دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت عرق کردن روزانه صورت چیست؟!
92
زمان مطالعه: 9 دقیقه
علت عرق کردن روزانه صورت چیست؟!:علت تعرق صورت + درمان/ با این بخش از دلگرم همراه باشید تا یا علت و درمان تعرق صورت آشنا شوید.

علت تعرق صورت + درمان

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا یا علت و درمان تعرق صورت آشنا شوید.

علت تعرق صورت

زیاد عرق می کنید؟!

عرق کردن یا تعریق روش تطابقی بدن برای خنک شدن است. البته می‌توان تعریق را یکی از راه‌های دفع سموم نیز به شمار آورد. از آنجا که در طی تعریق، مایعات و الکترولیت‌های بدن از آن خارج می‌شوند، یکی از نکات مهم مورد توجه، جایگزین نمودن مایعات از دست رفته بدن است، بنابراین بسیار مهم است که در شرایطی که بدن بیشتر عرق می‌کند از مایعات بیشتری استفاده شود تا بدن دچار دهیدراتاسیون نشود. در بدن ما تقریباً ۵۵ تا ۶۵ درصد آب وجود دارد. راه‌های مختلفی برای دفع این آب از بدن وجود دارد که شامل تنفس، تعریق، ادرار و مدفوع می‌باشد.

تعریق سالم

وقتی در حال ورزش کردن هستید(مخصوصا در باشگاه)، قرار است که زیاد عرق بریزید. به‌جای آن‌که نگران صورت "بیش از حد عرق‌کرده‌تان" باشید، سعی کنید یک حوله دم دست‌تان باشد یا از یک باند عرق‌گیر استفاده کنید. اگر تازه ورزش کردن را شروع کرده‌اید، شاید احساس کنید بیشتر از دیگران عرق می‌ریزید؛ حتی شاید ۱۰ دقیقه فعالیت روی تردمیل باعث تعریق زیاد صورت‌تان شود. وقتی کمی بیشتر به ورزش عادت کردید، این میزان تعریق کمتر خواهد شد.

تعریق غیرطبیعی

همانطور که گفته شد، تعیین میزان طبیعی یا غیرطبیعی تعریق کار دشواری است. چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که"چه زمانی" عرق می‌کنید. بعد از این‌که بدن‌تان را پس از تمرین سرد کردید، صورت و سایر قسمت‌های بدن شما دیگر نباید عرق کنند. اگر هنگام تماشای تلویزیون یا نشستن پشت میز کار عرق می‌کنید باید به پزشک مراجعه نمایید. این نکته مخصوصا وقتی که همراه با علائم دیگر مثل تعریق شبانه، تنگی نفس و یا کاهش وزن باشد، مهم و جدی است. این‌ها می‌توانند علائم یک بیماری مانند دیابت، باشند که نیاز به بررسی‌های پزشکی دارند.

علت عرق کردن صورت

علت عرق کردن صورت

تعریق‌ یکی‌ از کارهای‌ طبیعی‌ بدن‌ است‌ که‌ به‌ تنظیم‌ درجه‌ حرارت‌ بدن‌ کمک‌ می‌کند. اما تعریق‌ بیش‌ از اندازه‌ فایده‌ خاصی‌ ندارد و غالباً باعث‌ شرمساری‌ و مشکل‌ در ارتباطات‌ اجتماعی‌ می‌شود، زیرا عرق‌ زیاد باعث‌ بوی‌ بد یا خیس‌ شدن‌ و شوره ی‌ روی‌ لباس‌ می‌گردد.

۱- گرما و رطوبت هوا

هنگامی که هوا گرم باشد، غدد عرق شروع به فعالیت می کنند و عرق ترشح می کنند. عرق کردن، روش طبیعی بدن برای خنک کردن خود است.وقتی عرق از سطح پوست تبخیر شود، گرمای بدن را می گیرد. ولی هنگامی که هوا مرطوب است، شما احساس گرمای بیشتری می کنید، زیرا در هوای مرطوب عرق از روی پوست تبخیر نمی شود.

