دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پارگی و کشیدگی رباط‌های زانو +درمان(عمل جراحی)
6
زمان مطالعه: 10 دقیقه
پارگی و کشیدگی رباط‌های زانو +درمان(عمل جراحی):علائم پارگی رباط زانو/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علائم و درمان پارگی رباط‌های صلیبی و طرفی زانو آشنا شوید.

علائم پارگی رباط زانو

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علائم و درمان پارگی رباط‌های صلیبی و طرفی زانو آشنا شوید.

علائم پارگی رباط زانو

آناتومی زانو

زانو بزرگترین مفصل بدن است. این مفصل از کنار هم قرار گرفتن سه استخوان تشکیل شده است. قسمت پایینی استخوان ران، قسمت بالایی استخوان ساق و استخوان کشکک. قسمت انتهای پایینی ران روی ساق حرکات لولایی دارد و کشکک در فرورفتگی شیار مانند پهنی که در جلوی انتهای پایینی ران قرار دارد میتواند به طرف بالا و پایین حرکت کند. مفصل زانو لیگامان های قوی دارد که استخوانها را به یکدیگر متصل میکند. این لیگامان ها مانع میشوند که استخوان های تشکیل دهنده مفصل در هر جهتی حرکت کنند.

به زبان دیگر وظیفه آنها اجازه و تسهیل حرکت استخوان ها فقط در جهت های خاص است. مهم ترین جهتی که لیگامان های زانو اجازه حرکت میدهند خم و راست شدن زانو است گرچه زانو در جهات دیگر هم حرکات خفیفی دارد. زانو چهار لیگامان مهم دارد که عبارتند از لیگامان متقاطع قدامی یا ACL لیگامان متقاطع خلفی یا PCL لیگامان کلترال داخلی یا MCL لیگامان کلترال خارجی یا LCL .

  • لیگامان های متقاطع در داخل زانو بصورت ضربدری در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند بصورتیکه لیگامان متقاطع قدامی در جلوی لیگامان متقاطع خلفی است. وظیفه اصلی این لیگامان ها ممانعت از لغزیدن ساق به جلو و عقب نسبت به ران است. لیگامان متقاطع قدامی در وسط مفصل زانو و بصورت مایل قرار گرفته است و مانع از لغزیدن ساق به سمت جلو میشود. این لیگامان همچنین در حفظ پایداری چرخشی زانو موثر است.

درمان پارگی و کشیدگی رباط‌های زانو بدون جراحی

علت کشیدگی و پارگی رباط صلیبی زانو یکی از موارد زیر می تواند باشد:

  • پیچ خوردگی زانو در حین قرار داشتن پا روی زمین
  • وارد شدن صدمه یا ضربه به زانو
  • کشیدگی بیش از حد زانو
  • پرش و فرود آمدن با زانوی خمیده
  • توقف ناگهانی در حین دو
  • تغییر ناگهانی وزن از یک پا بر روی پای دیگر

درمان پارگی و کشیدگی رباط‌های زانو بدون جراحی

لیگامان ها یا رباط ها بافت‌های ضخیمی هستند که استخوان‌ها را به یکدیگر اتصال می دهند. دو رباط مهم زانو عبارتند از رباط صلیبی قدامی و رباط صلیبی خلفی است که توسط آنها استخوان ران به استخوان تحتانی ساق پا می شود. وارد شدن فشار زیاد روی این رباط ها می‌تواند باعث کشیدگی یا پارگی رباط زانو شود. رباط های زانو عبارتند از:

  • رباط طرفی داخلی (MCL)
  • رباط صلیبی قدامی (ACL)
  • رباط طرفی خارجی (LCL)
  • رباط صلیبی خلفی (PCL)

تقریبا یک پنجم از تمام آسیب دیدگی ها ی رباط زانو (کشیدگی و پارگی رباط صلیبی) که درفعالیت های ورزشی ایجاد می‌شود، مربوط به رباط صلیبی قدامی است. پارگی رباط صلیبی زانو باعث ضعیف شدن مفصل زانو و درد در زانو می‌شود. خوشبختانه در اکثر موارد آسیب دیدگی رباط زانو را با روش‌های بدون جراحی می توان به صورت موفقیت آمیزی درمان کرد.

آسیب دیدگی های ملایم وخفیف رباط‌های زانو (کشیدگی و پارگی های جزئی) بدون انجام عمل رباط صلیبی به خوبی درمان می شوند. شما می‌توانید برای درمان و ترمیم آسیب رباط زانو با جدیدترین روش‌های غیر جراحی به کلینیک تخصصی زانو درد مراجعه کنید. متخصصین این کلینیک در درمان بدون جراحی و بهبود هر چه سریع‌تر آسیب دیدگی رباط زانو به شما کمک می‌کنند تا هر چه سریعتر به زندگی و فعایت های سابق خود بازگردید.

