دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان خانگی عارضه پوستی پسوریازیس
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
درمان خانگی عارضه پسوریازیس :پوستی ملتهب به نام پسوریازیس/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس آشنا شوید.

پوستی ملتهب به نام پسوریازیس

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس آشنا شوید.

 درمان قطعي بيماري پسوريازيس :Psoriasis Definitive treatment

پسوریازیس یک بیماری التهابی پوست

می‌باشد که ناشی از اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌باشد. این بیماری که در طب سنتی با نام داءالصدف شناخته می‌شود، به اشکال متفاوتی خود را نشان می‌دهد و در هر سنی ممکن است بروز کند. در برخی از افراد به صورت ضایعات برجسته بر روی پوست با کناره‌های صورتی مایل به قرمز خود را نشان می‌دهد؛ که در بعضی از موارد کم‌کم تمام بدن فرد را فرامی‌گیرد.

و بعد از خشک شدن لایه‌های سطحی پوست، بخش‌های مرده پوست‌کنده شده و به صورت پوسته‌هایی نقره‌ای رنگ ریزش می‌کنند. در برخی دیگر ترک‌های دردناکی در سطح پوست مشاهده می‌شود. همچنین تاول‌هایی بر روی کف دست یا کف پا بروز می‌کنند که چرک از آن نشت می‌کند. از علائم این بیماری همچنین خارش آزاردهنده پوست، درد مفاصل و نیز ناخن‌های ضخیم و تغییر رنگ داده‌شده می‌باشد. این علائم بیشتر در ناحیه آرنج، زانو و ناخن‌ها مشاهده می‌شود.

درمان خانگی عارضه پوستی پسوریازیس

علل ابتلا به پسوریازیس

علل ابتلا به این بیماری پوستی بسیار گسترده و متفاوت می‌باشد و در افرادی که زمینه ژنتیکی این بیماری یا بیماری‌های خود ایمنی را داشته باشند؛ احتمال ابتلا افزایش می‌یابد. کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی، چاقی، غذاهای اسیدی، الکل، سیگار، عدم تعادل هورمونی، ترس، استرس‌های روانی و محیطی، عفونت‌ها، نرسیدن نور خورشید به پوست بدن، مصرف داروهایی چون کلروپروپامید، لیتیوم، پراکتولول و... از جمله عوامل ابتلا به این بیماری خود ایمنی پوستی می‌باشد.

چربی‌های حیوانی و هیدروژنه، بسیار مضر در افراد مبتلا به پسوریازیس:

از علل اصلی ابتلا به این بیماری، اختلال متابولیسم اسید آراشیدونیک می‌باشد. در حقیقت افراد مبتلا به این بیماری در لایه‌های مختلف پوست خود مقدار زیادی لکوترین دارند که از اسید آراشیدونیک تولید می‌شود و باعث بروز التهاب می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود اسید آراشیدونیک که در چربی‌های حیوانی وجود دارد را از رژیم غذایی خود را حذف نمایید. چربی‌های حیوانی در گوشت، پیه و دنبه، شیر، کره و تخم‌مرغ وجود دارد. بهتر است غذاهای حاوی روغن‌های نباتی هیدروژنه و نیز غذاهای سرخ‌شده نیز از رژیم غذایی فرد مبتلا به پسوریازیس حذف شود، زیرا علائم التهاب را تشدید می‌کنند.

از مصرف قهوه، چای، نوشابه، شیر و تنقلات بیهوده اجتناب کنید. همچنین از غذاهای تصفیه‌شده و دارای مواد نگه‌دارنده مانند کنسروها، کمپوت‌ها، آب میوه‌ها و نوشابه‌های صنعتی، نان‌های سفید، کیک‌های و شیرینی‌های صنعتی، شکر سفید و... دوری کنید.

درمان خانگی عارضه پوستی پسوریازیس

افراد مبتلا به پسوریازیس بهتر است، از چه روغن‌هایی استفاده کنند؟

به طور کلی رژیمی که کم چرب باشد و چربی اشباع کمتری داشته باشد در درمان این بیماری اثرات بهتری را نشان می‌دهد. چربی متصل به گوشت‌ها باید گرفته شود؛ و برای طبخ غذاها بهتر است از روغن‌های گیاهی مانند روغن سویا، آفتابگردان و روغن کنجد استفاده شود؛ زیرا دانه این گیاهان دارای مواد موثر مفیدی در درمان این بیماری پوستی می‌باشد. روغن کبد ماهی کاد و نیز ماهی ساردین که دارای امگا 3 می‌باشند بهترین روغن‌ها در درمان این بیماری می‌باشند.

درمان خانگی عارضه پوستی پسوریازیس

تعدادی از درمان های خانگی این بیماری مزمن پوستی اشاره می کنیم:

  • کرم ضخیم بمالید

آیا به دنبال راهی برای کم کردن خارش ضایعات پوستی‌ تان هستید؟ کرم‌ های ضخیم می‌ تواند به شما در این زمینه کمک کند.سعی کنید روی ضایعات پوستی، کرم ضخیم بمالید. این کار زخم را التیام می‌ دهد و قرمزی پوست شما را کاهش می‌ دهد.کرم ضخیم مالیدن درمان پسوریازیس و علائم آن را برایتان آسان می‌ کند.

  • سرکه سیب طبیعی برای پوست سر

استفاده از سرکه سیب روشی مناسب برای درمان پسوریازیس در پوست سر شما است. محلول آن را چند بار در هفته روی برخی از نقاط پوست سر خود بمالید، این کار خراش پوست سر ناشی از پسوریازیس را التیام می‌ دهد و موجب می‌ شود التهاب پوست سر شما خشک شود. درمان پسوریازیس و بثورات جلدی آن به این روش آسان است.
از سرکه سیب روی نقاطی که ترک خورده و خونریزی کرده است، استفاده نکنید، زیرا موجب می‌ شود که شما احساس سوزش کنید.

  • نور خورشید

مدت زمانی از روز را خارج از خانه و جلوی نور خورشید بگذرانید. نور خورشید بهترین درمان پسوریازیس است. به نقاط بدون پسوریازیس، کرم ضد آفتاب بمالید و ۵ یا ۱۰ دقیقه در روز جلوی نور آفتاب بروید. بیش از حد زیر نور آفتاب نروید، نور خورشید بیش از حد می‌ تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را بالا ببرد.

  • حمام نمک دریایی

آیا به دنبال راهی برای تسکین خارش پوستتان هستید؟ وان آب گرم به همراه نمک طعام دریایی و سولفات منیزیم می‌ تواند به درمان پسوریازیس کمک کند. بدنتان را ۱۵ دقیقه در حمام نمک بخیسانید و بعد از اینکه بدنتان را آب کشیدید، روی ضایعات پوستی بدنتان مرطوب کننده بمالید.

  • کپسایسین

این ماده باعث تندی فلفل می‌ شود و در فلفل تند وجود دارد. محققان می‌گویند این ماده درد، التهاب و قرمزی را کاهش می‌دهد. این ماده در برخی از کرم‌ ها نیز وجود دارد و این نوع کرم‌ ها برای درمان پسوریازیس مفید هستند. البته ممکن است، زمانی که از این کرم‌ ها استفاده می‌ کنید، احساس سوزش داشته باشید.

  • زردچوبه

مطالعات نشان می‌ دهد که زردچوبه، از عود و شعله‌ور شدن پسوریازیس جلوگیری می‌ کند و در درمان پسوریازیس نقش به سزایی دارد. از این ماده در وعده‌ های غذایی و برای چاشنی غذاهایتان استفاده کنید تا درمان پسوریازیس در شما به آسانی صورت گیرد.

  • روغن درخت چای

این یک گیاه بومی استرالیایی است؛ اما برای تهیه این گیاه نیاز نیست به آن دور دست‌ ها بروید. شامپوهای حاوی این گیاه در بازار موجود است و استفاده از آن‌ها به درمان پسوریازیس پوست سر کمک می‌ کند.

  • خیس کردن در جو

این کار یک راه طبیعی برای درمان پسوریازیس و تسکین پوست است. در حمام آب گرم مقداری جو بریزید و مدتی در این آب گرم به همراه جو بشینید تا پوست شما التیام یابد. توجه کنید که از آب ولرم استفاده کنید تا پوستتان تحریک نشود.

