دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه عواملی باعث ایجاد مدفوع شل در بزرگسالان می شود؟

دلیل ایجاد مدفوع آبکی چیست؟

چه عواملی باعث ایجاد مدفوع شل در بزرگسالان می شود؟
89
زمان مطالعه: 18 دقیقه
مدفوع آبکی یا شل و ول - علل، و مداوای خانگی : کولون معمولا اکسیژن آب را در مواد مدفوع جذب می کند و مدفوع نرم و جامد را به وجود می آورد. محتوای رژیم غذایی، عفونت ها و اختلالات گوارشی می توانند منجر به افزایش آب در مدفوع خروجی یا علت ایجاد مدفوع شل در...

مدفوع آبکی و شل + درمان این عارضه

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با دلایل ایجاد مدفوع آبکی آشنا شوید.

علت مدفوع آبکی

مدفوع آبکی ، مدفوع شل یا همان اسهال به دلایل مختلفی شیوع پیدا میکند . نوعی ویروس از اصلی تریت علت مدفوع آبکی است که سبب عفونت در روده شخص می شود و باعث می شود مدفوعش شل شود .

به این عفونت آنفولانزای معده یا روده هم میگویند و گاهی تا ده روز طول می کشد . علت مدفوع آبکی یا اسهال میتواند بیماریهای روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو باشد . همچنین گاهی شخص دچار سوء جذب است .

بدین معنی که بدن نمیتواند مواد مغذی که در مواد غذایی وجود دارد را به اندازه کافی جذب کنید .ممکن است شما از ملین ها استفاده بیش از حد کرده باشید و دچار مشکل مدفوع آبکی شده باشید .

مصرف الکل نیز از علت مدفوع آبکی می شود . اگر عمل جراحی گوارشی انجام داده اید ممکن است دچار این مشکل شوید .دیابت یکی از بیماری هایی است که سبب شل شدن مدفوع می شود .

مسابقات دو نیز مدفوع شما را رقیق می کنند .همینطور که گفتیم برخی عفونت ها یا ویروس ها یکی از مهمترین علت مدفوع آبکی هستند . ممکن است شما غذایی خورده باشید که سیستم گوارشتان را به هم زده باشد .

آب خیلی یخ در اوج گرما نیز میتواند باعث این مشکل شود .شاید شما به غذایی خاص آلرژی دارید و دچار این مشکل شده اید . از عوارض برخی از داروها اسهال و مدفوع آبکی است . پرتودرمانی نیز منجر به آبکی شدن مدفوع میگردد .


علل شایع اسهال حاد چیست؟

شایعترین علل اسهال حاد عفونتهای ویروسی، باکتریایی، و پارازیتی است.باکتری ها همچنین می توانند موجب مسمومیت غذایی حاد شوند. سومین علت مهم اسهال حاد داروها هستند.

  • گاستروانتریت(اسهال) ویروسی

گاستروانتریت ویروسی(عفونت ویروسی معده و روده کوچک)، شایعترین علت اسهال حاد در جهان است.علائم گاستروانتریت ویروسی(حالت تهوع،استفراغ،دردهای پیچشی شکمی ،اسهال) به صورت مشخص 48 تا72 ساعت طول می کشد.

برخلاف عفونت باکتریایی انتروکولیت(عفونت باکتریایی روده کوچک و کولون)،بیماران با گاسترو انتریت ویروسی خون و عفونت در مدفوع ندارند و یا کم دارند اگر تب در کار نباشد.

گاستروانتریت ویروسی می تواند به صورت انفرادی (در یک فرد) و یا به صورت اپیدمی ( در میان دسته ای از افراد) اتفاق می افتد.

موارد انفرادی اسهال احتمالأ به وسیله چند ویروس مختلف ایجاد می شود و معتقد به این هستند که در اثر تماس فرد با فرد انتقال می یابد.

شایعترین علت اسهال اپیدمیک (مانند آنچه در کشتی های مسافرتی رخ می دهد) کالسی ویروسها (calciviruses) هستند.

کاسی ویروسها به وسیله غذای آلوده که توسط منتقل کننده های بیمار صورت میگرد یا به وسیله تماس مستقیم فرد به فرد انتقال می یابد.

  • مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی یک ناخوشی ساده است که به وسیله سمی که توسط باکتری ها تولید می شود ایجاد می گردد.سم موجب دل درد(دل پیچه) و و استفراغ و همچنین موجب می شود که روده کوچک مقدار زیادی آب ترشح کند که منجر به اسهال می گردد.

علائم مسمومیت غذایی معمولا کمتر از 24 ساعت طول می کشد.با بعضی از باکتری ها سم در غذا قبل از اینکه خورده شود تولید می شود ،در حالی که با دیگر باکتری ها، سم در روده تولید می شود بعد از اینکه غذا خورده شد.

علائم معمولأ در عرض چند ساعت ظاهر می شود زمانی که مسمومیت غذایی به علت سم شکل گرفته در غذا قبل از خوردن آن باشد.

علائم دیر تر پیدا می شود زمانی که سم در روده شکل بگیرد(چون که باکتری برای تولید سم احتیاج به زمان دارد). بنابراین،در مورد اخیر ، علائم معمولأ بعد از 7 تا 15 ساعت ظاهر می شود.

باکتری استاف اورئوس یک نمونه از باکتری هایی است که تولید سم در غذا می کند قبل از اینکه خورده شود.برای نمونه ، غذاهای آلوده شده با استاف (مانند سالاد، گوشت،یا ساندویچ با مایونز) که در طول شب در هوای اتاق بیرون از یخچال باشد.

باکتری استاف در غذا تکثیر پیدا می کند و تولید سم می کند. کلوستریدیوم (clostridium perfringens) یک نمونه از باکتری هایی است که در غذا شروع به تکثیر می کند(معمولأ غذاهای کنسرو شده)،و بعد از اینکه غذای آلوده شده خورده شد تولید سم در روده کوچک می کند.

  • اسهال مسافران

گونه های مختلفی از باکتری E. COLI وجود دارد ، بیشتر E.COLI ها باکتری های فلور طبیعی در روده کوچک و کولون هستند و غیر بیماری زا هستند، به این معنی که آنها در روده موجب بیماری نمی شوند.

با این حال، این E.COLI های غیر بیماری زا می توانند موجب بیماری شوند، هرچند که،اگر خارج از روده توسعه یابند، به عنوان مثال، در مجاری ادراری ( آنجا که موجب عفونت کلیه و مثانه ) می شوند و یا به داخل جریان خون و موجب عفونت خونی (SEPSIS).

معدودی از گونه های e.coli ،هرچند که، بیماری زا هستند(به این معنی که تولید بیماری در روده و کولون می کنند).این گونه های بیماری زا از E.COLI به وسیله تولید سم موجب اسهال می شوند وموسوم به(EPEC) هستند.

اسهال مسافران اغلب به وسیله گونه ETEC باکتری E.COLI ایجاد می گردد، که تولید اسهال به علت سم تولید شده باکتری است .

توریست هایی که از کشورهای خارجی با آب و هوای گرم و رعایت کم اصول بهداشتی(مکزیک،قسمتی از افریقاوغیره) دیدن می کنند، می توانند اسهال ETEC پیدا کنند به وسیله خوردن غذاهای آلوده مانند میوه ها، سبزیجات،غذاهای دریایی،گوشت خام،آب و قالبهای یخ.

سم تولید شده توسطETEC موجب شروع اسهال،دردهای شکمی،حالت تهوع و گاه استفراغ می شود.این علائم معمولا بین 3 تا7 روز بعد از ورود به کشور خارجی شروع و کلأ در خلال 3 روز رفع می شوند.

گاهگاهی ،باکتری های دیگر یا پارازیتها می تواند موجب اسهال در مسافران شوند (برای مثال شیگلا،ژیاردیا،کامپیلو باکتر).اسهالی که به وسیله این ارگانیسمهای دیگر ایجاد می شود معمولأ بیشتر از 3 روز طول می کشد.

مدفوع

  • اسهال باکتریاییBacterial enterocolitis

باکتری هایی که باعث اسهال میشوند به علت تهاجم باکتری به روده و کولون ایجاد انتروکولیت می کند(التهاب روده کوچک و کولون) به وسیله علائم التهاب (خون یا چرک در مدفوع و تب)و دردهای شکمی همراه با اسهال مشخص می شوند.

شایعترین باکتری که موجب انتروکولیت حاد در امریکا میشود کامپیلوباکتر ژوژنی campylobacter jejuni است.دیگر باکتری هایی که موجب انتروکولیت حاد می شوند شامل شیگلا،سالمونلا و EPEC هستند.

این باکتریها معمولأ به وسیله نوشیدن آب های آلوده و غذاهای آلوده مانند سبزیجات،مرغ خانگی،و محصولات لبنی ایجاد می گردد.

انتروکولیت ایجاد شده به وسیله باکتری کلستریدیوم دیفیسیلClostridium difficile غیر معمول است ، چون این به وسیله آنتی بیوتیک درمانی ایجاد می گردد.

این باکتری همچنین شایعترین علت عفونت بیمارستانی است(عفونت هایی که در بیمارستان گرفته می شود)و موجب اسهال می گردد.

گونهO157:H7 یک گونه از باکتریE.COLI است که تولید سمی می کند که موجب اسهال خونی می گردد (اسهال همراه با خون).یک بروز اسهال خونی در امریکا اتفاق افتاده که نشانه های آن را در گوشت های آلوده همبرگر سازی ها دیده و(موسوم به کولیت همبرگری) است.

تقریبأ 5% از بیمارانی که با گونه E.COLI O157:H7 عفونی شده اند دچار سندرمHemolytic uremic syndrome(HUS) شده اند ، سندرمی که می تواند معمولأ در بچه ها منجر به نارسایی کلیه شود.

بعضی از مدارک بیانگر این است که استفاده طولانی مدت از داروهای ضد اسهال و استفاده از آنتی بیوتیک ها شانس HUS را افزایش می دهد.

  • پارازیتها

عفونت های پارازیتی جزء علل شایع اسهال در امریکا نیستند. عفونت با ژیاردیا Giardia lamblia در افرادی که در کوهستان گردش می کنند و یا کسانی که با کشتی و هواپیما مسافرت می کنند و به وسیله نوشیدن آب آلوده منتقل می شود.

عفونت با ژیاردیا معمولآ همراه با التهاب نیست،خون یا چرک در مدفوع نیست و تب کمی دارند.عفونت با آمیب (اسهال آمیبی) معمولأ در خلال مسافرت به کشورهای توسعه نیافته ایجاد و همراه با علائم التهاب خون و چرک در مدفوع و تب هستند.

کریپتوسپوریدیومcryptosporidium یک پارازیت تولید کننده اسهال است که به وسیله آب آلوده انتقال می یابد،چون در آب کلر زده شده زنده می ماند. سیکلوسپوراcyclospora یک پارازیت به وجود آورنده اسهال است که همراه با تمشک های گواتمالا است .


شکل های مدفوع

مدفوع

  • مدفوع خشک و سخت

فاصله زمانی بین خوردن غذا و عبور از دستگاه گوارش و سپس دفع روی محتویات مدفوع تاثیر می گذارد. زمان متوسط عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش و سپس عمل دفع حدود 40 الی 45 دقیقه است.

بنابراین اگر مواد بیش از این زمان در دستگاه گوارش باقی بماند مایعات آن باز جذب شده و مدفوع سخت و خشک می گردد. بعضی از داروها مانند داروهای فشارخون ، هیستامین ها، و داروهای ضد افسردگی باعث کند شدن حرکت دستگاه گوارش می شود.

یبوست که بدلایل زیادی مربوط می باشد باعث سفتی و خشکی مدفوع است. در بعضی از افراد مصرف زیاد لبنیات باعث ایجاد یبوست می شود . همچنین کمبود آب بدن یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل است زیرا چنانچه بدن با کم آبی مواجه شود ، هرکجا که آب بیابد آن را بازجذب می کند.