۲- عصبانی شدن

هنگامی که عصبانی هستید، هورمون های استرس زا آزاد می شوند که موجب افزایش ضربان قلب و فشار خون می شوند و دمای بدن را بالا می برند که موجب عرق کردن می شود.عصبانی شدن در برخی مواقع طبیعی است، اما وقتی که همیشه و به طور منظم عصبانی شوید، می تواند نشانه ای از مشکل باشد.عرق کردن، روش طبیعی بدن برای خنک کردن خود است

۳- ورزش کردن

عرق کردن در اثر ورزش خوب است. هنگامی که عرق می کنید، مقدار مایعات بدن کم می شود. پس در این مواقع و به خصوص در هوای گرم، بهتر است آب و مایعات بنوشید.

به یاد داشته باشید که قبل، حین و بعد از ورزش کردن به مقدار نیاز آب و مایعات بنوشید تا دچار کم آبی بدن نشوید. این روش باعث می شود که دمای بدن تغییر محسوسی نکند و ورزش را خوب انجام دهید.


۴- تحت استرس و فشار عصبی بودن

استرس، عصبانیت و خجالت می تواند دلیلی برای عرق کردن باشد. فشار روحی باعث فعالیت غدد عرق در کف دست ها و پاها می شود. به این دلیل است که هنگام عصبی بودن، دست ها می لرزند.

۵- تب

هنگام تب، مغز درجه حرارت بدن را کمی بالا می برد. وقتی مغز درجه حرارت را افزایش می دهد، شما احساس سرما و لرز می کنید. این احساس تب و لرز برای این است که بدن برای ورود میکروب ها در حال دفاع می باشد.هنگامیکه تب برطرف شد و دمای بدن به ۳۷ درجه طبیعی رسید، شما احساس گرما می کنید و عرق می نمایید. عرق کردن باعث خنک شدن بدن می شود.

۶- بیمار شدن دلیلی برای عرق کردن

عرق کردن فقط به دلیل تب نیست. تعریق می تواند نشانه وجود آنژین (درد قفسه سینه)، حمله قلبی، عفونت، دیابت وپرکاری غده تیروئید باشد. برخی امراض از قبیل: سرطان و ایدز، می تواند باعث تعریق شبانه گردد. اگر شما بدون هیچ دلیلی عرق می کنید، به پزشک مراجعه کنید.

۷- قهوه

در صبح نوشیدن یک فنجان قهوه، می تواند شما را بیدار کند و باعث تعریق گردد. قهوه باعث افزایش تعریق به دو طریق می شود:

کافئین قهوه موجب تحریک سیستم عصبی مرکزی می گردد و این خود باعث فعال شدن غدد عرق می شود.گرمای بدست آمده از نوشیدنی گرم، باعث گرم شدن بدن و تعریق می شود.

۸- غذاهای تند

غذاهای تند و ادویه دار، گیرنده های عصبی را تحریک می کنند و بدن فکر می کند که گرم است و عرق می کند.

۹- یائسگی

در طی یائسگی، ترشح کم هورمون استروژن بر هیپوتالاموس و دمای بدن اثر می گذارد و باعث گرگرفتگی خانم یائسه می شود. این مهم نیست که چقدر هوا سرد است، گرگرفتگی باعث می شود که احساس کنید در درونتان یک کوره روشن است.برای دفع گرمای اضافی، رگ های خونی در پوست گشاد می شوند و غدد عرق را وادار به فعالیت می کنند. با این کار احساس برافروختگی در شما کم می شود.

۱۰- مصرف زیاد الکل

مصرف الکل، باعث گشاد شدن رگهای خونی در پوست و افزایش تعریق می شود.

۱۱- عوارض جانبی برخی داروها

تعریق یکی از عوارض جانبی داروها می باشد، از جمله: داروهای ضد افسردگی، داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب ( NSAIDs)، داروهای فشار خون، داروهای سرطان و برخی داروهای دیابت.

۱۲- سیگار کشیدن

نیکوتین موجود در سیگار باعث آزاد شدن ماده استیل کولین در بدن می شود. استیل کولین، غدد عرق را تحریک می کند و باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون و دمای بدن می شود.