  • مدیتیشن و یوگا

کاهش استرس می‌ تواند موجب تسکین علائم بیماری شما شود. یوگا بهترین درمان پسوریازیس است، به خصوص اگر دچار ورم مفاصل پسوریازیس هستید و از درد آن رنج می‌برید. یوگا درد مفاصل را تسکین و دامنه حرکات شما را گسترش می‌ دهد.

  • روی آن نواحی را جمع کنید

در هنگام خواب و یا مواقعی که می‌ توانید، روی نواحی پسوریازیس پوستتان مرطوب کننده بمالید و سپس با روکش پلاستیکی یا دستکش روی آن نواحی را بپوشانید، بعد از آن یک لباس تنگ نیز بپوشید تا مرطوب کننده بتواند به درستی عمل کند و نواحی پسوریازیس پوست شما درمان شود. حفظ مرطوب کنندگی پوست، راهی مفید برای درمان پسوریازیس است.

  • اسید چرب امگا۳

این اسیدهای چرب با التهاب و تورم مبارزه می‌کند، این اسیدهای چرب در ماهی‌ های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، ماهی تن، ساردین و قزل‌آلا وجود دارد. شما می‌ توانید با استفاده از این ماهی‌ ها یا مکمل‌ های روغن ماهی، اسید چرب امگا ۳ را دریافت کنید. مصرف امگا۳ به درمان پسوریازیس کمک می‌کند، البته هنوز در مطالعات انجام شده مشخص نشده است که چه میزان امگا۳ برای درمان پسوریازیس مفید است.

  • انگور اورگان

این اسم کمی گمراه کننده است، این گیاه همیشه سبز است. نام رسمی این گیاه ماهونیا آکویفولیوم (Mahonia aquifolium) است. کرمی را خریداری کنید که ۱۰% مواد تشکیل دهنده آن گیاه انگور اورگان باشد. استفاده از این نوع کرم‌ها در درمان پسوریازیس نقش مؤثری دارد.

  • رژیم غذایی مدیترانه‌ای

این برنامه غذایی بر روی ماهی، سبزیجات و میوه‌جات و غلات سبوس‌دار تمرکز دارد. یک مطالعه نشان می‌ دهد که این رژیم غذایی در درمان پسوریازیس مؤثر است.

  • آلوئه ورا

مطالعات نشان می‌ دهد این گیاه می‌ تواند پسوریازیس را بهبود بخشد و در درمان پسوریازیس نقش مؤثری دارد. آلوئه ورا یک گیاه ضد التهابی است و به کاهش قرمزی کمک می‌ کند. از ژل یا کرم با ۰.۵٪ آلوئه ورا بر روی ضایعات پوستی خود بمالید تا علائم پسوریازیس شما تسکین یابد.

درمان خانگی عارضه پوستی پسوریازیس

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امید | ۷ سال پیش
با سلام . بنده حدود 2 سال هست که در گیر پسوریازیس در ناحیه دست و انگشتان هستم و انواع و اقسام داروها و کرم ها رو مصرف کردم ولی اثر نداشت و جدیدا" به یک راه حلی رسیدم که خدمتتان عرض می کنم . هر شب قبل از خواب یک حبه سیر رو دو قسمت کنید قسمت کنید و مثل قرص با آب قورت بدید . من با این کار ظرف 2 هفته اخیر به شکل قابل توجهی اثرات خشکی دستم از بین رفته . ضمنا" نگران بوی سیر نباشید چون اصلا" دهانتان بوی سیر نمی گیره . با امید بهبودی همه بیماران .
0
1
زهرا | ۷ سال پیش
سلام میشه لطفا این کرم دست سازتونو بگید من 10 ساله سرم درگیره 4سالم ناخن هام درگیر شده. خواهش میکنم جواب بدید
0
0
مریم | ۷ سال پیش
سلام من دوساله قرص سیکلوسپرین مصرف میکنم واقعا عالیه
0
0
حسن | ۷ سال پیش
سلام من 22ساله گرفتاراین بیماری توقسمت کف دستام هستم البته به صورت خفیف ازصابون گوگرداستفاده کردم ازداروهای دستسازاستفاده کردم بعضی وقتهابدجوری خارش پیدامیکنه به طوری که شب ازخواب بیدارمیشم اگه کسی راه حلی داره خواهشابگه
2
0

hits