دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا چربی به عضله تبدیل میشود؟!
6
زمان مطالعه: 10 دقیقه
اگر به يک سالن ورزشي برويد و از کساني که آن جا ورزش مي کنند بپرسيد که هدف شان از ورزش کردن چيست، اکثر آن ها مي گويند که مي خواهند چربي هاي اضافي بدن شان را بسوزانند و توده ي عضلاني بدن شان را بيشتر کنند

آیا میتوان چربی را به عضله تبدیل کرد؟

آیا چربی به عضله تبدیل می شود؟ ۵ اشتباه رایج کاهش وزن

اگر به يک سالن ورزشي برويد و از کساني که آن جا ورزش مي کنند بپرسيد که هدف شان از ورزش کردن چيست، اکثر آن ها مي گويند که مي خواهند چربي هاي اضافي بدن شان را بسوزانند و توده ي عضلاني بدن شان را بيشتر کنند.براي خيلي ها رسيدن به اين هدف غير ممکن مي نمايد و به نظرشان امکان ندارد که هم بتوانند چربي بسوزانند و هم توده عضلاني شان افزايش يابد.

بسياري از افراد از متخصصان تغذيه و کارشناسان ورزش و بدن سازي سوال مي کنند که چطور مي توانند در عين سوزاندن چربي هاي اضافي، عضله هم بسازند و آيا اصلا اين کار ممکن است؟همه ي افرادي که تصميم دارند وزن کم کنند و چربي هاي اضافي بدن شان را بسوزانند، مي خواهند توده ي عضلاني شان هم افزايش يابد و تقريباً کسي وجود ندارد که فقط بخواهد چربي بسوزاند.

بر خلاف تصور بسياري از مردم رسيدن به اين هدف، يعني سوزاندن چربي اضافي و افزايش توده عضلاني امکان پذير است و با دانستن روش آن مي توان اين هدف را محقق کرد. در اين جا درباره ي چگونگي رسيدن به اين هدف مي خوانيد.شما براي اين که چربي هاي اضافي بدن تان را بسوزانيد بايد زياد ورزش کنيد، غذاهاي کم چرب و کم کالري بخوريد و با وزنه ها کار کنيد.

حالا براي اين که توده ي عضلاني بدن تان را افزايش دهيد و به اصطلاح عضله در بياوريد، بايد چکار کنيد؟ پاسخ ساده است؛ بايد غذاهايي حاوي کربوهيدارت و چربي و کالري بيشتر بخوريد و باز هم با وزنه ها کار کنيد.در يک مرحله وزن تان را افزايش مي دهيد، سايز بدن تان را بالا مي بريد و بر توده ي عضلاني تان مي افزاييد و در مرحله ديگر از حجم چربي هاي بدن تان مي کاهيد.

مي بينيد که اين دو روش کاملا در تضاد با يکديگر هستند. تلاش براي سوزاندن چربي ها و افزايش توده عضلاني به طور هم زمان، مثل اين است که شما بخواهيد هم زمان هم بنشينيد و هم بايستيد. به همين علت بسياري از افرادي که سعي مي کنند به اين هدف برسند به نتيجه نمي رسند و خيلي زود دست از تلاش مي کشند.

بنابراين چطور مي توان اين هدف را محقق کرد؟

آیا چربی به عضله تبدیل میشود؟!

شما نمي توانيد اين دو کار را هم زمان انجام دهيد و براي رسيدن به هر دو هدف بايد اين کارها را در دو مرحله انجام دهيد، نه به طور هم زمان.به عبارت ديگر، شما در يک مرحله وزن تان را افزايش مي دهيد، سايز بدن تان را بالا مي بريد و بر توده ي عضلاني تان مي افزاييد و در مرحله ديگر از حجم چربي هاي بدن تان مي کاهيد.

ما طبیعتمان این است که گول بخوریم! هر چه که در مجلات بخوانیم و یا در یک شبکه‌های اجتماعی ببینیم را باور می‌کنیم، بدونی اینکه حتی تحقیقی انجام دهیم.افسانه‌های تناسب اندام و کاهش وزن به طور عجیبی محبوبند، اما خیلی‌هاشان واقعا در حد یک افسانه‌اند. با برخی از احمقانه‌ترین آنها آشنا شوید:


اشتباه شماره ۱: باید دراز نشست‌های زیادی انجام دهید تا شکمتان شش تکه شود

حقیقت: شکم شما همین حالا هم شش تکه است! به آن عضله راست شکم گفته می‌شود، و در زیر لایه‌ای از چربی پنهان شده است. برای اینکه شش تکه‌ی شکم شما نمایان شود، باید چربی‌های شکمتان را کاهش و در عین حال عضلاتتان را هم تمرین دهید.

اگر چربی سوزی نکنید، هیچ مقدار تمرینات شکمی، شکمتان را شش تکه نخواهد کرد. پس باید مراقب میزان مصرف کالری‌تان باشید، تمام عضلات بدنتان را بپرورانید، و بیشتر ورزش کنید. این تنها راهی است که واقعا می‌توان چربی سوزی کرد.


اشتباه شماره ۲: کار بر روی عضله‌ی خاصی، چربی‌های اطرافش را خواهد سوزاند

حقیقت: شما نمی‌توانید انتخاب کنید که کدام چربی بدنتان را بسوزانید. این بدن شماست که این انتخاب را انجام می‌دهد، و آن هم فقط زمانی که دیگر گلوکزی برای سوزاندن وجود نداشته باشد. شما باید تمام بدنتان را به کار بگیرید، تا کل بدنتان چربی سوزی کند. سرانجام بدنی با چربی پایین‌تر خواهید داشت، نه فقط اندامی که بدون چربی است.


اشتباه شماره ۳: چربی‌هات رو به عضله تبدیل کن!

حقیقت: این کلمات را تقریبا در اکثر تمرینات اینترنتی و کتاب‌های الکترونیکی دیده‌اید، اما حقیقت این است که شما نمی‌توانید چربی‌ها را به عضله تبدیل کنید. چربی، ذخیره‌ی اسیدهای چرب است، در حالی که عضلات از فیبرهای ماهیچه‌ای ساخته شده است. شما می‌توانید از شر چربی‌ها خلاص شوید، و عضله بسازید تا جای آنها را بگیرد. اما نمی‌توانید چربی‌ها را به عضله تبدیل کنید.

(تذکر: هرچه عضلانی تر باشید، بیشتر چربی خواهید سوزاند.)


اشتباه شماره ۴: چربی نخورید، شما را چاق می‌کند!

حقیقت: این حرف کمی صحیح است و کمی نه. هر گرم چربی ۹ کالری دارد، یعنی دو برابر بشتر از کربوهیدرات و پروتئین‌ها. اما با اینحال خوردن چربی شما را چاق نخواهد کرد! تنها چیزی که می‌تواند شما را چاق کند مصرف مقدار زیادی کالری است. دو هزار کالری چربی، پروتئین و کربوهیدرات بهرحال مساوی با ۲۰۰۰ کالری خواهد بود، مهم نیست که به چه تناسبی تقسیمش کنید.

حقیقت همانی بود که گفته شد، خوردن چربی (چربی غیر اشباع و سالم) می‌تواند در حقیقت چربی سوزی را برایتان ساده‌تر کند، نه اینکه شما را چاق کند.


اشتباه شماره ۵: کربوهیدرات و چربی را کاهش دهید و پروتئین بیشتری بخورید

حقیقت: اگر می‌خواهید چربی بسوزانید، تعادل، یک باید است. بدن شما به اسیدهای چرب محتاج است، و کاهش زیادش در برنامه‌ی غذایی‌تان باعث خواهد شد تا بدن شما به چربی‌های ذخیره شده‌اش وفادار بماند.

کربوهیدرات‌ها هم به انرژی تبدیل می‌شوند، که برای بدنسازی و تمرینات کاردیوتان به آن احتیاج دارید. البته باید میزان مصرف پروتئینتان را هم مقداری افزایش دهید، اما چربی و کربوهیدرات را بیش از اندازه کم نکنید.

آیا چربی به عضله تبدیل میشود؟!

-------------------------------------------------------------------------------------------------

شما به سادگی و با انجام دادن کارهای صحیح و درستی می توانید چربی های شکمی تان را نابودکنید .

اگر شکم بزرگی دارید نشانه ای بارزی از این موضوع می باشد که در بدن شما چربی های زیادی ذخیره شده اند البته لازم به ذکر است که بگوییم برخی از چربی هایی که در شکم افراد ذخیره شده است به دلایل هورمونی می باشد زیرا هورمون در این امر تاثیر مستقیمی دارد .

اگر چربی های شکمی شما به علت چاقی و پر خوری به وجود آمده است برای اینکه این چربی های اصافه را از دور شکم تان از بین ببرید باید در وحله ی اول :یک مشمایی را به دور شکمتان ببندید تا بدن در اثر عرق کردن و تعریق بالا ،چربی های اضافی خود را از دست بدهد . این که بدن تان را از چربی خارج سازید و به عضله تبدیل کنید کار بسیار سختی می باشد و نیاز مند صبر و حوصله بسیار می باشد .

در وحله ی اول باید چربی های اضافی را بسوزانید و سعی کنید که چربی تازه ای را به این ذخیره ی چربی اضافه نکنید . برای این که بدن تان را به حالت عضله ای تبدیل کنید شما نیازمند یک برنامه ی مدون هستید

برای این که یک عضو تبدیل به عضله شود در ابتدا باید این ماهیچه تقویت شود و از لحاظ قدرت بدنی نیروی آن افزایش یابد. و ماهیچه در هیچ صورتی تقویت نمی شود جز به وسیله ورزش مداوم و پیاپی . البته ورزش هایی مختلف و متفاوتی برای افرادی که می خواهند بدن شان عضله ای شود وجود دارد . برای این که لاغر شوید باید کالری که می سوزانید بیش از کالری مصرفی در هر روز تان باشد .

همان طور که گفته شد ، شما برای این که ماهیچه تان را به عضله تبدیل کنید، باید ورزش کنید البته نه هر ورزشی باید دقت داشته باشید که ورزش هایی مانند یوگا باعث عضله شدن چربی هایتان نمی شود . شما باید ورزش هایی را انجام دهید که در آنها فعالیت زیاد است ، تا با کمک این فعالیت و جنب و جوش به هدف خود برسید .

بخصوص در ابتدا باید چربی های دور کمر و شکم تان را از بین ببرید زیرا در بدن یک ورزشکار اولین نقطه ای که دیده می شود و به چشم می آید این ناحیه می باشد . ورزش هایی مانند : بدن سازی ، ایروبیک ،پیاده روی ، دو و حتی رقص از جمله ورزش هایی می باشند که سبب می شوند چربی های تان از بین روند .در ابتدای ورزش تان ، تمام قسمت های بدن تان را اندازه بگیرید و این تغییرات را هر دو هفته یک بار ثبت کنید تا ساده تر متوجه تغییرات بدن تان شوید .

نکته ی بعدی راجع به مواد غذایی می باشد که میل می کنید شما باید به مواد غذایی تان نیز دقت داشته باشید و یک رژیم غذایی متناسب را دنبال کنید . یا برعکس اگر شما زیاد لاغر هستید نیز باید یک رژیم مناسب را دنبال کنید تا بدن تان به حالت عضله ای تبدیل شود .باید تغذیه و ورزش با هم و پایاپای دیگری پیش برود تا تاثیر بیشتری داشته باشد .

-------------------------------------------------------------------------------------------------

مرحله اول شامل

يک رژيم غذايي پُر کالري و سرشار از پروتئين، کربوهيدرات، اندکي چربي(چربي هاي خوب، نه چيزهايي مانند چيپس و سيب زميني سرخ کرده) و کار با وزنه ها است. اين مرحله معمولا در زمستان بهتر انجام مي شود؛ زيرا هوا سرد شده و بهترين زمان براي اندکي افزودن به چربي بدن است. اشتباه نکنيد منظور زياد چاق شدن نيست، فقط اندکي سايزتان افزايش مي يابد.


حالا نوبت مرحله دوم است

که بهتر است در ماه هاي گرم تابستان و بهار انجام شود. در اين مرحله شما بايد ميزان کربوهيدرات ها و کالري دريافتي تان را اندک اندک کاهش دهيد و ميزان پروتئين و چربي مصرفي تان را ثابت نگه داريد (چربي هايي که خوب هستند بايد در برنامه غذايي شما قرار گيرند مانند روغن زيتون، غذاهاي حاوي اسيدهاي چرب امگا 3 و مغزها. ماهي نيز منبع خوبي براي تامين پروتئين است). همچنين لازم است روزهايي که با وزنه ها کار نمي کنيد به مدت نيم ساعت تمريناتي مانند ايروبيک انجام دهيد.

در اين مرحله شما بايد به همان ميزاني که در مرحله قبلي با وزنه ها کار مي کرديد، کار با وزنه ها را ادامه دهيد. هدف شما در اين مرحله قوي تر شدن نيست، بلکه بايد با حفظ همان قدرت قبلي، از حجم چربي هاي بدن تان بکاهيد و چربي هاي اضافه شده در مرحله ي پيش را بسوزانيد.

به عنوان مثال فرض کنيد شما 70 کيلوگرم هستيد. در مرحله افزايش توده عضلاني که با قدري افزايش وزن همراه است، وزن شما به 85 کيلوگرم مي رسد. در مرحله دوم، شما با ورزش و کاهش ميزان کالري هاي دريافتي وزن تان را به 78 کيلوگرم مي رسانيد. در اين حالت 8 کيلوگرم به توده عضلاني شما اضافه شده است.

حال شايد اين سوال مطرح شود که از کجا معلوم بتوانيم در مرحله اول به ميزان کافي و درست بر توده عضلاني مان اضافه کنيم و در مرحله بعد اضافه وزن مان را درست کاهش دهيم و توده عضلاني به دست آمده را از دست ندهيم؟ پاسخ اين سوال هم ساده است. کافي است پيش از شروع هر کدام از اين مراحله با متخصص مشورت کنيد و دستورات غذايي صحيح و روش هاي درست و زمان و مقدار انجام تمرينات وزشي را بپرسيد و مو به مو آن ها را اجرا کنيد.

هيچ چيز به اندازه ي انجام دستورات علمي و حساب شده ي غذايي و ورزشي نمي تواند شما را به هدف تان برساند. هيچ فرمول يا قرص و کپسول جادويي براي کاهش وزن و توده عضلاني وجود ندارد که يک شبه شما را به وزن و اندام دلخواه تان برساند. بايد صبور باشيد و به طور درست و علمي تلاش کنيد.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امیرحسین | ۷ سال پیش
خوشم امد عالی بود
0
0
زهرا | ۷ سال پیش
واقعأسایت دلگرم مطالبش با سایت های دیگه فرق میکنه همه چیزش بدرد میخوره و قابل اطمینانه خیلی خیلی خسته نباشید.مامنتظر مطالب بعدی هستیم.
0
0
مریم | ۷ سال پیش
مطالب جالب بود ولی حیف که کم بود
0
0

hits