۱۳- عاشق شدن

هنگامی که شما عاشق می شوید، مغز شما موادی همانند آدرنالین ترشح می کنند. این مواد به نام مواد شیمیایی عشق شناخته شده اند. این مواد باعث افزایش ضربان قلب، تعریق کف دست و دیگر علائم می شوند.

۱۴- بارداری

هورمون های ترشح شده در طی بارداری و افزایش سوخت و ساز بدن می تواند باعث تحریک غدد عرق و افزایش تعریق می گردد.در این دوران باید مایعات کافی بنوشید تا بدن شما و جنین در معرض کمبود آب نباشند.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

درمان عرق کردن

لباس کم بپوشید. لباس سبک، شل بافت، و ساخته شدن از مواد طبیعی مثل نخ بپوشید تا عرق را جذب و تبخیر کنند. پارچه‌های ساخته شده از مواد مصنوعی مثل ابریشم مصنوعی، نایلن، و پولیستر عرق را جذب نکرده و ایجاد تهویه نمی‌کنند.ضد عرق مصرف کنید. دقت کنید! مواد ضدبو ضد عرق نیستند، ولی ممکن است محتوی آن نیز باشند. مؤثرترین نوع اینها دارای کلریدرات آلومینیم یا نمک‌های دیگر آلومینیم هستند که مجاری عرق را مسدود می‌کنند.

این افشانه را به هر جای بدن می‌توان زد:

دست، پا، تن، و حتی پیشانی. انواع قوی‌تر ضد عرق‌ها غلظت بیشتری از نمک آلومینیم دارند که فقط با تجویز پزشک فروخته می‌شوند.بمالید، نپاشید. انواع مالیدنی ضدعرق‌ها بهتر از انواع افشانه‌ای آنها روی پوست را می‌پوشانند. قبل استفاده خود را خوب خشک کنید، چون وجود رطوبت روی بدن ضدعرق را رقیق کرده و اثر آن را کم می‌کند. اگر از محلول ضدعرق استفاده می‌کنید، قبل از مصرف آن را تکان دهید، چون ماده مؤثر آن ته‌نشین می‌شود.مجاری عرق را ببندید. اخیراً روشی با استفاده از جریان ضعیف الکتریکی برای انقباض مجاری عرق و کنترل کردن مقدار آن ابداع شده است.

دستگاه انجام این کار با دستور پزشک فروخته می‌شود و بسیار گران است.
الکل بمالید. مالیدن کمی الکل به ناحیه پر عرق بدن چند ساعت مجاری آنها را منقبض می‌کند. این کار فقط گاه‌گاهی باید انجام شود، چون مالیدن زیاد الکل پوست را خشک کرده و موجب تحریک آن می‌شود.پودر بزنید. در برخی افراد، زدن کمی پودر بچه یا نشاسته ذرت کافی است. این کار از تولید عرق جلوگیری نمی‌کند، ولی عرق را جذب کرده و بدن را خشک می‌کند.خود را خیس کنید. فرو رفتن در آب خنک به مدت ۳۰ دقیقه روزنه‌های عرق را به مدت سه ساعت تنگ کرده و مانع تعرق زیاد و خیس شدن لباس می‌گردد.

غذاهای تند نخورید. یکی از علل عرق کردن در بعداز ظهر خوردن غذاهای پر ادویه و سس‌های تند همراه با ناهار است. عادت خود را به خوردن این‌گونه مواد تغییر دهید. سعی کنید غذاهائی را که باعث عرق‌کردنتان می‌شود بیابد و کمتر بخورید.

