دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه از دیابت پیشگیری کنیم؟!
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
چگونه از دیابت پیشگیری کنیم؟!:در این بخش از دلگرم برای شما عزیزان راه های بسیار مهم برای پیشگیری از دیابت را آورده ایم با ما/همراه باشید تا با چندین نکته مهم برای پیشگیری از دیابت آشنا شوید.

روش پیشگیری از دیابت

در این بخش از دلگرم برای شما عزیزان راه های بسیار مهم برای پیشگیری از دیابت را آورده ایم با ما

همراه باشید تا با چندین نکته مهم برای پیشگیری از دیابت آشنا شوید.

راه های مناسب برای پیشگیری از دیابت

دیابت و راه هاي پیشگیری و کنترل آن

نکاتی برای پیشگیری از بیماری دیابت را برای شما عزیزان ارائه کرده ایم. وزن خود را کنترل کنید. چاقی می تواند سرآغازی برای دیابت باشد.با این روش ها از دیابت پیشگیری کنید.بیشتر علائم بیماری دیابت در آغاز ، نامحسوس هستند. بنابراین لازم است که با انجام آزمایشهای مرتب خون، از میزان قند خون خود آگاه شوید. اشخاص بالای 45 سال بایستی مرتب از میزان قند خون خود باخبر باشند. جوانان در صورت داشتن زمینه های مساعد کننده بیماری قند خون ، مانند چاقی ، استعداد فامیلی ، کلسترول و فشار خون بالا و ... بایستی مرتب میزان قند خود را آزمایش کنند.

  • انتخاب پیش غذای مناسب


بهترین توصیه سالاد است.خوردن سبزیجات با سس سركه فرانسوی،قبل از وعده غذای اصلی،به كنترل شدن میزان قند خون كمك شایانی می كند.در پژوهشی كه در دانشگاه آریزونا انجام شد،مشاهده شد از بین مبتلایان به دیابت نوع 2 (یا دیابت مقاوم به انسولین)،كسانی كه قبل از صرف یك وعده غذای پركربوهیدرات (قند)، دو قاشق غذا خوری سركه استفاده كردند، میزان قند خون پایین تری نسبت به سایرین داشتند.

كارل جان ‌استون،رهبر گروه پژوهش می گوید:سركه حاوی استیك اسید است كه می تواند برخی از آنزیم هایی را كه در هضم و جذب نشاسته دخالت دارند،غیرفعال كرده و با این كار هضم كربوهیدرات ها را كند و آهسته كند. در حقیقت اثر سركه مشابه است با اثر داروی آكاربوز، كه یك داروی كاهنده ی میزان قند خون است.پس از این به بعد،ماكارونی را با این چاشنی میل كنید: سسی از سه قاشق سركه،دو قاشق روغن بذركتان، یك حبه سیر له شده، یك چهارم قاشق چایخوری عسل، سه قاشق ماست، نمك و فلفل.

  • اتومبیلتان را رها كنید


از هر فرصتی در طول روز برای پیاده روی استفاده كنید.با این كار از سلامت بهتری برخوردار خواهید بود، حتی اگر هیچ وزنی كم نكنید.در مطالعه ای مشخص شد خطر ابتلا به دیابت در افرادی كه به طور منظم ورزش می كنند – تا چهار ساعت در هفته یا تقریبا 35 دقیقه در روز – تا 80 درصد كاهش می یابد،حتی اگر این افراد در نتیجه ی این ورزش هیچ وزنی كم نكنند.این الگوی كاهش میزان خطر،به همین صورت در مطالعات مختلف تكرار شده است.


به عنوان مثال پژوهش معروفی به روی پرستاران زن انجام شده نشان داد زنانی كه فعالیت های كاری بیشتری دارند، خطر ابتلا به دیابت را تا 30 درصد كاهش داده اند. مطالعات دانشمندان چینی نیز نشان داده است كه افرادی كه قند خون بالایی دارند و مستعد ابتلا به دیابت هستند،اگر در فعالیت های ورزشی متعادل شركت كنند و در شیوه ی زندگی خویش برخی اصلاحات انجام دهند، خطر بروز دیابت را 40 درصد كاهش خواهند داد.

  • چرا پیاده روی؟


علت این است كه ورزش باعث می شود تا بدن از هورمون انسولین به نحو بهتر و كارآمدتری استفاده كند.به این ترتیب كه تعداد گیرنده های انسولین روی سلول ها را افزایش می دهد. نقش انسولین این است كه قند خون را وارد سلول ها می كند تا به مصرف تولید انرژی یا تغذیه ای برسد.اگر قند خون وارد سلول نشود، در خون باقی خواهد ماند و مشكلات جدی برای فرد به وجود خواهد آورد.

  • به غلات عادت كنید


مصرف غلات وزن بدن را كاهش می دهد و قند خون را ثابت نگه می دارد.مصرف غلات سبوس دار میزان بروز سرطان سینه، دیابت نوع دو، فشار خون بالا و سكته مغزی را كاهش می دهد.در پژوهشی در دانشگاه هاروارد كه در مدت 18 سال به روی 126210 زن و مرد انجام شد،مشخص شد در افرادی كه از طرفداران پر و پا قرص قهوه هستند و روزانه بیش از 6 فنجان قهوه می نوشند، خطر ابتلا به دیابت نوع دو 29 تا 54 درصد كاهش می یابد.مصرف 4 تا 5 فنجان قهوه خطر بروز بیماری را 29 درصد كاهش می دهد، 1 تا 3 فنجان قهوه نیز اثر اندكی دارد.

ولی قهوه ی بدون كافئین هیچ اثر پیشگیری كننده ای ندارد. كافئین در فرم های مختلف دیگر، مثل چای، نوشابه و شكلات نیز اثر مثبت در پیشگیری از ابتلا به دیابت دارد. محققان معتقدند كافئین با افزایش دادن متابولیسم این اثر را اعمال می كند.همچنین قهوه ای كه منبع اصلی كافئین در این مطالعه بود، حاوی پتاسیم،منیزیم و آنتی اكسیدان بود كه به سلول ها در جذب قند كمك می كنند.

  • از فست فود ها استفاده نكنید


شاید با یك بار خوردن این غذاها اتفاقی رخ ندهد. ولی اگر این روش تغذیه به صورت عادت غذایی در آید، فرد را به سوی دیابت می كشاند.مطلبی كه ذكر شد، حاصل تحقیقات دانشمندان دانشگاه مینه سوتا به روی 3000 هزار فرد 18 تا 30 ساله، در مدت 15 سال است. در ابتدای مطالعه، تمام افراد دارای وزن مناسبی بودند. ولی افرادی كه در هفته بیش از دوبار از غذاهای فروشگاه های فست فود استفاده كردند، در مقایسه با كسانی كه مصرف این نوع غذاها را به كمتراز یك بار در هفته محدود كردند، دچار اضافه وزن (4.5 كیلوگرم) و مقاومت به انسولین شدند.

اضافه وزن و مقاومت به انسولین دو فاكتور اصلی ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. علاوه بر اثر میزان مصرف به شكل گفته شده، بسیاری از فست فودها به طور مصنوعی با چربی های مضر ترانس (ترانس نوعی شكل ساختمانی مولكولهای چربی است) و نیز كربوهیدرات های تصفیه شده و مصنوعی اشباع می شوند، كه این باعث می شود حتی اگر این غذاها باعث اضافه وزن نشوند، باز هم خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهند.

  • از سبزیجات بیش از پیش استفاده كنید


گوشت را غذایی برای تفریح در نظر بگیرید،نه برای استفاده ی روزانه.مطالعه به روی 37000 هزار زن نشان می دهد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنانی كه هر هفته حداقل 5 بار گوشت قرمز مصرف می كنند، 29 درصد بیشتر از زنانی است كه مصرف گوشت آنها كمتر از یك بار در هفته است. همچنین خوردن گوشت های فرآوری شده مثل هات داگ 5 بار یا بیشتر در هفته، خطر ابتلا به دیابت را 43 درصد نسبت به مصرف كمتر از یك بار در هفته افزایش می دهد. محققان علت را كلسترول موجود در گوشت قرمز و افزودنی های خوراكی موجود در گوشت های فرآوری شده می دانند.

راه های مناسب برای پیشگیری از دیابت

بهترین راه های برای کنترول دیابت


فیبر کمک‌های زیادی به شما می‌کند:

  • با بالا بردن کنترل قندخونتان، احتمال بروز دیابت را کاهش می‌دهد.
  • احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
  • با کمک به احساس سیری، به کاهش وزن کمک می‌کند.
  • موادغذایی سرشار از فیبر شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها می‌شود.

نکته ۳: تا می‌توانید غلات کامل مصرف کنید.
بااینکه دلیل آن چندان مشخص نیست اما غلات کامل می‌توانند احتمال بروز دیابت را پایین آورده و به حفظ سطح قندخون کمک کنند. سعی کنید حداقل نیمی از غلات مصرفی‌تان کامل باشد. بسیاری موادغذایی که از غلات کامل درست می‌شوند آماده خوردن هستند مثل نان‌های مختلف، پاستا و بسیاری سیریال‌ها.


نکته ۴: اضافه‌وزنتان را کم کنید.
اگر اضافه‌وزن دارید، پیشگیری از دیابت می‌تواند به کم کردن وزنتان بستگی داشته باشد. هر یک کیلویی که کم می‌کنید، سلامتی‌تان را بهبود می‌بخشد. در یک تحقیق مشخص شد که افرادیکه اضافه‌وزن دارند، با کم کردن هر یک کیلو از وزن بدنشان، خطر ابتلا به دیابت را ۱۶ درصد در خود کاهش دادند. هچنین آنهایی که وزن نسبتاً کمی پایین آورده--حداقل ۵ تا ۱۰ درصد از وزن اولیه خود--و به طور مرتب ورزش کردند، تا ۶۰ درصد احتمال ابتلا به دیابت را در خود کاهش دادند.


نکته ۵: از رژیم‌های غذایی جدید پرهیز کرده و انتخاب‌های سالمتری داشته باشید.
رژیم‌های کم‌کربوهیدرات، رژیم شاخص گلیسمی و سایر رژیم‌های جدید شاید در ابتدا به شما کمک کند وزنتان را پایین بیاورید اما تاثیر آنها در پیشگیری از دیابت شناخته شده نیست و اثر طولانی‌مدتی نیز نخواهند داشت. و با خارج کردن یا محدود کردن یک گروه غذایی خاص از برنامه روزانه، رسیدن موادمغذی لازم را به بدنتان محدود می‌کنید. درعوض این، برای داشتن یک برنامه‌غذایی سالم که به کاهش‌وزنتان کمک کند، بیشتر بر حجم وعده‌های غذایی و سالم بودن موادی که می‌خورید تمرکز کنید.

راه های مناسب برای پیشگیری از دیابت


چه زمان نزد پزشک بروید؟

راه های مناسب برای پیشگیری از دیابت

اگر سنتان بالاتر از ۴۵ سال است و وزن نرمالی دارید، از پزشکتان بپرسید که لازم است تست دیابت انجام دهید یا خیر. انجمن دیابت امریکا در موارد زیر آزمایش گلوکز خون را توصیه می‌کند:

  • بالاتر از ۴۵ سال باشید و اضافه وزن داشته باشید.
  • کمتر از ۴۵ سال باشید و اضافه وزن را در کنار یک یا دو مورد عامل خطرزای دیگر برای دیابت نوع ۲ داشته باشید.
  • مثل سبک زندگی نشسته و ساکن یا سابقه خانوادگی دیابت.
  • نگرانی‌های خود درمورد پیشگیری از دیابت را با پزشکتان مطرح کنید. او به شما کمک می‌کند از بروز دیابت پیشگیری کنید و برحسب سابقه پزشکی و سایر عوامل، توصیه‌های بیشتری به شما ارائه خواهد کرد.

راه های مناسب برای پیشگیری از دیابت

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حسن | ۷ سال پیش
دست شما دردنکنه خیلی زحمت کشیدین مطلب خیلی مفید و کاملی بود.
0
0
محمد | ۷ سال پیش
خسته نباشید.برای پیشگیری از دیابت چی بخوریم؟
0
0
مهسا | ۷ سال پیش
ممنون خیلی مطالب عالی خوب بود مرسی از دلگرم
0
0

hits