنید. تند غذا خوردن باعث بلعیدن هوای زیاد شده و احساس سنگینی می‌آورد.

جوشانده‌ها کارسازند

برخی از گیاهان باعث دفع راحت شده و یا بادشکن هستند. برای همین با ورم معده مقابله می‌کنند. مثل رازیانه‌ی سبز یا آویشن، بادرنجبویه، نعنا فلفلی، گیاه رزماری و غیره. سری به عطاری بزنید. این گیاهان را تهیه کرده و جوشانده‌ی آن را میل کنید.

آیا پروبیوتیک‌ها موثرند؟

پروبیوتیک‌ها در برخی از ماست‌ها یا به صورت مکمل‌های غذایی وجود دارند. برخی افراد معتقدند که این ترکیبات باکتریایی مشکلات گوارشی را برطرف می‌سازند. اما با این حال تأثیر آن‌ها به طور دقیق اثبات نشده است. نتایج پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها ورم معده را بهبود می‌دهد اما هنوز محققان به طور دقیق نمی‌دانند چگونه و با چه مکانیسمی.حواستان باشد وقتی آدامس می‌جوید هوای زیادی وارد لوله‌ی گوارش می‌شود و برای همین روده و معده انبساط بیشتری پیدا کرده و شما دچار ورم معده می‌شویدبه عقیده‌ی برخی از متخصصان این ترکیبات برای پیشگیری از مشکلات به وجود آمده در دستگاه گوارش که ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها است و یا در خصوص وجود بیماری‌های التهاب روده مفید هستند اما در خصوص درمان ورم معده تأثیرشان به اثبات نرسیده است.

علت سنگینی معده بعد از غذا

دیر هضم شدن و سنگینی بعد از غذا خودرن

سردی مزاج علاوه بر آنکه موجب کندی هضم و احساس ثقل یا سنگینی پس از خوردن غذا است، در موارد تشدید سردی و بیماری؛ فرد تا مدت های طولانی، حتی می تواند 8 ساعت پس از خوردن غذا احساس سنگینی داشته باشد.از نقطه نظر گوارشی، «خشکی» با یبوست و «رطوبت با لینت یا نرمی» مدفوع بروز می کند. «حرارت» (در صورت افزایش) موجب خشکی می شود و اگر با خشکی همراه شود (چنانچه در افراد صفراوی دیده می شود) استعداد به یبوست را بیشتر خواهد کرد و برودت یا سردی عکس حرارت عمل می کند.یک دستیار تخصصی طب سنتی خاطرنشان کرد:

یبوست به عنوان «اُم الأمراض» در طب سنتی تلقی شده است. دفع طبیعی آدمی باید نیم تا یک ساعت پس از هر وعده غذایی به صورت نرم و بی مشکل صورت پذیرد و اگر هر کدام از این سه حالت نباشد، فرد یبوست دارد.

**********************************************

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits