دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا اینقدر خمیازه میکشم؟
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
چرا اینقدر خمیازه میکشم؟:دلایل خمیازه کشیدن چیست؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان خمیازه بیش از حد آشنا شوید.

دلایل خمیازه کشیدن چیست؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان خمیازه بیش از حد آشنا شوید.

دلایل خمیازه کشیدن چیست؟

چند روز پیش مطلبی در مورد سیستم خنک کننده مغز منتشر شد و اینکه مصرف سیگار و مواد مخدر باعث می شود تا خون غلیظ شود و در ادامه با تنگ شدن رگ ها ، عملیات خون رسانی به مغز با اختلال روبرو شود . یکی دیگر از نتایج این وضعیت این است که سیستم خنک کننده مغز که با هزاران کیلومتر مویرگ ، مغز را خنک می کند ، نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه دمای مغز بالا می رود .

حال بینیم رفلکس مغز یا ستاد فرماندهی مرکزی بدن در برابر این وضعیت چیست ؟

بر اساس نتایج یک پژوهش محققان دریافتند که خمیازه کشیدن باعث می شود که دمای مناسب مغز حفظ شود که در این روند سینوس ها نقش مهمی را ایفا می کنند. منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با توجه به گفته گری هک ، از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مریلند و اندرو گالوپ ، از دانشگاه پرینستون خمیازه کشیدن به این علت نیست که شما خسته و بی حوصله هستید و یا به اکسیژن نیاز دارید، بلکه بهتر است بگوییم ، خمیازه کشیدن به تنظیم درجه حرارت مغز کمک می کند.همچنین آنها در ادامه خاطر نشان کردند : "مغز نسبت به تغییرات دما حساس وکاملأ پیچیده است؛ بنابراین باید از گرمای بیش از حد محافظت شود.

"مغز مانند کامپیوتر، بهترین عملکرد را زمانی دارد که خنک باشد.نتایج این پژوهش در مجله Medical Hypotheses به چاپ رسیده است.بر اساس یک نظریه، خمیازه کشیدن مسری است. آخرین نظریه های فیزیولوژیست ها در رابطه با خمیازه کشیدن، از مسری بودن خمیازه حکایت می کند.بر این اساس، خمیازه کشیدن یک عمل بدوی است که در سیر تکامل انسان جا مانده است.یک پروفسور در دانشگاه مریلند آمریکا کشف کرده، خنده و خمیازه به گونه ای غیر عادی قابل سرایت هستند، به طوری که تنها مطالعه درباره خمیازه کافی است تا شما نیز تمایل به آن پیدا کنید.

در واقع خمیازه یک بازتاب است و شما نمی توانید به راحتی آن را متوقف کنید. این رفتار علامتی از تغییر حالت میان هوشیاری و خواب آلودگی، و برعکس است. به اعتقاد او خمیازه کشیدن هیچ ارتباطی با کسب اکسیژن بیشتر برای فرد ندارد.همچنین گروهی از محققان دانشگاه آریزونا، دلیل اینکه برخی افراد با مشاهده خمیازه دیگران، خود نیز آن راتکرار می کنند، نوعی پدیده ارادی موسوم به مجاورت می دانند.خمیازه عبارت است از باز کردن دهان و تنفس عمیق به صورت غیر ارادی که تقریباً از زمان پیش از تولد و به عبارت دقیق تر از دوره جنینی و یازده هفتگی قابل مشاهده است.در ارتباط با خمیازه دو نظریه عمده مطرح است؛ نخست تئوری فیزیولوژیکی که طبق آن کمبود اکسیژن همراه با افزایش میزان دی اکسید کربن در خون باعث می شود گیرنده های حسی پیام خاصی را به مغز منتقل کنند و قسمت غیرارادی مغز فرمان خمیازه را صادر کند.

نظریه دوم، تئوری خستگی است که خمیازه را نوعی واکنش طبیعی بدن در این مواقع می داند.از سوی دیگر محققان این مرکز به تازگی دریافته اند زمانی که فرد خمیازه می کشد، مقادیر بیشتری اکسیژن از طریق گشاد شدن مجاری تنفسی، وارد ریه ها می شود و درصد این گاز حیاتی در خون افزایش می یابد.آنها می گویند: در 90 درصد موارد، خمیازه کشیدن به دنبال افت اکسیژن در بدن فرد رخ می دهد. برای مثال بعد از مدتی نفس کشیدن به صورت مقطع و کوتاه، ناگهان شخص خمیازه می کشد و با این کار بدن او میزان اکسیژن مورد نیاز را دریافت می کند، پس در حقیقت خمیازه پاسخی به نیاز فرد برای دریافت هوای بیشتر است، نه دلیلی بر خواب آلودگی.

چرا اینقدر خمیازه میکشم؟

فواید خمیازه

* جلوی از کار افتادگی راه‌های هوایی ریز موجود در ریه‌ را می ‌گیرد و به همین علت اغلب صبح هنگام، یا در زمان خستگي و بی‌ حوصلگی خمیازه می ‌کشیم.

* خمیازه موجب ترشح ماده‌ای شیمیایی می ‌شود و به باز ماندن کیسه ‌های هوایی کمک می کند. مقدار کافی و عملکرد درست این ماده شیمیایی به توانایی نوزاد برای زنده ماندن در بیرون از رحم مادر کمک می ‌کند و به همین علت هم است که جنین سه ماهه ی در حال رشد، خمیازه می ‌کشد تا برای استفاده از ریه‌هایش آماده شود.

* خمیازه به ‌عنوان سیستم هشداردهنده عمل می ‌کند که به فرد اطلاع می ‌دهد ممکن است خوابش ببرد. بنابراین چنان چه شما در حین رانندگی خمیازه بکشید، هشداری است که نشان می دهد باید کمی ‌استراحت کنید.
خمیازهدر خصوص مسری بودن خمیازه میان انسان ‌ها و حیوانات، نکته جالب توجه این است که حتی حیوانات هم با دیدن حیوانات در حال خمیازه ، خمیازه می ‌کشند.در تحقیقاتی که روی سگ‌ها انجام شد 21 سگ از میان 29 سگی که در معرض خمیازه سگ‌ های دیگر قرار گرفته بودند، خمیازه کشیدند.

خمیازه بی اختیار انجام می شود، زیرا در مغز ما مرکزی است که نفس کشیدنمان را تنظیم می کند. اگر مقدار زیادی گاز کربنیک در بدن ما وجود داشته باشد، این مرکز فعال می شود و ما بی آنکه بخواهیم، نفس عمیقی کشیده و گاز کربنیک را بیرون می دهیم.هر چند علل و چگونگی دقیق خمیازه کشیدن مشخص نیست، اما دیدن، شنیدن یا حتی فکر کردن به خمیازه نیز می تواند فرد را به انجام آن وادارد، زیرا نگاه کردن و شنیدن صدای خمیازه روی مغز ما اثر می گذارد و باعث خمیازه می شود.

پیش از این تصور عمومی این بود که ما تنها هنگام خستگی خمیازه می کشیم، اما ما موقع بیدار شدن از خواب و هوشیاری کامل نیز خمیازه می کشیم.امروزه می دانیم ریه ها مسئول سنجش میزان اکسیژن نیستند و از طرفی دیده شده که حتی جنین انسان در شکم مادر با ریه های پر از آب خمیازه می کشد.

این نظریه معتقد است که خمیازه کشیدن، نوعی روش ارتباطی میان موجودات است، به این معنی که جانوران با انجام این عمل، تغییرات ایجاد شده در محیط یا درون خود را به یکدیگر اطلاع می دهند.در واقع خمیازه یک بازتاب است و شما نمی توانید به راحتی آن را متوقف کنید. این رفتار علامتی از تغییر حالت میان هوشیاری و خواب آلودگی، و برعکس است.

به اعتقاد او خمیازه کشیدن هیچ ارتباطی با کسب اکسیژن بیشتر برای فرد ندارد.همچنین گروهی از محققان دانشگاه آریزونا، دلیل اینکه برخی افراد با مشاهده خمیازه دیگران، خود نیز آن را تکرار می کنند، نوعی پدیده ارادی موسوم به مجاورت می دانند.خمیازه عبارت است از باز کردن دهان و تنفس عمیق به صورت غیر ارادی که تقریباً از زمان پیش از تولد و به عبارت دقیق تر از دوره جنینی و یازده هفتگی قابل مشاهده است.

در ارتباط با خمیازه دو نظریه عمده مطرح است؛ نخست تئوری فیزیولوژیکی که طبق آن کمبود اکسیژن همراه با افزایش میزان دی اکسید کربن در خون باعث می شود گیرنده های حسی پیام خاصی را به مغز منتقل کنند و قسمت غیرارادی مغز فرمان خمیازه را صادر کند. نظریه دوم، تئوری خستگی است که خمیازه را نوعی واکنش طبیعی بدن در این مواقع می داند.

از سوی دیگر محققان این مرکز به تازگی دریافته اند زمانی که فرد خمیازه می کشد، مقادیر بیشتری اکسیژن از طریق گشاد شدن مجاری تنفسی، وارد ریه ها می شود و درصد این گاز حیاتی در خون افزایش می یابد. در 90 درصد موارد، خمیازه کشیدن به دنبال افت اکسیژن در بدن فرد رخ می دهد. برای مثال بعد از مدتی نفس کشیدن به صورت مقطع و کوتاه، ناگهان شخص خمیازه می کشد و با این کار بدن او میزان اکسیژن مورد نیاز را دریافت می کند، پس در حقیقت خمیازه پاسخی به نیاز فرد برای دریافت هوای بیشتر است، نه دلیلی بر خواب آلودگی.

خمیازه بی اختیار انجام می شود، زیرا در مغز ما مرکزی است که نفس کشیدنمان را تنظیم می کند. اگر مقدار زیادی گاز کربنیک در بدن ما وجود داشته باشد، این مرکز فعال می شود و ما بی آنکه بخواهیم، نفس عمیقی کشیده و گاز کربنیک را بیرون می دهیم.

هر چند علل و چگونگی دقیق خمیازه کشیدن مشخص نیست، اما دیدن، شنیدن یا حتی فکر کردن به خمیازه نیز می تواند فرد را به انجام آن وادارد، زیرا نگاه کردن و شنیدن صدای خمیازه روی مغز ما اثر می گذارد و باعث خمیازه می شود.پیش از این تصور عمومی این بود که ما تنها هنگام خستگی خمیازه می کشیم، اما ما موقع بیدار شدن از خواب و هوشیاری کامل نیز خمیازه می کشیم.امروزه می دانیم ریه ها مسئول سنجش میزان اکسیژن نیستند و از طرفی دیده شده که حتی جنین انسان در شکم مادر با ریه های پر از آب خمیازه می کشد.

این نظریه معتقد است که خمیازه کشیدن، نوعی روش ارتباطی میان موجودات است، به این معنی که جانوران با انجام این عمل، تغییرات ایجاد شده در محیط یا درون خود را به یکدیگر اطلاع می دهند.

بادگرفتگی گوش‌ها

تغییر ارتفاع،‌ مانند مسافرت با هواپیما یا مسافرت در پیچ و خم کوه ها (راه هراز شمال)، می‌تواند باعث احساس "بادگرفتگی" در گوش ها شود.

اگر در این حالت سعی کنید که با خارج کردن شدید هوا از بینی، احساس فشار‌تان را برطرف کنید، ممکن است پرده‌ گوش‌تان سوراخ شود، یا باکتری‌ها از درون حلق‌تان به درون عمیق‌ترین بخش‌های گوش‌تان کشیده شوند.

عمل به توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند که به نحوی بی‌‌خطر ، فشار درون گوش‌های‌تان را کاهش دهید:

* حدود یک ساعت پیش از زمانی که قرار است مسافرت کنید، از خانه خارج شوید،‌ و یک داروی ضداحتقان (مانند سودوافدرین)‌ مصرف کنید.

* سعی کنید که به آرامی فشار درون گوش‌تان را همگام با تغییرات ارتفاع با خميازه كشيدن کاهش دهید.

* به بلعیدن آب دهان‌تان ادامه دهید تا به رفع بادگرفتگی گوش‌های‌تان کمک شود.

* هنگام بلندشدن و فرودآمدن هواپیما و یا هنگام ورود به پیچ و خم کوه، آدامس بي ضرر كوهي بجوید.

* اگر هنوز در گوش‌‌هایتان احساس بادگرفتگی می‌کنید،‌ هوا را به درون ریه‌های‌تان بکشید،‌ بینی‌تان را بسته نگهدارید،‌ و بعد در حالیکه دهان‌تان را بسته نگه داشته‌اید، به آرامی هوا را ازبینی‌تان بیرون بفرستید، تا زمانی که احساس راحتی کنید. بسیار مراقب باشید که این کار را با شدت بیش از حد انجام ندهید.

------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits