دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف واکسن گارداسیل و عوارض آن
62
زمان مطالعه: 7 دقیقه
واکسن گارداسیل، از آلوده شدن فرد به ویروس پاپیلومای انسانی و در نتیجه ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند. تا انتها با ما باشید تا بیشتر با این واکسن آشنا شوید.

آنچه که باید درباره واکسن زگیل تناسلی گارداسیل بدانید

در مورد واکسن زگیل تناسلى با دلگرم همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

گارداسیل واکسنی برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم توسط ویروس HPV است !

گارداسیل

(به انگلیسی: Gardasil) ساخت شرکت دارویی مرک اند کو. اولین واکسن مورد تأیید اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا برای پیشگیری از سرطان گردن رحم است.ویروس پاپیلوم انسانی عامل ایجاد سرطان گردن رحم است.

واکسن گارداسیل به منظور پیشگیری از بیماریهای زیر که توسط انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸ ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود ، در خانم ها و آقایان توصیه می گردد:

  • ضایعات پیش سرطانی و سرطان های دهانه رحم ، مقغد ، سرطان واژن ، فرج و زگیلهای تناسلی
  • سن تزریق واکسن در خانم ها ۹ الی ۴۵ سال می باشد
  • سن تزریق واکسن در آقایان ۹ الی ۲۶ سال می باشد
  • واکسن گارداسیل به منظور پیشگیری از عفونت HPV علیه ۴ نوع شایع ۶ ، ۱۱ ، ۱۶ ، ۱۸ می باشد و عفونت موجود را درمان نمی کند

ویروس HPV چیست ؟

از این ویروس بیش از ۲۰۰ گونه در دنیا کشف شده که در بیش از ۳۰ نوع این ویروس از طریق رابطه جنسی و از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می شود. بعضی از نوع ویروس زگیل تناسلی یا HPV از جمله نوع ۱۶ و ۱۸ نوع پرخطر شناخته شده اند و عامل ۷۵ درصد سرطان های دهانه رحم خانم ها می باشند.از نظر شدت شیوع بیماری های جنسی: زگیل تناسلی شایعترین بیماری منتقله جنسی در دنیا است.

ویروس HPV هم برای زنان و هم مردان قابل انتقال است.

HPV Virus ویروس HPV
زگیلهای تشکیل شده در آلت تناسلی زنانه و مردانه توسط ویروس HPV

زگیل های تناسلی متأسفانه با سرطان گردن رحم در خانم ها ارتباط شناخته شده ای دارد. حتی در بدخیمی های ناحیه تناسلی مردانه نیز ردپای ویروس های عامل زگیل تناسلی یافته شده است. ویروس عامل زگیل تناسلی از دسته HPV می باشد. خوشبختانه مطالعات مستمر محققان منجر به تولید واکسن های مؤثری علیه زگیل تناسلی شده است. فعلا دو نوع واکسن مؤثر شناخته شده است که در مطالعات اولیه مؤثر بوده اند.

واکسن گارداسیل باید در سه دز تزریق شود. دز دوم به فاصله 2 ماه و دز سوم به فاصله 6 ماه از واکسن اول تزریق می شود . تزریق در عضله بازو انجام می شود و بهتر است توسط پزشک انجام شود. سرگیجه و غش و درد و تورم در محل تزریق گاهی دیده می شود که مشکلی ایجاد نمی کند.


آیا زدن واکسن گارداسیل برای افرادی که مبتلا به زگیل تناسلی هستند مفید است؟

بیش از ۱۵۹ تایپ ویروس اچ پی وی وجود دارد و فقط ویروس هایی که پرخطر هستند نیاز به بررسی دارند و می توانند باعث ایجاد سرطان تناسلی شوند. توصیه می شود دختران قبل از ازدواج یا در دوره دبیرستان این واکسن را تزریق کنند. حتی اگر کسی مبتلا به زگیل باشد باز هم از تزریق واکسن سود خواهد برد. واکسن باید در ماه های صفر، یک و شش تزریق شود. می توانید اولین دوره را تزریق کنید و دوتای بعد را به پس از زایمان موکول کنید.

آیا تزریق واکسن گارداسیل برای فرزندم ضروریست؟

شاید این سوال برایتان مطرح شوداگر فرزندی دارید که حداقل 9 سال سن دارد :

آایا فرزندم باید در برابر ویروس پاپیلومای انسانی (عامل زگیل تناسلی (HPV) ) واکسینه شود یا خیر؟

HPV یک عفونت منتقله جنسی است که می تواند باعث ایجاد زگیل های تناسلی و سرطان دهانه رحم شود. مردان و زنان می توانند این ویروس را در رابطه جنسی منتقل کنند . این ویروس نقش مهمی در ابتلا به سرطان های دیگر از جمله سرطان های ولو، واژن، آلت تناسلی مرد، مقعد و گلو دارد.

دو واکسن برای زگیل تناسلی وجود دارد: Gardasil و Cervarix . این واکسنها بدن را از 4 نوع HPV (6، 11، 16 و 18) محافظت می کند.

آیا واکسن گارداسیل مورد تایید است؟

این واکسن توسط سازمان غذا و داروی امریکا برای استفاده در زنان 9-26 ساله برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم، واژن و ولو زگیل تناسلی و سرطان مقعد و همچنین برای مردان 9 تا 26 ساله برای پیشگیری از زگیل های تناسلی و سرطان مقعد مورد تایید قرار گرفته است .

آیا واکسن گارداسیل برای مردها نیز مفید است ؟

واکسن گارداسیل نام دیگرش silgard، واکسنی است که برای پیشگیری انواع مشخصی از HPVخصوصا تیپ 6،11،16،18 است کاربرد دارد .بنابراین حدود 60-70%سرطان های دهانه رحم را پیشگیری می کند همچنین سرطانهای مقعد ، ولو ،واژن ، وآلت مردان را نیز که با این تیپ HPVها ارتباط دارند پیشگیری می کند.

همچنین تیپ های 11و6 که 90% زگیل های تناسلی را ایجاد می کند پیشگیری می کند .بنابراین این واکسن گارداسیل 90% زگیل های تناسلی را پیشگیری می کند.

واکسن گارداسیل زگیلهای موجود را درمان نمی کند اما برای افرادی هم که دچار زگیل شده اند توصیه می شود زیرا از انواع دیگر HPVکه فرد دچار آن نشده است جلوگیری می کند .

واکسن گارداسیل معمولا قبل از سنین نوجوانی وقبل از شروع فعالیت جنسی توصیه می شود این واکسن در سال 1980 کشف شد.

بعلاوه محافظت این واکسن از ویروسی HPV6-11که مسبب 90% زگیل های تناسلی هستند فرد را از زگیل های تناسلی شایع هم محافظت می کند.در سال 2012 گاداسیل توسط FDAتائید شد .

HPVمخصوصا تیپ 16 در بعضی سرطانهای سروگردن نیز دخالت دارد .واکسن گارداسیل در زنان 27-45 سالگی هم بی خطر است وممکن است در پیشگیری از زگیل تناسلی موثر باشد اما در پیشگیری از سرطان دهانه رحم گروه سنی موثر نیست .


طرز استفادده از واکسن گارداسیل چگونه است؟

واکسن گارداسیل
واکسن گارداسیل

این واکسن به صورت عضلانی و در سه نوبت و در هر ۲ ماه یک بار باید با تجویز پزشک تزریق گردد.

بهترین زمان استفاده از واکسن گارداسیل برای خانم ها چه زمانی است؟

بهترین زمان برای شروع واکسن در خانم ها قبل از شروع تماس جنسی و در فواصل سنی بین ۹ – ۲۷ سالگی می باشد.

آیا بیمه هزینه واکسن گارداسیل را پرداخت میکند؟

خیر.هزینه این واکسن در تعهد شرکتهای بیمه نمی باشد.


عوارض واکسن گارداسیل کدامند؟

تب و لرز، التهاب محل تزریق و حساسیت عمومی در بدن که در موارد نادر اتفاق می افتد.عوارض :

شایعترین عارضه سردرد است:

  1. تب
  2. ،تهوع
  3. سرگیچه
  4. درد در ناحیه تزریق
  5. تورم
  6. خارش
  7. غش کردن
  8. وآسیب به خود در ربع ساعت اولیه وجود دارد

.معمولا 15 دقیقه پس از انجام واکسن فرد را نگه می دارند چون امکان حساسیت به مخمر موجود در واکسن ممکن است سبب آلرژی شدید شود .در خانمهای باردار تزریق ممنوع است .همچنین کودکان زیر 9سال وافرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند ممنوعیت دارد .



آیا زدن واکسن با توجه به اینکه از پروتئین HPV درست شده است باعث آلودگی می شود؟

خیر، چون واکسن تنها از پروتئین و یروس ساخته شده و هسته آن را ندارد باعث آلودگی نمی شود.


چه کسانی نباید از واکسن گارداسیل استفاده کنند؟

  • زنان شیرده
  • زنان حامله
  • افراد دارای ضعف سیستم ایمنی


و اما توصیه ها در رابطه با تزریق واکسن گارداسیل

  1. بهترین موقع تزریق واکسن برای زنان بین ۹ – ۲۴ سال و قبل از تماس جنسی است.
  2. واکسن باید حتماً با نظر پزشک تجویز شود.
  3. پس از تزریق واکسن در صورت حساسیت شدید و تورم غیر طبیعی محل به بیمارستان مراجعه نمایید.

divider

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (62 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فریبا | ۷ سال پیش
با سلام . من خانم 30 ساله ای هستم که 7 ماه پیش رابطه ای محافظ نش ه داشتم و دو ماه پیش رابطه ی دهانی . یک ماه که متوجه دو زایده ریز کنار هم لبه ی پایین واژنم و یکی داخل نزدیک دو تا دیگه ، که دو تای اول کمی روشنتر از پوستم و داخلی رنگ پوست واژنمه . هیچ سوزش و خارشی ندارم اما ترشحات زیاد دارم و زیر دلم گاهی درد نیگیره و بوی نامطبوعی واژنم میده . به محض دیدن این زایده ها به دکتر زنان مراجعه کردم و پاپ اسمیر گرفتن که جوابش مشکلی نداشت و برای اطمینانم آزمایش pcr hpv انجام دادم که تایپاهایی که انجام دادن منفی در اومد ، اما من نگرانم که این زائده ها چی هستن . باید دوباره ازمایش pcr hpv رو تجدید کنم ؟ راه دیگه ای نیست چون این آزمایش هزینه ش بالا ه و تکرارش برام کمی مقدور نیست . من جواب ازمایشم رو براتون اینجا ضمیمه میکنم . ممنونتون میشم جوابم رو بدید چون خیلی نگرانم/ممنون از دلگرم
0
0
محمد | ۷ سال پیش
بعد از ازدواجم زگیل بر روی آلتم بوجود آمد که با لیزر سوزاندم به همراه چندین لکه سیاه رنگ و بعد یکی دیگه چسبیده به آلتم بوجود آمده .
0
0
نگار | ۷ سال پیش
همسر بنده جديدا مبتلا به زگيل تناسلي شده و خيلي زود ب پزشك مراحعه كردن اما من ب دكتر مراجعه كردم سرايت نكرده و البته همسرم اول دكتري رفتن و ايشون ي پماد دادن دوباره دكتر رفتن و گفتن زگيل هستش و قراره با ليزر عمل كنن خواستم بدونم كامل درمان ميشه؟ بعد از ليزر ميشه رابطه داشت؟ امكان اينكه دوباره ايجاد بشه هس؟؟
0
0
پاسخ ها:
سلام وقتتو | ۵ سال پیش
سلام وقتتون بخیر باقرنیاهستم از کادر درمانی فردوسی بافریز کردن و کرایو یا سوزوندن ویروس هنوز داخل خون وجود داره و درمان قطعی صورت نگرفته و فقط زائده گوشتی برطرف خواهد شد بهتره که ویروس سم زدایی و دفع بشه
0
0
ترانه | ۷ سال پیش
سلام وقت بخیر خانمی ۲۷ ساله هستم دو ساله دچار زگیل تناسلی شدم و از همسرم جدا شدم .آیا این بیماری خیلی خطرناکه و اینکه میتونم دوباره ازدواج کنم یا خیر؟
0
0

hits