دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید چوب مسواک از نظر طب سنتی ایران
36
زمان مطالعه: 12 دقیقه
فواید چوب مسواک:توصیه پیامبر اکرم (ص) به مسواک با گیاه چوب مسواک/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با خواص مسواک چوبی آشنا شوید.

توصیه پیامبر اکرم (ص) به مسواک با گیاه چوب مسواک

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با خواص مسواک چوبی آشنا شوید.

توصیه پیامبر اکرم (ص) به مسواک با گیاه چوب مسواک

مقدمه ای در مورد مسواک (گیاهی)

بیش از دویست تحقیق مختلف بر روی مواد و اثرات جالب چوب مسواک انجام گرفته که از خواص منحصر به فرد آن خبر می‌دهد. پیغمبر عظیم‌الشأن اسلام، حضرت محمد (صلی الله علیه واله و سلم)، اولین معرف و توصیه کننده‌ی این چوب در جهت بهداشت دهان و دندان بوده‌اند؛ در حالی که قبل از آن مسواکی وجود نداشته است و این بسیار جالب است.
درخت مسواک در حقیقت درختچه ای است به ارتفاع متوسط 3 متری که شاخه های زیادی دارد و این شاخه‌ها به سمت زمین خمیده هستند و دارای پوستی نسبتاً شفاف، به رنگ سبز کمرنگ تا تقریباً سفید می‌باشند.مناطق مهم رویش گیاه در جهان جنوب آسیا، ایران، مصر، هندوستان و حبشه می‌باشد و مهم‌ترین نواحی رویش آن در ایران لار، بندرعباس، میناب، مکران و چاه بهار است.

مسواک (گیاهی)

ترکیبات مهم


مهم‌ترین ترکیبات ریشه، ساقه و برگ گیاه شامل فلاوونوئیدها، ساپونین، تانن، ترکیبات گوگردی، بنزیل ایزوتیوسیانات، ترکیبات کلراید، فلوراید، کلسیم و سیلیسیم می‌باشد.

فواید مسواک گیاهی یا چوبی

  • اثرات ضد میکروب

قسمت‌های مختلف گیاه مسواک به علت دارا بودن تانن، ترکیبات گوگردی و ترکیبات ایزوتیوسیانات دارای اثر ضدمیکروبی قوی و گسترده بر روی انواع میکروارگانیسم‌ها است. ده‌ها تحقیق در جهان نشان داده است که این اثرات به خصوص در مورد میکروارگانیسم‌های غیر هوازی مانند استرپتوکوکوس موتانس، که باعث پوسیدگی دندان می‌باشد، انتخابی و ایده آل است.

  • اثر ضد زخم

اثر ضد زخم چوب مسواک مربوط به وجود فلاوونوئیدها و تانن‌های موجود در آن است. گرچه ترکیبات دیگری در این مورد دخالت دارند و مسلماً موثر می‌باشند، ولی دو دسته مواد مذکور که اثر ضد زخم آن‌ها قوی می‌باشد، علت اصلی این خاصیت هستند.

  • اثر دترجنت (پاک‌کنندگی و ضد جرم دندان)

کلراید قابل توجه موجود در چوب مسواک به عنوان یک دتر جنت قوی عمل نموده و از ایجاد جرم روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل افرادی که به طور طولانی از چوب مسواک استفاده می‌کنند (بعضی کشورهای عربی مانند عربستان سعودی) اصولاً دندان‌های سفیدی دارند.

  • اثر ضد پوسیدگی دندان

فلوراید قابل توجه به همراه ترکیبات گوگردی، تاننی و ایزوتیوسیاناید موجود در گیاه مسواک باعث خاصیت قوی ضد پوسیدگی دندان در ساقه‌های گیاه شده است. کلیهٔ اثرات ذکر شده با مکانیسم‌های مربوطه پس از تحقیقات زیادی که در نقاط مختلف جهان صورت گرفته تایید شده که خلاصه ای از آن‌ها به شرح زیر است.

تحقیق یکی از دانشمندان انگلیسی بر روی افراد مسن عربستان سعودی نشان داد که اکثر آن‌ها از دندان‌هایی سالم و سفید برخوردارند و دارای کمترین بیماری‌های دهان و دندان می‌باشند. این افراد از کودکی از چوب مسواک استفاده کرده بودند؛ بنابراین احتمالاً استفاده از چوب مسواک و موضوع مذکور قوت گرفت.
برای بررسی بیشتر و اثبات قطعی این مسئله دو گروه از دانش آموزان دو شهر عربستان که در یکی از چوب مسواک استفاده چندانی نمی‌کردند و اکثراً خمیر دندان‌های خوب و استاندارد مصرف می‌کردند و در دومین شهر که نسبت به استفاده از چوب مسواک تعصب داشتند، مورد مطالعه قرار گرفتند.

تحقیق در مورد دندان‌های سالم، تعداد دندان‌های پوسیده و پیوره و یا مشکلات دیگر دهان و دندان در آن‌ها نشان داد دانش آموزانی که از چوب مسواک استفاده می‌کنند دارای وضعیت کاملاً بهتری از هر نظر نسبت به شهر دیگر داشتند. این بررسی نشان داد که مصرف چوب مسواک به خصوص در طولانی مدت می‌تواند در بهداشت دهان و دندان اثرات ایده آلی داشته باشد.مسواک از منظر روایات
قسمتی از خواص مسواک زدن را که در روایات آمده است، به صورت فهرست وار در زیر می آوریم:
۱ -مسواک کردن،پاک کنندها ستوده انرا (ازآلودگیها) خالى مى کند.
۲ -پاک کننده دهان مى باشد.
۳ -دهان را سرد و خنک قرار مى دهد.
۴ – بوى بد دهان را از بین مى برد و دهان خوشبو مى شود.
۵ -غم و غصه را از بین مى برد.
۶ -عقل را زیاد مى کند.
۷ -بلغم را از بین مى برد.
۸ -ریزش اشک را از بین مى برد.
۹ -قوه حافظه را زیاد مى کند.
۱۰ -به چشم و قوه باصره جلا و روشنى مى دهد.
۱۱ -دندان ها راسفید مى کند.
۱۲ -فساد دندان را از بین مى برد.
۱۳ -لثه ها را محکم مى کند.
۱۴ -اشتهاى به طعام مى آورد.
۱۵ -و اگر به چوب اراک باشد همچنین لثه ها راچاق مى کند.
۱۶ -مو را در بدن مى رویاند.
۱۷ -موجب نسیم یا اینکه موجب نشاط دهان مى شود (بر مبناى بعضى از نسخه ها که «نشوه» دارد).
۱۸ -شخصى که مسواک مى زند باعث زیادی فصاحتش مى شود.
۱۹ -فراموشى را از بین مى برد.
۲۰ -وسوسه قلب را از بین مى برد.
۲۱ -فهم افزایش مى یابد.
۲۲ -طعام را در دهان حرکت مى دهد.
۲۳ -دردهاى دندان ها را از بین مى برد.
۲۴ -از انسان بیمارى دفع مى شود و به سبب مسواک کردن، بیمارى از بین مى رود.
۲۵ -فقر را از بین مى برد.
۲۶ -معده را صحیح و سالم مى کند.
۲۷-...



اثر ضد زخم چوب مسواک مربوط به وجود فلاوونوئیدها و تانن‌های موجود در آن است. گرچه ترکیبات دیگری در این مورد دخالت دارند و مسلماً موثر می‌باشند، ولی دو دسته مواد مذکور که اثر ضد زخم آن‌ها قوی می‌باشد، علت اصلی این خاصیت هستند.تحقیق جالب دیگری در این زمینه انجام شد؛ به این نحو که در یک گروه چوب مسواک به مدت چند دقیقه در دهان قرار گرفت و در گروهی دیگر از لاستیک‌های بی اثر استفاده گردید. پس از حدود 5 دقیقه بزاق دهان هر دو گروه جمع آوری شد و با روش HPLC به طور دقیق مورد مطالعه قرار گرفت.

نتایج نشان داد که ترکیبات بزاق دو گروه کاملاً متفاوت است؛ به این معنا که در بزاق دهان افرادی که چوب مسواک داشتند تعدادی از مواد، املاح و یون‌های بسیار با ارزش که می‌توانند با چندین مکانیسم آثار بسیار جالب و مثبتی در جهت جلوگیری از بیماری دهان و دندان بر جای گذارند، و جود داشت. این تحقیق نشان داد که مواد موجود در چوب مسواک به راحتی و در زمان بسیار کوتاه در بزاق حل می‌شوند، در حالی که مواد موثر بسیاری از گیاهان نمی‌توانند به این سرعت در بزاق دهان حل شوند.

حی یک آزمایش ساده می‌تواند این مسئله را تایید کند. در صورتی که پوست چوب مسواک را برداریم و آن را در یک استکان آب قرار دهیم، می‌بینیم در مدت کوتاهی موادی از ساقه در آب حل شده و آب کاملاً کدر می‌شود. اگر به ته استکان نگاه کنیم املاح حل شده از چوب مسواک را مشاهده می‌کنیم. تجزیهٔ این مواد، ترکیبات ارزشمندی را که در بزاق حل می‌شوند، نشان می‌دهد.

تحقیق دیگری در مورد اثر ضد میکروبی و ضدعفونی کنندهٔ چوب مسواک در مقایسه یا خمیردندان‌های خوب دنیا انجام شد؛ به این صورت که در تعدادی از افراد قدرت ضدمیکروبی و ضدعفونی کنندهٔ بزاق پس از استفاده از خمیر دندان در زمان‌های مختلف اندازه گیری شد. در تحقیق جداگانه ای گروه دیگری که از چوب مسواک استفاده کرده بودند، مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج آزمایش‌ها نشان داد که خاصیت ضدمیکروبی چوب مسواک از لحظهٔ ورود به دهان شروع می‌شود و به مدت طولانی دوام دارد؛ در حالی که دوام خمیر دندان‌ها بسیار کوتاه بوده و قابل مقایسه با چوب مسواک نیست.

یک تحقیق بسیار ارزشمند و جالب در مورد مادهٔ موثر چوب مسواک به نام بنزیل ایزوتیوسیاناید نشان داد که این جسم پس از ورود چوب مسواک به دهان در بزاق حل می‌شود. این ماده با یک اتم اکسیژن هیدروژن پراکسید (H2 O2) که از فعالیت میکروارگانیسم‌های دهان حاصل می‌شود ترکیب شده و تولید آب معمولی و ترکیب جدید اکسید بنزیل ایزوتیوسیاناید می‌کند. در این عمل اضافهٔ آب اکسیژنه (هیدروژن پراکساید) موجود در بزاق خنثی شده و آسیب به بافت‌های مخاطی دهان را کاهش می‌دهد.

همزمان ترکیب جدید اکسید بنزیل ایزوسیاناید تولید می‌شود که قدرت ضدعفونی کنندهٔ آن از بنزیل ایزوتیوسیاناید قوی‌تر است. دانشمندان قبلاً به این نتیجه رسیده بودند که ترکیب بنزیل ایزوتیوسیاناید به مقدار کم و به طور طبیعی توسط غدد بزاقی در دهان ترشح می‌شود و این یکی از اعجازهای درخت مسواک می‌باشد که در نوع خود منحصر به فرد است.کلراید قابل توجه موجود در چوب مسواک به عنوان یک دتر جنت قوی عمل نموده و از ایجاد جرم روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

آیا مقصود از مسواکی که در این روایات آمده است، همین مسواک های امروزی است؟

در بسیاری از روایات آمده است که معصومین علیهم السلام از مسواک کردن به چیزهایی غیر از چوب اراک و زیتون، مثل ریحان و چوب انار و ریشه ی درختان نهی کرده اند.از اینجا نتیجه گرفته می شود که خود مسواک زدن با چوب اراک(یا زیتون) موضوعیت دارد و اگر چیز دیگری جای آن را می گرفت ائمه بدان هم اشاره می کردند.
پیامبرصلى الله علیه و ءاله به مردم فرمان داد در مسواک زدن از چوب اراک و زیتون استفاده کنند که در روایات منافع فراوانى برایشان ذکر شده و ائمه علیهم السلام بر آن تأکید کرده اند:

از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند : «خانه خدا(کعبه ) شکایت کرد به خدا از اینکه نفس هاى مشرکین به آنجا مى رسد. خداوند وحى کرد به کعبه که من عوض این مشرکین،قومى را مى آورم که با چوب هاى درختان نظافت مى کنند (دندانهایشان را مسواک مى کنند)۱وازپیامبر صلی الله علیه و ءاله روایت شده که:«پیامبر با چوب اراک مسواک مى کردند و جبرئیل امر کرده بود که با این وسیله مسواک کنند».

آنگونه که در روایات آمده است، مسواک زدن با چوب اراک(یا زیتون) بیش از هفتاد خاصیت دارد. تازه این خواصی است که در روایات بدان ها اشاره شده است.از کجا معلوم چوب اراک هزاران خاصیت دیگر نداشته باشد که در روایات به آنها اشاره نشده باشد؟ از همه اینها گذشته، اصلا در دستورات دینی شایسته نیست به دنبال علت باشیم و باید آنها را به صورت تعبدی قبول کنیم. آیا برای اینکه چرا گوشت خوک حرام است هم به دنبال علت می گردیم و می گوییم تا دانشمندان امروزی اثبات نکنند که گوشت خوک مضر است ما آن را می خوریم یا حرمت آن را تعبدی قبول می کنیم؟

هر گاه ما بتوانیم اثبات کنیم مسواک های پلاستیکی واجد تمام خواص مسواک با چوب اراک هستند آن وقت به شما حق می دهیم که از همین مسواک های پلاستیکی استفاده کنید. اما مسواک های امروزی فقط یک خاصیت از این هفتاد خاصیت را دارند که آن تمیز کردن دندان است(که خودش هم محل اشکال است!). اما تمیز کردن دندان فقط یک خاصیت از صدها خاصیت چوب اراک است.

چوب اراک از نظر طب مدرن

درمسواک پلاستیکی، ماده ای که کشنده میکروب ها و کثافت ها مى باشد نیست و بخاطر همین، اطبا و پزشکان سفارش مى کنند که مسواک را بعد از اینکه دندان ها را با آن پاک کردیم، در آب نمک قرار دهیم تا به وسیله آب نمک میکروبهایى که همراه آن است از بین برود یا میکروب هایى که بعد اًبهآ نمى رسد تا اینکه این میکروب ها بار دیگر به دهان بازنگردد. اماهر چه به چوب اراک برسد یا رسیده باشد به واسطه آن ماده اى که در چوب اراک وجود دارد از بین مى رود بدون اینکه نیاز باشد که آن را در آب نمک قرار بدهیم یا غیر از آبنمک.

وجود داشتن میکروب در چوب اراک از چیزهایى است که تاکنون ثابت نشده است.
دندان پزشکان متوجه شدند که خمیر دندان عامل مستقیم در ایجاد اختلال در توازن طبیعی و دقیق بدن است. به دیگر سخن این مواد عوارض جانبی دارند، چون شمیمیایی هستند و از چارچوب طبیعت خارج. اما چوب اراک، بدون ایجاد اختلال در توازن طبیعی بدن انسان، تمام نقش ها و وظایف خود را انجام می دهد و بلکه بالعکس به بدن انسان کمک می کند تا به بهترین و بالاترین درجات توازن طبیعی ممکن دست یابد.

علاوه بر این برخی از حالات مسمومیت کودکان امریکایی درنتیجه خوردن ماده فلوراید موجود در خمیر دندان نیز مشاهده شده است. همان طور که مستحضرید دانشمندان سراسر جهان بعد از حوادثی که در پی استفاده از فلوراید افتاد، آن را به عنوان یک ماده ی سمی معرفی نمودند و این در حالی است که خمیردندان های فعلی حاوی فلوراید هستند.گزارش های صادره از انجمن دندان پزشکان امریکا حاکی از آن است که بعد از ۱۴ روز استفاده از مسواک پلاستیکی، باکتری ها بر روی آن رشد می کنند.

امروز بسیاری از دانشمندان با صراحت تمام فریاد می زنند که مسواک پلاستیکی و خمیر دندان بهتر است و دلیلی می آورند که با گذشت زمان قوانین تغییر می کنند. حکم به استعمال مسواک و خمیردندان به جای مسواک چوبی با این بهانه که با گذشت زمان، قوانین و احکام تغییر می کنند سخن بی پایه ای است. زیرا دندان بشر قدیم با بشر جدید که تفاوتی نکرده است. پس هرچه ۱۴۰۰ سال پیش استفاده می شده اکنون نیز قابل استفاده است.

چوب مسواک اراک

طریقه استفاده چوب مسواک اراک

ابتدا سر چوب را با بزاق دهان خیسانده تا پوست آن به تدریج کنده شود. سپس کمی لایه ی زیرین مسواک را جویده تا ریش ریش شود و بعد آن را به صورت عرضی(بالا-پایین) روی تمامی سطوح دندان ها می کشیم. در روایات آمده که مسواک را به صورت عرضی بکشید نه طولی. آن را تا زمانی مصرف می کنیم که دیگر قابل استفاده نباشد و ذرات چوب داخل دهان خرد شود. اینجا باید سر مسواک را با قیچی کوتاه کرد و اعمال فوق را از سر گرفت. طبق روایات باید بعد از مسواک زدن، با آب مضمضه نمود.و بهتر است که ۳ مرتبه باشد.

---------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (36 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

عباس علیزاده فتح | ۴ سال پیش
سلام با تشکر از مطالب بسیار زیبا ومفید از شما نویسنده عزیز


چگونه باید این مسواک رو جور کرد

من در شهرستان گچساران هستم



با تشکر
0
0
پاسخ ها:
ابراهیم احمدی | ۴ ماه پیش
منطقه ما هست پشت خونه ما زیاد اطراف ما عزیز
0
0
شعبانی از همدان | ۵ سال پیش
سه ماه است که از مسواک چوبی استفاده میکنم که خیلی راضی هستم وبهتر از مسواکهای پلاستیکی است ابتدا دخترم قبول نداشت ولی وقتی واقعیت را دید او نیز استفاده میکند .
1
1
علی | ۶ سال پیش
میشه یكی بگه از كجا باید بخریم توی تهران؟
0
0
نفیسه | ۶ سال پیش
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
0
1
پاسخ ها:
لا اله الا الله | ۳ ماه پیش
بنده تهرانم. از توی دیجی کالا بخر
0
0

hits