دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خاصیت فوق العاده ی روغن جعفری
6
زمان مطالعه: 10 دقیقه
خاصیت فوق العاده ی روغن جعفری:فواید روغن های ضروری جعفری/با دلگرم همراه باشید تا از فواید روغن جعفری با خبر شوید.

فواید روغن های ضروری جعفری

با دلگرم همراه باشید تا از فواید روغن جعفری با خبر شوید.

خواص روغن جعفری

روغن جعفری: فراتر از یک چاشنی


جعفری گیاهی آشنا و چندمنظوره است که عطری ملایم به ظروف غذا می‌دهد. اغلب مشاهده می‌کنید که آن را برای جذاب‌تر شدن ظاهر غذا به ظرف غذا اضافه می‌کنند. با این حال جعفری خواص بسیاری دارد که اگر صرفاً بعنوان چاشنی از آن استفاده کنید از آن‌ها بهره‌مند نخواهید شد؛ به‌عنوان مثال روغن جعفری یک روغن اساسی چندمنظوره با موارد استعمال بسیاری می‌باشد. در این مقاله به جزییات بیشتر در این زمینه می‌پردازیم.

روغن های ضروری جعفری در برگ ها، گل و ریشه آن یافت می شود. از آنجایی که اسانس برگ جعفری به مقدار بسیار کم به دست می آید، گران است.از تخم جعفری نیز اسانسی به دست می آید که کمی بوی تلخی می دهد و خیلی مرغوب نیست.روغن جعفری از ریشه، دانه و برگ‌های گیاه جعفری گرفته می‌شود. در این مقاله با برخی از خواص جالب این روغن گیاهی آشنا می‌شوید.

روغن جعفری + فواید آن

خواص روغن جعفری

ترکیبات روغن جعفری


ترکیبات اصلی روغن جعفری عبارتند از: a-terpinene, a-pinene, Apiole, a crystalline , Myristicine, Glucoside Apiin, Palmitic acid, Oleoresin, Tetramethoxyally-benzene. این روغن حاوی فلاونوئیدهای خاصی نظیر Apigenin, Appiin luteolin و Crisoeriol نیز می‌باشد.

روغن جعفری + فواید آن

خواص روغن جعفری

روغن جعفری باید در حد متعادل استفاده شود. مصرف زیاد این روغن باعث کاهش شدید فشارخون و ناشنوایی خواهد شد.

درمان سریع زخم‌ها

گاهی زخم‌ها بسیار نرم شده و می‌توانند روی اندام داخلی بدن تأثیر بگذارند. این امر می‌تواند روی سلامت کلی ما اثر گذاشته و در درازمدت باعث آسیب‌های شدید شود. یک راه‌حل ساده برای این مشکل استفاده از روغن جعفری است. این روغن تمام میکروب‌ها را از بین برده و شما را کمتر در معرض عفونت قرار می‌دهد.

خارج کردن سموم بدن

یک روش سالم دیگر برای سم‌زدایی بدن استفاده از روغن جعفری است. این روغن دارای خواصی است که با موفقیت سموم و مواد زائد را از بدن دفع می‌کند. روغن جعفری برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل عالی است.

مقوی غرایز جنسی

اگر روابط عاشقانه‌ی خود را ازدست‌داده‌اید روغن جعفری راه‌حل ارگانیک بی‌نظیری است. مصرف مداوم و ماساژ مرتب با این روغن کمک می‌کند خیلی سریع‌تر از آنچه فکرش را بکنید احساس بهبودی داشته باشید. همچنین می‌توانید روغن جعفری را برای درمان سلولیت به دیگران پیشنهاد دهید. روغن جعفری پوستتان را سفت می‌کند.

دردهای قاعدگی

گاهی قاعدگی برای شما یک کابوس می‌شود. شما انقباضات، بدن‌درد، بی‌حالی و کم‌خوابی را تجربه می‌کنید. اما اگر روغن جعفری دارید نگران این قضیه نباشید. این روغن خواص متعددی دارد که باعث می‌شود در طی روزهای قاعدگی احساس درد و ناراحتی کمتری بکنید.

کمک به گوارش غذا

رایحه‌ی گیاهی و بی‌نظیر این روغن فرایند گوارش را سرعت داده و ترشح بزاق‌های گوارشی داخل بدن را بیشتر می‌کند. این امر سبب می‌شود درنهایت کمتر احساس گرسنگی کنید و اجازه می‌دهد غذای شما سریع‌تر هضم شود.

فواید پوستی

اگر می‌خواهید پوست خود را بدون جوش نگه‌دارید باید روغن جعفری را با روغن درخت چای و سرکه‌ی سیب ترکیب کرده و از آن مرتباً به‌عنوان تونر استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را با روغن‌زیتون یا روغن بادام مخلوط‌کنید. سپس ترکیب را روی صورت خود زده و پس از سی ثانیه آب بکشید. پوستتان تازه و شاداب به نظر خواهد رسید.برای پوست بسیار عالی است.آدم‌ها معمولا نادیده می‌گیرند که جعفری چه‌قدر برای پوست خوب است.این سبزی ویتامین C زیادی دارد، یعنی مواد غذایی لازم را برای پوست فراهم می‌کند. در میان فواید دیگر، چین و چروک و اثر به جا مانده از زخم را کاهش می‌دهد.

خوردن آن می‌تواند برای تحریک تولید کلاژن در پوست مفید باشد. این منجر به ترمیم و تکثیر بیش‌تر سلول، و سبب رشد سریع‌تر پوست جدید می‌شود. این پوست جدید لکه‌ها را از بین می‌برد، و ظاهری صاف‌تر و نرم‌تر دارد.بدن بتاکاروتن موجود در جعفری را تبدیل به ویتامین A می‌کند. ویتامین A پوست را حفظ و ترمیم می‌کند. این باعث می‌شود قابلیت ارتجاعی پوست بیش‌تر شود، و زمان لازم برای بهبود زخم‌ها را کوتاه می‌کند.جعفری برای از بین بردن هاله‌های تیره‌ی دور چشم نیز فوق‌العاده است.

ویتامین C و ویتامین K، و کلروفیل با هم کار می‌کنند تا این هاله‌ها را روشن کنند و پف چشم را از بین ببرند. فقط یک دسته جعفری را خرد کنید و بکوبید. آب آن را بگیرید و یک قاشق چای‌خوری ماست به آن اضافه کنید. سپس در محل تیرگی زیر چشم‌تان قرار دهید. شما می‌توانید آغشته کردن پنبه به آب جعفری را نیز امتحان کنید. این پنبه را مدت ۱۰ دقیقه در قسمت پف‌کرده/ تیره بگذارید. ۲ بار در هفته انجام این کار باید کافی باشد.

اوژنول موجود در جعفری در برابر باکتری‌ها و قارچ‌ها فوق‌العاده است و در برابر آکنه، عفونت‌های پوستی، و جوش موثر است. هم‌چنین می‌تواند برای منافذ نیز ضدعفونی‌کننده باشد. شما می‌توانید روغن جعفری را از بازار تهیه کنید. اما مراقب باشید. اگر آن را مستقیما به صورت بزنید ممکن است پوست‌تان را بسوزانید. قبل از استعمال روغن جعفری روی صورت‌تان، آن را با استفاده از روغن حامل (زیتون یا بادام) رقیق کنید، قبل از شست و شو با آب، ۳۰ دقیقه صبر کنید.

خوردن جعفری به مقدار زیاد به ایجاد توازن در پوست چرب کمک می‌کند، و برای جلوگیری از آکنه، منافذ را تمیز می‌کند. هم‌چنین جعفری حاوی روی است که می‌تواند از تورم جلوگیری کند و سبب تولید مجدد پوست شود، و در عین حال قرمزی را کاهش می‌دهد و لکه‌های جوش را از بین می‌برد.

جعفری خواص آنتی‌اکسیدانی قدرتمندی دارد که از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. هم‌چنین می‌تواند با به تعویق انداختن ایجاد خطوط و چین و چروک سرعت فرآیند پیری را کاهش دهد.مواد معدنی موجود در جعفری از قبیل پتاسیم، مس، روی، منگنز و کلسیم به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. آب برگ‌ها را بگیرید و آن را به ۲۰۰۰ میلی‌لیتر آب اضافه کنید. نوشیدن روزانه‌ی این ترکیب پوست‌تان را سالم‌تر خواهدکرد.

برای کسانی که پوست چرب دارند، در ادامه چگونگی پاک ماندن از جوش و دانه‌ها آمده‌است. جعفری را با قاشق در یک کاسه له کنید. ۲ قاشق چای‌خوری عسل را با آ‌ن مخلوط کنید تا عسل سبز شود. بگذارید این ترکیب ۱۰ دقیقه روی صورت‌تان بماند و بعد با آب شست و شو دهید. از مرطوب‌کننده استفاده کنید. خواص آنتی‌باکتریال جعفری و عسل در برابر جوش عالی است و پوست را تغذیه می‌کند و آن را نرم نگه می‌دارد. من توصیه می‌کنم از جعفری تازه استفاده کنید نه خشک‌شده.

برای درمان چهره، ۱ قاشق جعفری خشک‌شده را به ۲۰۰۰ میلی‌لیتر آب اضافه کنید و ۲۰ دقیقه بجوشانید. بعد از آن بگذارید سرد شود. سعی کنید صورت‌تان را روزی ۲ بار با آب بشویید. هر روز این ترکیب را به صورت تازه درست کنید تا اثرات آن را به حداکثر برسانید.

هم‌چنین می‌توانید از جعفری و آب‌لیمو برای کاهش نقاط تیره و رنگ پریدگی استفاده کنید. یک دسته‌ی متوسط برگ جعفری را در آب گرم خیس کنید و بعد آن ریز خرد کنید و در هاون بکوبید. یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل خام را به آن اضافه کنید. به کوبیدن ادامه دهید. قبل از این‌که این ترکیب را روی صورت‌تان قرار دهید، پوست‌تان را با استفاده از یک پاک‌کننده‌ی پوست ملایم تمیز کنید. وقتی ترکیب روی صورت‌تان است، بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و بعد با آب شست و شو دهید. پوست‌تان باید تازه و باطراوات شده‌باشد.

یک مشت برگ جعفری و کمی ماست را در مخلوط‌کن بریزید، و مخلوط کنید. مطمئن شوید مایه‌ای غلیظ و یک دست به‌دست آورده‌اید. یک قاشق چای‌خوری روغن بلغور جو دوسر و چند قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید. بگذارید این ترکیب ۱۵ دقیقه روی صورت (و گردن‌تان) بماند و بعد با آب شست‌وشو دهید. این کار را ۳ بار در هفته انجام دهید تا پوست مرده و آلودگی را از بین ببرید.

در این‌جا روشی برای داشتن پوستی درخشان با استفاده از تونر جعفری آمده‌است. یک دسته برگ جعفری را با چنگال له کنید تا آب آن را بگیرید. آن را با آب‌مقطر در حال جوش مخلوط کنید و بگذارید سرد شود. ۱ قاشق آب‌لیمو، ۳ قطره عصاره‌ی درخت چای، و ۳ قطره عصاره‌ی رزماری به آن اضافه کنید. اگر می‌خواهید آن را در یخچال نگه‌داری کنید. کمی پنبه را به آن آغشته کنید و به صورت دایره‌های کوچک روی صورت‌تان بمالید.

این میزان پی‌اچ پوست را متعادل می‌کند و باکتری‌هایی را که سبب آکنه می‌شوند از بین می‌برد. هم‌چنین یک روش درمانی موثر برای پوست چرب و التهاب است.مالیدن برگ جعفری به گزیدگی‌ها می‌تواند سوزش پوست را تسکین دهد. شما می‌توانید جعفری را در آب بجوشانید و بگذارید چند ساعت بجوشد. این برای محو شدن لکه‌ها و کک و مک نیز خوب است. روغن بذر جعفری کبودی را درمان می‌کند.

برای ریزش مو نیز فوق‌العاده است

جعفری مواد مغذی ضروری دیگری دارد که می‌تواند برای مشکلات مو خیلی موثر باشد. این گیاه برای عفونت‌های پوست سر و ریزش مو فوق‌العاده است. با جعفری مایه‌ای غلیظ و یک‌دست درست کنید و با ۱۰۰ میلی‌لیتر آب مخلوط کنید. این ترکیب را روی پوست مرطوب سرتان بگذارید و بعد مدت یک ساعت سرتان را با حوله بپوشانید. بعد از آن موهایتان را با شامپو شست‌وشو دهید.

مس فراوان موجود در جعفری به حفظ رنگ طبیعی مو کمک می‌کند. شما می‌توانید آن را به موهایتان بمالید یا مقدار زیادی جعفری بخورید.جعفری برای افزایش رشد مو خیلی موثر است. به دنبال بذر جعفری (به حالت پودر) باشید. آن را روی پوست سرتان قرار دهید و با ملایمت بمالید. این کار را مدت ۸ هفته ۲ بار در هفته انجام دهید.

برای داشتن موهای نرم و ابریشمی، چند برگ جعفری را در یک قابلمه آب بجوشانید. بگذارید ۲۰ دقیقه بجوشد. برگ‌ها را بیرون بیاورید و در مخلوط‌کن بریزید. مطمئن شوید که یک مایه‌ی غلیظ دارید. بعد از شامپو و تمیز کردن مو، این مایه‌ی غلیظ را روی پوست سر و موهایتان بگذارید. یک ساعت صبر کنید و بعد با آب شست و شو دهید. این برای به تعادل رساندن غده‌های چربی‌دار است تا بتواند شروع به درمان مشکلات پوست سر و پاکسازی موها بکنند.

این مایه‌ی غلیظ می‌تواند شوره سر را نیز از بین ببرد

شست و شو مو با آب می‌تواند موهایتان را براق کند. فقط آب را بجوشانید، یک مشت برگ جعفری به آن اضافه کنید و بگذارید نیم‌ساعت بجوشد. وقتی زرد شد، با آب‌لیمو مخلوط کنید. بگذارید سرد شود. تفاوت را احساس خواهیدکرد.برگ‌های جعفری را دم کنید و موهایتان را با آن بشویید. این برای خلاص شدن از شر شوره‌ی سر عالی است.

روغن جعفری + فواید آن

توجه

زنان باردار باید از خوردن روغن ضروری جعفری در مقادیر زیاد اجتناب نمایند، زیرا ممکن است موجب انقباضات رحمی شود. اما توصیه می شود بعد از زایمان، برای جمع شدن و تقویت رحم آن را مصرف نمایند.

روغن جعفری + فواید آن

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits