دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص جالب ظروف مسی و مس برای بدن
30
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خواص جالب ظروف مسی و مس برای بدن :مس و اثرات آن در بدن با دلگرم همراه باشید تا با فواید مس بر سلامت بدن آشنا شوید.

مس و اثرات آن در بدن

با دلگرم همراه باشید تا با فواید مس بر سلامت بدن آشنا شوید.

فواید ظروف مسی برای سلامت بدن

فواید ظروف مسی برای سلامت بدن

فواید مس در سلامتی بدن و غذا خوردن در ظروف مسی

فواید ظروف مسی برای سلامت بدن

مقدار مس در بدن یک فرد سالم بین 100 تا 150 میلی گرم تخمین زده می شود. مس به طور وسیعی در طبیعت پخش و توزیع شده است. حتی برنامه های غذایی فقیر و نامناسب نیز، نیازهای افراد به مس را تامین می کنند.کمبود این عنصر نادر است. کمبود مس (hypocupremia) معمولا در بیماران مبتلا به نفروزیس(نارسایی کلیه)، ویلسون، مبتلایان به سوء تغذیه پروتئین – انرژی و نوزادانی که در درازمدت تنها با شیر گاو تغذیه شده باشند، دیده می شود.

فواید مس برای سلامتی شامل رشد مناسب بدن، استفاده کارآمد و موثر از آهن، واکنش‌های مناسب آنزیمی و نیز بهبود سلامت بافت‌های همبند، مو و چشم است. این ماده همچنین برای جلوگیری از پیری زودرس و تولید انرژی بسیار مهم است. علاوه بر این موارد، ریتم قلبی منظم، غده تیروئید تنظیم شده، کاهش نشانه‌های مرتبط با التهاب مفاصل، درمان سریع زخم، افزایش تشکیل گلبول‌های قرمز خون و کاهش کلسترول سایر مزایای مس برای سلامتی است.

مس برای سلامت کلی بدن بسیار ضروری است و فرآیند متابولیک طبیعی در ارتباط با اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها را قادر می‌سازد. این ماده داخل بدن تولید نمی‌شود ، بنابراین باید از طریق منابع خارجی وارد بدن گردد. مس سومین ماده معدنی در بدن است و تقریبا توسط پروتئین پلاسمای خون با نام سرولوپلاسمین حمل می‌شود. برای اینکه از مزایای این ماده بیشترین استفاده را ببرید باید آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

نوتروپنی (neutropenia) بهترین علامت مربوط به کمبود مس می باشد. نوتروپنی عبارت است از کاهش غیر طبیعی تعداد گلبول های سفید خون.معروف است که پزشکان به کسانی که از درد مفاصل رنج می‌برند، داشتن یک دست‌بند مسی را توصیه می‌کنند و دلیل این امر را هم کمبود یون‌های مسی در خون ذکر می‌کنند که با تماس دست‌بندهای مسی با پوست بخشی از این کمبود جبران شده و از درد مفاصل کاسته می‌شود.


از سوی دیگر محققین، یکی از علت‌های بروز بیماری آلزیمر را رسوب یون‌های آلومینیوم در مغز عنوان می‌کنند.تا چند دهه پیش، مردم کشور ما رسم داشتند برای پخت غذا مخصوصاً خورشت و آش از قابلمه‌های مسی استفاده می‌کردند و یک کفگیر آهنی داشتند به نام حسوم که موقع پخت غذا دائم درون آن قرار می‌گرفت ...


هیچ‌کس نمی‌دانست چرا باید این کفگیر درون قابلمه مسی قرار بگیرد، فقط می‌دانستند برای پخت غذا خیلی لازم می‌باشد.داستان از این قراره که بدن (مخصوصاً مغز) برای سلامت و نشاط و کنترل اسیدلاکتیک و کورتیزول به ٦ میلیارد یون مس نیاز دارد و به همین نسبت یون آهن.
کمبود یون مس باعث میشه شما دائم احساس رخوت و خواب آلودگی و کسالت کنید و مدام دهن‌دره کنید. در ضمن هیچ کارخانه داروئی نمی‌تونه از یون یک عنصر برای شما قرص تهیه کنه ... و اونی که مثلاً به اسم قرص آهن به خورد شما می‌دهند شامل مولکول آهن هستش که برای بدن هیچ کاربردی نداره.

فواید ظروف مسی برای سلامت بدن

خواص مس خون

مهمترین عارضه ای که از کمبود مس خون در بدن به وجود می اید کم خونی است و مخصوصا در شیرخواران مشاهده می شود ، به گزارش آسان طب بعضی از پزشکان تجویز داروهای مس دار را در این مورد پیشنهاد کرده اند ، ولی چون مس در اکثر غذاهای خام و پخته شده وجود دارد و از طرف دیگر افراط در مصرف مس عوارض وخیمی ایجاد می کند ، بهتر است از مواد غذائی که از لحاظ مس غنی هستند استفاده شود .

به طور کلی اطفال برای رشد خود بیشتر از بالغین احتیاج به مس دارند و برای آنها روزانه 5% تا1% میلی گرم مس به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن کودک لازم است به وسیله غذا مصرف نمایند .کمبود مس در حیوانات باعث کم خونی ، پوکی استخوان ، اختلال در رشد مو ، و رنگدانه پوست می شود .

نقصان مس خون hypocupremia در مورد بیماری های زیر بروز میکند :

  • بیماری های کلیه
  • بیماری های سوء تغذیه
  • اسپرو
  • بیماری های سلیاک
  • هیپوپروتئینمی ایدوپوپاتیک .

افزایش مس خون در جریان های زیر ممکنست دیده شود :

  • عفونت های میکروبی
  • ویروسی
  • تب حاد روماتیسمی
  • انفارکتوس قلب
  • لوپوس ارتیماتو
  • پرکاری شدید تیروئید
  • لوسمی مزمن
  • بعضی از انواع سرطانها
  • هموکروماتوزیس
  • سیروزها .


ولی تا این جا بدونید که غذا موقع پخت در درون قابلمه مسی، از یون آزاد شده این ظرف استفاده می‌کند و در بدن شما فوق‌العاده احساس نشاط و انرژی ایجاد می‌‌کنه دیگه از اون دهن‌درگی و خمیازه و کسالت خبری نیست و باعث طول عمر مفید,ولی یک دفعه توی دهه ٥٠ از این نون خشکی‌ها اومدند و داد می‌زدند (قابلمه مسی ....... کفگیر آهنی خریداریم .....) و با یک قیمت مناسب این قابلمه‌ها را خریدند و به جاش قابلمه آلمینیومی می‌دادند که بهش می‌گفتند روحی.

هیچکس توی اون دهه نفهمید این همه قابلمه مسی کجا قراره بره؟


بعدش هم که الان ظرف‌های استیل و تفلون و این مزخرفات اومده که مدعی هستند غذا توش زود می‌پزه و به کف ظرف نمی‌چسبه. ولی مردم ما خبر ندارند که همین یون‌های مضر در این ظروف عامل سرطان هستند و به راحتی یون سرب و آلمینیوم و ..... می‌تونند در جا، یک کودک ٦ ماهه را ظرف یک سال به بیماری‌های کمبود خونی و سرطان و یک فرد بزرگسال را در طی ٥ سال به بیماری‌های کبدی و خونی و طحال دچار کند و بعدش هم سرطان.
من به همه دوستان پیشنهاد می‌کنم حتماً برای پخت غذا (مخصوصاً غذاهای آبکی) از قابلمه مسی و کفگیر آهنی استفاده کنند. حداقل برای یک بار هم شده تا ظرف سه روز اثر آن را روی بدن خودتون ببینید.
حالا جالبه توی شمال ایران موقع پخت خورشت (مخصوصاً فسنجون) یک تیکه آهن یا نعل اسب می‌اندازند وسط خورشت تا حسابی رنگ بگیره ..... این کار باعث آزاد شدن یون‌های آهن و سلامتی بدن می‌شود. اگر دقت کنید مردم مازندران و گیلان تقریباً در حد خیلی کم دچار بیماری‌های خونی و سرطان خون
می‌شوند.

فواید ظروف مسی برای سلامت بدن

گردآوری شده مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (30 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نسرین | ۲ سال پیش
ظروف مسی هم خوشگل هستن هم از نظر سلامتی مفید هستن
تو کشورهای اروپایی هم استفاده از ظروف مسی سنتی بسیار متداول هست
از قدیم تو ایران هم متداول بوده ، پزشکان زیادی توصیه به استفاده از ظروف مسی میکنن
البته ظروف مسی اصل و با کیفیت
من خودم عاشق مس هستم ، اکثرا نمیتونستم مس خوب گیر بیارم
چند وقت پیش با سایت نفیس مس آشنا شدم ، که تولید کننده ظروف مسی زنجان هستن کیفیت کارهاشون واقعا عالی هست
پشتیبانی خوبی هم دارن
0
0
امیر | ۲ سال پیش
ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید
0
0

hits