  • مدفوع تکه تکه

شکل ظاهری مدفوع طبیعی به صورت نرم ، به مقدار زیاد ، به راحتی و یکباره دفع می گردد. اما زمانی که وضعیت به شکل مطبوع نباشد، مدفوع به شکل گلوله و تکه تکه دفع می گردد.

زمان عبور مدفوع از دستگاه گوارش یکی از مواردی است که اگر زیاد طول بکشد باعث بروز این حالت می شود. کمبود فیبر در رژیم غذایی یکی دیگر از دلایل است .

بعضی از رژیم های غذایی که مثلا بر روی مصرف پروتئین و کاهش مصرف کربوهیدرات تمرکز دارد باعث بروز این حالت می شود.

  • مدفوع آبکی

بدن انسان روزانه 8 لیتر مایع تولید می کند – از معده، غدد بزاقی، پانکراس- به منظور کمک به تجزیه مواد غذایی و کمک به عبور آن از سیستم گوارش. در شرایط نورمال مقدار زیادی از این مایعات در طول مسیر جذب شده و باعث ایجاد مدفوع نرم می شود.

اما اگر موادغذایی خیلی سریع عبور کند فرصتی برای جذب مایعات آن نبوده و در نتیجه مدفوع به شکل فوق العاده آبکی دفع می گردد.دلیل بروز این حالت می تواند بدلیل افزایش یکباره مصرف فیبر یا عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد.

وقتی عفونت اتفاق بیافتد بدن شروع به تولید سم می کند و در نتیجه آب آزاد می شود. در نتیجه مواد خیلی سریع از سیستم گوارش عبور می کند تا بدن ازشر آنها خلاص شود.

  • مدفوع باریک

این وضعیت نیازمند توجه جدی است . زیرا می تواند نشانه ای از سرطان روده یا وجود پولیپ باشد. هر گونه توده در مسیر روده ایجاد انسداد می کند و در نتیجه باعث عبور مواد به صورت باریکتر می شود. بنابر این در صورت مشاهده این وضعیت به پزشک گزارش دهید.

  • مدفوع بی رنگ

مدفوع طبیعی تحت تاثیر نوع ماده غذایی ، نوع دارویی که فرد مصرف می کند یا سایر فاکتورها طیف وسیعی از رنگ ها را به خود می گیرد.

اما اگر مدفوع به صورت کم رنگ دفع شود بدلیل وجود مشکل در طول دستگاه است. کبد به منظور کمک در تجزیه چربی ها ماده صفرا را به داخل دستگاه گوارش می ریزد که همین صفرا باعث ایجاد رنگ مدفوع می شود . اما اگر انسداد در کبد یا در مجاری عبور صفرا پیش آید مدفوع به شکل کم رنگ دفع می شود .

همچنین اختلالات پانکراس نیز همین حالت را به دنبال دارد.

  • مدفوع با رنگ قرمز روشن

مشاهده مدفوع با این رنگ ممکن است کمی نگران کننده باشد اما قبل از مراجعه به پزشک بهتر است کمی تامل کنید . شاید تحت تاثیر غذایی باشد که چند ساعت پیش خورده اید مثل چغندر یا آب نبات های رنگی، این رنگ در مدفوع ظاهر می شود.

اما اگر به طور واضح در مدفوع رگه های خونی مشاهده کردید ، به دلیل خونریزی داخلی است.

شاید به دلیل مشکل بواسیر یا حتی بوجود آمدن شکاف در اثر فشار آوردن برای عبور محتویات روده ایجاد شده است. اگر در اغلب موارد با فشار محتویات روده تخلیه شود منجر به بروز بواسیر دردناک می شود.

پس بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید. ولی چنانچه هرگز سابقه مشاهده خون د ر مدفوع نداشته اید می تواند به دلایل جدی تری همچون سرطان روده باشد.