******************************************************

درمان پارگی و کشیدگی رباط‌های زانو بدون جراحی

علائم و نشانه ها پارکی رباط زانو

علائم پارگی رباط صلیبی زانو و کشیدگی رباط به شدت کشیدگی یا پارگی رباط بستگی دارد. در ادامه علائم پارگی رباط زانو را به تفکیک شدت آسیب دیدگی شرح خواهیم داد:

  1. علائم آسیب دیدگی درجه ۱: در آسیب دیدگی درجه ۱ رباط زانو (کشیدگی رباط)، رباط در واقع کشیده شده اما در واقع پاره نمی‌شود. اگر چه، مفصل خیلی آسیب نمی‌بیند و تورم ایجاد نمی شودنمی‌کند، اما کشیدگی رباط صلیبی، رباط ها را مستعد آسیب دیدگی مجدد می کند.
  2. علائم آسیب دیدگی درجه ۲: در این نوع پارگی رباط زانو، رباط تا اندازه‌ای پاره می‌شود (پارگی رباط ناقص یا جزئی). تورم و کبودی رایج است و عموما بیمار به سختی می‌تواند از مفصل استفاده کند و حرکت دادن آن درد زیادی را به وجود می‌آورد.
  3. علائم آسیب دیدگی درجه ۳: رباط به طور کامل پاره می‌شود و باعث تورم و بعضی اوقات خونریزی در زیر پوست می‌شود. در نتیجه پارگی رباط زانو به صورت کامل، مفصل بی ثبات می‌شود و نمی‌توان وزن بدن را تحمل کند. در اکثر موارد پس از پارگی رباط زانوی درجه سه هیچ دردی احساس نمی‌شود، زیرا تمامی فیبرهای درد در زمان آسیب دیدگی، پاره می‌شوند.

******************************************************

تشخیص پارگی رباط زانو

پزشک برای تشخیص و درمان کشیدگی رباط صلیبی زانو ابتدا در مورد آسیب دیدگی، نوع حادثه ای که اتفاق افتاده و ناحیه دردناک زانو، سوالاتی می‌پرسد. سپس زانوی شما را معاینه فیزیکی می کند، تا زانو را از لحاظ تورم، کبودی و دامنه حرکتی آن بررسی نماید.

در صورتی که پزشک تشخیص دهد که رباط صلیبی پا ی شما ممکن است وخیم باشد، آزمایشات دیگری مثل ام آر ای برای شما تجویز می‌کند. این آزمایشات هر گونه پارگی رباط‌ پا را نشان می‌دهند. گاهی اوقات، تصویربرداری از زانو با اشعه ایکس نیز توصیه می‌شود.

******************************************************

درمان پارگی رباط زانو

در موارد اسیب دیدگی هایی که وخیم نیستند (پارگی ناقص و کشیدگی رباط زانو)، درمان پارگی رباط صلیبی با روش های بدون جراحی ممکن است. بعضی از راه های غیر جراحی درمانی ساده، به بیمار این امکان را می‌دهد تا بتواند سطح فعالیت های قبلی خود برسد.اهداف اصلی این روش‌های بدون جراحی در درمان پارگی رباط صلیبی زانو دارای کاهش درد و ورم، بازیابی دامنه حرکتی طبیعی مفصل به طور کامل، بهبود استقامت و ثبات مفصل و بازگشت به سطح فعالیت های قبل از آسیب دیدگی.

روش‌های درمانی آسیب‌های رباط زانو در کلینیک تخصصی زانو درد شامل دارو درمانی ، فیزیوتراپی و ورزش ، تزریق پی ارپی ، تزریق گاز ازن، تزریق استروئید و تجویز زانو بندهای طبی مخصوص می‌باشد. این روش‌های درمانی بدون جراحی در ادامه شرح داده می‌شود:

دارو

درمان اولیه آسیب رباط زانو با دارو بر کاهش درد و تورم زانو تمرکز می‌شود. کنترل درد برای مراقبت مناسب از بیمار بسیار اهمیت دارد. برای کاهش درد و التهاب، داروهای مسکن و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی تجویز می‌شود.یکی از روش‌های درمانی غیر جراحی پارگی تاندون زانو تزریق استروئید به ناحیه آسیب دیده است. هدف از این نوع درمان کاهش التهابی است که پس از آسیب دیدگی رباط های زانو به وجود می‌آید.

فیزیوتراپی و ورزش

برخی از روش‌های فیزیوتراپی، به همراه حرکات ورزشی، می تواند عملکرد طبیعی را به زانو بازگرداند. اهداف اصلی توانبخشی کاهش درد و تورم، بهبود دامنه حرکتی مفصل، بهبود استحکام و ثابت مفصل و از سرگیری فعالیت های قبل از آسیب می‌باشد.

اولین مرحله درمانی کاهش ورم است. تا جایی که درد اجازه دهد، بیمار می‌تواند حرکات کششی‌ای را برای عضلات همسترینگ و چهار سر ران و حرکات استقامتی سبک را انجام دهد. پس از یک هفته، مرحله دو توانبخشی را می‌توان شروع کرد. در این مرحله، سعی می‌کنیم هر گونه ورم را از بین ببریم و دامنه حرکتی کامل را بازیابی کنیم. می‌توانیم در هر جلسه استقامتی حرکات استقامتی پویایی را ارائه کنیم و ماساژ مالشی عمیق را می‌توان اضافه کرد. مرحله سوم ( پس از دو هفته) شامل حفظ دامنه حرکتی، برابر سازی استحکام هر دو پا و از سرگیری سطح فعالیت قبلی است. بیمار جلسات حرکات کششی و استقامتی را ادامه می‌دهد. شدت و تعداد این حرکات تا زمان برابر شدن استحکام هر دو پا افزایش پیدا می‌کند.

تزریق اوزون

روش درمان زانو درد با استفاده از تزریق ازن برای انواع مشکلات زانو مفید و موثر می باشد. در انواع آسیب دیدگی رباط‌های زانو، این روش درمانی باعث بهبود جریان خون در بافت آسیب دیده می شود و بدین ترتیب با فراهم کرد مواد مغذی در بافت، باعث تسریع در بهبودی می شود. در این روش ترکیبی از ازون، پروکائین و ویتامین بی ۱۲ و مواد دیگر به بافت آسیب دیده زانو تزریق می شود، و باعث از بین رفتن تورم می شود و رسوبات فیبری را تحریک می کند، تا باعث شود سلول ها با استفاده از این رسوبات، بافت آسیب دیده را ترمیم کنند. تزریق ازن باید هر ۱ الی ۲ هفته یکبار تکرار شود، بیماران پس از یک الی دو جلسه درمانی به بهبودی و نتایج دلخواه (تسکین زانو درد و از بین رفتن تورم) می رسند.

تزریق PRP

تزریق PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت، یکی از روش های درمانی موثر در درمان درد زانو ناشی از آسیب دیدگی های رباط صلیبی پا می باشد. در این روش با استفاده از خون بیمار، پلاکت های تغلیظ شده را می گیرند، به دلیل اینکه پلاسمای غنی از پلاکت، حاوی فاکتورهای رشد است، باعث تسریع در روند بهبودی زانو درد می شوند.

هدف از تزریق پی آر پی درمان آسیب دیدگی توسط بدن می باشد، این روش نه تنها منجر به رفع علایم از جمله زانو درد می شود، بلکه باعث بهبودی نیز می شود. تاثیر این روش تا حدی است که گاهی لزوم استفاده از دارو و جراحی را برای بیمار از بین می رود. این روش برای درمان درد زانو ناشی از آسیب دیدگی های تاندون، رباط، غضروف و استخوان های زانو و همچنین در موارد ابتلا به آرتریت مورد استفاده قرار می گیرد.

ابتدا مقدار کمی خون از بیمار گرفته می شود، سپس با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ در سرعت بالا چرخانده می شود، تا بدین ترتیب پلاکت ها تغلیظ شوند. سپس مایع حاصل دور ناحیه آسیب دیده و یا در نزدیکی آن تزریق می شود. غلظت فاکتورهای رشد با این روش ۳ الی ۵ برابر بیشتر از حالت نرمال خون می شوند.

با توجه به نوع آسیب دیدگی رباط زانو (کشیدگی یا پارگی رباط زانو) و واکنش اولیه بیمار به درمان، پزشک یک الی چند مرحله تزریق پی آر پی را تجویز می کند. هنگام تزریق پزشک از تصویربرداری با اشعه ایکس و یا اولتراسوند برای پیدا کردن محل دقیق تزریق استفاده می کند. این روش عوارض جانبی ندارد، زیرا پلاسمای غنی از پلاکت از خون خود بیمار گرفته می شود و درصد احتمال واکنش بدن به آن صفر می باشد.

زانو بند (بریس)

زانو بندهای طبی مخصوص برای ثبات بخشیدن به زانو و محافظت از آن در برابر آسیب دیدگی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. یک زانو بند طبی استاندارد با روش های زیر به بیمار کمک می کند:

  1. تسکین زانو درد
  2. استراحت دادن رباط های زانوی آسیب دیده با برداشتن بخشی از فشار وارده به آنها
  3. محافظت از ساختارهای آسیب دیده رباط زانو در برابر آسیب بیشتر
  4. فراهم کردن امکان بهبودی اولیه رباط زانو
  5. پیشگیری از آسیب بیشتر از طریق محافظت یا ثابت کردن مفصل

درمان اکثر آسیب دیدگی های رباط زانو با روش های بدون جراحی مانند ورزش و حرکات اصلاحی، فیزیوتراپی، تزریق اوزون، PRP، زانو بند طبی، دارو و... انجام می شود. جراحی رباط زانو به ویژه جراحی رباط صلیبی زانو اکثرا در موارد پارگی کامل رباط انجام می شود، زیرا روش های بدون جراحی بیشتر در موارد کشیدگی و پارگی رباط زانو (پارگی ناقص) منجر به درمان می شوند.

******************************************************

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits