دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت درد درناحیه پشت سر و سمت چپ سر
45
زمان مطالعه: 9 دقیقه
دردهای ناحیه پشت سر اغلب خطرآفرین و نگران کننده هستند. با ما باشید تا با عوامل و دلایل این نوع دردها آشنا شوید و راهی برای درمان درد در ناحیه پشت سر و سمت چپ سر پیدا کنید.

دلایل عجیب سردرد خود را بدانید

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان سر درد در ناحیه پشت سر آشنا شوید.

تقریبا علت همه سردردها از جمله میگرن یک عامل است. یک جریان الکتریکی در قسمت پشت مغز به طور اشتباه تولید می شود و دردهای ناحیه سر را به وجود می آورد. تقریبا در میان مردم سراسر جهان این باور اشتباه وجود دارد که سردرد یکی از نشانه های ابتلا به تومور مغزی است، در حالی که این موضوع به هیچ وجه درست نیست.

تحقیقات نشان می دهد فقط یک درصد افرادی که به دلیل سردرد به مراکز پزشکی مراجعه می کنند، دچار یک مشکل جدی و خطرناک هستند. با اینکه بسیاری از سردردها چندان مهم نیستند، اما در بعضی از موارد شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

برای مثال زمانی که شما دچار سردرد ناگهانی شدید یا سردرد شما همراه با تب بود در مراجعه به پزشک تردید نکنید. همچنین زمانی که همراه با سردرد احساس سرگیجه داشتید یا حافظه شما دچار مشکل شد حتما باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

در ادامه بعضی از علت های عجیب ابتلا به سردرد را با هم مرور می کنیم. شاید شما هم بتوانید با شناختن این عوامل و دوری گزیدن از آنها خود را از سردردهای آزاردهنده دور نگاه دارید.

چه عواملی باعث سردردهای تنشی می‌شوند ؟

اگر چه درد موجود در پشت سر یک اتفاق معمول است، علت یا علتهای واقعی چنین نوع سردردهایی هنوز ناشناخته است. اعتقاد بر این است که سردردهای تنشی به علت گرفتگی‌های عضلانی در نواحی پشت گردن و سر ایجاد می‌شوند. با این حال، بر اساس مشاهدات دقیق، کارشناسان به چند علت احتمالی دست یافته‌اند.

  • میگرن
  • خستگی و یا فشار بیش از حد
  • خستگی چشم
  • استرس روانی (افسردگی و فشار روحی)
  • مسائل دندانپزشکی (فشار دادن فک و دندان قروچه)
  • سیگار و اعتیاد به الکل (یا ترک ناگهانی آنها)
  • نگه داشتن سر در یک حالت برای مدت طولانی (رانندگی مداوم و یا مشغول کار با کامپیوتر)
  • حالت قرار گرفتن نامناسب بدن، شیوه زندگی ناسالم، و عدم ورزش منظم
  • برخی از علل ثانویه شامل سردردهای خوشه‌ای و عفونت سینوس
  • در برخی از موارد، عوامل وراثت نیز ممکن است یک دلیل بالقوه درد در پشت سر باشد

علائم و نشانه‌های سردردهای تنشی

  • فشار و درد خفیف در شقیقه و عقب سر
  • احساس سفتی در سراسر پیشانی و در ناحیه‌ی پشت سر
  • درد در شانه، گردن، و ناحیه‌ی پوست سر
  • معمولاً، درد ممکن است به مدت نیم ساعت تا هفت روز به طول انجامد. ممکن است به دلیل سر و صدای بلند، خستگی بیش از حد، و یا استرس شروع شود و یا شدت یابد. فردی که سردرد تنشی دارد، ممکن است مشکلات خواب و تمرکز داشته باشد.

سر درد میگرنی

دومین علت شایع درد در ناحیه‌ی پشت سر و گردن میگرن است. گرفتگی عروق خونی در ناحیه‌ی سر و گردن موجب کاهش جریان خون می‌شود. به هنگام وقوع این اتفاق، این امر سبب بروز یک حمله‌ی میگرنی بسیار بد می‌شود. این نوع سر درد معمولاً موجب بروز دردی بسیار شدید و دردناک در هر دو طرف سر می‌شود. افرادی که از میگرن رنج می‌برند به شدت به نور و صدا حساس می‌گردند. در اکثر موارد آنها از حالت تهوع رنج می‌برند، تنها استفراغ کردن است که به تسکین و فرو نشاندن سر درد کمک می‌نماید.

این نوع سر درد به علت تاریخچه‌ی دور و دراز خانوادگی در میگرن به وقوع می‌پیوندد. عوامل مؤثر دیگر در بروز میگرن شامل فشار طولانی مدت بر عضله، استرس، اعتیاد، مصرف الکل، کم خوابی و غیره می‌شوند. در برخی موارد انواع خاصی از غذاها مانند شکلات، آجیل، ترشی، پنیر، شراب قرمز، غذاهای حاوی مواد نگه دارنده و یا شیرین کننده‌های مصنوعی و غیره می‌توانند سبب بروز حمله‌ی میگرنی شوند. زنان قبل و در طول دوره‌ عادات ماهانه‌ی خود و پس از مصرف داروهایی زبانی ضد باروری از بروز حملات میگرنی رنج می‌برند.

نشانه‌های سر درد میگرنی

  • میگرن موجب بروز دردی تپنده در یک طرف سر می‌شود.
  • درد خفیف و یا شدید است و معمولاً در طول صبح شروع می‌شود.
  • شخص بی نهایت به نور و هم چنین صدا حساس می‌گردد.
  • حالت تهوع، استفراغ، سر گیجه و دیگر اختلالات بینایی احساس می‌شوند.
  • درد به مرور زمان بدتر می‌شود.
  • در موارد حاد سر دردهای میگرنی به مدت چند ساعت و حتی تا 48 ساعت دوام خواهند داشت.

سر دردهای مهره‌ای

سر دردهای مهره‌ای باعث بروز درد در ناحیه‌ی گردن می‌شود که در ناحیه‌ی سر ضربان خواهد داشت. منشأ و اساس درد معمولاً سر است که از این نقطه ناحیه‌ی پشت چشم‌ها و گوش‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد و در برخی موارد به سمت بالای سر نیز حرکت خواهد داشت.

این سر درد معمولاً به دلیل نحوه‌ی بد قرار گیری بدن به هنگام نشستن یا ایستادن رخ می‌دهد که منجر به ناراستی ستون فقرات و نقص در عمل کرد مفاصل می‌شود. صدمات وارده به ناحیه‌ی سر و گردن در تصادف اتومبیل و یا حرکات تند و ناگهانی نیز می‌توانند منجر به بروز سر دردهای مهره‌ای شوند.

علائم سر دردهای مهره‌ای

  • دردی خفیف و مداوم در یک طرف سر وجود خواهد داشت.
  • فرد در ناحیه‌ی گردن خود حساسیت را تجربه می‌کند.
  • درد در ناحیه‌ی عقب گردن ناحیه‌ی پشت سر و چشم‌ها را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.
  • مدت سر درد ممکن است بین یکی دو ساعت تا چند هفته متغیر باشد.

سر دردهای عضلانی

زمانی که عضلات ناحیه‌ی گردن بیش از حد کشیده شده و یا دردناک شوند، این امر موجب بروز سر دردهای عضلانی می‌شود. این سر درد معمولاً با سفت یا محکم شدن عضلات گردن به علت ضرباتی چون شکستگی گردن، نحوه‌ی بد حالت نشستن یا ایستادن، استرس‌های تفریحی، استرس‌های شغلی، خوابیدن و ایستادن در وضعیت‌هایی بسیار بد و غیره ایجاد می‌شود.

علائم سر دردهای عضلانی

  • دردی ملایم تا شدید در یک و یا هر دو طرف سر وجود خواهد داشت.
  • درد از ناحیه‌ی گردن آغاز می‌گردد و ناحیه‌ی پشت گردن مانند فک را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
  • درد ممکن است شقیقه‌های سر، چشم‌ها و حتی قسمت بالای سر را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
  • گردن تمایل به مقاومت در برابر حرکاتی خاص را دارد و نمی‌تواند دامنه‌ی عادی حرکت خود را به انجام برساند.
  • مدت زمان درد می‌تواند چند ساعت و یا چند هفته به طول انجامد.

