دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت لرزش ناخودآگاه در بدن چیست؟
121
زمان مطالعه: 9 دقیقه
لرزش یا رعشه , شامل حرکات اضافی بدن می‌باشد. این حرکات به دلیل انقباض و انبساط متناوب عضلات پدید می‌آید. اغلب لرزش در اثر بروز مشکلات در برخی قسمت‌های مغز که کنترل عضلات در سراسر بدن و یا در مناطق خاص را به عهده دارند، اتفاق می‌افتد.

علت لرزش بدن

لرزش یکی از شایع‌ترین حرکات غیرارادی است که در بدن رخ می‌دهد و عضلات قسمت‌های مختلف بدن مانند دست ها، بازوها، سر، صورت، تار‌های صوتی، تنه و پا‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در اغلب افراد لرزش دست‌ها رخ می‌دهد و در برخی افراد، لرزش به دلیل اختلالات عصبی بروز می‌کند. حتی ممکن است لرزش در افراد سالم نیز دیده شود.

اگرچه لرزش، تهدید کننده زندگی نیست، ولی نوعی معلولیت (عدم توانایی انجام برخی کارها) به حساب می‌آید و باید با شناخت علل بروز آن، احتمال رخ دادن آن را به حداقل میزان ممکن رساند.

لرزش بدن ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما سن شایع لرزش، میانسالی و پیری می‌باشد. لرزش می‌تواند موقتی و یا دائمی باشد. شیوع لرزش در مردان و زنان مساوی است.

زمانی که فرد خسته است و یا استرس دارد، لرزش به صورت شدیدتری بروز می‌کند.

تقسیم بندی لرزش‌ها

۱- لرزش در زمان استراحت

این نوع لرزش زمانی رخ می‌دهد که عضله آرام است، مانند وقتی که دست‌ها روی پا‌ها قرار می‌گیرند. این نوع لرزش در بیماران مبتلا به پارکینسون دیده می‌شود.

۲- لرزش در زمان فعالیت جسمی

این نوع لرزش در عضلاتی که در حال فعالیت هستند رخ می‌دهد که خود به انواع زیر تقسیم می‌شود:

  1. لرزش وضعیتی: زمانی رخ می‌دهد که فرد می‌خواهد حالتی را بر خلاف نیروی جاذبه زمین حفظ کند، مثل وقتی که فرد روزنامه‌ای را از زمین بر می‌دارد.
  2. لرزش جنبشی: در طول حرکات ارادی اتفاق می‌افتد، مثل زمانی که فرد طی آزمایشات پزشکی بینی خود را می‌خاراند.
  3. لرزش کار‌های خاص: لرزش‌هایی که طی کار‌های ماهرانه مثل نوشتن و صحبت کردن اتفاق می‌افتد.
  4. لرزش ایزومتریک (هم اندازه): در طی انقباض ارادی عضلات رخ می‌دهد که با انجام حرکت همراه نیست.

علت اصلی لرزش بدن

لرزش بدن چه دلایلی دارد؟

چه عواملی سبب بروز لرزش می‌شوند؟

  1. اغلب لرزش در اثر بروز مشکلات در برخی قسمت‌های مغز که کنترل عضلات در سراسر بدن و یا در مناطق خاص را به عهده دارند، اتفاق می‌افتد.
  2. اختلالات عصبی مثل بیماری ام اس، سکته مغزی، آسیب مغزی و یا آسیب‌هایی که سبب از بین بردن بخشی از سلول‌های ساقه مغز و یا مخچه می‌شوند.
  3. علت دارویی: به دلیل استفاده از برخی دارو‌ها (مانند آمفتامین ها، کورتیکواسترویید‌ها و دارو‌هایی که برای درمان برخی از اختلالات روانی مصرف می‌شوند)، مسمومیت جیوه
  4. سوء مصرف موادمخدر
  5. مصرف الکل
  6. تیروئید پرکار
  7. نارسایی کبدی
  8. لرزش با علت ارثی: لرزش می‌تواند در خانواده به صورت موروثی منتقل شود.
  9. بیماری پارکینسون
  10. مصرف زیاد کافئین
  11. بیماری ویلسون
  12. لرزش با علل نامشخص

چه عواملی سبب تشدید لرزش می‌شود ؟

عواملی مانند خستگی زیاد، عصبانیت، ترس، کافیین و سیگار لرزش را بدتر می‌کنند.

لرزش چگونه تشخیص داده می‌شود ؟

برای تشخیص اختلال لرزش، پزشک متخصص مغز و اعصاب، با انجام یک سری معاینات، عملکرد سیستم عصبی، مهارت‌های حسی و انجام حرکات ارادی فرد را بررسی می‌کند.

پزشک متخصص آزمایشاتی برای فرد تجویز می‌کند تا احتمال برخی بیماری‌های مشابه را بررسی کند (باید متذکر شد که لرزش ممکن است با بیماری پارکینسون اشتباه گرفته شود). آزمایشاتی مانند:

  • آزمایش خون: پزشک متخصص با بررسی آزمایش خون، عملکرد غده تیرویید را بررسی می‌کند.
  • سی تی اسکن: با استفاده از اشعه x.، امکان مشاهده مغز را به صورت سه بعدی به پزشک می‌دهد.
  • ام آر آی: بررسی دقیق مغز و اعصاب

لرزش بدن

علت لرزش بدن و تپش قلب

لرزش بدن به چه دلیلی است ؟

لرزش بدن، علائم تکان ها، می تواند در حد متوسط، خفیف تا شدید متفاوت باشد هم چنین می تواند به صورت امواج ایجاد شود، یک لحظه قوی و شدید و لحظه ای دیگر ملایم.

لرزش بدن و علائم تکان ها می تواند از روزی به روز دیگر و یا از لحظه ای به لحظه دیگر تغییر کند.

لرزش بدن، علائم تکان ها اغلب به نظر بیشتر ناراحت کننده می رسد وقتی که می خواهید استراحت کنید یا به خواب بروید، یا زمانی که از خواب یا چرتتان بیدار می شوید.

در حالی که برخی افراد ممکن است قادر به کنترل لرزش خود با آرام کردن خودشان یا با سفت و شل کردن عضلات خود باشند، اما اغلب این علائم ناخودآگاه اتفاق می افتند، به این معنی که خیلی زیاد نمی توانیم جلوی رخ دادن آنها را بگیریم.

برخی افراد فقط در هنگام حرکت ماهیچه ها، لرزش را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر بدون توجه به حرکت ماهیچه ها، احساس لرزش می کنند ؛ همه انواع لرزش ها و ترکیب های موارد فوق عادی هستند.

متوقف کردن و راههای درمان لرزش بدن

نفس عمیق بکشید

افزایش آدرنالین می تواند باعث لرزش بدن شود. این لرزش احتمالاً در دست و پاهای شما قابل توجه خواهد بود. اگر متوجه شدید که به دلیل ترس و اضطراب می لرزید, بهترین کاری که می توانید بکنید این است که یک نفس عمیق بکشید.

تنفس عمیق سیستم عصبی پاراسیمپتیک را تحریک می کند که با خواب و آرامش مرتبط است. با چند نفس عمیق می توانید خود را به حالت آرام تری قرار دهید. یک نفس عمیق بکشید و هوا را از بینی خود خارج کنید و برای چند ثانیه آن را نگه دارید. بسپسعد, هوا را بیرون بدهید.

چند نفس عمیق برای کمک به آرام کردن خود بکشید. اگر می توانید, دراز بکشید چند دقیقه، تا تنفس عمیق شما موثرتر شود.می توانید 4-7-8 تنفس را امتحان کنید تا به تمدد اعصابتان کمک کنید.

علت لرزش بدن

لرزش بدن بخاطر استرس

برای متوقف کردن لرزش بدن یوگا انجام دهید

استرس و اضطراب ممکن است باعث لرزیدن شما شود ؛ تکنیک های تمدد اعصاب مانند یوگا و مدیتیشن می تواند به شما کمک کند تا از استرس و اضطرابتان جلوگیری کنید. کلاس های یوگا و یا مدیتیشن را امتحان کنید تا ببینید چطور به لرزش شما کمک می کند

علت لرزش بدن

لرزش بدن اضطرابی چیست ؟

ماساژ یکی از راههای درمان لرزش بدن

ماساژ برای کاهش لرزش در افرادی که لرزش اساسی دارند, وضعیتی است که باعث ایجاد لرزش در بازوها, پاها و سر در همه زمان ها می شود.در مطالعه ای شدت لرزش بعد از ماساژ کاهش یافت.

اگر لرزش به دلیل استرس و اضطراب دارید, می توانید با گرفتن ماساژ عادی کمی تسکین پیدا کنید. ماساژ را امتحان کنید تا ببینید لرزش شما را متوقف می کند یا خیر.

علت لرزش بدن

لرزش بدن راچگونه درمان کنیم ؟

به انداره کافی بخوابید تا ارزش بدنتان کم تر شود

خوابیدن به اندازه کافی می تواند باعث لرزیدن یا تکان دست و پاها شود، اگر لرزش اساسی داشته باشید. مطمئن شوید که هر شب به مقدار توصیه شده می خوابید.نوجوانان در 24 ساعت روز نیاز به 8.5 تا 9.5 ساعت خواب در شب دارند, در حالی که بزرگسالان بین 7 تا 9 ساعت خواب در شب نیاز دارند

علت لرزش بدن

علت لرزش بدن در خواب چیست ؟

نوشیدن بیش از حد کافیین یکی از علل لرزش بدن

نوشیدن بیش از حد کافیین مانند قهوه, کولا, نوشابه های انرژی زا, و چای می تواند باعث لرزش شما شود. تا 400 میلی گرم کافئین یک مقدار ایمن برای بزرگسالان و 100 میلی گرم برای نوجوانان در نظر گرفته شده. بچه ها نباید اصلا کافئین بخورند.

از آنجا که افراد متفاوت هستند, ممکن است شخصی با مقدار کمتری هم لرزش بگیرد.برای توقف لرزیدن ناشی از کافئین، کافئین را محدود کنید و یا آن را به طور کامل حذف کنید.

برخی از راه هایی که شما می توانید مصرف کافئین را محدود کنید شامل موارد زیر است:

  • نصف فنجان قهوه در صبح بنوشید.
  • مصرف نوشابه را حذف یا محدود کنید.
  • از ظهر که گذشت هیچ نوشیدنی کافئینی نخورید.
  • چای را با قهوه عوض کنید

علت لرزش بدن

کاهش لرزش بدن با کم کردن کافئین

مصرف الکل را قطع کنید

زیرا الکل باعث بدتر شدن لرزش می شود.

نیکوتین عامل بسیار بدی است

سیگار کشیدن می تواند باعث لرزش دستان شما شود، چون نیکوتین یک محرک است. اگر شما سیگاری هستید ممکن است دست لرزان شما ناشی از سیگار کشیدن شما باشد.

کناره گیری از نیکوتین نیز می تواند موجب لرزش شود و حتی اگر شما اخیراً سیگار را ترک کرده باشید، ممکن است اثرات آن را احساس کنید. خبر خوب این است که ترک نیکوتین معمولا بعد از دو روز اوج می گیرد و پس از گذشت این زمان کم تر می شود.

علت لرزش ناگهانی بدن

درمان لرزش بدن هنگام عصبانیت

در آخر :

بسیاری از داروها دارای عوارض جانبی تاسف باری هستند که باعث می شود دست ها، بازوها و / یا سر تکان دهند. این اثر جانبی لرزش ایجاد شده با دارو نامیده می شود. از داروهای سرطانی تا داروهای ضد افسردگی تا آنتی بیوتیک ها و اسپری آسم، همه اینها اثر جانبی لرزش محتمل دارند.

اگر شما لرزش را تجربه می کنید و فکر می کنید که ممکن است یک عارضه جانبی از دارو شما باشد، با پزشک خود در مورد گزینه های خود صحبت کنید.

پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که شما یک داروی مختلف را امتحان کنید، یا میزان مصرف خود را تعویض کنید، یا یک داروی دیگر برای کمک به کنترل لرزش اضافه کنید و بدون مشورت با پزشک، داروهای خود را مصرف نکنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (121 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۹ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    ثمین | ۲ سال پیش
    ۸دیدگاه
    0
    1
    حامدمشعشعی | ۵ سال پیش
    باسلام به همه ی عزیزان خانم من هم مدت ۱سال هست که ازناحیه ی سردچاردردولرزش وشل وسفت شدن داخل سرمی باشدوهرچقدربه دکترای متخصص مغزواعصاب واعصاب وروان مراجعه میکنیم هیچ گونه نتیجه ی مطلوبی نگرفته ایم وباتوجه به اینکه عکس mriهم ازناحیه سرازش گرفته ام که خداروشکرچنددکتر
    متخصص نظربه این که عکسش نمایانگرهیچ گونه بیماری خاصی نبوده ولی بااین حال درروندبهبودهمسر
    م هیچ نتیجه ای نگرفته ام ازتمام متخصصین مغزواعصاب یااعصاب روان خواهشمندم که مارادردرمان بیمارانمان یاری کنندبه خداقسم ازوقتی که همسرم به این درددچارشده نتوانسته ام یک نفس راحت داشته باشم خیلی زندگی برایمان پوچ وبی معنی شده دیگه هم خودم وهم همسرم وهم پسرم اززندگی کردن ناامیدشده ایم شایدبگم به۵۰دکترومتخصص تابه حال مراجعه کردم کم گفتم
    0
    1
    پاسخ ها:
    محسن | ۴ سال پیش
    دوست عزیز. بنده هم چنین مشکلی داشتم.احتمالا خانم شما استرس زیادی داره و بیهوده دلواپس و نگران چیزی های روزمره زندگی بوده و کم کم این لرزش ها در ایشان ظاهر شده. باید روحیه ایشان را شاد نگه داری. و مخصوصا تفریح در طبیعت و ارامش همراه در کوهنوردی و دشت ها بهترین روش درمان من بود. به لطف خداوند که مشکل خانواده شما نیز به زودی بهبود یابد
    0
    4
    ناشناس | ۶ سال پیش
    سلام. من بدنم از داخل حالت لرزش داره ولی بعضی وقتا تپش قلب گرفته و بعد از آن کل بدنم کاملا میلرزه. مثلا فک هایم کاملا به هم میخورن راه درمانش چیه؟
    لطفا راهنمایی کنید.
    4
    5
    ناشناس | ۶ سال پیش
    سلام. من بدنم از داخل حالت لرزش داره ولی بعضی وقتا تپش قلب گرفته و بعد از آن کل بدنم کاملا میلرزه. مثلا فک هایم کاملا به هم میخورن راه درمانش چیه؟
    لطفا راهنمایی کنید.
    2
    6
    حسین | ۷ سال پیش
    منم پاهام بعضی وقتالرزش داره وقتایی هم که عصبی میشم بدنم لرزش داره /چیکار کنم؟ممنون از دلگرم
    0
    4
    پروین | ۷ سال پیش
    من الان بدنم کمی حالت لرزش داره وقتی که میخوام از جام بلند بشم پاهام کمی میلرزه بعد چند ثانیه خوب میشه سر درد رو ولی الان این مشکل رو ندارم چند سال پیش با پالس تراپی این مشکلم رفع شد....
    0
    1
    مریم | ۷ سال پیش
    سلام دوستان عزیزم
    من به مشکلی برخوردم که نمیدونم جدی هست یا نه؟

    حس میکنم مغز سرم میلرزه .. تقریبا شبیه سر گیجه است .

    یک مثال میزنم برای اینکه بهتر درکم کنین:(فرض کنید روی یک سطح سفت ومحکم بخواین با مته سوراخ ایجاد کنین لرزشی که اون جسم ایجاد میشه چه شکلیه؟
    جمجمه من الان دقیقا شبیه همون داره میلرزهNo57تا حدی که با ارتعاش یک صدای آروم هم تکون میخورهNo5
    1
    1
    پاسخ ها:
    ناشناس | ۴ سال پیش
    سلام عزیزم منم دقیقا مثل شماام . بعضی وقت ها که میخوام بخوابم مغز سرم میلزره.دقیقا همونطور که شما میگین. نمیدونم چرا. دکتر هم نرفتم
    1
    3
    
    hits