  • مدفوع بسیار تیره

اگر مدفوع به طور ناگهانی تیره و قیرگونه شد ، می تواند به دلیل مصرف قرص های ویتامین باشد که روزانه مصرف می کنید.

مثلا مکمل های آهن خالص یا حاوی مولتی ویتامین باعث ایجاد رنگ تیره مدفوع میشود. اما چنانچه این مکمل ها را مصرف نمی کنید ولی این تغییر را در مدفوع مشاهده کردید بهتر است به پزشک اطلاع دهید.

زیرا اگر خونریزی در بخش های ابتدایی دستگاه گوارش، مثل معده یا مری اتفاق بیافتد ایجاد مدفوع تیره و قیرگونه می شود. بنابراین رنگ قرمزمدفوع –قرمز روشن یا قرمز تیره- می تواند نشانه ای از محل خونریزی باشد.

  • مدفوع شناور و بسیار بدبو

مدفوع طبیعی پس از دفع بلافاصله جریان نمی یابد. اما اگر بدن در جذب چربی از غذای مصرفی مشکل یابد ، چربی در مدفوع ظاهر می شود و در نتیجه مدفوع زرد رنگ، به صورت چرب و بسیار متعفن و به صورت شناور دفع می شود.

بیماریهای شکمی اصولا باعث بروز اختلال در جذب می شود . نوع تغذیه نیز می تواند این وضعیت را به همراه آورد.

مثلا غذاهای حاوی اولسترا(نوعی چربی کاذب موجود در چیپس یا سایر غذاهای سرخ کرده) یا بعضی از داروهای کاهش وزن مثل زنیکالXnical یا داروی غیر تجویزی منسوب به زنیکال با نام Alliباشد.

  • توالی دفع

معمولا توالی دفع در افراد مختلف متفاوت است و نمی توان گفت چند بار دفع در روز می تواند نرمال باشد. یک بار دفع در روز یا سه بار در روز.

اما اگر تغییری در توالی روتین دفع مشاهده کردید این وضعیت نیازمند توجه است. شاید به دلیل مصرف فیبر دفعات دفع افزایش یابد یا به دلیل عدم مصرف فیبر کافی، نخوردن صبحانه(خوردن صبحانه به حرکت محتویات روده کمک می کند)،

یا عدم مصرف غذای کافی یبوست پیش آید. زیرا بدن قادر به تولید مواد زاید به اندازه کافی نخواهد بود.


عوارض اسهال چیست؟

کاهش آب بدن(dehydration) زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی آب و مواد معدنی(الکترولیتها) از بدن به علت اسهال ،همراه یا بدون استفراغ دفع شوند.کاهش آب بدن در بین بیماران بالغ با اسهال حاد که مقدار زیادی مدفوع دارند شایع است.

به خصوص زمانی که دریافت مایعات به علت بیحالی کاهش یافته و یا همراه با استفراغ و حالت تهوع است. این همچنین در بین نوزادان و بچه های کوچک که دچار گاسترو انتریت ویروسی و عفونتهای باکتریال می شوند شایع است.بیماران با کاهش آب بدن ملایم ممکن است فقط تشنگی و خشکی دهان را تجربه می کنند.

کاهش آب بدن متوسط تا شدید همراه با کاهش فشار در حالت ایستادن همراه با غش syncope(ضعف کردن در حال ایستادن به خاطر کاهش حجم خون، که موجب افتادن فشار خون در زمان ایستادن می گردد).

کاهش حجم ادرار،ضعف شدید،شوک،نارسایی کلیه،پریشانی،اسیدوز(مقدار زیاد اسید در خون)،و بیهوشی است.

الکترولیتها(املاح) در زمانی که اسهال طولانی و شدید است ،از دست می رود.و کمبود الکترولیتها اتفاق می افتد.شایعترین کمبود های الکترولیتی باسدیم و پتاسیم اتفاق می افتد.

میزان کلر و بیکربنات نیز ممکن است غیر طبیعی شود.در نهایت ،سوزش مقعد به علت عبور مکرر مدفوع آبکی که حاوی مواد تحریک کننده است.


داروها برای درمان مدفوع

اسهال به وسیله دارو خیلی شایع است، چون خیلی از داروها موجب اسهال می گردند.نشانه اسهال به وسیله دارو این است که اسهال خیلی زود بعد از شروع دارو ایجاد می شود.

داروهایی که خیلی شایع موجب اسهال می گردند، آنتی اسید ها و مکمل های غذایی که حاوی منیزیوم هستند می باشند.

دیگر گروه داروهایی که موجب اسهال می گردند داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی NSAIDs ،داروهای شیمی درمانی، آنتی بیوتیک ها، داروهای کنترل کننده نامنظمی قلب(antiarrythmics) و داروهای برای فشار خون بالا.

چند نمونه کم از داروهای به خصوص که عمدتأ باعث اسهال می گردند میزو پروستولmisoprostol(cytotec) ،کینیدینquinidine ،اولسالازینolsalazine ،کولچیسینcolchicine، متوکلوپرامید،سیزاپرایدcisapride

چه زمان برای اسهال باید به پزشک مراجعه کرد:

بیشتر موارد اسهال ملایم و کوتاه مدت است و احتیاجی به مراقبت و توجه پزشک ندارد. در موارد زیر بایستی با پزشک مشورت شود:

  • تب بالا(درجه حرارت بالاتر از 101 درجه فارانهایت)
  • دل درد ملایم تا شدید همراه با سفتی شکم
  • اسهال خونی که بیانگر التهاب شدید روده است.
  • اسهال در افرادی با بیماری های زمینه جدی ، که برای آنها کاهش آب بدن همراه با عواقب جدی است،برای مثال، دیابت،بیماری قلبی،ایدزAIDS
  • اسهال شدید بدون نشان دادن علائم بهبود بعد از 48 ساعت.
  • کاهش آب بدن متوسط تا شدید.
  • استفراغ طولانی مذت که مانع خوردن مایعات شود.
  • اسهال شدید در زنان حامله به خاطر نگرانی از سلامت جنین.
  • اسهال که در خلال یا بلافاصله بعد از تمام کردن دوره آنتی بیوتیک اتفاق افتد، چون که اسهال ممکن است بیانگر عفونتهای در رابطه با آنتی بیوتیک با C.difficile که احتیاج به درمان دارد.
  • اسهال بعد از بازگشت از کشورهای در حال توسعه یا اردوهای کوهستانی چون ممکن است عفونت با ژیاردیا باشد(که برای این درمان وجود دارد).
  • اسهالی که در بیماران با بیماری مزمن روده ای مانند کولیت یا بیماری کرونCrohns disease باشد ، چون ممکن است اسهال بیانگر بدتر شدن بیماری زمینه ای یا یک عارضه از بیماری باشد ، که هر دو احتیاج به درمان دارند.
  • اسهال حاد در نوزادان و بچه های کوچک به منظور مطمئن بودن از گرفتن مایعات خوراکی کافی(نوع،مقدار،ومیزان)،برای پیشگیری یا درمان کاهش آب بدن و برای جلوگیری از عوارض سوء مصرف مایعات مانند تشنج و اختلالات آب و الکترولیتهای خون.
  • اسهال مزمن.

چه زمان باید از آنتی بیوتیک ها در اسهال استفاده کرد؟

بیشتر موارد اسهال حاد و کوتاه اثر هستند و احتیاج به آنتی بیوتیک ندارند. آنتی بیوتیکها حتی برای بیشتر باکتریهایی که موجب عفونت و اسهال می شوند، لازم نیست.

  1. آنتی بیوتیکها معمولأ زمانی استفاده می شوند که ! بیمار اسهال شدید وسمج داشته باشد
  2. بیمارانی که بیماری های ناتوان کننده مانند نارسایی قلبی،بیماری ریوی،و ایدز AIDS داشته باشند
  3. آزمایش مدفوع نشان دهنده انگل،عفونتهای باکتریایی خیلی جدی مانند شیگلا و C.difficile باشد
  4. اسهال مسافران.

