دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت ایجاد و درمان کیست های فکی
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
علت ایجاد و درمان کیست های فکی:آشنایی با کیست های فکی و درمان کیست های فکی/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان کیستهای فکی آشنا شوید

آشنایی با کیست های فکی و درمان کیست های فکی

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان کیستهای فکی آشنا شوید.

آشنایی با کیست‌های فکی و درمان آن

اولین علامت کیست های فکی تورم در ناحیه فک است

یکی از مشکلاتی که برخی افراد با آن مواجه می شوند کیست های فکی است که گاهی اوقات ممکن است اندازه آنها بزرگ شود، اما تشخیص این کیست ها به آسانی نیست و نیاز به یکسری بررسی دارد. داشتن اطلاعات کلینیکی، رادیولوژیکی و نمای پاتولوژیکی برای تشخیص آنها ضروری است، چرا که گاهی اوقات علائم بالینی و شرح حال بیمار ممکن است تشخیص را سخت کند و با بیماری دیگری اشتباه گرفته شود.همچنین باید بگویم که این کیست ها مختص ناحیه فک نیستند و ممکن است در سایر اعضای بدن مشاهده شوند که فک هم از این قاعده مستثنا نیست.

وجود انواع تومورها و کیست ها در استخوان های فک و بافت های نرم دهانی یا فکی وجود دارد که یک بخش عظیمی از کارهای جراحی را به خود اختصاص می دهند.البته این تومورها به دو دسته خوش خیم و بدخیم دسته بندی می شوند که مطابق نوع آن درمان مناسب را جراح به کار می برد. یک بخش بزرگی از کارها در واقع وظایف جراح فک و صورت است که بتواند این مسئله را در بیمار تشخیص دهد.

آشنایی با کیست های فکی و درمان کیست های فکی

علائم این تومور چیست؟


معمولا اولین علامت این تومورها تورم در ناحیه فک است، یعنی بیمار با ظاهر متورم به پزشک مراجعه می کند. همان طور که گفته شد برای تشخیص دقیق نیاز به بررسی های بیشتری است.

آشنایی با کیست های فکی و درمان کیست های فکی

آشنایی با کیست های فکی و درمان کیست های فکی

اگر این کیست در ناحیه فک درمان نشود چه عوارضی دارد؟


در پاسخ باید بگویم که مسلما این کیست ها عواقب خود را دارند. اگر از نوع بدخیم باشند و درمان نشوند در نهایت منجر به پایان زندگی فرد می شوند. همچنین اگر از نوع خوش خیم باشند اما درمان به تعویق بیفتد یا درمان نشوند احتمال تخریب این عضو بالاست. در این شرایط نیاز است که جراحی صورت گیرد که این جراحی سنگین خواهد بود، چرا که مقداری از بافت تخریب شده است. همچنین باید استخوان آن بخش را برداریم که این کار باعث برهم زدن پیوستگی فک می شود که همه این موارد مشکلات زیادی از جمله از نظر ظاهری و عملکردی به همراه دارد.

آشنایی با کیست های فکی و درمان کیست های فکی

عوارض کیست فک

بهتر است به محض بروز علائم کیست سریعا برای درمان کیست اقدام شود .کیست های فک اگر از نوع بدخیم باشند و درمان نشوند منجر به پایان زندگی فرد می‌شوند. چنانچه کیست از نوع خوش‌خیم باشد اما درمان به تعویق بیفتد یا درمان نشوند احتمال تخریب این عضو بالاست. در این شرایط نیاز به جراحی است که این جراحی سنگین خواهد بود، چراکه مقداری از بافت تخریب شده است. همچنین باید استخوان آن بخش برداشته شود که این کار باعث برهم زدن پیوستگی فک می‌شود که همه این موارد مشکلات زیادی از‌جمله از نظر ظاهری و عملکردی به‌همراه دارد.

آشنایی با کیست های فکی و درمان کیست های فکی

آیا این بیماری ارثی است؟


بعضی تومورهای بدخیم اصلا زمینه ارثی برای شان مطرح نیست اما با این حال نمی توان گفت ژنتیک در بروز این مشکل بی تاثیر است. به طور کلی عامل ارث را در هیچ موردی نمی توان قلم گرفت و بدون تاثیر دانست، اما عوامل محیطی را هم نمی توان نادیده گرفت.

آشنایی با کیست های فکی و درمان کیست های فکی

سرمنشا کیست های فکی چیست؟


ممکن است بارها از بعضی افراد شنیده باشید دندان نهفته یا عقل شان را جراحی کرده اند. علتش این است که این دندان نهفته دارای جداری با بافت پوشاننده است. این جدار قادر است دندان را برای تشکیل یک کیست یا نهایتا تومور مستعد کند، بنابراین این کیست ها معمولا از بقایای جنینی سلول های پوشاننده در ناحیه مورد نظر هستند. البته بعضی وقت ها هم ممکن است علت نامشخص باشد. اما بسیاری از تومورهایی که سلول های پوشاننده دیگر بدن را درگیر می کنند، می توانند فک را هم درگیر کنند.

آشنایی با کیست های فکی و درمان کیست های فکی

درمان کیست فک

معمولا درمان‌ این کیست‌ها به‌صورت جراحی است. البته لازم است یکسری تومورهای بدخیم فکی را با کمک درمان‌های رادیوتراپی و کموتراپی برطرف کرد یا اینکه قبل از عمل جراحی این درمان‌ها را انجام داد و بعد از آن جراحی را به‌کار برد، اما عمدتا تومورها و کیست‌های فکی درمان‌شان به‌صورت جراحی است.

آشنایی با کیست های فکی و درمان کیست های فکی

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits