دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین راه درمان سرفه خشک بدون رفتن به دکتر
29
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سرفه خشک یکی از کلافه کننده ترین مشکلاتی است که ممکن است برای هرکس پیش بیاید. در این حالت معمولا ریه های فرد به میکروب و آلودگی حساس می شود و در اثر کوچک ترین محرکی مدام دچار سرفه می شود.

درمان سریع سرفه خشک در خانه

سرفه خشک بخشی از سیستم دفاعی و ایمنی طبیعی است. بهتر است خلط با سرفه بیرون ریخته شود وگرنه ممکن است به قسمت‌­های پایین­تر ریه برود و منجر به عفونت­‌های جدی از جمله ذات­‌الریه شود. شاید سرفه کردن وضعیت خوبی نباشد اما معمولا نشانه­‌ی بیماری جدی نیست .

علت سرفه خشک

سرفه های معمولی در اکثر موارد بی ضرر هستند، ولی بیماریهای خطرناک و جدی وجود دارند که بخشی از علائم آنها سرفه های مزمن و مداوم می باشد. با این وجود، می توان اکثر سرفه ها را با روشهای طبیعی و ساده و بدون نیاز به دارو، مداوا کرد.

روشهای طبیعی به مداوا و کاهش عوارض ناشی از سرفه های مزمن کمک می کنند. هرچند، قبل از اینکه استفاده از این درمانها را آغاز کنیم، ضروری ست که نوع سرفه ای که از آن رنج می بریم را معین کنیم.

تعیین و تشخیص نوع سرفه به ما کمک می کند که درمان صحیحی برای آن انتخاب کرده و نتیجه مطلوب تری عایدمان گردد.

سرفه ها بطور کلی به 2 گروه عمده طبقه بندی می شوند:

  1. سرفه های مرطوب که همراه با ترشح و خلط هستند
  2. سرفه های خشک که بدون ترشح و خلط می باشند

سرفه های مرطوب به مواردی گفته می شود که همراه با ترشح موکوس یا خلط بوده و این موکوس ها از ریه ها منشا می گیرند. در سرفه های خشک همانطور که گفته شد، هیچ نوع تشکیل و ترشح موکوسی وجود ندارد.

درمان سرفه خشک در طب سنتی

راههای درمان سرفه های خشک در خانه و با دمنوش ها و مواد طبیعی آشنا کنیم که به شرح زیر هستند:

زرد چوبه

در کنار بسیاری از فواید زردچوبه برای درمان عفونت قارچی و از این قبیل این ادویه پرخاصیت برای درمان سرفه های خشک بسیار توصیه شده است.

دمنوش زردچوبه برای تسکین سرفه های حشک

1 فنجان آب جوش را با 1 قاشق چای خوری و 1 قاشق چای خوری فلفل و 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و 2 الی 3 دقیقه آن را بجوشانید و بعد مصرف کنید.

درمان سریع سرفه های خشک در خانه

دارچین

دارچین را به صورت حلقه های نازک برش دهید و داخل یک لیوان آب جوش ریخته و آن را بجوشانید تا سرفه های خشک و پیوسته را تسکین و درمان کند.

نوشیدن آب و مایعات گرم

آب زیاد بنوشید. مصرف مایعات باعث می‌شود باکتری‌ها‌ی مضر و ویروس‌ها‌ از گلو شسته شوند. در ضمن مرطوب بودن محیط گلو مانع تحریک بیشتر و تکرر سرفه می‌شود. نوشیدن چای یا آب لیمو همراه با آب گرم و یک قاشق مربا خوری عسل بسیار مفید است. مایعات گرم خلط گلو را کاهش می‌دهد و عسل نیز سطح گلو را پوشش می‌دهد و مانع تحریک آن و تشدید سرفه می‌شود.

درمان سریع سرفه های خشک در خانه

شیرین بیان

ریشه شیرین بیان برای درمان سرفه و مشکلات برونشیت توصیه می‌شود. این گیاه نه تنها به عنوان طعم دهنده بلکه به عنوان یک تسکین دهنده نقش مرهم را برای گلو ایفا می‌کند.

شیرین بیان گلوی ملتهب را آرام و به رفع خلط‌ها‌ی آن کمک می‌کند. شیرین بیان واقعی یا آبنبات‌ها‌یی که در واقع با آن تهیه شده اند برای این منظور مفیدند. به دم کرده شیرین بیان یک قاشق چای خوری عسل اضافه کنید و در طول روز چند بار بنوشید.

درمان سریع سرفه های خشک در خانه

لیمو

لیموی تازه را در یک لیوان آب جوش بچکانید و یک قاشق غذا خوری عسل به آن بیافزایید و بعد میل کنید تا سرما خوردگی و سرفه های خشک را تسکینو بخشد.

درمان سریع سرفه های خشک در خانه

سیر

سیر هر دو ماده انتی اکسیدان و آنتی میکروبال را دارد و برای درمان سرماخوردگی و سرفه بسیار مفید است.

طرز تهیه دمنوش سیر و پونه

3 حبه سیر را در یک لیوان آب جوش ریخته و کمی پودر پونه به ان بیافزایید. یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید و بعد از کمی سرد شده دمنوش را میل کنید تا تاثیر فوق العاده آن را ببینید.

درمان سریع سرفه های خشک در خانه

شکلات سیاه

یک خبر خوشحال کننده و شاید هم کمی عجیب این است که مصرف کم شکلات سیاه تأثیر خوبی در درمان سرفه دارد. حتماً برای شما هم پیش آمده که سرماخوردگی تان درمان شده اما همچنان سرفه های کوتاه و خشک دست از سرتان بر نمی دارند.

در این صورت می توانید از شکلات سیاه کمک بگیرید. شکلات یا بهتر است بگوییم کاکائو حاوی ترکیبات ضد سرفه است.

باید بدانید این ترکیبات به میزان ۳۳ درصد موثرتر از شربت های تهیه شده از کدئین هستند. به عقیده محققان انگلیسی تئوبرومین موجود در کاکائو باعث توقف فعالیتِ عصبی می شود که مسئول سرفه است. برای استفاده از این خاصیت شکلات حتماً شکلات سیاه با درصد بالای کاکائو انتخاب کنید.

چون حاوی تئوبرومین بیشتری است. در آخر بدانید که شکلات سیاه عوارض جانبی داروها و شربت های ضد سرفه را ندارد. یعنی مثلاً باعث خواب آلودگی شما نمی شود و از طرف دیگر همین که آدم دوا نمی خورد کلی خوش به حالش می شود.

درمان سریع سرفه های خشک در خانه

میخک و عسل

را با هم مخلوط کرده و از شب تا صبح در یخچال بگذارید تا بماند. هنگام صبح میخک ها را جدا کرده واز عسل باقیمانده به اندازه یک قاشق غذاخوری میل کنید. این معجون درد گلو را تسکین داده و التهاب را کاهش می دهد.

درمان سریع سرفه های خشک در خانه

خمیر خردل

پودر خردل (یک فنجان)، آرد سفید(2 فنجان) و آب یا یک عدد تخم مرغ را با هم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید، سپس این خمیر را روی یک حوله پخش کنید و حوله را تا کنید و آن را روی قفسه سینه بفشارید تا عصاره آن روی پوست آن نواحی بریزد.

این عصاره را به آرامی روی قفسه سینه مالیده و ماساژ دهید. این کار باعث سست و نرم شدن و در نتیجه باز شدن گرفتگی های اخلاط سینه می شود.

درمان سریع سرفه های خشک در خانه

قرقره کردن آب نمک

برای توقف سرفه آب نمک قرقره کنید. به مقداری آب ولرم مقدار کمی نمک اضافه کنید و گلوی خود را با آن شستشو دهید، روزانه این کار را چندین بار تکرار کنید. مطمئن باشید که بهترین نتیجه را خواهید گرفت. آب نمک ناراحتی های گلو نظیر سوزش و التهاب آن را تسکین داده و به سست و شل شدن خلط ها کمک می کند.

درمان سریع سرفه های خشک در خانه

دستگاه بخور

در طول فصل زمستان از یک دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوای اتاق استفاده کنید تا از سرفه های شبانه جلوگیری کنید.

درمان سریع سرفه های خشک در خانه

آویشن

نعناع و آویشن در باز کردن مجاری هوایی بسیار موثر هستند. آنها همچنین دارای خواص ضد انقباض و ضد میکروبی می باشند. شیرین بیان نیز به تسکین غشاهای آسیب دیده و کاهش هرگونه التهابی کمک می کند شما می توانید با استفاده از نعناع، شیرین بیان وآویشن یک شربت گیاهی مخصوص سرفه بسازید. فقط کافیست از هرکدام 2 قاشق چایخوری برداشته و درون یک فنجان آب جوش بریزید.

در فنجان را پوشانده بگذارید به مدت نیم ساعت خیس بخورند. بعد از آن محلول را از صافی گذرانده و حدود نصف فنجان عسل به آن اضافه کنید.در این مورد عسل حل نشده و لازم است که شربت را گرم کرده و به آرامی هم بزنید تا عسل در آن حل شود. می توانید این شربت را به مدت 3 ماه در یخچال نگهداری کنید. هر زمان که نیاز بود یک قاشق چایخوری از آن را استفاده کنید.

درمان سریع سرفه های خشک در خانه

فلفل قرمز

سرفه های مزمن می توانند باعث دردهایی در ناحیه قفسه سینه گردند؛ فلفل قرمز برای کاهش این دردها بسیار موثر می باشد.فلفل قرمز باعث افزایش گردش خون در نواحی از بدن می شود که فرایند ترمیم و بازسازی در آنها سرعت دارد. همچنین به علت داشتن طبع گرم درمان خوبی برای سرفه و سرماخوردگی محسوب می شود.

برای درست کردن یک شربت سرفه سالم از فلفل قرمز : یک چهارم قاشق چایخوری فلفل قرمز را با یک قاشق غذاخوری عسل ، 2 قاشق غذاخوری آب، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک چهارم قاشق چایخوری زنجبیل پودر شده مخلوط کنید و می توانید این شربت را حداقل 2 بار در روز مصرف کنید.

درمان سریع سرفه های خشک در خانه

بادام

بادام دارای خواص تغذیه ای می باشد که به درمان سرفه ها کمک می کند.شما می توانید حداقل 5 بادام را به مدت 8 ساعت خیسانده و خمیری نرم از بادام تهیه کنید. سپس به آن یک قاشق چایخوری کره اضافه کنید. می توانید این خمیر را 3 بار در روز برای بهبود علائم سرفه بخورید.

درمان سریع سرفه های خشک در خانه

آب هویج

هویج غنی از مواد مغذی و ویتامین هایی است که برای بهبود علائم سرفه موثر هستند. شما می توانید با استفاده از 4 عدد هویج تازه آب هویج تهیه کرده و آن را با مقداری آب رقیق کنید. برای بهبود سریع سرفه سعی کنید 4 بار در روز از این آب هویج بنوشید. می توانید یک قاشق چایخوری عسل را نیز در آب هویج خود حل کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (29 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

شبنم | ۷ سال پیش
چای پونه خوبه ///ممنون از دلگرم
0
2
پرشیا | ۷ سال پیش
دوستان سقز استفاده کنید.من سرما خوردم بعد سرفه و خلط ولم نمیکرد.دکتر هر چی رفتم فاییده نداشت.یه نفر گفت گل گاو زبون دم کن بعد اندازه دوتا لوبیا سقز بنداز توش و هم بزن بخور .همون دو شب که خوردم معجزه کرد و سرفم رفت و خلطم خیلی خیلی کم شد
0
1
پیام | ۷ سال پیش
مدت زیادی هست که دچار سرفه‌های خشک شده ام دکتر هم زیاد رفتم خوب نشدم امیدوارم با راهکارهایی که شما نشان داده اید بهبود یابم
3
0

hits