دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض دیر خوابیدن چیست؟
77
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عوارض دیر خوابیدن چیست؟:بارها و بارها در مطالب‌تان دیده‌ام که به خواب شبانه زود تاکید زیادی می‌کنید، چه برای کاهش وزن و چه برای افزایش وزن، می‌خواهم بدانم علت این همه تاکید چیست؟

مضراتی که دیر خوابیدن دارد چیست؟

با دلگرم همراه باشید تا بدانید دیر خوابیدن چه عوارضی دارد؟

مضرات دیر خوابیدن چیست؟

مضرات دیر خوابیدن چیست؟

مضرات دیر خوابیدن چیست؟

شب‌زنده‌داری بیمارتان‌ می‌کند؟


بارها و بارها در مطالب‌تان دیده‌ام که به خواب شبانه زود تاکید زیادی می‌کنید، چه برای کاهش وزن و چه برای افزایش وزن، می‌خواهم بدانم علت این همه تاکید چیست؟


قبل از پرداختن به هر نکته‌ای باید بدانید که خواب کافی و به‌موقع در کنار یک برنامه غذایی اصولی در چند مورد نقش اساسی دارد؛ اول از همه به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند، همچنین باعث جذب مواد معدنی شده و در راستای همین مواد زائد را از بدن دفع می‌کند.

تاثير منفي بدخوابي دیر خوابیدن و یا کم خوابیدن روی اندام هاى درونى از جمله کبد و ریه ها بیشتر متوجه کبد و اندام های درونی بدن می شود ،مشکلات مربوط به خوابتان را هرچه زودنر برطرف کنید تا این عضو مهم بدنتان را از دست ندهید

بر طبق بررسی‌ها، دیر خوابیدن و حتی دیر بیدار شدن به ویژه اگر به مدت زمان طولانی ادامه یابد، می‌تواند خطر صدمات کبد را تا حدود دو برابر افزایش دهد.

علی اکبر کاهدی فوق تخصص گوارش و کبد گفت: متأسفانه در سالهای اخیر شاهد افزایش موارد آسیب‌های کبد و از کار افتادن این عضو حیاتی بوده‌ایم که مشکلات مربوط به خواب از جمله دلایل این آسیب‌ها بوده است.

بر طبق بررسی‌ها، خیلی دیر خوابیدن و حتی خیلی دیر بیدار شدن به ویژه اگر به مدت زمان طولانی ادامه یابد، می‌تواند خطر صدمات کبد را تا حدود دوبرابر افزایش دهد.

وی با بیان اینکه اغلب افراد به تأثیر اختلالات خواب بر روی کبد توجه ندارند، اظهار داشت: بسیاری از مشکلات و آسیب‌های کبد به طور مستقیم و غیر مستقیم در نتیجه اختلالات خواب به ویژه خوابیدن و بیدار شدن دیر هنگام به وجود می‌آیند و متأسفانه کمتر کسی به این اثرات نامطلوب توجه دارد.

کاهدی خاطر نشان کرد: مطالعات نشان می‌دهند که حتی در مواردی که عوامل غذایی و برخی دیگر از عادات رفتاری نامناسب بر روی کبد تأثیر گذاشته و موجب بروز بیماری‌های کبدی می‌شوند، اختلالات خواب نیز تا حدودی بر روی مشکلات فرد مبتلا افزوده است.

مضرات دیر خوابیدن چیست؟

مضرات دیر خوابیدن چیست؟

ساعت 9 الی 11 شب زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری که این عملیات توسط آنتی اکسیدان‌ها انجام می‌گیرد و در این ساعات بهتر است بدن در حال آرامش باشد در غیر این صورت بر سلامتی بدن خود اثر منفی گذاشته‌اید.

ساعت 11 تا 1 نیمه شب عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد در خواب عمیق باشید و از ساعت 1 تا 3 نیمه شب عملیات سم زدایی در کیسه صفرا در طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می‌گیرد همچنین از نیمه‌های شب تا 4 صبح مغز استخوان‌ها عملیات خون‌سازی را انجام می‌دهند.

دیر خوابیدن دختران را بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌دهد و کم تحرکی و استفاده نکردن از آفتاب نیز خطر بروز این بیماری را باز هم بیشتر می‌کند

ساعت 3 تا 5 صبح عملیات سم زدایی در ریه‌ها اتفاق می‌افتد و برخی مواقع دیده شده که افراد در این دوران سرفه شدید یا عطسه می‌کنند.در ساعت 5 تا 7 صبح عملیات سم زدایی در روده بزرگ صورت می‌گیرد لذا می‌توانید آن را دفع کنید و باید گفت ساعت 7 تا 9 صبح جذب مواد مغذی صورت می‌گیرد بنابراین بهتر است صبحانه را در این ساعت میل کنید و افرادی که بیمار هستند بهتر است صبحانه را در ساعت شش و نیم صبح میل کنند و افرادی که اصلاً صبحانه نمی‌خورند بایستی عادت خود را تغییر داده و در ساعت 9 تا 10 صبح صبحانه میل کنند.

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب باعث می‌شود مواد سمی از بدن به موقع و کامل دفع نشود و بازسازی و آمادگی جسمی و مغزی دچار کاستی گردد. بسیاری از افراد در ایام تعطیل تا دیروقت بیدار می‌مانند و تمام روز را صرف استراحت می‌نمایند که چنین افرادی بعد از اتمام تعطیلات خود به جای کسب طراوت و تمدد اعصاب با خستگی و دلمردگی بر سر کار خود باز می‌گردند چرا که اعمال بدن آن‌ها دچار سردرگمی در ابعاد مختلفی گردیده است.

کسانی كه دیر می‌خوابندكسانی كه به طور معمول شب‌ها زود می‌خوابند، نیم ساعت تا یك ساعت بعد از بیدار شدن صبحانه می‌خورند. ساعت بیولوژیك بدن، متابولیسم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در مقابل كسانی كه دیرتر می‌خوابند، معمولا در نیمه شب یك وعده غذایی می‌خورند.

در بررسی انجام شده ۱۱۹ نفر داوطلب چاق كه نیمی ازآن‌ها معمولی و نیمی دیگر دیرخواب بودند، دسته دوم یعنی دیرخواب‌ها دوبرابر بیش از دسته اول، بعد از ساعت ۸ شب كالری مصرف می‌كردند.از طرف دیگر وعده‌های غذایی شب به دلیل كم تحركی در طول شب بیشتر ذخیره و باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود.

در تحقیقی كه روی ۱۱ نفر در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد، مشخص شد سطح HDL خون در این افراد پایین‌تر است. همچنین این افراد بیشتر از دیگران خروپف می‌كنند.

محققان می‌گویند اضافه وزن این افراد می‌تواند بر وضعیت گردن تاثیر بگذارد و باعث خر و پف شود. همچنین مشخص شد هورمون‌های استرس زا در دیرخواب‌ها بیشتر از دیگران است. كسانی كه دیروقت به رختخواب می‌روند و صبح زود برای رفتن به سر كار بیدار می‌شوند، آخرین مرحله خواب یعنی REM را ندارند. این مرحله روی یادآوری خاطرات و حافظه تاثیر دارد.

نداشتن خواب عمیق آستانه درد را در این افراد پایین می‌آورد. بدن حدود ساعت ۴ صبح مولكول‌های ضد التهاب آزاد می‌كند. این مولكول باعث تسكین درد می‌شود. در صورتی كه فرد دیر به خواب رفته باشد این مرحله آزادسازی را نخواهد داشت و در نتیجه درد بیشتری احساس می‌كند.

مضرات دیر خوابیدن چیست؟

باتوجه به نکاتی که گفته شد:

شاید خیلی از افراد از این به بعد سعی کنند عادت‌های شب‌زنده‌داری خود را ترک کنند یا برای داشتن بدنی سالم‌تر ساعت خواب‌شان را درست تنظیم کنند. فراموش نکنید دير خوابيدن و دير بلندشدن از خواب باعث مي‌‌شود نه‌تنها مواد سمي از بدن دفع نشود، بلكه در روند بسياري از برنامه‌هاي حياتي ارگان‌هاي مختلف بدن نيز كاستي رخ بدهد.


همچنین در مورد افرادی که شب‌زنده‌دار هستند و در طول روز به خواب می‌روند، باید به این نکته اشاره کرد که اگر توجه داشته باشند، روزبه‌روز كسل‌تر، بي‌حوصله‌تر و بدن‌شان شل‌تر و استخوان‌ آنها از مواد معدني تهي‌تر مي‌شود و به دفع كلسيم مي‌پردازد. چراکه هورمون‌هاي فعال شده جهت كار، حركت و تحكيم بافت‌هاي مختلف بدن به كار گرفته نمی‌شود.

مضرات دیر خوابیدن چیست؟

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (77 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۹ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

یکتا | ۳ سال پیش
ممنونم از مطالب مفیدتو ن من خیلی دیر میخوابم اما تصمیمم عوض شده
0
0
Shantia | ۴ سال پیش
الان چهار صبح یه دفعه اومدم تو سایتتون وگرنه اصلا به فکرش نبودم ، من کم خوابی ندارم معمولا ، شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و یا روبیکا نمیزارن من بتونم بخوابم ، وگرنه من خودم اگه بخوام بخوابم تو پنج دقیقه نشد میرم تو عمق خواب ولی باید دیگه دیر خوابی رو بزارم کنار
0
1
مهسا | ۴ سال پیش
سلام مطالب عالی و مفید بودند فقط میشه در مورد عوارض قند نوشابه هم مطالبی رو اراِئه بدید؟؟؟خیلی لازم دارم
0
0
سحر | ۵ سال پیش
سلام ممنونم از مطلب مفیدتون.سپاس
0
0
سحر | ۵ سال پیش
مطلب مفیدی بود.سپاس.
0
0
زینب | ۷ سال پیش
بطور کلی چند ساعت در روز خوابیدن مناسب است؟
0
0
پاسخ ها:
Shantia | ۴ سال پیش
8 ساعت در روز خوبه .
0
0
وحید | ۷ سال پیش
سپاس از دلگرم مطلبتون خیلی آموزنده است
0
0
صالح | ۷ سال پیش
تشکر از مطلب مفیدتون
0
0

hits