دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های مناسب برای داشتن کلیه های سالم
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
راه های مناسب برای داشتن کلیه های سالم:راه های مناسب برای داشتن کلیه سالم/غذاهای مفید و مضر برای کلیه ها را میشناسید؟برای داشتن کلیه های سالم با دلگرم همراه باشید.

راه های مناسب برای داشتن کلیه سالم

غذاهای مفید و مضر برای کلیه ها را میشناسید؟برای داشتن کلیه های سالم با دلگرم همراه باشید.

بهترین نوشیدنی برای برطرف کردن سنگ کلیه

سلامتی کلیه ها

از آنجا که سلامت کلیه ارتباط محکمی با عملکرد صحیح دیگر اعضای بدن از جمله کبد، چشم و مو دارد مراقبت از این عضو اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پرهیز از مصرف یکسری مواد غذایی مضر، استفاده بیشتر از نوشیدنی‌ها یا غذاهای مفید و در کل تغییر سبک زندگی نه تنها عملکرد کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد بلکه بر دیگر اعضای بدن نیز تأثیر مثبت خواهد داشت.

تاکنون بارها شنیده اید که کلیه برخی افراد سنگ ساز است و برخی دیگر کم کار و برای برطرف کردن سنگ کلیه در منزل چه کاری می توان انجام داد؟

بعضی از سنگ ها به دلیل عفونت ایجاد می شوند که با قلیایی شدن محیط ادرار باعث بروز سنگ می شوند که این مساله در زنان بیشتر دیده می شود و زنان در این مساله بیشتر تهدید می شوند که لازمه مراقبت بیشتری است. مصرف هر چه بیشتر نوشیدنی ها به دلیل اینکه نوشیدنی ها حجم ادرار را بالا می برند که در نهایت غلظت مواد حل شدنی را کمتر می کنند بسیار مفید است و مانع ایجاد سنگ می شوند،فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری می گوید:مصرف آب فراوان، حدود 8 تا 12 لیوان در طول روزهای گرم تابستانی به تمام بیماران مبتلا به سنگ کلیه هم توصیه می شود.

رژیم غذایی سالم

گنجاندن مواد غذایی مفید در رژیم غذایی برای بهبود عملکرد کلیه، به این عضو برای دفع سموم از بدن کمک زیادی می‌کند. نوشیدن حداقل هشت لیوان آب، مواد مضر را از بدن خارج کرده و باعث کارکرد بهتر آن می‌شود.هندوانه یکی از میوه‌های مفید برای کلیه است که باعث شست‌وشوی آن شده و احتمال بروز انواع عفونت‌ها را کاهش می‌دهد. چای تهیه‌شده از دانه هندوانه نیز پاک‌کننده‌ای قوی برای کلیه محسوب می‌شود.

برای این منظور یک قاشق از دانه هندوانه را در یک لیوان آب جوشیده مخلوط کرده و برای مدت پنج دقیقه صبر کنید. استفاده از این نوشیدنی روزی یک مرتبه برای سه روز در ماه مفید است. سیب‌قرمز، موز، کیوی، توت، کلم، هویج و تربچه نیز از مواد غذایی پرخاصیت برای بهبود عملکرد کلیه محسوب می‌شود.

بید گیاه یا علف گندمی نوعی گیاهی دارویی است که حاوی پلی‌ساکارید، روغن‌های فرار و مواد مغذی است که ادرارآور بوده و بسیاری از عفونت‌های مجاری ادراری، عفونت مثانه و سنگ کلیه را بهبود می‌بخشد.

چای سبز نیز که مصرف آن از سالها پیش رواج یافته است شامل ترکیبات مفیدی از جمله پلی‌فنول است که از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری کرده و مانع از سرطان پروستات، تخمدان، کبد، روده بزرگ و پستان می‌شود. این نوشیدنی سیستم گردش خون را بخصوص در کلیه‌ها بهبود بخشیده و علاوه بر کاهش میزان کلسترول خون، خواص ضدالتهابی نیز دارد.

چای جاوه که در ایران به چای نمسه معروف است از برگ‌های درختچه‌ای با بوی شبیه به چای معمولی تهیه شده و به عنوان گیاه پاک‌کننده کلیه شناخته شده است.چای جاوه حاوی فلاون، گلیکوزاید، روغن‌های فرار و مقادیر فراوان پتاسیم است که توانایی کلیه را برای دفع نیتروژن افزایش داده و علاوه بر درمان سنگ کلیه، بسیاری عفونت های کلیه و مجاری ادراری را بهبود می‌بخشد.

کاهش مصرف مواد غذایی مضر

روغن‌های هیدروژنه، نمک، شکر، مواد اعتیادآور، نگهدارنده‌ها، آنتی‌بیوتیک و برخی هورمون‌ها ترکیباتی هستند که برای عملکرد صحیح کلیه مضر شناخته شده‌اند.اگرچه وراثت نقش مهمی در بروز سنگ کلیه دارد ولی رژیم غذایی عامل مهمی در شکل‌گیری سنگ کلیه شناخته شده است.

از آنجا که مواد غذایی یا فیبر غیرقابل حل مانند گندم، جو و برنج با کلسیم اضافی روده ترکیب شده و باعث دفع آن از طریق روده می‌شود، تأثیر بسزایی در کاهش میزان دفع کلسیم از طریق ادرار داشته و تأثیر مثبتی بر کاهش خطر تشکیل سنگ دارد.

اگزالات، نمکی غیرقابل حل است که در موادغذایی مانند حبوبات، چغندر، شکلات، کافئین، بادمجان، بامیه، فلفل سبز، تره‌فرنگی و دانه‌های خوراکی یافت می‌شود و مصرف بیش از اندازه آن در رژیم غذایی باعث ترکیب آن با کلسیم شده و خطر تشکیل سنگ را افزایش می‌دهد.زیاده‌روی در مصرف نمک و ترکیبات حاوی سدیم نیز مسئله دیگری است که دفع کلسیم از طریق ادرار را افزایش داده و باعث افزایش خطر تشکیل سنگ های کلسیمی در کلیه می‌شود.

این درحالی است که مواد غذایی غنی از پروتئین نیز تأثیرمثبتی بر دفع کلسیم از طریق ادرار دارد و قندها نیز میزان تشکیل سنگ های اگزالاتی و کلسیمی را افزایش می‌دهند.بر این اساس متخصصان توصیه می‌کنند این قبیل مواد غذایی به میزان کمتری مصرف شود اما قطع استفاده آن را هرگز توصیه نمی‌کنند.

فعالیت جسمانی

ورزش و تسریع گردش خون نه تنها باعث کاهش استرس می‌شود بلکه عملکرد کلیه را بهبود بخشیده و به دفع مواد زائد کمک می‌کند.

شناخت علائم هشداردهنده

اختلال عملکرد کلیه و یا نارسایی آن، عارضه‌ای است که با سلامت مو ارتباط مستقیمی دارد. چنانچه مو، خشک و شکننده است و یا درخشندگی‌اش را از دست داده، نیاز به بررسی عملکرد کلیه وجود دارد. همچنین نازک و سفید شدن زودرس موها نیز ممکن است علامتی از اختلال عملکرد کلیه باشد که باید هرچه سریعتر مورد بررسی قرار گیرد.

هپاتیت و یا اختلال عملکرد کبدی نیز از دیگر علائم هشداردهنده برای کلیه است که باید جدی گرفته شود. تحقیقات نشان داده است، افزایش فشار خون یکی از دلایل عمده نارسایی کلیوی است.

این عارضه باعث آسیب به عروق خونی شده و توانایی کلیه را در دفع محصولات زائد از جمله نیتروژن کاهش می‌دهد. از آنجا که تنظیم میزان آب بدن و حذف آب اضافی جزو کارهای مهمی است که کلیه انجام می‌دهد، تجمع آب بخصوص در قوزک پا، نشانه‌ای از بیماری کلیوی است که باید جدی گرفته شود.

آب سبزیجات

آب سبزیجات حاوی مواد معدنی متعددی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم و آب می باشد و برای همین هم می تواند بدن را از زیر فشار اثرات منفی غذاهای چرب و اسیدی مانند گوشت های چرب، سوسیس و کالباس ها و غیره در آورد. آب موجود در این نوشیدنی ها نیز برای هضم راحت تر غذا لازم و ضروری است. بهترین نوشیدنی ها برای هضم بهتر چربی ها آب هویج، آب کلم، آب خیار یا آب ترب است.

غذاهای خیلی چرب و سنگین باعث تحریک و آسیب پذیری مخاط دستگاه گوارش می شوند. آب هویج یا آب کلم مرهمی بر این مخاط هستند. همچنین می توانید روی آب خیار حساب کنید به خاطر اینکه یک نوشیدنی ادرارآور فوق العاده است. باید بدانید که آب نیز برای کبد و عملکرد صفرا بسیار مفید است.

میزان مصرف

یک تا دو لیوان از این آب سبزیجات قبل یا بعد از غذا. توصیه می کنیم بلافاصله بعد از گرفتن آب این سبزیجات آن ها را مصرف کنید تا خواص آن از بین نرود. توجه داشته باشید اسید بیش از اندازه در بدن باعث دل درد و بوی بد دهان می شود.

نعناع

جوشانده نعنا فلفلی سرشار از اسید فنولیک و فلاوونوئیدها می باشد که به رفع اسپاسم شهرت دارند. این جوشانده باعث هضم راحت غذا شده و نفخ معده را از بین می برد و تحریک پذیری روده ها را تسکین می دهد. جوشانده شاه پسند سرشار از فلاوونوئیدها و اسید فنول می باشد که گرفتگی عضلات و دردهای گوارشی را از بین می برد. در نهایت این که جوشانده مرزنگوش نیز حاوی مولکول هایی است که باعث هضم بهتر غذا شده و دفع گاز معده را راحت تر می کند.

میزان مصرف

یک فنجان بعد از هر وعده غذایی به مدت 3 تا 4 روز. (اگر از گیاهان کیسه ای استفاده می کنید یک کیسه از برای هر فنجان آب جوش یا 3 قاشق چایخوری از این گیاهان برای یک فنجان آب جوش).

چای سبز

چای سبز برای دفع توکسین ها یا همان سموم بدن فوق العاده است به خاطر اینکه ادرارآور است و باعث دفع سموم بدن از کلیه ها می شود. به این ترتیب هم با احتباس آب (جمع شدن آب در بافت های بدن) مقابله کرده و هم سموم (که به دلیل مصرف زیاد پروتئین انباشته می شوند) را از بدن خارج می کند.

میزان مصرف

یک فنجان بعد از هر وعده غذایی به مدت یک هفته. حواستان باشد چای های دیگر مانند چای سیاه حالت اسیدی دارند و می توانند باعث افزایش اسید معده شوند که برای معده های حساس مناسب نیست. افزایش اسید معده نیز باعث مشکلاتی مانند نفخ، هضم بد غذا، حالت تهوع و سوزش و ریفلاکس معده می شود. پس اگر معده حساسی دارید از نوشیدن چای سیاه داغ به خصوص بلافاصله بعد از غذا بپرهیزید.

آب گازدار

غذاهای چرب و سنگین شیره اسیدی معده را بیشتر می کنند که باعث معده درد می شود. بی کربنات موجود در آب های معدنی گازدار این حالت اسیدی بیش از اندازه را خنثی می کنند و احساس سنگینی معده را کاهش می دهند.

میزان مصرف

بعد از اینکه یک غذای خیلی سنگین و چرب میل کردید می توانید 3 فنجان (در فواصل مختلف) آب گازدار بنوشید. اگر میزان سدیم آب زیاد باشد دو لیوان از آن نیز کافی است.حواستان باشد آب هایی که سدیم زیادی دارند برای همه به خصوص افرادی که مشکل فشارخون دارند یا اینکه مجبورند نمک را از برنامه غذایی شان حذف کنند خوب نیست. اگر جزو این افراد هستید بهتر است قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید.

یک لیوان کولا

نوشیدن کمی کولا باعث هضم راحت تر برخی از غذاها می شود و با اسهال مقابله می کند. البته حواستان باشد نباید زیاده روی کنید چون میزان زیاد آن برعکس عمل کرده و مانع از ترشح یک آنزیم گوارشی به نام «پپسین» می شود. زمانی که غذا وارد معده می شود این آنزیم ترشح می شود تا غذا هضم شود. آنزیم پپسین وظیفه دارد پروتئین موجود در مواد غذایی مصرف شده را هضم کند. نبود این آنزیم نیز به مشکلات گوارشی مانند نفخ و حتی اسهال منجر می شود.

میزان مصرف

اگر دچار حالت تهوع یا معده درد شده اید بعد از غذا یک لیوان کولا بنوشید. اگر نگران تناسب اندامتان هستید از انواع لایت یا رژیمی این نوشیدنی ها استفاده کنید.

__________________________________________________________________

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

لیلا | ۷ سال پیش
دستتون دردنکنه خیلی راهکارهای خوبی پیشنهاد کردین.
0
0
ماهان | ۷ سال پیش
ممنون از سایت خوب دلگرم مطالب خیلی مفیده
0
0

hits