دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با طرح توجیهی پرورش زالو
11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پرورش زالو یک کار بسیار پر سود و کم ریسک است. آشنایی با نحوه نگهداری زالو ، میزان هزینه های پرورش زالو ،مجوزهای لازم برای پرورش زالو

پرورش زالو یک کار بسیار پر سود و کم ریسک است , زالو مصارف زیادی دارد؛ برای همین در خارج از ایران طرفداران زیاد دارد و می‌توان به راحتی آنها را صادر کرد.

از جمله خواص درمانی زالو عبارتند از : درمان سردرد ، سینوزیت ، میگرن ، بیماریهای عفونی و غلظت خون.

علاوه بر این موارد از زالو می‌توان در تولید مواد آرایشی‌بهداشتی استفاده کرد. با توجه به اینکه ناحیه خزری ایران بهترین زالوی جهان را دارد، طرفدارن زیادی دارد؛ پس نگران اشباع شدن بازار کار این حرفه نباشید .

برای موفقیت در پررش زالو ایجاد یک محیط طبیعی به عنوان زیستگاه این موجود برای مزرعه زالو، می تواند یکی از عوامل موفقیت در این راه باشد. با این حال می توان از حوضچه های طبیعی، یک آکواریوم بزرگ، حوضچه های کوچک در فضای باز، مخازن پلاستیکی و .. استفاده کرد. اما طرف نظر از این که چه محلی را برای آن ها انتخاب می کنیم باید مطمئن شویم که آن ها امکان فرار کردن از این محیط را ندارند

آیا میدانستید طبق اخباری که شنیده شد در کشورهای پیشرفته اروپایی و حتی آمریکایی و آسیایی درآمدزایی خیلی خوبی حاصل شده به طور مثال آیا شما میدانستید درآمد ارزی تایلند از صادرات زالو برابر با صادرات نفت ایران است .

متاسفانه در کشور ما به دلیل سنتی بودن سیستم ترویج این صنعت هنوز جایگاه ویژه ای در درآمد زایی و تولید کشورمان به صورت حجم بالا نداشته و فقط به صورت فارمها و مزرعه های کوچک پرورش زالو برای نیاز داخلی پرورش داده می شود.

آشنایی با طرح توجیهی پرورش زالو

اطلاعات فیزیولوژی درباره زالو

از بین ۶۵۰ گونه زالو تنها ۱۵ گونه از آنها کاربرد پزشکی دارند. حضور بیش از ۴۰ گونه زالوی آب شیرین در ایران گزارش شده است. بدن زالو به حدود ۳۴ Segment (حلقه) تقسیم شده است. زالو به صورت همزمان دارای اندام جنسی نر و ماده میباشد که البته در بدو تولد فقط دارای اندام جنسی نر میباشد. پس از گذشت حدود ۴ ماه از بدو تولد به بلوغ جنسی میرسد .در مواردی که زالو احساس آرامش نکند ممکن است تا ۹ ماه اقدام به تخم ریزی نکند

دارای ۳تا ۴یا ۵ جفت چشم میباشند تعداد چشم ها و ترتیب یا نحوه قرار گرفتن آنها در گونه های مختلف گوناگون می باشد. اندام های حسی روی سر زالو آن را قادر میسازد که تغییرات شدت نور و دما و ارتعاش را تشخیص دهد.

گیرنده های شیمیایی روی سر زالو حس بویایی را ایجاد میکند زالوها نسبت به حرکت در آب بسیار حساس می باشند و فعالیت آنها در شب و زمانهای بارانی به اوج خود میرسد.

آشنایی با طرح توجیهی پرورش زالو

آشنایی با طرح توجیهی زالو


1. تغذیه زالوها:

زالوها از خون پستانداران، ماهی، دوزیستان مانند لاک پشت، قورباغه و خزندگان، پرندگان تغذیه می کنند. تغذیه در زالوها متفاوت بوده و آن ها معمولا به مدت طولانی تغذیه نمی کنند و خونی را که از موجودات زنده مکیده اند را در کیسه خونی خود برای مدتی (معمولاً یکی دو ماه) نگه می دارند. از جلبک هم می شود در مخزن استفاده کرد که از راه پوست جذب بدنشان میشود و یک محیط طبیعی تر هم ایجاد میکند.