از سیگار و الکل دوری کنید. مصرف الکل باعث گشاد شدن رگ‌های خونی پوست گردیده و دمای بدن را بالا می‌برد. سیگار هم آدرنالین خون را زیاد می‌کند. هر دو این موارد باعث بالا رفتن میزان تعریق بدن می‌شوند.
جراحی کنید. اگر با رعایت موارد بالا هنوز هم زیاد عرق می‌کنید، پزشک ممکن است سه روش جراحی را پیشنهاد کند. اول، قطع کردن اعصاب منتهی به غدد عرق، دوم، برداشتن خود غدد عرق، و سوم، بیرون کشیدن غدد عرق با استفاده از یک لوله مکش. هر سه این روش‌ها خطراتی مثل آسیب‌دیدن اعصاب دارند و در بسیاری موارد، ظرف دو سال تأثیر آنها از بین می‌رود.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟


ـ عرق کردن به حدی است که لباس و کفش را خیس می‌کند یا از صورت می‌چکد، حتی وقتی هوای اتاق خنک است.
ـ عرق کردن مانع انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود.
ـ به‌طور مداوم یا مکرر تب، سرگیجه، یا نبض تند وجود دارد.
ـ عرق بلورهای رنگی روی پوست تشکیل می‌دهد یا تحرک پوستی ایجاد می‌کند.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟


ـ با اینکه اتاق خنک است شب عرق می‌کنید، مخصوصاً به صورت دوره‌ای و نامنظم.
ـ عرق شبانه با تب، خستگی، ناراحتی، یا درد بدن همراه است
ـ گرفتاریهای خواب، مثل راه رفتن در خواب، کابوس دیدن، بی‌نفسی، یا بی‌خوابی هم وجود دارد.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

گرداوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (92 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۰ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سارا | ۴ سال پیش
خیلی مطالب به دردم خورد ممنونم بسیارعالی
0
0
محمد رضا | ۵ سال پیش
با سلام
من حدود ۲ ساله بسیار شدید از ناحیه سر صورت عرق میکنم حتی وقتی هیچ فعالیتی نمیکنم عرق میکنم حتی موقع خابیدن. بقدری زیاده که اگه چند دقیقه یجا وایسم عرق از صورت میریزه روی زمین انگار آب ریختی زمین تا این حد شدیده دیگه خجالت میکشم و خیلی کلافم میکنه . چکاب کامل دادم گفت مشکلی نداری. البته من اعتیاد به مواد مخدر داشتم و ۲ ساله ترک کردم و الان شربت متادون میخورم با قرص آلپرازولام. خیلی‌ها هستن مثل من متادون میخورن ولی یه قطره عرق نمیکنن همه بهم میگن معتادی چی مصرف میکنی، باعث شرم میشه برام اگه علتش خوردن شربت متادون هست یه راه حل بگید من بتونم ترکش کنم چون واقعن متادون خماری وحشتناکی داره بخصوص این عرق شدید که آبرومو برده میگن شیشه یا هریون مصر عرق میکنی‌. واقعن نمیدنم چیکار کنم بهم یه راه حل بگید سپاس گذارم
2
2
omidomid | ۵ سال پیش
لعنت به این عرق ریختن ؛ من چاق هستم و مجبورم که گِن بپوشم و گاهی وقت ها یک پیراهن روی تیشرت بپوشم حالا حساب کنید با این وضعیت تا سر کوچه که میرم چی میشه ! تمام سر و صورتم پر از عرق میشه بدنم عرق نمیکنه اما انگار سر و صورتم رو زیر دوش گرفتم ! با چهره ای قرمز شده ! وای فاجعه هست اصلا توی هوای گرم از همون بچگی از فصل گرما متنفر بودم حاضرم ده سال توی دمای منفی چهل زندگی کنم اما توی روز های بالای ده درجه نباشم ! اما خداروشکر شانسی که آوردم اینه که بوی عرقم بوی تند نداره درواقع اصلا آنچنان بویی نداره خیلی ها بهم میگن تو با اینکه انقدر عرق میکنی اما بو نمیدی ! هههه
0
1
مهدی | ۶ سال پیش
سلام من خیلی زیاد مانند دوستان عرق میکن حتی در هوای سرد از صورت پشت سرم زیر بغلام خیلی زیاد عرق میکنم و کلافم کرده حتی با کوچکترین کار عرق میکنم میشه بگید چیکار کنم ؟؟؟؟
0
2
پاسخ کارشناس:
علت های مختلف تعریق بدن در این مقاله بیان شده , با این حال شما میبایست تست های مختلفی را انجام داده باشید از جمله سالم بودن کبد , یکی از عوامل تعریق زیاد میتونه بیماری های کبدی باشد. پس لطفا از سالم بودن کبد خود نیر اطمینان حاصل کنید.
زهرا | ۶ سال پیش
با سلام.من ٢٤ سالمه و از هر نظر سلامت هستم.جديدا چكاپ كامل دادم.مشكلم اينه كه وقتي فعاليت ميكنم خيلي زود صورتم عرق ميكنه و ميدونم كه ارثي هستش.كارم يه جوريه كه مدام با مردم در ارتباطم و اين منو خيلي اذيت ميكنه.كسي راه حلي سراغ داره؟؟؟ممنون
0
1
پاسخ ها:
نیما | ۶ سال پیش
شرایط محیط کاری هم میتونه دخیل باشه , تهویه هوا , نوع لباس استرس و ... اینها هم نکاتی است که می بایست بهش توجه داشته باشید.
0
0
فرود | ۶ سال پیش
خسته نباشید ، من ٢٢ سالمه ، من هم مثله کل این دوستان عرق زیاد میکنم ، از دوران کودکیم همین مشکلو داشتم الان هم دارم رفتم پیش دکتر ولی یه ازمایش نوشتن یا قرص اعصاب بهم دادن ولی خوب نشدم ، کلافم کرده نه سرما میدونه چیه نه گرما ، کل بدنم خیس خیس میشه بیشترم از صورت گردن و پشتم به پایین عرق میکنم حتی پاهام ، میتونید راهنماییم کنید مرسی جوابمو بدید لطفا که مشکل کجامه
0
0
رضا | ۶ سال پیش
با سلام من یه دانش آموز دبیرستانی هستم وقتی مثلا میرم پای تابلو برای درس زیاد عرق می کنم درسو هم بلدم جواب میدم ولی زیاد عرق می کنم همچنین وقتی وارد یه جایی میشم مثل بانک گرم باشه یا نه عرق می کنم یا با یک غریبه که صحبت می کنم عرق می کنم تازه اگه طرف دختر باشه بیشتر تورو خدا راهنماییم کنید چیکار کنم ؟ آیا به دکتر مراجعه کنم
0
0
سمیرا | ۶ سال پیش
با سلام و خسته نباشید.
من از کوچکی عرق زیاد میکنم البته از ناحیه سربسیار و حشتناک می باشد.و فقط هم از ناحیه سر و صورت و ازمایش تیروید هم دادم مشکلی نداشتم میخواستم راهنمایم کنید به کجا مراجعه کنم چون بسیار کلافه ام کرده و خسته شدم وتمام لباسهایم را هر دو ماه دوباره خرید می کنم
0
0
فروغ | ۶ سال پیش
ا سلام
عرق کردن در یک تا سه درصد مردم بیش از حد از یک نقطه خاص بدن دیده می‌شود که برای شما در ناحیه سر است این حالت نشان یک بیماری خاص نیست فقط ناراحت‌کننده است و اصلاحا به آن primary focal hyperhidrosis می‌گویند علت این حالت را اختلال کارکرد جزئی سیستم عصبی می‌داننداین مشکل هم به اعصاب و روان می تونه مربوط باشه هم به مشکلات تیروئید و هم برخی مشکلات داخلی از جمله مشکل عروق و بیماریهای عفونی
به متخصص داخلی خوب مراجعه کن ایشون دقیقا می تونه به شما بگه مشکلی در تیروئیدت هست یا نه ؟مشکل به کم خونی و قلب و عروقت بر می گرده ؟ یا به اعصاب ؟ و خلاصه ایشون هستند که یا خودشون درمان رو آغاز می کنن یا برای ادامه درمان راهنماییتون می کنند .
یادت باشه متخصص داخلی برای پیگیری بسیاری از بیماری ها نقطه شروع خوبی محسوب میشه موفق باشید
0
0

hits