دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان گرفتگی؛درد و کوفتگی عضلات در ورزش
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
درمان گرفتگی؛درد و کوفتگی عضلات در ورزش:راههایی برای رفع دردهای عضلانی بعد از ورزش/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان دردهای عضلانی بعد از ورزش کردن آشنا شوید.

راههایی برای رفع دردهای عضلانی بعد از ورزش

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان دردهای عضلانی بعد از ورزش کردن آشنا شوید.

راههایی برای رفع دردهای عضلانی بعد از ورزش

چندین راه تسکین دردهای عضلانی پس از ورزش

وقتی برای نخستین بار ورزش می کنید و با بازگشتن به خانه دوش می گیرید، تفریح و ورزش، کم کم مزه خود را از دست داده و جایش را به درد عضله می دهد، به طوری که تکان خوردن را برایتان غیرقابل تحمل می کند. با وجود اینکه ورزش کردن محاسن بسیاری دارد اما شما که برای نخستین بار ورزش کرده اید، به مشکلی دچار شده اید که هرکس هم جای شما بود، گرفتارش می شد.آیا با توجه به اینکه مدت های مدید عضلات تان را کم تحرک بار آورده اید، انتظار دارید که با حرکت های سنگینی که به یک باره به او تحمیل کرده اید، عکس العمل نشان ندهد.

می دانید برای جلوگیری از این قبیل دردها و یا برای درمان آن باید چه کار کرد؟

بهترین راه برای شما این بود که ورزش را به طور مداوم ادامه می دادید تا دچار چنین شوک هایی نشوید که راه رفتن را برایتان بسیار مشکل سازد، به شکلی که انگار تصادف سنگینی کرده اید.

حال برای رفع این دردهای عضلانی، چند راه آسان پیشنهاد می شود که شاید دردتان را بهبود بخشد و در ضمن بدانید که از این پس چطور ورزش کنید و با عضلات تان کنار بیایید.

یکی از راه هایی که اغلب به ورزشکاران توصیه می شود، آن است که پیش از ورزش کردن، نقاطی را که می دانند ممکن است دچار گرفتگی شود، بپوشانند. پوشیدن پوشاکی از نوع چسبان کمک زیادی می کند.

اگر در حال ورزش کردن هستید و احساس می کنید که ماهیچه هایتان درد گرفته اند، سعی نکنید آن را نادیده بگیرید. بایستید و ادامه ندهید زیرا ممکن است به شدت آسیب ببینید.

http://www.delgarm.com/health/494-doctor/149464-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%B6%D8%B9%D9%81-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%BE%D8%A7

حرکات ورزشی مناسب برای درمان گرفتگی عضلات

کوفتگی پس از ورزش این تصور را در شما پدید می‌آورد که یک جلسه‌‌‌‌ی عرق کردن با کیفیت داشته‌اید. ولی کوفتگی همیشه به این معنا نیست که بعد از آن اندام‌تان خیلی عالی خواهد شد. اغلب اوقات، هنگامی احساس کوفتگی می‌کنیم که عضلات بی‌تحرکمان که قبلا هیچ گاه از آن‌ها استفاده نکرده بودیم، درگیر شوند. حتی اگر خوش اندام هستید، کلاس ورزشی جدید یا تمرین ورزشی جدید که بدن‌تان به آن عادت ندارد باعث می‌شود تا چند روز درد بکشید.

پاتریک والش فیزیوتراپیست، مالک و مدیر کلینک پزشکی شیفت در نیویورک اذعان می‌دارد که: "کوفتگی بدن ناشی از پارگی‌های ریزی در عضلات است."متخصصان پیش از این تصور می‌کردند، کوفتگی از علائم ساخت اسید لاکتیک در مفاصل است، "ولی بعدها متوجه شدند وقتی شما فعالیتی انجام می‌دهید که مدت‌هاست انجام نداده‌ا‌ید ، پارگی‌‌های ریزی در عضلات شما رخ می‌دهد"، همین پارگی‌ها عامل دردیست که بعد از یک دویدن فوق‌العاده طولانی و یک کلاس ورزش گروهی جدید احساس می‌کنید.

والش تاکید می‌کند که بهترین راه خلاص شدن از دردهای عضلانی، در وهله‌ی اول جلوگیری از وقوع آن است. وی اضافه می‌کند: " همیشه اول نرمش کنید تا بدن‌تان گرم شود، اینگونه حرکات در فیزیوتراپی و آموزش شخصی به حرکات آمادگی موسوم هستند." به جای انجام حرکات کششی که اگر به صورت درجا باشد حقیقتا مانع از عملکرد سریع شما می‌شود، بهتر است خودتان را از نظر ذهنی و جسمی برای ورزش آماده کنید. حرکاتی برای گرم نمودن ماهیچه‌ها انجام دهید. به عنوان مثال اگر قرار است بسکتبال بازی کنید، حرکاتی پهلو انجام دهید تا پاها و باسن‌ شما گرم شود.

اگر پس از تعطیلات، دوباره به روال ورزش برگشته‌اید یا تمرین جدیدی را امتحان کرده‌اید که موجب کوفتگی عضلاتتان شده، این روش‌ها را امتحان کنید تا موجب التیام کوفتگی‌ها‌ و کوتاه شدن زمان استراحت‌تان گردد.

والش می‌گوید: "درصورتی که پیش از ورزش بدنم خشک و سفت باشد این حرکت را انجام می‌دهم." gnilloR maoF در آزاد سازی نقاطی که دچار گرفتگی و کوفتگی عضلانی هستند کمک می‌کند تا مانع از در رفتگی و از کار افتادگی ماهیچه‌ها گردد. این تمرین را روی هر نقطه‌ی گرفته‌‌ای از بدن، البته پیش از ورزش انجام دهید و مانع از آسیب‌دیدگی بدنتان شوید، و دوباره پس از ورزش نیز روی همان ماهیچه‌ها این حرکت را تکرار نمائید زیرا مانند ماساژ عمل کرده و فشار و گرفتگی‌ها را تسکین می‌دهد.

در صورتی که احتمال کوفتگی در آینده را پیش بینی می‌کنید، قبل از وخامت با حمام نمک سولفات منیزیم از آن پیشگیری کنید. والش شرح می‌دهد که: " منیزیم وارد ماهیچه‌ها ‌شده، التهاب را کاهش داده و کمک می‌کند تا مواد مغذی جذب بدن شوند." همچنین سولفات منیزیم به دفع سموم بدن مانند دی اکسیدکربن کمک شایانی می‌کند که نتیجتاً به تسکین بیشتر التهاب و کوفتگی ختم می‌شود. نمک سولفات منیزیم محصول دکتر تیل در رایحه‌های آرامش بخشی مانند نعناع و سنبل را تهیه کنید، درون وان بریزید سپس پاهای‌تان را داخل وان دراز کنید و همه‌ی فشار‌ها و گرفتگی‌ها را از تمام بدن‌ بیرون نمائید .

روغن Arnica

والش این درمان کننده‌ی طبیعی درد را "اندکی معجزه" می‌نامد. این روغن حاوی یک ترکیب ضد التهاب طبیعی به نام Helenian می‌باشد که قرن‌هاست از آن در چای، پماد و کپسول برای درمان کبودی پوست و درد‌های عضلانی استفاده می‌شود. از Arnica پس از انجام ورزش‌های سنگین یا جدید استفاده کنید تا دچار کوفتگی نشوید. ما عاشق ژل Arnicare هستیم زیرا کاهش دهنده‌ی دردهای عظلانیست.
قرص‌های ضد‌التهاب و مسکن درد‌های غیر استروئیدی

داروهای ضد درد پیش از آنکه درد خیلی شدید شود، کارایی بهتری خواهند داشت. والش اشاره می‌کند که: " هنگامی که التهاب دارید، مغز نیز نسبت به درد حساس می‌شود و خلاص شدن از آن چندان آسان نیست." از مسکن‌های ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده نمائید، مانند Aleve , Advil یا ناپروکسین اما استفاده از آسپرین ممنوع.

یخ

یخ بی‌حس‌کننده است، بنابرین قرار دادن یخ روی نقطه درد به طور موقت درد را تسکین می‌دهد. عامل التهاب، افزایش جریان خون به نقطه آسیب دیده‌است زیرا بدن تلاش می‌کند تا ناحیه‌ی آسیب دیده را درمان نماید. والش گفت: "سرد کردن موضع، جریان خون و التهاب را کند می‌کند".

کمپرس

التهاب باعث تورم می‌شود. حتی اگر قادر به دیدن آن نباشیم، باید محتاط بود و هر ناحیه‌ی دردناکی را ملتهب تصور کرد. کمپرس بسیار مفید است، زیرا از تجمع مایعات در عضله‌ی دردناک جلوگیری می‌کند و تورم را کاهش می‌دهد. کمپرس ناحیه‌ی دردناک می‌تواند فشار داخلی را کاهش داده و مقداری از درد شما را از بین ببرد. باندهای جالب چند بار مصرف سرد، راهی ساده برای سرد کردن و فشار آوردن به ناحیه‌ی دردناک است. کافیست آن را در اطراف عضله دردناک ببندید و اجازه دهید کارش را انجام دهد.

کشش عضلانی

اگر احساس می کنید کار از کار گذشته و عضله شما به شدت گرفته است، عضله را بکشید و آن را محکم ماساژ دهید. اگر ماهیچه پشت پایتان گرفته است، با یک دست آن را بکشید و با دست دیگر آن را ماساژ دهید. حتما متوجه گرفتگی به شکل یک گره سفت شده زیر پوست تان می شوید. آن را به سمت مخالف گرفتگی با دستان تان لمس کنید و بکشید.

ورزش سنگین، ممنوع!

مراقب باشید. اگر دچار گرفتگی عضله شده بودید و اکنون حال تان بهتر است، فراموش نکنید چه دردی را تحمل کرده اید و به سرعت سراغ ورزش سنگین نروید. آرام آرام از نو شروع کنید.
اگر می دانید که هنگام ورزش از ماهیچه هایتان بیش از حد کار کشیده اید، بلافاصله یک دوش آب سرد بگیرید.

استفاده از حوله داغ

ممکن است گذاشتن حوله داغ روی منطقه عضله گرفته احساس خوبی داشته باشد اما مطمئن باشید بدترین کاری است که می توانید در حق خود انجام دهید، گرما دردتان را در محل بیشتر می کند و اگر اصرار دارید که آن را گرم کنید، بیش از ۲۰ دقیقه این کار را ادامه ندهید.

شوک به محل درد

کار دیگری که می توانید بکنید، شوک دادن به محل است. چهار دقیقه گرم کردن محل و یک دقیقه گذاشتن یخ پس از چهار روز جواب می دهد. آن گاه می توانید دوش آب گرم بگیرید.

مصرف داروهای ضددرد

خوردن مسکن هایی همچون «ایبوپروفن» می تواند به دردتان کمک کند و آن را کمی تسکین ببخشد. از کرم های گرم یا سردکننده استفاده نکنید. آنچه در داروخانه ها به عنوان کرم های ورزشی برای گرفتگی عضلات فروخته می شود، به جز آنکه روی سطح پوست تان اثر بگذارد، هیچ کاری برای عضله شما نمی کند و در ضمن ممکن است پوست شما به آنها حساسیت داشته باشد.

حرکت کنید

وقتی عضله شما گرفته است، سخت ترین کار برایتان تکان خوردن است اما بدانید که بسیار برایتان مفید است. پس بلند شوید و به آرامی برای ۲۰ دقیقه راه بروید.

شنا کنید

یکی از راه های بسیار مفید شنا کردن است. آب سرد به عضله شما کمک بسیاری می کند و حرکت عضله در آب بسیار مفید است.

ماساژ دادن، راهکاری موثر

به طور معمول ماساژ دادن عضلات گرفته به شما کمک خواهد کرد. اگر هوا سرد است حتما عضله گرفته را خوب بپوشانید.در طول روز یک یا دو موز بخورید. پتاسیم موجود در آن می تواند از گرفتگی های عضله جلوگیری کند. نوشیدن شیر و آب به مقدار زیاد در طول روز را فراموش نکنید.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حسین | ۷ سال پیش
سلام ببخشید اگه درحالی عضلاتمون درد میکرد بازم ورزش کنیم ممکنه درد شدید تر شه یا نه بهتر میشه؟؟ لطفا زود تر جوابمو برید من ۱۰ کیلو اضافه وزن دارم میخوام سریع لاغر شم ولی تا ورزش میکنم زانو و عضلاتم درد میگیره.
0
0
میعاد | ۷ سال پیش
من دارم میمیرم از درد همه بدنم درد داره بعد از جلسه اول بدنسازی اینجوری شدم حتی نمیتونم تکون بخورم چیکارکنم؟
0
0
مانی | ۷ سال پیش
من چندین ساله که بدنسازی کار میکنم و با اسپاسم ورزشی کاملاً آشنا هستم ولی این بار بعد از یک جلسه تمرین تی آر ایکس به صورت تاخیری و بعد از حدود دو روز دچار اسپاسم شدید عضلانی بویژه تو ناحیه شکم و دنده ها شدم طوری که با خوابیدن به پشت دچار تنگی نفس میشدم…حالا سوالم اینه با توجه به این آسیب عضلانی فردا که جلسه دوم تمرینم هست میتونم شرکت کنم؟یا باید چند روز استراحت بدم؟
0
0

hits