دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت و درمان خواب‌آلودگی بعد از ناهار
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
علت و درمان خواب‌آلودگی بعد از ناهار :چرا بعد ناهار خواب‌آلود می‌شویم؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای پیشگیری از خواب آلودگی بعد از غذا آشنا شوید.

چرا بعد ناهار خواب‌آلود می‌شویم؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای پیشگیری از خواب آلودگی بعد از غذا آشنا شوید.

Drowsiness after meals

علت چرت زدن بعد از غذا

خيلي از ما يا بهتر بگوييم همه ما بعد از غذا خوردن به خصوص بعد از وعده ناهار خواب آلود مي شويم و اگر سر کار ناهار بخوريم دلمان مي خواهد دور از چشم همکاران و صد البته رييس چرتي کوتاه بزنيم! در اين ساعات که معمولاً بين يک تا دوي عصر است، کار کردن براي مان سخت تر مي شود و ممکن است در کارمان اشتباه کنيم.

گاهي اوقات اين خواب آلودگي به قدري زياد است که حتي نمي توانيم چشمان خود را باز نگه داريم و آرزو مي کنيم کاش کنار اتاق کارمان تخت خوابي هم بود و اجازه داشتيم بدون دردسر و ترس از توبيخ رييس نيم ساعتي چرت بزنيم. البته اين خواب آلودگي با احساس ترس و گناه هم آميخته مي شود.

از اين مي ترسيم که مبادا مديرمان ناگهان درون اتاق سَرَک بکشد و ما را ببيند که سخت خميازه مي کشيم و آب از چشمان مان راه افتاده است يا بدتر از آن، اين که ممکن است در کارمان اشتباه کنيم و از اين احتمال احساس گناه مي کنيم. به عبارتي در اين ساعات پاياني کار که معمولاً تا ساعت چهار يا پنج عصر طول مي کشد، مدام به ساعت نگاه مي کنيم و منتظر هستيم که ساعات کاري مان تمام شود و از اين حالت خلاص شويم.

علت واقعی خواب آلودگی بعد از ناهار چیست؟

1- غذای چرب و سنگین و کاهش اکسیژن خون

متأسفانه بیشتر ما در وعده ناهار غذاهای سنگین و چرب می‌خوریم که حجم آن هم کم نیست. به همین علت وقتی این غذاها وارد روده می‌شوند، خون بیشتری روانه این قسمت از بدن می‌شود تا این همه مواد غذایی سنگین را هضم کند. به طور طبیعی پس از این که خون بیشتری وارد دستگاه گوارش و روده‌ها می‌گردد، از حجم خونی که به مغز وارد می‌شود کاسته خواهد شد و به همین جهت میزان اکسیژن در مغز پایین خواهد آمد و همین باعث می‌شود احساس خستگی کنیم.

2- تغییرات در PH خون

در طی فرآیند هضم غذا اسید بیشتری در خون ترشح می‌شود که PH خون را تغییر داده آن را آلکالین می‌کند. همین آلکالینه شدن خون هم می‌تواند باعث خواب آلود شدن ما شود. اگر خوب دقت کنید متوجه خواهید شد که وقتی غذاهای بسیار شیرین و دارای کربوهیدرات زیاد می‌خورید، این حالت خواب آلودگی و سُستی بیشتر خواهد شد.

این غذاها قند خون را به یکباره بالا می‌برند و همین باعث می‌شود که پانکراس (لوزالمعده) مقدار زیادی انسولین ترشح کند. این مقدار فراوان انسولین، پروتئینی به نام «تریپتوفان» را به سوی مغز می‌راند و این ماده در مغز به سروتونین تبدیل می‌شود. این ماده‌ی شیمیایی که مسئولیت رساندن پیام‌های عصبی از یک سلول عصبی به دیگری را بر عهده دارد، در شکل‌گیری فرآیند خواب هم نقش مهمی ایفا می‌کند. وقتی میزان این ماده در مغز افزایش می‌یابد، ما خواب آلود می‌شویم.

**********************************************

موارد مفید برای رهایی از خواب بعد از ناهار

  • در طی روز از مواد غذایی استفاده کنید

اگر در فاصله صبحانه و ناهار مقدار کمی مواد غذایی مصرف کنید دیگر هنگام ناهار به مقدار زیادی غذا احتیاج ندارید. اگر نیم چاشت شما شامل مواد گیاهی، موادی سرشار از پروتئین و دارای چربیهای مفید باشد در طی روز کاملا با نشاط خواهید بود.

  • گفتگو کنید

گفتگو با کسانیکه باعث خنده یا تفکر شما می شوند، خستگی و رخوت بعد از خوردن ناهار را ازشما دور خواهد کرد. می توانید برنامه ریزی کنید تا صحبت در مورد مسائل کاری را به زمان بعد از ناهار منتقل کنید.

  • خواب خوبی داشته باشید

خواب آلودگی ممکن است هیچ ربطی به خوردن غذا نداشته باشد. اگر سیکل خوابتان در شب کامل نشده باشد فارغ از اینکه برای غذا چه چیزی خورده اید نزدیک به ظهر احساس خواب آلودگی خواهید کرد. کم خوابی مشکلات بیشماری را به همراه خواهد داشت از جمله مشکل تمرکز کردن و مشکلات مشابه

**********************************************

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits