دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
20 خاصیت بی نظیر ارزن برای سلامتی و پوست
10
زمان مطالعه: 11 دقیقه
برخی از بهترین خواص ارزن برای سلامتی، محافظت از سلامت قلب، حفاظت در برابر دیابت، بهبود سیستم گوارش، کاهش خطر ابتلاء به سرطان، سم زدایی از بدن، افزایش سلامت تنفسی، بهبود سیستم ایمنی بدن، افزایش سطح انرژی و بهبود عضلات و سلامت عصبی است.

ارزن چیست + فواید این دانه

ارزن ها محصولات غلات یا حبوباتی هستند که به طور گسترده در مناطق گرمسیری نیمه خشک در آسیا و آفریقا رشد می کنند. در حقیقت هند از بزرگترین تولید کنندگان ارزن به شمار می رود. انواع مختلف ارزن وجود دارد که شامل ارزن مروارید (به نام باجرا به زبان هندی) بزرگترین ارزن در هند و بخش هایی از آفریقا است.ممکن است ارزن جزو دانه های متداول مورد استفاده ی شما نباشد، اما در واقع این گروه از دانه ها (هم برای خوراک دام و هم مصرف انسان) و عمدتا در رشد میکند.ارزن جزو دانه هایی است که برای خوراک دام و مصرف انسان در سراسر جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه کشت می شود. این محصول به علت رشد سریع و توانایی رشد در محیط های خشک و سخت ایده آل برای زرع است.ارزن در ابتدا از آفریقا وجود داشته است و سپس حدود ده هزار سال قبل به آسیا و خاورمیانه وارد شده و در آنجا گسترش یافته است . انواع مختلفی از ارزن در سراسر دنیا وجود دارد اما ارزن مرواریدی متداول ترین ارزن می باشد این گیاه در هند تولید می شود و بیش از 8میلیدانون تن از آن در هند کشت می شود. پس از هند، تولید ارزن در کشورهای بزرگتر آفریقایی و چین بیش از سایر کشورهاست.ارزن حاوی مواد مغذی، ویتامین های گروه B، مواد معدنی و ترکیبات آلی فراوانی است و طبع آن سرد و خشک است. می توان از ارزن مثل یک غلات معمولی استفاده نمود و یا به دلیل نشاسته فراوان می توان از آن درتهیه فرنی ها، میان وعده ها و انواع نان ها استفاده کرد.ارزن به علت اینکه فاقد گلوتن است برای افراد مبتلا به سلیاک که نسبت به گلوتن حساس هستند ، مفید است و می توان از آن به جای گندم استفاده نمود.

 ارزش غذایی ارزن چقدر است؟

ارزش غذایی ارزن چقدر است؟

ارزن جهت تأمین مواد مغذی اساسی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان به حساب می آید.

  • هر 100 گرم ارزن حاوی 378 کالری انرژی است.
  • 4.2 گرم چربی کل از آن چربی اشباع 0.7 گرم.
  • محتوای کل کربوهیدرات 73 گرم.
  • فیبر 8.5 گرم .
  • محتوای پروتئین 11 گرم.
  • فولات 85 میکروگرم.
  • نیاسین مقدار 4.720 میلی گرم.
  • اسید پانتوتنیک 0.848 میلی گرم.
  • ریبوفلاوین 0.290 میلی گرم.
  • تیامین 0.421 میلی گرم، ویتامین B6 0.384 میلی گرم.
  • ویتامین E 0.05 میلی گرم.
  • توکوفرول آلفا 0.05 میلی گرم.
  • ویتامین K 0.9 میکروگرم.
  • کلسیم 1 درصد.
  • 17٪ محتوای ارزن آهن است .
  • مس 38٪.
  • منیزیم 28٪.
  • منگنز 82٪.
  • فسفر 28٪.
  • پتاسیم 4٪ .
  • سلنیوم 4٪.
  • روی 11٪ می باشد.

خواص و فواید ارزن برای سلامت و درمان بیماری ها

خواص و فواید ارزن

1. ارزن اختلال در شریان کرونر را درمان می کند

مصرف ارزن به مقدار زیاد به کاهش سطح تری گلیسیرید در بدن کمک می کند. این ماده برای جلوگیری از جمع شدن پلاکت خون، خون را رقیق می کند و در نتیجه خطر حمله قلبی و اختلال در عروق کرونر را کاهش می دهد.

2. ارزن در کاهش وزن کمک می کند

ارزن ها حاوی تریپتوفان، اسید آمینه ای هستند که اشتها را کاهش می دهد و به مدیریت وزن کمک می کند. با سرعت کمتری هضم می شود و معده را برای مدت طولانی تری پر می کند. ارزن ها سرشار از فیبر و از پرخوری و گرسنگی زودرس جلوگیری می کنند. افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند باید حداقل یکی از وعده های غذایی اصلی خود را ارزن قرار دهند.

3. ارزن خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد

ارزن هم حاوی فیبر و هم مواد مغذی است که به نظر می رسد ترکیب آنها خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. لینگن، یک ماده مغذی در ارزن، در روده پستانداران تبدیل می شود که از سرطان پستان محافظت می کند. در حقیقت، مصرف ارزن می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را 50٪ کاهش دهد.

4. ارزن به کاهش فشار خون کمک می کند

منیزیم در ارزن ماهیچه هایی را که داخل دیواره شریانی قرار دارند، شل می کند، که به کاهش فشار خون کمک می نماید. همچنین باعث کاهش شدت آسم و تکرار میگرن می شود.

5. ارزن در پیشگیری از بیماری سلیاک کمک می کند

سلیاک نوعی بیماری است که به روده کوچک آسیب می رساند و در جذب مواد مغذی از مواد خوراکی اختلال ایجاد می کند. افرادی که از این بیماری رنج می برند، نمی توانند گلوتن را تحمل کنند. این باعث می شود ارزن یک غذای عالی برای آنها باشد زیرا ارزن کاملاً عاری از گلوتن است.

6. ارزن دیابت را کنترل می کند

شاخص گلوکز پایین در ارزن روند هضم را کند می کند و سطح قند خون را به نسبت ثابت نگه می دارد. ارزن ها حساسیت به انسولین را برای افراد مبتلا به دیابت افزایش می دهد و همچنین به کنترل قند افراد دیابتی به ویژه دیابت نوع 2 کمک می کند.

7. ارزن منبع خوب آنتی اکسیدان ها است

مقدار بالای آنتی اکسیدان های موجود در ارزن با رادیکال های آزاد موجود در بدن به مبارزه می پردازند که روند پیری را کند می کند.

8. ارزن به کاهش سرعت تخریب عضلات کمک می کند

ارزن ها دانه هایی هستند که تراکم پروتئینی غلیظی دارند و حاوی لیزین هستند، یک اسید آمینه که باعث کاهش سرعت تخریب ماهیچه ها می شود و به ساخت عضلات لاغر کمک می کند.

9. ارزن به خوب خوابیدن کمک می کند

تریپتوفان در ارزن باعث افزایش سطح سروتونین در بدن می شود که به کاهش استرس کمک می کند. هر فنجان فرنی ارزن هر شب می تواند به داشتن خواب آرام و راحت کمک کند.

10. ارزن به تسکین گرفتگی قاعدگی کمک می کند

ارزن به دلیل دارا بودن مقادیر بالای منیزیم، غذایی عالی برای خانم هایی است که در طی چرخه قاعدگی از درد و گرفتگی غیرقابل تحمل رنج می برند.

11. ارزن به تولید شیر مادر کمک می کند

به خانم های باردار و شیرده توصیه می شود که برای افزایش تولید شیر مادر در بدن، ارزن را به مقدار زیاد مصرف کنند. این امر مادر را قادر می سازد کودک را برای مدت طولانی ترشیر دهد.

12. ارزن خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد

یکی از اصلی ترین خواص ارزن برای پوست است ؛ ارزن سرشار از اسیدهای آمینه به نام های لیزینL- و L-پرولین است. اینها به ایجاد کلاژن در بدن کمک می کنن ، ماده ای که به بافت پوست ساختارمندی می بخشد. بنابراین، خوردن ارزن برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، باعث افزایش سطح کلاژن می شود و باعث چین و چروک نمی شود.

13. قلب سالم با مصرف ارزن

ارزن سرشار از منیزیم است که به کاهش فشار خون کمک می کند و همچنین احتمال سکته مغزی، حملات قلبی و تصلب شرائین را کاهش می دهد. این منبع خوبی از پتاسیم است که به عنوان فشار دهنده عروق به حفظ فشار خون کمک می کند. این به بهینه سازی سیستم گردش خون کمک می کند تا به سلامت قلب و عروق کمک کند. علاوه بر این، ارزن دارای لیگنان است که توسط میکرو فلورا در دستگاه گوارش به لیگنین تبدیل می شود و به جلوگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان کمک می کند.

14. تعادل سطح کلسترول با مصرف ارزن

تعادل در کلسترول مستقیماً با سلامت قلب همراه است. مقدار بالای فیبر موجود در ارزن به کاهش کلسترول کمک می کند و باعث افزایش سطح کلسترول خوب می شود.

15. ارزن به هضم غذا کمک می کند

غذاهای سرشار از فیبر به تقویت سلامت دستگاه گوارش و ریشه کن کردن بیماری ها به اضافه کاهش گاز معده اضافی، یبوست، گرفتگی و نفخ کمک می کند. تنظیم فرایند هضم به تقویت مواد مغذی کمک می کند و احتمال بروز مشکلات گوارشی مانند سرطان روده بزرگ و زخم معده را نیز کاهش می دهد. با از بین بردن و هضم مواد دفعی به سلامت کبد، کلیه و ایمنی بدن کمک می کند زیرا با فعالیت های متابولیکی رابطه دارد.

16. سم زدایی بدن با ارزن

ارزن حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد که منجر به سرطان می شوند کمک می کند و همچنین سموم از کبد و کلیه را پاک می کند. کورکومین، کوئرستین، اسید اللاژیک و کاتچینهای موجود در ارزن به سیستم دفعی کمک می کنند تا با تقویت دفع سموم و مواد خارجی از بین برود و فعالیت آنزیمی را در اندام ها خنثی کند.

17. سلامت تنفسی با خوردن ارزن

تحقیقات نشان می دهد که ارزن به بهبود آسم و همچنین پیشگیری از آن کمک می کند. شواهد نشان می دهد که مصرف زیاد ارزن به کاهش حملات آسم و خس خس کمک می کند. گندم آلرژی زا است که با خس خس و آسم ارتباط دارد اما ارزن تأثیر منفی و مشابه گندم ندارد.

18. خواص ضد پیری ارزن

ارزن سرشار از آنتی اکسیدان است که به ریشه کن کردن رادیکال های آزاد از بدن کمک می کند. رادیکالهای آزاد در بدن تولید می شود که به سلول ها و خستگی آسیب می رساند. این منجر به چین و چروک، از بین رفتن شفافیت چهره و غیره می شود. میزان مصرف زیاد روزانه ارزن روند پیری را کند می کند.

19. ارزن استخوان ها را تقویت کنید

ارزن منبع عالی کلسیم است که به حفظ و رشد استخوان ها کمک می کند. مصرف این گیاه کمک به کودکان خردسال است که در دوره رشد هستند و به مقدار کافی کلسیم نیاز دارند.ارزن ها به طور طبیعی غلاتی بدون گلوتن هستند. ارزن را با خیال راحت می توان توسط افرادی با حساسیت به گلوتن، عدم تحمل گلوتن یا سایر آلرژی های گندم مصرف کرد. با این وجود ارزن ها ممکناست هنگام پردازش در همان کارخانه توسط غلات حاوی گلوتن آلوده می شوند بنابراین در انتخاب منبع دقت کنید.

20. تقویت استخوان با ارزن

فسفر ماده معدنی است که به شکل گیری ساختار سلول های بدن کمک می کند، به ساخت ماده زمینه ای استخوان کمک می کند و مولکول هایی که منبع خوبی از انرژی برای بدن ما هستند را تقویت می کند. ارزن ممکن است یک منبع غنی برای دریافت فسفر باشد که بدن برای انجام این کارها به آن ها نیاز دارد. فسفر علاوه بر این عنصری مهم برای ساخت غشاهای سلولی و ساختار سیستم عصبی است.مطالعات تحقیقاتی نشان داده اند که مصرف ارزن و غذاهای مشابه جایگزین به کاهش احتمال سنگ صفرا کمک می کند. با توجه به کاهش زمان انتقال به اندام های داخلی، به مصرف فیبر نیز کمک می کند. علاوه بر این باعث کاهش ترشح اسید صفراوی می شود که بیشترین عامل ایجاد سنگ کیسه صفرا است.

معایب و مزیت دانه های ارزن

عوارض جانبی و آلرژی های ارزن

ارزن ها در هنگام مصرف به مقدار متوسط ایمن هستند. در هزاران سال گذشته توسط میلیون ها نفر از مردم به عنوان غذای اصلی مصرف شده است. با این حال، مصرف بیش از حد ارزن ممکن است اثر نامطلوب ایجاد کند. ارزن ها حاوی گواترژن هستند، ماده ای که در تولید هورمونهای تیروئید اختلال ایجاد می کند و مانع از جذب ید و استفاده از غده تیروئید می شود.کمبود ید یک مشکل بهداشتی مهم است که منجر به ایجاد غده تیروئید بزرگ شده، معروف به گواتر می شود. گواتر باعث خشکی پوست، اضطراب، افسردگی و کندی تفکر می شود. در منطقه سودان آفریقا که ارزن به عنوان منبع اصلی انرژی مصرف می شود، بروز گواتر بسیار بیشتر از سایر نقاط جهان بود. از این رو ، افراد دارای مشکل تیروئید باید مصرف ارزن خود را محدود کنند.ارزن معمولاً به صورت پوسته پوسته موجود است. ارزن در ظروف مختلف به صورت بسته بندی شده و همچنین به صورت فله در دسترس است. درست مانند هر غذایی دیگر که می توانید در بخش فله ای خریداری کنید، مطمئن شوید که سطل های حاوی ارزن پوشانده شده اند و فروشگاه دارای گردش هوای مناسبی است تا از حداکثر طراوت آن اطمینان حاصل شود.چه از طریق خرید ارزن به صورت فله و چه در یک بسته بندی، مطمئن شوید که هیچ اثری از رطوبت موجود نیست.ارزن را در یک ظرف بدون هوا در مکانی خنک، خشک و تاریک ذخیره کنید، جایی که چندین ماه آن را سالم نگه می دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فهیمه | ۷ سال پیش
چه غذاهایی رو میشه با ارزن درست کرد؟
1
2
امین | ۷ سال پیش
منظور از ارزن همین ارزنی است که برای پرندگان مصرف میشه یا نوع پوست گیری شده و مرغوب تری است؟
1
0
مهرناز | ۷ سال پیش
ممنون عالی بود
0
0

hits