دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علل ایجاد خطوط و ترک روی پوست شکم و پهلو
25
زمان مطالعه: 9 دقیقه
علل ایجاد خطوط و ترک روی پوست شم: ترک های پوستی + خطوط شکم؛ران و باسن = درمان خطوط/با دلگرم همراه باشید تا با راه های درمان خطوط و ترک های روی بدن آشنا شوید.

ترک های پوستی + خطوط شکم؛ران و باسن = درمان خطوط

با دلگرم همراه باشید تا با راه های درمان خطوط و ترک های روی بدن آشنا شوید.

درمان خطوط و ترک های شکم

مقدمه ای در مورد ترک های شکم یا استریا

ترک پوستی یا استریا (stria) عبارت است از ایجاد خطوط تقریبا فرو رفـته پوستی که بیشـتر در نواحی تحـت کشــش به وجـود می آیـد.ترک پوستی، به مرور زمان کمتر می شود، ولی به طور کامل ناپدید نمی شود.

این عـارضه بسیار شـایع می باشد و بیشـتر در زنان در سنین جـوانـی و حاملگی دیده می شود.در ابتدا این خطـوط برجسـته می باشند و به مرور زمان صـاف می شوند. ترک پوستی در ابتدا به صورت خطوط برجسته صورتی یا بنفش بر روی شکم، زیر بازو، ران، پستان یا باسن ظاهر می شود.ترک های پوستی طی چند ماه، معمولا رنگ پریده و مسطح می شوند و نهایتا به سختی دیده می شوند.

ترک های پوستی، اغلب در درم که لایه میانی پوست و مسوول حفظ شکل پوست است و در هر جایی از بدن قابل مشاهده اند، ولی معمولا در مکان هایی که چربی زیادی ذخیره می شوند، تمایل بیشتری به شکل گیری دارند.

ترکهای پوستی، همانطور که عنوان شد، در اثر کشیده شدن سریع پوست ایجاد میشود. در خانمهای باردار با بزرگ شدن شکم، در کودکانی که در مدت زمان کوتاهی چاق میشوند و همچنین در مواردی که فرآیند بلوغ به سرعت انجام میشود (در دختران و پسران) شیوع خطوط پوستی زیاد است.

مشاهده ی این ترکها در پوست هرکجای بدن ممکن است ولی عمده ترین نواحی شامل پستان ها، نواحی باسن و ران، پهلو و شکم هستند.نمای ظاهری این خطوط به صورت موازی هم، به رنگ قرمز براق که گاها به رنگهای بنفش نیز تغییر میکند میباشد که در اثر گذشت زمان رنگ به سمت سفید متمایل میشود و چیزی شبیه جای زخم یا بریدگی بجا خواهد ماند.

استریا همچنین ممکن است در اثر تولید نادرست کلاژن در بدن ایجاد شود. مهمترین علت این وضعیت استفاده از داروهایی است که با تولید کلاژن در بدن تداخل دارند. استفاده ی طولانی مدت از محصولات و داروهایی که دارای کورتیزون هستند، بیماری دیابت، سندرم کوشینگ و بارداری از جمله عوامل دیگر ایجاد استریا هستند.

درمان خطوط و ترک های شکم

ترک پوستی یا استریا (Striae)در چه نواحی اتفاق می افتد؟

نواحی غیرطبیعی بر روی پوست بدن هستند که ظاهری شبیه خط، راه راه و یا جای بند دارند. این خطوط معمولا زمانی مشاهده میشوند که فرد در سن رشد قرار دارد و یا در مدت زمان اندکی وزن اضافه میکند. در برخی از شرایط خاص و بیماری ها نیز این ترکها و خطوط پوستی مشاهده میشوند. بنابراین اصلی ترین عامل ایجاد این خطوط، کشیده شدن پوست هستند از اینرو به علامت بجا مانده از این فرآیند، علامت کشیده شدن پوست نیز اطلاق میشود.
ملاحظات و وضعیت ظاهری

ترکهای پوستی، همانطور که عنوان شد، در اثر کشیده شدن سریع پوست ایجاد میشود. در خانمهای باردار با بزرگ شدن شکم، در کودکانی که در مدت زمان کوتاهی چاق میشوند و همچنین در مواردی که فرآیند بلوغ به سرعت انجام میشود (در دختران و پسران) شیوع خطوط پوستی زیاد است.

مشاهده ی این ترکها در پوست هرکجای بدن ممکن است ولی عمده ترین نواحی شامل پستان ها، نواحی باسن و ران، پهلو و شکم هستند.

نمای ظاهری این خطوط به صورت موازی هم، به رنگ قرمز براق که گاها به رنگهای بنفش نیز تغییر میکند میباشد که در اثر گذشت زمان رنگ به سمت سفید متمایل میشود و چیزی شبیه جای زخم یا بریدگی بجا خواهد ماند.

استریا همچنین ممکن است در اثر تولید نادرست کلاژن در بدن ایجاد شود. مهمترین علت این وضعیت استفاده از داروهایی است که با تولید کلاژن در بدن تداخل دارند. استفاده ی طولانی مدت از محصولات و داروهایی که دارای کورتیزون هستند، بیماری دیابت، سندرم کوشینگ و بارداری از جمله عوامل دیگر ایجاد استریا هستند.

درمان خطوط و ترک های شکم


علت ایجاد استریا (ترک پوستی)

به طور خلاصه میتوان مهمترین علل ایجاد ترکهای پوستی را در لیست زیر بیان کرد:

  • سندرم کوشینگ
  • سندرم اهلر-دانلوس (Ehlers-Danlos Syndrome)
  • بارداری و حاملگی
  • بلوغ
  • چاق شدن سریع
  • استفاده زیاد از کرمهای حاوی کورتیزون و کورتون (مانند بتامتازون، هیدروکورتیزون و ...)

درمان خطوط و ترک های شکم

در چه مواقعی احتمال ایجاد ترک های پوستی بیشتر است؟


در هنگام بلوغ، بارداری و تغییرات وزنی احتمال ایجاد این ترک ها بیشتر است. سن اولین بارداری در بروز ترک های بارداری نقش به سزایی دارد. بین ۸۰% تا ۹۰% بانوانی که در سنین بین ۱۶ تا ۲۰ سالگی باردار شده اند دچار ترک های پوستی می شوند، در حالی که احتمال بروز این ترک ها در بانوانی که اولین بارداری آنها پس از ۳۵ سالگی است بسیار کمتراست .

درمان خطوط و ترک های شکم

ترک روی پوست شکم و پهلو

در چه دورانی از بارداری امکان بروز ترک های پوستی بیشتر است؟


این ترک ها، معمولاً از ماه چهارم بارداری به بعد ایجاد می شوند، اما در ماه هفتم تا هشتم بارداری ، پوست شکننده ترین حالت خود را دارد. ترک ها حتی ممکن است پس از زایمان نیز ایجاد شوند. بنابراین توصیه شود درمان را تا اولین دوره قاعدگی پس از زایمان نیز ادامه دهید .

درمان خطوط و ترک های شکم

آیا احتمال بروز ترک های بارداری در هر بار زایمان وجود دارد؟


بله. حتی اگر اولین بارداری بدون ایجاد ترک های پوستی باشد، تضمینی در عدم بروز ترک های پوستی در بارداری های بعدی وجود ندارد.

درمان خطوط و ترک های شکم

ترک های پوستی ارثی هستند؟


کلاً افراد از نظر بروز این ترک ها به گروه های بدون ترک های پوستی و یا خانواده های دارای ترک پوستی تقسیم بندی نمی شوند. وراثت و رنگ پوست نقشی در ایجاد ترک های پوستی ندارند و هیچ کدام معیاری صد در صد در تعیین نوع پوست از نظر بروز یا عدم بروز ترک های پوستی نمی باشد.

درمان خطوط و ترک های شکم

آیا ممکن است که ترک ها به طور ۱۰۰% بهبود یابند؟


اولین موردی که باید در نظر گرفت این است که اگر ترک های پوستی درمان نشوند، امکان بهبود خود به خود آنها وجود ندارد، یعنی این ترک ها هرگز خود به خود برطرف نمی شوند و تنها رنگ آنها به سمت سفید مرواریدی می رود، ولی طول و پهنای آنها تغییر نمی کند. با درمان های ویژه پس از چند هفته می توان پهنا ، عمق و رنگ ترک ها را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

درمان خطوط و ترک های شکم

چگونه می توان ترک ها را در دوران بلوغ درمان کرد؟


ترک های پوستی در دوران بلوغ نیز به همان میزان ترک های دوران بارداری نیاز به درمان توجه دارند و می بایست هرچه سریع تر درمان این ترک ها را آغاز نمود.

درمان خطوط و ترک های شکم

آیا نور خورشید سبب وخیم تر شدن ظاهر ترک ها می شود؟


از آنجایی که در ناحیه ترک های پوستی رنگدانه های پوست تولید نمی شوند، این ترک ها حتی پس از برنزه شدن نیز به رنگ سفید باقی می مانند . اما در صورت درمان ، سلول های تولید کننده رنگدانه دوباره فعال می شوند و ترک های پوستی به رنگ طبیعی خود باز می گردند.

درمان خطوط و ترک های شکم

بعد از چه مدتی نتایج مثبت درمان مشاهده می شود؟


استفاده صحیح و مرتب از محصولات درمانی،روشهاي ذرماني با دستگاه ليزر فركشنال به مدت ۶ الی ۸ هفته در نواحی دارای ترک بسیار مؤثر است . اولین نتایج مثبت ۲۱ تا ۲۵ روز پس از شروع درمان فشرده قابل رؤیت می باشند.

ولي براي بهبودي نسبتا قابل قبول بيماربايد صبر وتحمل داشته باشد وپيگيردرمان باشد .اكثرافراد نياز به تكرار جلسات درماني مي باشند. اگر شخص در مرحله اي كه ترك هارنگ قرمزمايل به بنفش دارند به پزشك مراجعه كند نتايج درماني بسيار موثر تر است .

درمان خطوط و ترک های شکم

حالا چه مراقبت‌هایی لازم است تا دچار این استریا نشویم؟

  • برای پاسخ به این سوال، باید ابتدا یک مقدمه‌ای را بگویم. به خارجی‌ترین بخش پوست، اپیدرم می‌گویند که ۴۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میکرون ضخامت دارد. علاوه بر حفاظت انسان از ورود عوامل میکروبی و قارچی و سمی، مانع عبور بخش اعظمی از اشعه فوق‌بنفش نور خورشید به درون پوست می‌شود.
  • اشعه ماورای‌بنفش موجب تغییراتی در بخش سطحی و میانی پوست می‌شود، چین و چروک زودرس در پوست صورت و پشت دست‌ها، لکه‌های تیره، و کم‌رنگ، گشاد شدن عروق سطحی پوست، ضخیم شدن بیمارگونه پوست ، پیدایش جوش‌های سرسیاه، دانه‌های زردرنگ روی پوست صورت و پیری زودرس از ضررهای این اشعه برای پوست است. باید به پوست توجه کنیم تا هم سالم و زیبا بماند و هم بتواند وظایف خودش را به خوبی انجام دهد.
  • ساد‌ه‌ترین روش حفظ پوست، دوری از نور خورشید و استفاده از ضدآفتاب و کمک گرفتن از وسایل آرایشی بهداشتی مانند کِرِم‌های ویتامین C و E و A و مشتقات آن مانند اسید رتینوئیک است. همچنین استفاده از کِرِم‌های محتوی اسیدهای میوه و سیستم‌های لیزری مانند لیزر گاز کربنیک فرکشنال نیز در بهبود پوست موثر است.

درمان خطوط و ترک های شکم

راه های درمان و مراقبتهای فردی

درمان خطوط و ترک های شکم

واقعیت مساله این است که درمان و مراقبت خاصی برای این علائم (استریا) وجود ندارد. علامت بجا مانده معمولا در اثر زمان کاهش پیدا کرده و محو میشوند. استفاده از کرمهای ضدترک به خصوص در دوران بارداری میتواند تاحدودی از شدت این ترکها بکاهد و به بهبود سریعتر آن کمک کند. محصولات مرطوب کننده و نرم کننده ی پوست، گلیکولیک اسید، قرص ویتامین E و مصرف ویتامین C از دیگر مواردی هستند که میتوانند به درمان و رفع ترکهای پوستی کمک کنند.

برای پیشگیری از بروز استریا باید از افزایش وزن سریع جلوگیری کرد تا پوست بدن فرصت کافی برای تطابق با شرایط جدید را داشته باشد.در صورتی که ترکهای پوستی بدون دلیل خاصی (مثل بارداری و یا افزایش وزن) در شما ایجاد شدند باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

دکتر پوست ممکن است سوالات زیر را برای یافتن مشکل از شما بپرسد:

آیا نخستین بار است که ترکهای پوستی در شما مشاهده شده اند؟
نخستین بار کی متوجه وجود این ترکها شدید؟
از چه داروهایی استفاده کرده اید؟
آیا از داروهای حاوی کورتون استفاده کرده اید؟
علاوه بر ترک ها، چه علائم و عوارض پوستی دیگری دارید؟

در صورتی که استریا در اثر تغییرات فیزیکی ایجاد نشده باشند، نیاز است تا آزمایشاتی انجام شود تا علت مساله مشخص شود. تجویز رتینوئیدها به صورت موضعی برای بهبود ظاهر ترکها میتواند مورد توجه باشد. روش دیگر درمانی که مؤثر است لیزردرمانی است گرچه عموما درمان استریا مشکل است و به سادگی درمان نمیشود.

درمان خطوط و ترک های شکم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (25 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

poostebartar | ۵ سال پیش
عزیزان دستورالعملهای طب سنتی در استعمال موضعی برای درمان استریا ( ترکهای پوستی ) بسیار ضعیف هستند و فوق العاده دیر جواب میدهند. اگر طب سنتی با تکنیک پیلینگ ترکیب گردد نتایج تا محو کامل قابل دستیابی هستند.
0
0
نازنین | ۷ سال پیش
من ١٤ سالمه
قسمت های سینه و رون هام و حتی پشت ساق پام ترك زده
به خاطر اضافه وزن ناگهانی وحتی تغییرات هورمونی سنم
هیچ راهی برا كمتر دیده شدن یا از بین رفتن یا هیچ چیز دیگه ای وجود نداره ترك های من هر روز داره شدید ترو شدید تر میشه
و هی داره افزایش پیدا میكنه
از موقعی كه ترك زدم استخر و مهمونی و باشگاه و حتی اپیلاسیونم نمیرم و همه ی موهامو با موبرو ژیلت میزنم :|
لطفا كمكم كنید
0
0
رضا | ۷ سال پیش
منم یهویی چاق شدم و پر از ترک.
حتی از شونه هام تا آرنجمم پر از ترکه, ناراحت هستم, اما نه اینقدر...
برید خدا رو شکر کنید, اونایی که مریضی دارن آرزوشونه مثل ما باشن اما خوب بشن..
0
0
پاسخ ها:
???? | ۴ سال پیش
ولی خیلی بده بخدا این دگ چ بلایی بود
0
0

hits