دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا واژن بوی بد میدهد؟ چگونه بوی بد واژن را درمان کنیم؟
131
زمان مطالعه: 13 دقیقه
بوی بد واژن مشکلی است که بسیاری از خانم‌ها با آن مواجه هستند و به دنبال روش هایی برای درمان بوی بد واژن می‌گردند. تا انتها دلگرم را همراهی کنید.

بوی بد واژن

بوی بد واژن و دستگاه تناسلی یکی از مشکلات شایع امروزی است که بسیاری از خانم ها را به خود دچار کرده است اما راه حل درمان آن چیست؟

"بوی بد واژن" مشکلی است آزار دهنده که به دلایل مختلف بسته به عادات بهداشتی خانم ها بروز می کند.

مطمئناً هربار که از عطر یا صابون استفاده نکرده باشید، بویی زننده از اندام جنسی خود به مشامتان می خورد. گاهی اوقات هم ممکن است همسرتان در این باره انتقاد کند.پس به دنبال علت و راه چاره آن باشید...

معمولا بوی غیرعادی واژن با علائم دیگری در این ناحیه مانند خارش، سوزش و ترشحات غیرطبیعی همراه است.

ترشحات واژن در خانمها شامل یکسری باکتری های مفید است که برای حفظ سلامت آن ضروری و بسیار لازم هستند .

در مواردی وجود دارد یک ترشحات بوی نا مطبوع داشته و سبب ناراحتی فرد و زوج او می شود .توصیه های زیر شما را درکاهش و رفع بوی نا مطبوع دستگاه تناسلی کمک می کند.محیط دستگاه تناسلی در زن و مرد از مناطقی اسات که اگر به نظافت آن توجه نشود باعث بروز آلودگی شدید و حتی بیماریهای گسترده می شود .

اگر ترشحات شما به صورت رنگ سفید و یا بی رنگ باشد جای هیچ نگرانی نیست ولی در صورتی که این ترشحات رنگ کدر و همراه با خارش در اطراف واژن باشد نگران کننده است. با دلگرم همراه باشید تا راه های درمان بوی بد واژن را بدانید.

درمان بوی بد واژن

علت بوی بد واژن خانم ها چیست ؟

بوی بد دستگاه تناسلی علتش عفونت است.

سه عفونت متداول این اندام عبارتند از:

  1. برفک (candida)
  2. تریکوموناس واژینالیس (trichomonas vaginalis)
  3. واژینوز باکتریایی (bacterial vaginosis)

همه این عفونت ها را می توان با داروهای آنتی بیوتیک و ضد قارچ درمان کرد اما اکثر خانم هایی که چنین مشکلاتی داشته اند می دانند که قابل برگشت است.

بااینکه این عفونت ها می تواند از طریق رابطه جنسی منتقل شود، اما همه آنها خودبه خود بروز می کنند؛ یعنی ممکن است فرد رابطه جنسی هم نداشته باشد و دچار آن شود.

اگر مسایل بهداشتی کاملا رعایت میشود و امکان نفوذ عفونت از خارج بدن وجود نداشته باشد این عفونتها و عوارض ناشی از آنها ، خود ، جزیی از عوارض مشکلی بزرگتر هستند . به عبارتی این عفونتها ازمنشائی داخل بدن در ناحیه تناسلی ایجاد میشود.

علت ترشح از واژن

در بانوان غدد داخل واژن و دهانه رحم به طور مداوم مقدار کمی مایع ترشح می کنند. این مکانیسم کمک به سلامت و پاک شدن مجرای تناسلی می کند.

این ترشحات اکثراً بیرنگ و یا حداکثر شیری کم رنگ و بدون بو هستند، ولیکن بسته به سیکل ماهیانه در خانم ها رنگ و غلظت آن تغییر پذیر است. به طوریکه در زمان تخمک گذاری، حاملگی،شیر دادن و نزدیکی جنسی مقدار این ترشحات بیشتر می شود .

بنابراین با توجه به نکات ذکر شده باید توجه داشت که افزایش ترشحات واژن در زنان در بسیاری موارد طبیعی است، به ویژه اینکه ترشحات باعث مرطوب شدن مجرای تناسلی زنان می شود،که این خود کمک بسیار در پیشگیری از بیماری گوناگون در این ناحیه می کند.

ترشح از واژن، علامت شایعی است. فرد گرفتار ممکن است مدتی تحمل کند و نگرانی ناشی از این که آیا به بیماری مقاربتی مبتلا شده یا نه را به جان بخرد؛ یا اینکه ممکن است همین نگرانی باعث مراجعه به این پزشک و آن پزشک و حتی متخصص زنان یا متخصص ارولوژی شود.

آیا هر نوع ترشح واژن نشانه بیماری است؟ چه موقع باید نگران بود؟ این ترشحات با چه مکانیسمی ایجاد می‌شوند؟ مقاله زیر به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. اول از همه باید دانست که ترشحات واژن دو نوعند.

درمان بوی بد واژن

علت ها ی دیگر بوی بد واژن




علت اول بوی بد واژن

وقتی مقدار مواد زائد در بدن افزایش یابد مسلما دفع این مواد هم بیشتر صورت می گیرد با توجه به اینکه مقدار زیادی از این مواد از طریق ادرار دفع می شود و ناحیه تناسلی بیشتر در معرض این مواد زائد قرار میگیرد به مرور زمان و با عبور پی در پی مواد زائد از ناحیه تناسلی شرایط ایجاد عفونت محیا می شود.


علت دوم بوی بد واژن

در بسیاری افراد مقداری از مواد زائد بدن به شکل جوش های عفونی روی پوست ظاهر می شود حالا همین جوشها ممکنه در ناحیه تناسلی هم بروز کنه و عفونت در آن ناحیه ایجاد شود. حتی ممکن است این جوشها به شکلی دیگر در داخل آلت تناسلی ایجاد شود که بازهم به شکل شدیدتر موجب عفونت خواهد بود.


علت سوم بوی بد واژن

بروز یکی از بیماریهای پوستی یا مقاربتی درمحل مجرای تناسلی میتواند یکی از عوامل عفونت باشد.

در اینجا سوال مطرح میشود که علت ایجاد مواد زائد در بدن چیست ؟

  1. مصرف روغن های غیر طبیعی جامد و مایع
  2. رژیم غذایی غیر اورگانیک
  3. مصرف بیش از اندازه برخی از داروهای شیمیایی
  4. استنشاق هوای آلوده

درمان بوی بد واژن

از کجا متوجه بشویم ترشحات ما خطرناک است یا نه ؟


هر زمان تغییراتی را در ترشحات واژن دیده شد یک نوع عفونت واژینال به حساب می اید .

  1. تغییر رنگ ترشحات
  2. خون ریزی های بدون مقدمه
  3. ترشحاتی که همراه با درد و خارش اطراف واژن همراه باشد
  4. بوی بسیار بد که ناگهانی ایجاد می شود

این چهار مشخصه بسیار مهم است که ممکن است ترشحات وازن را غیر طبیعی القا نماید.

درمان بوی بد واژن

عامل عفونت و ترشحات غیر طبیعی و بو دار

هر عامل غیر بهداشتی که باعث ایجاد عفونت در واژن می شود .

به طور مثال : استفده از بعضی صابونهای غیر استاندارد . اسپر های که برای دیر انزالی آقایان استفاده می شود . آنتی بیوتیک ها . و هر عاملی که غیر بهداشتی باشد.

در موارد زیر با چند ترشح خطرناک آشنا می شویم

1. ترشحات بی رنگی که همراه با خارش شدید است.

اگر ترشحات شما رقیق باشد و اصطلاحا پنیری شکل باشد به آن قارچ برفکی گفته می شود که جای هیچ نگرانی نیست چراکه با تهیه قرص حای ضد قارچ واژن قابل رفع می باشد.

2. ترشحاتی که به رنگ زرد باشد.

یک نوع عفونتی به نام تریکو که از راه جنسی به شکل انگل بسیار کوچک وارد واژن می شود که باعث زرد رنگ شدن ترشحات شما می شود .

این نوع عفونت با آنتی بیوتیک مترونیدازول قابل رف است که حتما با تجویز دکتر باید صورت بگیرد

3. ترشحاتی که همراه با درد وحشتناکی همراه است.

هر زمان که بعد از رابطه جنسی دچار خون ریزی و درد بسیار در اطراف واژن شدید شما به بیماری کلامیدیا مبتلا هستید که از راه رابطه جنسی به شما منتقل می شود .

کلامیدیا ترشحات شما را به رنگ سبز تبدیل میکند که ممکن است بسیار خطرناک باشد و بهتر است هر چه سریعتر به دکتر متخصص زنان مراجعه نمایید.

درمان بوی بد واژن

ترشحاتی که باعث ایجاد باد کردن اطراف آلت تناسلی می شود


ممکن است اطراف آلت تناسلی دچار زخم و قرمز رنگی همراه با تاول دیده شود که این امر باعث پیشرفت ویروس در واژن شده است که بهتر است به متخصص زنان مراجعه کرد تا با تجویز قرصهای ضد ویروس واژن جلوی پیشرفت آنها را را بگیرد.

در کل ترشحات غیر طبیعی برای دودسته از زنان بسیار خطرناک است و در حالت طبیعی نباید ترشحاتی داشته باشند. 1 - دختران جوان و مجرد 2 - برای خانمهای مسن که به یائسگی رسیده اند.

درمان بوی بد واژن

راه های درمان بوی بد واژن

شستشوی مناسب ناحیه تناسلی

یکی از راه های آسان و موفقیت آمیز از بین بردن بوی ناحیه تناسلی، شستشوی مناسب این قسمت از بدن می باشد. بانوان عزیز می توانند به جای استفاده از صابون های معمولی، از صابون های آنتی باکتریال برای شستشوی ناحیه تناسلی خود استفاده کنند.

آزمون های سالانه

اگر فردی هستید که خیلی دچار بوی بد ناحیه تناسلی می شوید، می توانید هر سال آزمایش های مخصوصی را که مربوط به ناحیه واژن است، انجام دهید. انجام آزمون هایی مانند پاپ اسمیر می تواند بسیار کمک کننده باشد و نگرانی شما را از هر گونه ابتلا به سرطان گردن رحم از بین ببرد.

از بین بردن موهای ناحیه تناسلی

اگر موهای ناحیه تناسلی برطرف نشوند، جایگاه مناسبی برای رشدونمو باکتری ها ایجاد می شود و همانطور که گفته شد، این باکتری ها در واکنش به عرق، بوهای نامطبوع ایجاد می کنند. بنابراین هر چند روز یک بار با از بین بردن محل تجمع باکتری ها در ناحیه تناسلی، می توان بوهای نامطبوع این منطقه را کاهش داد.

لباس زیر مناسب

از پوشیدن لباس زیر تنگ برای طولانی مدت اجتناب کنید، زیرا امکان تبادل هوا در ناحیه تناسلی را از بین می برد. با پوشیدن لباس زیر گشاد و نخی، هر گونه بوی نامطبوع را از خود دور کنید. هیچگاه از لباس زیر ارزان که از جنس مواد نا مناسب تهیه می شوند استفاده نکنید. اجازه ندهید شورت به ترشحات شما مرطوب شود . ترشحات که سبب رطوبت و لک روی شوت می شوند مواد آلوده و باکتری های مرده هستند که باعث تشدید بوی دستگاه تناسلی-ادراری می شوند.

استفاده از نوار بهداشتی روزانه

برخی از خانم ها به قدری دچار ترشحات ناحیه تناسلی هستند که لباس زیر آنها کاملا خیس می شود و همین خیس ماندن لباس زیر، بوی نامطبوعی را ایجاد می کند. به این دسته از خانم ها توصیه می شود که از نوارهای بهداشتی روزانه که مخصوص ایام غیر قاعدگی است، استفاده کنند و هر چند ساعت یک بار آن را تعویض کنند. با این روش نه تنها لباس زیر آنها عمر بیشتری می کند، بلکه بوی نامطبوع آن نیز از بین می رود.

رعایت بهداشت جنسی

به خانم هایی که ازدواج کرده اند توصیه می شود حتما پس از برقراری رابطه جنسی با همسر خود، ناحیه تناسلی خود را بشویند، زیرا ترشحات ناشی از رابطه جنسی، بوی نامطبوعی ایجاد می کنند. بنابراین یکی از راه های مهم برای غلبه بر این بوی نامطبوع، استحمام پس از رابطه جنسی می باشد.

ادرا و غسل بعد از رابطه جنسی

ادرار کردن نیز پس از رابطه جنسی توصیه می شود، زیرا هر گونه ترشحات بدبویی که داخل مجرای تناسلی فرد باقی مانده است، توسط ادرار بیرون می آید.

شاید به همین دلیل است که دین مبین اسلام غسل کردن پس از رابطه جنسی را واجب کرده و نیز به ادرار کردن بعد از آن تاکید داشته است . متاسفانه با عدم رعایت همین نکته ساده، بیماری های منتقله از راه جنسی می تواند انتقال یابند و افراد را دچار مشکل کنند .

برنامه غذایی سالم داشته باشید

رژیم های غذایی سالم و پر از سبزیجات و میوه های تازه می تواند بوی بد واژن را از بین ببرد. غذاهای سرخ کرده و آماده، ناحیه واژن را برای تولید بوهای نامطبوع تحریک می کند.

استفاده نکردن از مواد معطر

استفاده از مواد معطر و خوشبو کننده توصیه نمی شود . چون سبب نابودی باکتری های مفید محیط دستگاه تناسلی-ادراری شده و این سبب بروز مشکلاتی در آینده برای شما می شود .

نوار بهداشتی مناسب

از نوار بهداشتی ارزان استفاده نکنید و در تهیه نوار بهداشتی نکات و علائم معتبر و استاندارد را رعایت کنید .در دوره پریودی خود حتما حداقل هر 3 ساعت و حداکثر هر 6 – 12 ساعت نوار بهداشتی را تعویض کنید .

بهداشت دستگاه تناسلی را رعایت کنید

از کاغذهای توالت حاوی مواد معطر و رنگی، Tampon، Pad های معطر و Bubble Bath و یا به طور کلی نشستن در وان حمام پرهیز کنید.

هنگام استحمام با کمی صابون، قسمت خارجی اندام تناسلی خود را کف مالی کنید و سپس با آب فراوان بشویید. توجه داشته باشید که هرگز قسمت داخلی اندام تناسلی خود را با صابون نشویید، زیرا این کار باعث خارش و عفونت واژن می شود.

از دوش واژینال استفاده نکنید

واژن سالم به طور طبیعی دارای تعدادی باکتری و قارچ است. اسیدیته طبیعی واژن، این باکتری ها و قارچ ها را تحت کنترل قرار می دهد تا بیماری زا نشوند. ولی استفاده از دوش واژینال این تعادل طبیعی را به هم می ریزد و باعث بیماری ناحیه واژن می شود.

درمان بوی بد واژن


درمان های خانگی و گیاهی بوی بد واژن

  1. سرکه سیب: روزانه 30 دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و اب وارم بنشینید.
  2. آب : آب زیاد بنوشید تا با دفع ادرار مداوم عفونت های مجاری و دستگاه تناسلی دفع شود.
  3. سیر: یک آنتی بیوتیک است و به حذف باکتری کمک می کند. برای رفع بوی بد واژن می توانید یک حبه سیر را با یک لیوان آب با معده خالی بخورید
  4. شنبلیله: یک قاشق چایخوری شنبلیله را داخل یک لیوان آب بخیسانید و با معده خالی بنوشید.
  5. سرکه سفید: واژن را با مخلوط 1/4 فنجان آب گرم و سرکه سفید بشویید. شستشوی مرتب با محلول آب نمک و اسید استیک ( 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید در هر لیتر آب ) می تواند در درمان لکوره مفید باشد . دوش های قلیایی نباید هرگز به کار رود زیرا موجب بالا رفتن PH واژن شده تضعیف فلوره واژن را در پی خواهد داشت.
  6. روغن درخت چای: 5 قطره از روغن درخت چای را به آب اضافه کنید و واژن را با ان بشویید.

درمان بوی بد واژن

چه چیز باعث این تغییرات می شود؟

هر عاملی که تغییر در محیط طبیعی واژن بدهد، و به عبارتی PH آن را تغییر بدهد، سبب افزایش ترشح غیر طبیعی از واژن می شود مانند: استفاده از بعضی صابونها، آنتی بیوتیکها، بیماری قند، حاملگی، عفونتها، و یا حتی پاک کردن مجرای تناسلی توسط اسپری های مخصوص ناحیه تناسلی و یا Vaginal douchمی توانند این مشگل را سبب شوند.

درمان بوی بد واژن

چگونه Vaginal Douching سبب عفونت می شود.؟

بسیاری از بانوان فکر می کنند این روش بسیار خوبی برای پاکیزه نگهداشتن واژن است. اگر چنانچه احساس بو در ناحیه تناسلی می کنید این بو اکثراً از قسمت خارجی دستگاه تناسلی است و شما می توانید با آب و صابون قسمت خارجی دستگاه تناسلی را تمیز نگاه دارید و همان حمام روزانه برای این پاکیزگی کافی است.

در حالیکه با گرفتن دوش واژینال و استفاده از مواد شیمیائی محیط طبیعی واژن را به هم می ریزید که این خود سبب عفونت می شود. از طرفی دیگر توسط Vaginal Douching (شستشوی واژن) باکتریهای موجود در واژن را به قسمت دهانه رحم خود و خود رحم روانه می کنید که این خود سبب عفونت در این نواحی خواهد شد.

درمان بوی بد واژن

چه عوامل دیگری سبب افزایش ترشح واژن می شوند ؟

افزایش ترشح واژن به گونه غیر طبیعی به دلایل گوناگون خواهد بود که به طور کلی به نام Vaginitis نامیده می شوند.

عفونتهای قارچی واژن

درواژن زنان قارچ به مقدار کم به طور طبیعی زندگی می کند، محیط اسیدی واژن مانع از رشد این قارچها می شود. حال اگر به دلیلی از اسیدی بودن محیط واژن کاسته شود قارچها رشد بیشتر خواهند کرد و سبب عفونت قارچی در واژن می شوند.

حاملگی، بعضی از آنتی بیوتیکها، مصرف قرصهای جلوگیری از حاملگی، بیماری قند، استفاده از کورتون ، زمان سیکل ماهیانه، روابط جنسی، نیز از عواملی هستند که باعث تغییر محیط طبیعی واژن و افزایش رشد قارچها و در نتیجه باعث عفونت در واژن می شوند.

بیشتر بخوانید :

دلایل مهم بوی نامطبوع در قاعدگی

۲۰ دلیل برای اینکه شورت بعضی خانمها زود بو میگیرد!

چگونه واژن تنگ و جذاب داشته باشیم؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (131 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۷ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    El7 | ۵ سال پیش
    سلام خیلی ممنون مطالب عالی و مفید بودن فقط یه سوال برای من پیش اومد ... اینکه اگه تاول مشاهده بشه استفاده از پماد جایزه یا خیر؟
    0
    0
    صوری | ۷ سال پیش
    ممنون ازسایت خوبتون خیلی به من کمک شد
    0
    0
    شیوا | ۷ سال پیش
    عالی بودازراهنمایی دلگرم ممنون
    0
    0
    الهام | ۷ سال پیش
    سپاس از دلگرم عالییییییییییی بود
    0
    0
    نادیا | ۷ سال پیش
    تشکر از سایت دلگرم خیلی مفید بود
    0
    0
    کوکب | ۷ سال پیش
    سلام ممنون از مطلب خوبتون عالی بود
    0
    0
    کوکب | ۷ سال پیش
    سلام و باتشکر از سایت خوبتون. واقعا عالیه ببخشید یه سوال داشتم این انزارا رو از کجا میتونم تهیه کنم؟ همه داروخانه ها دارن؟
    0
    0
    
    hits