دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه لاغر شویم؟/با این روش ها به سادگی لاغر شوید!
19
زمان مطالعه: 5 دقیقه
چگونه لاغر شویم-با این روش ها به سادگی لاغر شوید-روش های لاغر شدن-چگونه لاغر شویم-

بر اساس نتایج یک پژوهش علمی، کسانی که با وسایل نقلیه عمومی به محل کار خود می‌روند لاغرتر از افرادی هستند که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند. تفاوت وزن در مردان به طور متوسط ۳ کیلوگرم و در زنان ۵/ ۲ کیلوگرم است.

لاغر شوید
"بریتیش مدیکال جورنال" روز سه‌شنبه (۱۹ اوت / ۲۸ مرداد) گزارشی منتشر کرد که حاصل پژوهش یک تیم کارشناسی بهداشت بریتانیا پیرامون تاثیر کاربرد وسایل نقلیه بر میزان چاقی افراد است.

کارشناسان برای این منظور بر روی ۷ هزار و ۵۰۰ نفر تحقیق کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از وسایل نقلیه همگانی برای رفتن به محل کار باعث لاغری افراد می‌شود.

تفاوت وزن میان زنانی که با وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه یا پیاده به محل کار خود رفته‌اند با زنانی که از خودروی شخصی استفاده کرده‌اند، به طور متوسط ۵/ ۲ کیلوگرم بوده است. تفاوت وزن میان مردانی که مشابه عمل کرده‌‌اند، ۳ کیلوگرم است.

حد متوسط سن مردانی که در پژوهش مذکور شرکت کرده‌اند ۴۳ سال، متوسط قد آنان ۱۷۶ سانتیمتر و متوسط وزنشان ۸۶ کیلوگرم بوده است. متوسط سن زنان ۴۳ سال، متوسط قد آنان ۱۶۳ سانتیمتر و میانگین وزن آن‌ها ۷۲ کیلو و ۸۰۰ گرم ذکر شده است.

معیار تشخیص نیز، "شاخص جرم بدن" (Body Mass Index) و میزان چربی شرکت‌کنندگان بوده است. "شاخص جرم بدن" در حال حاضر بهترین معیار برای تشخیص میزان چاقی انسان بالغ به‌شمار می‌رود.

برای محاسبه «شاخص جرم بدن» یک فرد، وزن او (به کیلوگرم) را بر قدش (به متر) به توان دو تقسیم می‌کنند. در صورتی که حاصل این محاسبه از ۳۰ بیشتر باشد، آن فرد چاق محسوب می‌شود.

برای مثال، اگر فردی قدش ۷۰/ ۱ متر باشد و وزنش ۷۵ کیلوگرم، محاسبه به این صورت انجام می‌گیرد: ۷۰/ ۱ به توان دو برابر است با ۸۹/ ۲. ۷۵ تقسیم بر ۸۹/ ۲ شاخص جرم بدن برابر با ۹۵/ ۲۵ خواهد بود و فرد چاق محسوب نمی‌شود.

البته برای تعیین «شاخص جرم بدن» باید عوامل گوناگون، از جمله جنسیت، استخوان‌بندی فرد و میزان ماهیچه در بدن، به‌ویژه در ورزشکاران را در نظر گرفت.

لاغر شوید

چاقی و پیاده روی

در دهه‌های اخیر چاقی به یکی از معضلات بزرگ انسان تبدیل شده است. بر اساس پژوهشی که در دانشگاه واشنگتن صورت گرفت، در سال ۲۰۱۳ در سراسر جهان حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر اضافه‌وزن داشته‌اند که از این تعداد بیش از ۶۷۰ میلیون نفر به چاقی مبتلا بوده‌اند.

در آلمان ۶۴ درصد مردان و ۴۹ درصد زنان دارای اضافه‌ وزن هستند. آماری که در رابطه با ایران منتشر شده، مربوط به سال ۲۰۰۵ است. بر اساس این آمار که توسط سازمان بهداشت جهانی تهیه شده، شیوع اضافه‌وزن در میان مردان ۵۴ درصد و بین زنان ۷۰ درصد است.

چاقی باعث بروز بیماری‌های گوناگون، به‌ویژه بیماری‌های قلبی – عروقی، سکته ی مغزی و فرسایش مفاصل می‌شود.

پیاده‌روی یکی از موثرترین راه‌های جلوگیری از چاقی است. کارشناسان بهداشت بر این باورند که بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیاده‌روی در روز می‌تواند از چاقی جلوگیری کند، به شرطی که میزان جذب کالری از طریق مواد خوراکی و آشامیدنی بیش از آنچه که بدن نیاز دارد، نباشد.

البته چاقی تنها به دلیل مصرف بیش از حد مواد غذایی به‌وجود نمی‌آید، بلکه دلایل گوناگونی دارد؛ از جمله عوامل ژنتیکی و محیطی، اختلالات عصبی و مشکلات روانی. برخی بیماری‌ها مانند کم‌کاری غده تیروئید نیز در بروز چاقی موثرند.

بسیاری از کارشناسان بهداشت معتقدند که رایج‌ترین دلایل بروز چاقی مصرف مواد غذایی ناسالم و استفاده از آلات الکتریکی مانند آسانسور، ماشین‌های لباس‌شوئی و ظرف‌شویی و دستگاه‌های کنترل از راه دور است.

لاغر شوید
مرگ سالانه ۵ میلیون نفر بر اثر بی‌تحرکی

کارشناسان بریتانیایی در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد تاکید کرده‌اند که نمی‌توان علت تفاوت ‌وزن میان شرکت‌کنندگان در پژوهش را کم‌تحرکی افرادی دانست که با خودروی شخصی به محل کار می‌روند. با وجود این آن‌ها توصیه می‌کنند که دارندگان خوردوهای شخصی بیشتر از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه استفاده کنند، زیرا از این طریق می‌توان گام موثری برای جلوگیری از چاقی برداشت.

بر اساس داده‌های اداره آمار آلمان در سال ۲۰۱۲ تنها ۱۴ درصد شاغلان این کشور از وسایل نقلیه عمومی برای مراجعه به محل کار استفاده کرده‌اند. ۶۶ درصد آنان برای این منظور خودروی شخصی به‌کار برده‌اند. حدود ۱۸ درصد شاغلان نیز با دوچرخه یا پیاده به محل کار خود رفته‌اند.

کم‌تحرکی چهارمین علت مهم مرگ ومیر در جهان به‌شمار می‌رود. بر اساس پژوهشی که دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۲ انجام داد، در سراسر جهان سالانه حدود ۵ میلیون نفر بر اثر بی‌تحرکی جان می‌بازند.

البته لازم نیست که برای جلوگیری از بیماری‌های ناشی از بی‌تحرکی حتما به سالن‌های ورزشی مراجعه کرد. به گفته کارشناسان بهداشت آلمان، روزانه ۵ دقیقه دویدن، قلب انسان را تقویت می‌کند و در بسیاری موارد باعث تنظیم فشار خون می‌شود.

چگونه لاغر شویم؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.2 از 5 (19 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Fariba Sarraf | ۹ سال پیش
matalebetoon mofideh mamnunam.
0
0

hits