همچنین بخوانید:

علت چسبندگی مدفوع چیست و چگونه درمان میشود ؟

Yeast در آزمایش مدفوع : علائم وجود Yeast (مخمر) در مدفوع چیست ؟

Ova and Parasites در آزمایش مدفوع نشانه چیست ؟

دلیل وجود Undigested food (غذای هضم نشده) در آزمایش مدفوع چیست ؟

اسهال در یک نظر اجمالی

  • اسهال یک افزایش در تعداد حرکات روده(دفع)،افزایش آبکی بودن مدفوع و یا هردو با هم است.
  • اسهال به وسیله افزایش ترشح مایع در روده ایجاد شده،جذب مایه از روده کاهش یافته و عبور مدفوع از روده تسریع می یابد.
  • اسهال به صورت مطلق یا نسبی تعریف می گردد.تعریف مطلق اسهال ،بیش از 5 بار مدفوع در روز یا مدفوع آبکی.اسهال نسبی تعریف می شود با افزایش تعداد دفعات مدفوع در روز یا آبکی تر شدن مدفوع در مقایسه با عادت معمول فرد.
  • اسهال ممکن است به صورت حاد یا مزمن باشد.و هر کدام دارای علل متفاوت و درمان های متفاوت هستند.
  • عوارض اسهال شامل کاهش آب بدن، اختلالات الکترولیت،و تحریک مقعد باشد.
  • کاهش آب بدن را می توان با محلولهای الکترولیتی خوراکی درمان و اگر لازم باشد با مایعات داخل رگی.
  • آزمایشات مفید در ارزیابی اسهال حاد شامل آزمایش مدفوع برای گلبولهای سفید و پارازیتها،کشت مدفوع برای باکتری،آزمایش مدفوع برای سم c.difficile و آزمایشات خونی برای اختلالات الکترولیتی.
  • آزمایشاتی که در ارزیابی اسهال مزمن مفید هستند ،شامل آزمایش مدفوع برای پارازیتها،رادیوگرافی از دستگاه گوارشUpper Gi series(UGI) ، تنقیه باریم،اندوسکوپی از مری معده و اثنی عشر همراه با نمونه برداری، کولونوسکوپی همراه با نمونه برداری، تست تنفس هیدروژن، و اندازه گیری چربی در مدفوع.
  • اسهال ممکن است با جاذب ها Absorbent ، داروهای قابض (کم کننده حرکت روده)و ترکیبات بیسموت درمان شوند.
  • آنتی بیوتیکها نبایستی در درمان اسهال استفاده شوند تا زمانی که توسط کشت معلوم شود که باکتری داریم که نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد، اسهال شدیدی که از منشآ عفونی هستند، یا زمانی که فرد بیماری زمینه جدی دارد.
نکته : اگر بعد از 24 ساعت هنوز مدفوعتان آبکی بود و در کنارش تب یا استفراغ داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید . مدفوع آبکی آب بدن را کم میکند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (89 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فرهاد | ۴ سال پیش
سلام من حدود ۱۲ سال است که شکمم شل کار میکنه البته بعضی وقت ها بهتر میشه ولی در کل بیشتر وقتها شله ایا مشکل داره ممنون از راهنمایی شما
4
20
میثم | ۵ سال پیش
سلام وقت بخیر
ببخشید شما میتونید تشخیص بدید؟
با عرض معذرت بنده 2ماه میشه درمان نشدم
دکتر هم نرفتم چون فکرنکنم زیاد جدی باشه
مدفوع بنده آبکی ملایم و نرم هستش روزی سه چهار بار به wc میرم شکم درد هم زیاد ندارم آب خنک زیاد خوردم سرکار میتونید راهنمایی کنید چکارکنم؟؟؟
2
18
پاسخ ها:
بابک | ۴ سال پیش
سلام با مشکل بوجود آمده چه کردید ؟
منم دقیقا دچار همین علائم شدم
7
12

hits