دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سریع ترین و بهترین راه درمان خارش موضعی بدن
14
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سریع ترین و بهترین راه درمان خارش موضعی بدن:خارش موضعی بدن و راهکار های درمان آن با دلگرم همراه باشید تا با بهترین و سریع ترین راه برای درمان خارش موضعی بدن آشنا شوید.

خارش موضعی بدن و راهکار های درمان آن

با دلگرم همراه باشید تا با بهترین و سریع ترین راه برای درمان خارش موضعی بدن آشنا شوید.

دلایل خارش موضعی بدن

خارش پوست

خارش پوست می تواند موضعی (محدود به یک منطقه) و یا عمومی (در سراسر بدن و یا در چند منطقه از بدن) باشد.در برخی موارد، خارش در شب بدتر می شوند. غالبا درمان خارش های عمومی سخت تر از خارش های منطقه ای می باشد. خارش می تواند همراه و یا بدون ضایعات پوستی از قبیل: برآمدگی ها، تاول و یا ناهنجاری های دیگر باشد. برخی موارد این خارش ها نیاز به درمان توسط یک پزشک متخصص پوست دارند، به عنوان مثال بیماری پوستی اگزما، گال (جرب) و ... .

سایر شرایطی که باعث خشکی پوست می‌شوند شامل: مشکلات پوستی، بیماری‌های داخلی، آلرژی‌ها (حساسیت‌ها) و واکنش‌های دارویی است که ما در اینجا آنها را برای شما شرح می‌دهیم.اختلالات پوستی که باعث خارش می‌شوند عبارتند از اگزما (درماتیت)، پسوریازیس، جرب (گال)، شپش، آبله مرغان و کهیر. در این بیماری‌ها، خارش در قسمت‌های خاصی از بدن دیده می‌شود و می‌تواند همراه با سایر علائم پوستی مثل قرمزی، سوزش، برآمدگی و تاول پوستی باشد.

2این بیماری‌ها شامل بیماری‌های کبدی، بیماری سلیاک، نارسایی کلیه، کم خونی ناشی از کمبود آهن، بیماری‌های تیروئید و سرطان‌ها (لوسمی و لنفوم) است. در این بیماری‌ها، خارش معمولاً در کل بدن دیده می‌شود نه در یک قسمت خاص از بدن.

مشکلاتی که سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهند مثل ام اس، دیابت و زونا می‌توانند باعث ایجاد خارش شوند.پشم، مواد شیمیایی، صابون و سایر مواد محرک می‌توانند باعث خارش پوست شوند. گاهی اوقات مواد آرایشی باعث آلرژی و خارش می‌شوند. آلرژی‌های غذایی نیز می‌توانند باعث خارش پوست شوند.

واکنش به مصرف برخی داروها مثل آنتی بیوتیک ها، داروهای ضدقارچ و مسکن‌ها می‌تواند باعث ایجاد جوش و خارش پوست شود.برخی از خانم‌ها در طی دوران بارداری دچار خارش پوست به خصوص در ناحیه شکم، ران پا، سینه و بازو می‌شوند. همچنین مشکلات پوستی خارش دار مثل درماتیت، در طی بارداری بدتر می‌شوند.


از کرم‌ها، لوسیون ها و صابون های معطر استفاده نکنید، زیرا مواد معطر باعث حساسیت پوستی می‌شوند و خشکی و خارش آن را بدتر می‌کننداعتقاد طب سنتی این است که خشکی پوست در میان افرادی با مزاج‌های «گرم و خشک» و «سرد و خشک» شایع‌تر است. غلبه سردی و خشکی در این افراد باعث خشکی بیشتر پوست و در نتیجه، خارش خواهد شد. ضمن اینکه مصرف خوراکی‌هایی با مزاج‌های گرم و خشک و سرد و خشک هم می‌تواند خشکی و خارش پوست را تشدید کند.

معمولا مرکز تنظیم خشکی‌ها در بدن، کبد است. یعنی خشکی پوست و خارش‌های آن در اغلب موارد با افزایش رطوبت کبد از بین می‌رود یا تا حد زیادی تخفیف پیدا می‌کند.برای افزایش رطوبت کبد و درمان خارش، دو روش مصرف دارو و اعمال یداوی در طب سنتی وجود دارد. اعمال یداوی شامل ماساژها و حجامت می‌شوند.

عرق کاسنی یا عرق شاه‌تره که خوشبختانه در کشور ما هم به وفور پیدا می‌شوند هم می‌توانند حرارت کبد را پایین بیاورند و تاحد زیادی جلوی خارش‌های پوستی و خشکی آن را بگیرند. مصرف این دو عرق در افرادی با مزاج گرم و خشک، می‌تواند به سرعت رطوبت کبد را افزایش دهد اما افرادی که مزاج سرد و خشک دارند هم می‌توانند از عرق کاسنی و شاه‌تره برای رفع خارش‌های خود استفاده کنند اما در کنار آن‌ها باید خوراکی‌های دیگری مانند روغن زیتون و عسل هم بخورند.

راه های مناسب برای درمان خارش بدن

راه های مناسب برای درمان خارش بدن

  • نخستين اقدام براي برطرف کردن احساس خارش، استفاده از پمادها و کرم هايي است که مواد موثر در برطرف کردن خارش دارند. مي توان برخي از اين پمادها را بدون نياز به نسخه پزشک از داروخانه ها تهيه کرد. همچنين کمپرس آب يخ يا آب و سرکه مي تواند خارش را تسکين دهد.
  • چنانچه احساس خارش بيش از ۲ روز ادامه پيدا کند، بايد به پزشک مراجعه کنيد; چون ممکن است به بيماري هاي پوستي مبتلا شده باشيد.
  • پوست خود را مرطوب نگه داريد. پوست بسيار خشک به آساني دچار خارش مي شود.
  • براي شستن بدن بهتر است از مواد شوينده بدون عطر يا از لوسيون ها و محلول هاي شوينده استفاده شود. همچنين هرقدر زمان شستشو کوتاه تر و آب خنک تر باشد، بهتر است. پس از شستشو هم مي توانيد از کرم ها يا لوسيون هاي مرطوب کننده استفاده کنيد.
  • در برخي موارد به علت گرماي هوا و افزايش درجه حرارت بدن، خارش بروز مي يابد يا تشديد مي شود که با خوردن مايعات فراوان و خنک کردن پوست مي توان آن را برطرف کرد.
  • سرخود هيچ دارويي را مصرف نکنيد. برخي از داروها، خود مي توانند سبب خارش شوند. استامينوفن کديين را که بسياري فراوان و سرخود مصرف مي کنند، مثل ساير داروهاي مخدر مي تواند سبب خارش شود.
  • پوشيدن لباس هاي سبک و نخي و غيرچسبان و قرار گرفتن در محيط خنک در کاهش خارش موثر است.
  • گاهي مي توان با تجويز پزشک از پمادهاي موضعي مثل ترکيبات کالامين يا کورتون ها استفاده کرد. در نظر داشته باشيد مصرف داروهاي خوراکي ضدخارش حتما بايد توسط پزشک تجويز شود.
  • در برخي بيماران، خارش هيچ علت پوستي يا داخلي ندارد; بلکه خارش عصبي دارند. در اين گروه، مصرف داروهاي آرامبخش با تجويز پزشک کمک کننده است.
  • هميشه از ضدآفتاب استفاده کنيد; زيرا آفتاب نيز يکي از علل خارش است. آفتاب سوختگي پوست، خود همراه با خارش است. از آن گذشته، آفتاب ، پوست را خشک مي کند که اين نيز خود موجب خارش مي شود حتي در فصول پاييز و زمستان بويژه در شرايط برفي نيز به دليل انعکاس نور بايد از ضدآفتاب استفاده شود; چراکه مي تواند خشکي پوست را تشديد کند.

راه های مناسب برای درمان خارش بدن

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (14 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

پرویزاحمدی | ۵ سال پیش
مدت زیادی کل بدنم به خارش افتاده بدنم همیشه داغه باید تن به تن رو خودم اب بریزم تا خوب شم
0
1
تینا | ۷ سال پیش
باسلام_مدت زياديه داخل جشام زردميشه،وكاهي وقتابدنم ميخاره،آزمايشاي زيادي انجام دادم،ودكترمتخصص زيلبرت تشخيص دادند.خواستم ببرسم جيكارميشه كردكه اين زردي جشم ازبين بره؟آيادارويي هست؟درآخرخواستم بدونم ميتونيم خون اهداكنند؟باتشكر
0
0
اکرم | ۷ سال پیش
با سلام مدتی است که به خارش مبتلا شدم به دکتر مراجعه کردم و قرص انتی هیستامین خارجی داده ولی تا وقتی میخورم خوب است ولی به محض اینکه یک شب فراموش میکنم قرصم رو بخورم خارش شروع میشه لطفا راهنمایی کنید
0
3
منا | ۷ سال پیش
پسرم بدنش خیلی خشک هست از لوسیون بدن استفاده میکنم ولی فایده نداره دو سالش هست لطفا راهنمایی کنید
0
1
سمیرا | ۷ سال پیش
باسلام ببخشید من ۷ ماه است که دچار خارش بدن(کهیر)شده ام و تازه گی ها استخوان درد و پادرد نیز گرفته ام لطفا در درمان این بیماری مرا یاری فرمایید
0
6

hits