زمانی که برای اولین بار زالو وارد مزرعه می شود باید تغذیه شود. بعضی از آن ها کیسه خونی خود را برای مدت یک تا دو ماه از غذایی که خورده پر کرده اند و مورد استفاده قرار می دهند. برای تغذیه زالوهای تازه متولد شده باید غذا در دسترس آن ها قرار داد و برای این کار می توان حلزون های زنده و آبزیان کوچک مانند ماهی و قورباغه استفاده کرد.

این نکته را فراموش نکنید شما فقط در صورتی می‌توانید به خون سالم دسترسی پیدا کنید که مجوز رسمی داشته باشید. وگرنه نمی‌توانید از سلامت خون اطمینان حاصل کنید. کم نبوده‌اند کسانی که با خونهای آلوده کل سرمایه خود را از دست داده‌اند! در این کار حتما به یک مشاور نیاز دارید.

2. دمای آب برای زالوها:

دمای مناسب برای آبی که زالو در آن نگهداری می شود نیز باید بین پنج تا حداکثر پانزده درجه سانتی گراد باشد. اگر در ماه هایی که زالو تکثیر انجام می دهد، آب خیلی سرد باشد، خوب نیست و زالو از این کار امتناع می کند. اما حداکثر دما در این مدت نیز نباید بیش از بیست درجه سانتی گراد باشد، زیرا زالو ها به گرما بسیار حساس هستند. زمان تولید مثل زالو ها معمولا از اواخر بهار (اوایل خرداد) تا اواخر تابستان (اواسط شهریور) می باشد.

3. تولید مثل زالوها:

تولید مثل در زالو بستگی به دفعات تغذیه و کیفیت غذایی که آنها مصرف می کنند دارد.

فرآیند تولید مثل زالوها کمی پیچیده و متفاوت از سایر جانداران است. آن ها از جمله موجودات دو جنسی هستند. با وجود این که آن ها هر دو اندام جنسی نر و ماده را دارا می باشند ولی آن ها نمی توانند خود را بارور کنند و برای تولید مثل نیاز به یک زالوی دیگر دارند.

هر زالو برای بارور شدن از ناحیه شکم به زالوی دیگر می چسبد و اسپرم خود را وارد بدن زالوی مقابل کرده و لقاح انجام شده و تخم او را بارور می کند.

جفت گیری بطور طبیعی در ماه های تابستان در داخل یا خارج آب انجام می شود، و می تواند تا ۱۸ ساعت به طول انجامد.

زالو ها معمولا به طور متوسط 15 تخم تولید می کنند که این تخم ها را داخل کیسه هایی شبیه به پیله کرم ابریشم قرار داده و آن ها را از بدن خود خارج می کنند. برخی از نوزادان زالو بعد از چندین ماه و برخی از آن ها نیز بین 3 الی 5 هفته از تخم خود خارج می شوند.

4. بعضی بیماریهای زالو و علائم آن:

  1. تورم سر و بادکشها ( امونیاک بالا)
  2. لبه های قرمز سر( نیترات و تغییر دما)
  3. پوشش لزج سفید (بیماری قارچی)
  4. سفتی عضلات (نیتریت بالا)
  5. بوی تعفن ( امونیاک و عدم تعویض بموقع اب)
  6. پوست حالت شل و آویزان و یا رنگ پریده (بیماری باکتریایی)

نکته مهم : میتوان این بیماریها را با دارو درمان کرد.

آشنایی با طرح توجیهی پرورش زالو

آشنایی با هزینه های طرح توجیهی پرورش زالو

طرح توجیهی تولید ۱۰٫۰۰۰ عددی زالو را برای شما شرح می دهیم که شما میتوانید با تفکر و آگاهی بیشتر و اطمینان خاطر بیشتر وارد این صنعت شوید.

هزینه‌های لازم برای راه‌اندازی واحد تولیدی زالو به تعداد ۱۰/۰۰۰ عدد زالوی مادر:

۱)هزینه اجاره‌بها: ۴۰۰ مترمربع موردنیاز : ۱۴ماه × ۲ میلیون‌تومان = ۲۸ میلیون‌تومان

۲) حوضچه‌ها و مخازن: ۶ میلیون تومان

۳) حوضچه‌های لار و زالوی متوسط: ۸ میلیون تومان

۴) مش پشه‌بندی (جلوگیری از فرار): ۱ میلیون تومان

۵) مواد داخل حوضچه (سنگ پا، نایلون و …): ۶ میلیون تومان

۶) گرمایش و سرمایش (اسپیلت): ۱۰ میلیون تومان

۷) هزینه انرژی (آب، برق، گاز): ۱۴ ماه × ۱ میلیون‌تومان = ۱۴ میلیون تومان

۸) هزینه لوازم جانبی (لباس کار و … ): ۸ میلیون تومان

۹) هزینه‌های کارگر: ۳نفر کارگر ثابت×۱۴ماه‌× ۱/۲۰۰/۰۰۰تومان= ۵۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

۱۰) هزینه تغذیه (برای دوره ۱۴ ماهه): ۳۰ میلیون تومان

۱۱) هزینه خرید زالوی مادر: ۱۰٫۰۰۰عدد×۳/۰۰۰تومان قیمت هر واحد = ۳۰میلیون‌تومان

۱۲) هزینه‌های پیش‌بینی نشده: ۱۰% × ۲۰۰ میلیون تومان = ۲۰ میلیون تومان

مجموع هزینه‌ها در دوره ۱۴ ماهه: ۲۲۰ میلیون تومان

میزان درآمد بعد از دوره ۱۴ ماهه:

در بدترین شرایط تولید هر زالو ۶ پیله می‌گذارد که حداقل از هر پیله ۱۵ عدد زالوی لار بدست می‌آید: زالوی لار ۹۰ = ۱۵ عدد × ۶ پیله

تعداد کل لارها در بدترین شرایط: عدد ۹۰۰/۰۰۰= ۹۰ × ۱۰۰۰۰

قیمت محصول در بدترین شرایط بازار ۷۰۰ تومان می‌باشد: میلیون تومان ۶۳۰ = تومان۷۰۰ × ۹۰/۰۰۰ عدد

سود خالص: میلیون تومان ۴۱۰ = ۲۲۰- ۶۳۰

آشنایی با طرح توجیهی پرورش زالو

مجوزهای لازم برای پرورش زالو

نظام مهندسی و جهاد کشاورزی این دو ارگان جدا از همه هستند؛ یعنی شما باید دو تا پروانه داشته باشید.

  1. موافقت اصولی
  2. پروانه تاسیس
  3. پروانه بهره برداری

در هر استانی که هستید این مدارک را هم باید از نظام مهندسی بگیرید هم از دامپزشکی.حالا برای گرفتن هر کدام از این مدارک از نظام مهندسی و جهاد کشاورزی باید از چند تا ارگان که نظام مهندسی معرفی میکند موافقت بگیرید.

وقتی همه موافقت ها را گرفتید تازه نظام مهندسی به شما یک موافقت نامه اصولی میدهد

به چه اورگانهای که نامه می دهند: شیلات، محیط زیست، بهداشت و درمان، امور و اراضی، اداره آب، معرفی نامه به دامپزشکی، و خود دامپزشکی جداگانه خودش به شما مجوز میدهد .

پروانه تاسیس صادر می شود سپس کارشناس تمام طرح شما را بررسی میکند.

مثلا: محل احداث باید حداقل 500 متر از محل سکونت فاصله داشته باشد. سالنهاس تکثیر و پرورش، قرنطینه، رختگن، اتاق کارگری، دفتر اداری، سالن تغذیه مجزا و… سپس برای گرفتن اصل مجوز که پروانه بهربرداری میباشد اقدام میکنید.

خلاصه کارهای اداری و دریافت مجوز در جهادکشاورزی 1 تا 4 سال زمان میبرد.

آشنایی با طرح توجیهی پرورش زالو

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits