دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل بزرگ شدن سینه (پستان) در آقایان

علت بزرگ شدن سینه در مردان

دلایل بزرگ شدن سینه (پستان) در آقایان
8
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بهترین روش درمان بزرگی سینه (ژینکوماستی) در مردان : چنانچه این بزرگ شدن سینه دردناک نباشد، تا حدودی می توان گفت جای نگرانی ندارد و شخص می تواند با ورزش از شر این بزرگ شدن سینه خلاص شود.

علل بزرگ شدن سینه در مردان

بزرگ شدن سینه در نوزادان پسر

بزرگ شدن سینه (یکی یا هر دو) در نوزادان بسیار متداول است و در اکثر موارد، درنتیجه قرار گرفتن در معرض هورمون‌های مادر از طریق شیر مادر ایجاد می‌شود. بزرگ شدن سینه در نوزادان پسر ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد و گاهی‌اوقات، در موارد نادر، ممکن است تا دو سالگی باقی بماند.

با مشاهده هرگونه ناهنجاری در نوزاد باید او را به متخصص نشان دهید. متخصص می‌تواند اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار داده و وضعیت را بررسی کند. اگر مشکل ادامه پیدا کرد، نیاز به معاینات و آزمایشات پزشکی خواهد بود.

بزرگ شدن سینه در مردان بزرگسال

افزایش سایز سینه در مردان بزرگسال معمولاً در اثر پرخوری است که موجب انباشته شدن چربی در ناحیه سینه می‌شود. اگر سینه‌های مردی به طور ناگهانی بزرگ شود یا دردناک گردد، نیاز به بررسی‌های پزشکی بیشتر است.

ممکن است علت عدم توازن هورمونی باشد.وضعیت‌هایی هست که نیاز به مداخله پزشکی دارد، از اینرو تشخیص دقیق می‌تواند برای شما و پزشک مشخص کند که وضعیت شما نیاز به درمان دارد یا خیر.

اگر علت بزرگی سینه آقایان چاقی باشد...

برخی از پسران و مردان، در قفسه‌ سینه ی خود بافت چربی زیادی دارند و ممکن است این بافت چربی طوری به نظر برسد که ‌انگار پستان ها بزرگ شده‌اند. به ‌این حالت ژنیکوماستی کاذب گفته می شود .پُرخوری و چاقی باعث انباشته شدن چربی در سینه مردان می شود. چنانچه این بزرگ شدن سینه دردناک نباشد، تا حدودی می توان گفت جای نگرانی ندارد.

و شخص می تواند با ورزش از شر این بزرگ شدن سینه خلاص شود. در روند برنامه ورزشی توجه به تمرینات هوازی و بدنسازی بسیار مهم است. زیرا باید با تمرینات هوازی چربی اضافه بدن از بین برود و از طرف دیگر با برنامه بدنسازی به فکر فرم دادن به عضلات سینه ای باشد. تغذیه صحیح نیز در این روند حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

برخی بیماری ها که در بروز ژنیکوماستی تأثیر دارند شامل: بیماری مزمن کبدی، نارسایی کلیه و دیالیز، مصرف ماری جوانا (یا حشیش)، درمان هورمونی سرطان پروستات، پرتودرمانی برای تومورهای بیضه، عوارض جانبی برخی از داروها (مانند کتوکونازول، اسپیرونولاکتون، مترونیدازول، سایمتیدین)، کمبود هورمون مردانه تستوسترون و اختلال در کار کرد تیروئید می شود.


بزرگ شدن سینه (ژینکوماستی) به علت مصرف داروهای بدنسازی

همانطور که در ابتدا مطرح شده است، ژنیکوماستی تعریفی از بزرگ شدن سینه در مردان است. این بیماری در میان بدنسازان بسیار شایع است که در آن غدد شیری موجود در سینه تحت تأثیر هورمون قرار می گیرند و شروع به رشد می کنند.

به طور طبیعی بافت سینه مردان در ابتدای خلقت ساختمانی مشابه با خانم ها دارد. در خانم ها با فعال شدن هورمون های جنسی زنانه این بافت رشد می کند ولی در مردان که هورمون تستوسترون دارد، رشد نکرده باقی می ماند.