روش درمان درد در ناحیه‌ی پشت سر و گردن

سر دردهای ناحیه‌ی پشت سر و گردن معمولاً با پاراستامول، آسپرین و ایبو پروفین درمان می‌گردند. این داروها در کاهش و تسکین درد در سر دردهای کششی و همین طور سر دردهای مهره‌ای بسیار مؤثر هستند. سر دردهای میگرنی و عضلانی نیز با ایبو پروفین و پاراستامول درمان می‌گردند. از عوامل بروز و هم چنین غذاهایی که منجر به حملات شدید میگرنی می‌شوند جلو گیری به عمل آورید. گروهی از داروهای ضد میگرنی به نام تریپتان موجود هستند که تا حد زیادی به درمان حملات میگرنی کمک می‌نمایند.

این داروها عبارتند از سوماتریپتان و زولمیتریپتان.

به منظور اجتناب از بروز درد در ناحیه‌ی پشت سر و گردن، لازم است که شما حالت خوبی را به هنگام نشستن، ایستادن و کار کردن در خود حفظ نمایید. بر روی یک صندلی خوب بنشینید که وضعیت نشستن شما را حفظ می‌کند. از مصرف الکل و تنباکو اجتناب ورزید. تمرین کنید و اطمینان حاصل نمایید که مقادیر زیادی هوای تازه استنشاق می‌نمایید. با تعمق (مدیتیشن) و یوگا از بروز استرس جلو گیری کنید. اگر سر درد پا پر جا باقی ماند حتماً به پزشک عمومی خود مراجعه نمایید. امیدواریم اطلاعات فوق به شما در درک کردن و فهم چگونگی رنج بردن فرد از درد در ناحیه‌ی پشت سر و گردن کمک کرده باشد.

روش درمان درد در ناحیه‌ی پشت سر و گردن سر دردهای ناحیه‌ی پشت سر و گردن معمولاً با پاراستامول، آسپرین و ایبوپروفین درمان می‌گردند. این داروها در کاهش و تسکین درد در سر دردهای کششی و همین طور سر دردهای مهره‌ای بسیار مؤثر هستند.

سر دردهای میگرنی و عضلانی نیز با ایبو پروفین و پاراستامول درمان می‌گردند. از عوامل بروز و هم چنین غذاهایی که منجر به حملات شدید میگرنی می‌شوند جلو گیری به عمل آورید. گروهی از داروهای ضد میگرنی به نام تریپتان موجود هستند که تا حد زیادی به درمان حملات میگرنی کمک می‌نمایند. این داروها عبارتند از سوماتریپتان و زولمیتریپتان.

به منظور اجتناب از بروز درد در ناحیه‌ی پشت سر و گردن، لازم است که شما حالت خوبی را به هنگام نشستن، ایستادن و کار کردن در خود حفظ نمایید. بر روی یک صندلی خوب بنشینید که وضعیت نشستن شما را حفظ می‌کند. از مصرف الکل و تنباکو اجتناب ورزید. تمرین کنید و اطمینان حاصل نمایید که مقادیر زیادی هوای تازه استنشاق می‌نمایید. با تعمق (مدیتیشن) و یوگا از بروز استرس جلو گیری کنید. اگر سر درد پا پر جا باقی ماند حتماً به پزشک عمومی خود مراجعه نمایید. امیدواریم اطلاعات فوق به شما در درک کردن و فهم چگونگی رنج بردن فرد از درد در ناحیه‌ی پشت سر و گردن کمک کرده باشد.


بیشتر بخوانید :

سردرد در کودکان نشانه چیست؟

۱۴ درمان خانگی برای سردردهای سینوسی

علت سر درد در ناحیه ی پیشانی چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (45 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

پویا | ۵ سال پیش
این نظر این بنده ی حقیر رو پذیرا باشید و سرلوحه ی زندگیتون کنید اگه که میخاید آدم خیلی شجاعی باشید بیشترین فشار رو به نیمکره ی سمت چپ مغزتون بیارید چون که کسایی که نیمکره ی سمت چپ مغزشون فعال تره آدمای نترس تری نسبت به اون دسته ی دیگه هستن این پیام این حقیر رو خواهشآ نمایش بدهید تاشاید بعضی از انسانها دلیل ترس و ناآرامی درونی شون رو بفهمن
0
1

hits