ژنیکوماستی به علت مصرف داروهای هورمونی که برای افزایش حجم استفاده می شود در بین بدنسازها بسیار شایع است. اگر چه همه مصرف کنندگان چنین داروهای این مشکل را پیدا نمی کنند اما به نظر می رسد ژنتیک در این بیماری تا حدودی باعث بروز آن می شود. یعنی اگر بدن کسی به این بیماری مستعد باشد با مصرف داروهای هورمونی بیشتر در معرض این بیماری می باشد.

استروئیدهای آنابولیک،ناندرلون و تستوسترون از جمله هورمون های رایج در بزرگ شدن غیر طبیعی سینه هستند.


ژینکوماستی (بزرگی پستان ) در مردان

بزرگ شدن بافت پستان در مردان ژینکوماستی نامیده می شود که می تواند در اثر بزرگ شدن بافت اصلی پستان ویا تجمع چربی در ناحیه پکتورال قفسه سینه باشد .

  • ژینکوماستی واقعی

بزرگی پستان در مردان ژینکوماستی نامیده می شود. ژینکوماستی واقعی، بزرگ شدن بافت اصلی پستان بدلیل تغییر یا عدم تعادل هورمون ها است.

  • ژینکوماستی کاذب

هر چند به ویژه در مردان چاق یا با اضافه وزن ممکن است بدلیل افزایش بافت چربی دراین ناحیه ،بزرگ شدن پستانها مشاهده شود. در این صورت منجر به بزرگی پستانها به گونه ای می شود که به آن ژینکوماستی کاذب می گویند .

پزشکان معمولا با معاینه فیزیکی می توانند بگویند که آیا ژینکوماستی واقعی یا کاذب است .ژینکو ماستی واقعی (بزرگی بافت پستان ) در مردان نادرست ومی تواند در شرایط نرمال وپسران سالم در طی بلوغ ویا در مردان مسن دیده شود .


شکل بزرگ شدن پستان در چه سنی شایع است؟

  • ژنیکوماستی بین پسران نوجوان (13 تا 19 سال) شایع است، طوری که 65 درصد از پسران 14 ساله، ژنیکوماستی دارند.
  • بزرگی غدد پستان در پسران نوجوان بسیار رایج است. حدود یک سوم از این پسران در سن بلوغ دچار این وضعیت می شوند، ولی احتمال بروز این عارضه در بزرگسالی کمتر از یک درصد است. بزرگی غدد پستان اغلب خفیف و بدون درد است، اما یک ‌سوم از مردان در مورد حساس شدن آن اعتراض دارند.

تشخیص مشکل بزرگ شدن پستان

معمولا علت بزرگ شدن غدد پستان قابل تشخیص است و در اکثر موارد به دلیل مصرف بعضی داروها و یا بیماری کبدی بروز می‌کند. اگر شما نوجوان هستید، احتمالاً به ‌انجام آزمایش نیازی ندارید و بزرگی پستان، طی دو تا سه سال، خود به خود برطرف خواهد شد، اما پسران بزرگ تر و مردان جوان ممکن است به آزمایش نیاز داشته باشند. در چنین مواردی ممکن است نوعی بیماری، عامل ایجادکننده این مشکل باشد.

چه باید کرد؟

در بسیاری از موارد، درمان خاصی مورد نیاز نیست. پزشک شما ممکن است هر ماه‌ اندازه پستان را پیگیری کند و تحت نظر داشته باشد. در 90 درصد پسران نوجوان، ژنیکوماستی در مدت کمتر از سه سال خود به خود برطرف می‌شود. برخی اوقات با قطع مصرف دارویی که به ژنیکوماستی منجر شده ‌است مانند مواد دوپینگ ، مشکل برطرف می‌شود.

در موارد نادری، درمان‌های دارویی برای ژنیکوماستی استفاده می‌شوند، مخصوصا اگر درد و حساسیت وجود داشته باشد. درمان دارویی ممکن است بتواند بافت اضافی پستان را برطرف کند. گاهی برای از بین بردن بافت اضافی، جراحی انجام می‌شود.


بزرگ شدن بافت پستان در مردان

اگر علت بزرگ شدن پستانها، بیماری یا تومور باشد، علت اصلی باید درمان شود.در اغلب مردان، ژنیکوماستی در هر دو سینه مشاهده می‌شود ولی اگر تنها یکی از سینه‌ها برآمده بود باید جهت معاینه دقیق‌تر به پزشک مراجعه شود.

بیماری‌هایی که موجب رشد سینه در مردان می‌شود :

  • علل احتمالی رشد سینه در مردان شامل نارسایی کلیه
  • بیماری مزمن کبد
  • تومرها
  • اختلالات ژنتیکی مثل سندرم کلاین‌فلتر
  • و همچنین عوارض جانبی برخی داروها، قرار گرفتن در معرض هورمون‌های آندروژن که توسط برخی بدنسازان استفاده می‌شود، می‌باشد.

درمان بزرگی سینه در آقایان

همچنین بخوانید:

علت بزرگی یکی از سینه ها نسبت به سینه دیگر چیست؟

علت بزرگی سینه در آقایان چیست؟

مهمترین علت تـورم پستان نوزادان چیست؟

درمان بزرگی سینه در آقایان

اکثر موارد رشد سینه در مردان به خودی خود رفع می‌شوند، مخصوصاً در نوزادان و نوجوانان. مردان بزرگسال ممکن است به علتی پزشکی دچار این وضعیت شده باشند که نیاز به بررسی و درمان دارد. در مواردی ممکن است از جراحی برای برداشتن بافت اضافه سینه استفاده شود.

درمان ژنیکوماستی

۲ نوع درمان برای این بیماری در نظر گرفته شده است، درمان داروی و جراحی. داروها تأثیر چندانی ندارند و به دلیل آثار جانبی نامطلوب به جز در موارد بسیار معدود، از گزینه های درمانی حذف می شوند.

متأسفانه بعضی از بدنسازانی که دچار این بیماری هستند، برای درمان خودسرانه دارو استفاده می کنند که بسیار خطرناک است. برای این ورزشکاران اولین گام قطع مصرف هورمون ها است. در حال حاضر بهترین روش درمان بزرگی سینه، روش ترکیبی لیپولیزر و ساکشن همراه با تخلیه بافت غددی از طریق برشی محدود است.

اگر این علایم را هم دارید به پزشک مراجعه کنید:

  • تورم، درد، بزرگی در یک یا هر دو پستان
  • ترشح خونی یا ترشح تیره رنگ از نوک پستان
  • زخم پوستی روی پستان
  • احساس توده سفت یا سخت در پستان
توجه داشته باشید بروز ژنیکوماستی در کودکانی که به سن بلوغ نرسیده اند، همیشه به بررسی پزشک نیاز دارد.ژنیکوماستی در دوران بلوغ معمولا به درمان نیازی ندارد و خود به خود برطرف می شود. بزرگی پستان که شدید و نامتقارن باشد و خود به خود برطرف نشود، ممکن است برای پسر نوجوان بسیار ناراحت کننده باشد. در موارد نادری ممکن است پزشک درمان هورمونی برای مهار آثار هورمون های استروژنی یا جراحی برای کاهش حجم پستان را توصیه کند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سعید | ۷ سال پیش
من سن ام ۱۶ سال است سینه ام خیلی بزرگ است آیا باید چکار کنم تا سینه ام کوچک بشود آیاباید دارو اسفاده کن ام باید چه داروی استفاده کنم ؟
0
0
میلاد | ۷ سال پیش
با سلام وخسته نباشید . مردی ۳۸ ساله هستم که از سن ۱۶ سالگی دچار عارضه بزرگی سینه شده ام و شدید از این وضعیت ناراحتم و حسابی اعتماد به نفسم را از دست داده ام . حتی در جمع های خودمانی نیز خجالت میکشم .لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید .قبلا از زحمات شما تشکر مینمایم .
0
0
سجاد | ۷ سال پیش
سلام من سجاد هستم سینه هام از سن ۱۲یا۱۳سالگی بزرگ شد من سینه بزرگی نداشتم اول تا یک مقدار سینه دار شدم عمو وپسر خاله هایم سینه های من رو میکشیدن ومحکم فشار میدادن وبعد این کار باعث بزرگی سینم شد لطفا راهنماییم کنید که چیکار کنم باید برم دکتر یا اگر باید برم پیش چه دکتری باید برم ومی خواستم ببینم که آیا بدنسازی هم سینه را از بین می برد
0
0
مهدی | ۷ سال پیش
سلام من ۱۴ساله هستم دو سال پیش چاق شدم و سینه هایم بزرگ شد ولی الان که لاغر شده ام هم سینه هایم تغییری نکرده لطفا راه حلی پیشنهاد کنید
0
0

hits