دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با طرح توجیهی پرورش عقرب + فیلم
10
زمان مطالعه: 23 دقیقه
گرانبهاترین مایع در جهان سم عقرب است که قیمت یک گرم سم خشک برابر با 80 میلیون تومان می باشد که در مباحث تئوری اینگونه آمده‌ است

در مورد عقرب چه می دانید ؟ دلایل پرورش عقرب ؟

با 150 هزار عقرب حداقل میتوان 20 الی 25 گرم سم خشک درسال تولید داشت که برابر با 2 میلیارد تومان است. این در حالی است که بسته به متد سم گیری و گونه کژدم، میزان و کیفیت سم متفاوت است

بر اساس گزارش در گونه های ایرانی شایع در کشور به طور متوسط از هر نمونه کژدم 1 صدم میلی‌گرم تا حدود 2 میلی گرم سم با روش الکتروشوک بدست می آید یعنی این که برای تهیه یک گرم سم مایع از گونه های مختلف از حدود 500 نمونه تا 100هزار نمونه کژدم نیاز است .

باتوجه به این موضوع سود پرورش عقرب بالای صد درصد( 400 درصد) می باشد. لذا برای پرورش دهندگان صرفه ی اقتصادی بسیار زیادی دارد.

از حدود ۲۰۰ گونه متفاوت عقرب که در سراسر دنیا پراکنده‌اند فقط حدود ۲۰ گونه آنها سمی هستند و در میان آنها نوعی عقرب قرمز هندی کشنده‌ترین گونه می‌باشد که میزان کشندگی آن در ایالت‌های هند بین ۴۰ تا ۳۰ درصد گزارش شده‌است.

کژدم گونه‌های زیادی دارد که در ایران دو گونه ایرانوس و خوزستانوس در ایران کشف و نام عقرب ایرانی به ثبت رسیده‌اند.

پرورش عقرب در ایران :


نام و مشخصات ظاهری 10 عقرب ایرانی :

1- عقرب حفار ادنتبوتوس دریا یا عقرب زرد ایرانی :

دارای جثه ای به اندازه بین ۴۰ تا ۶۰ میلی متر است . رنگ این عقرب متمایل به زرد می باشد . این عقرب در استان های کرمان، یزد، اصفهان، مرکزی، قزوین، سمنان، کرمانشاه، بوشهر و.. حتی بیابان های اطراف تهران دیده شده است .

2- عقرب آسیایی

کوچک عقرب آسیایی کوچک دارای جثه ای به اندازه بین ۴۰ تا ۵۰ میلی متر است .رنگ عقرب ، زرد و متمایل به قهوه ای است .این عقرب در مناطق خشک و نیمه خشک با پوشش کم گیاهی یافت می شود و در استان خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه،آذربایجان غربی، خراسان،ایلام، کردستان و تهران ( ورامین و برغون ) دیده شده است .

3 - عقرب زاگرسی :

دارای جثه ای به اندازه بین ۳۶ تا ۳۸ میلی متر است . این عقرب برخلاف دیگر کژدم ها در مناطق معتدل و مرطوب، صخره ای و دارای پوشش گیاهی یافت می شود و در استان های فارس، اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد، یزد، کرمان، چهارمحال و بختیاری و ارتفاعات زاگرس بسیار دیده شده است .

4 - عقرب دم سیاه

دارای جثه ای به اندازه بین ۷۰ تا ۹۰ میلی متر است . این عقرب در نواحی نیمه خشک و استپی یافت می شود و در جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک دیده شده است .

5 - عقرب بلوچی :

دارای جثه ای به اندازه بین ۴۰ تا ۵۵ میلی متر است . این عقرب در نواحی خشک و بیابانی یافت می شود و در استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی دیده شده است .

6 - عقرب غیر حفار ساچ :

دارای جثه ای به اندازه بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلی متر است . این عقرب در نواحی خشک و بیابانی یافت می شود و در استان فارس، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، لرستان و بلوچستان دیده شده است .

7 - عقرب چنگال پهن :

کروگلوی دارای جثه ای به اندازه بین ۸۰ تا ۶۰ میلی متر است .رنگ عقرب ، زرد تا قهوه ای و قرمز و دارای ترکیبات رنگی است این عقرب در در استان خوزستان، کردستان، گیلان، آذربایجان غربی، ایلام ، اصفهان، بوشهر و تهران و کرج هم دیده شده است .

8 - عقرب دم پهن :

دارای جثه ای به اندازه ۵۰ میلی متر است . این عقرب در نواحی خشک و بیابانی یافت می شود و در استان های جنوبی ، خراسان و آذربایجان غربی دیده شده است .

9 - همی اسکرپیوس قشقایی

دارای جثه ای به اندازه ۴۰ میلی متر است .رنگ عقرب ، زرد و کمی نارنجی است این عقرب در استان های خوزستان، سمنان، فارس، بوشهر، لرستان، مریوان و کرمانشاه دیده شده است .

10 - عقرب گاردیوم

دارای جثه ای به اندازه بین ۵۰ تا ۸۰ میلی است .رنگ عقرب ، زرد و قهوه ای است این عقرب در استان های جنوبی کشور دیده شده است .

آموزش پرورش عقرب در ایران

در ایران سه گونه کژدم خطرناک وجود دارد که گزارش‌هایی از مرگ براثر گزش آنها وجود دارد:

1 - همی سکورپیوس لپتوروس :

عقربی زرد رنگ و کوچک است. نرها دمی بلند دارند. این عقرب در نواحی جنوبی و جنوب غربی بسیار فراوان است و در خوزستان به آن «گادیم» می‌گویند.

2 - کمپسوبوتوس ماتهیزنی :

دارای اندازه‌ای بسیار کوچک و بدنی باریک به رنگ زرد یا آجری است. این گونه هم در نواحی جنوبی به ویژه در خوزستان فراوان است. سم این دو گونه عقرب می‌تواند گلبول‌های قرمز خون را تخریب کند.

3 - آندرکتونوس کراسیکودا :

جثه‌ای درشت‌تر از دو گونه قبلی دارد و رنگ آن سیاه یا قهوه‌ای تیره‌است. این گونه در بیشتر نقاط ایران پراکندگی دارد.

پرورش عقرب محققان مرکز رشد دانشگاه آزاد نجف آباد :


خواص و درمان بسیاری از بیماری ها توسط سم عقرب شامل موارد زیر است :

سم عقرب برای درمان بیماری های اتوایمیون (بیماری هایی که ناشی از کارکرد نادرست سیستم ایمنی بدن است) نظیر :ام اس

  1. لوپوس
  2. بیماری کورن
  3. پسوروزیازیس
  4. روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید)
  5. کولیت زخم‌دار
  6. بیماری التهاب روده بزرگ
  7. سیروز صفراوی
  8. دیابت نوع 1 و 2

همچنین از سم عقرب میتوان بر علیه انواع تومورهای بدخیم، سرطان بافت هم بند، تومورهای مغزی و نخاعی، سرطان پستان و همچنین در تشخیص سرطان های ریه، پوست، مری، گردن رحم و کولون استفاده نمود.

کاربرد دیگر آن در پزشکی در اختلالات انعقادی، پرفشاری خون، بیماری های عروقی مغزی و به عنوان آنتی بیوتیک بر علیه قارچ ها، باکتری ها، انگل ها و ویروس ها است.

سم عقرب بازار بسیار پر سودی را به خود اختصاص داده است. عقرب خشک شده، پودر و آرد عقرب در شرکت های داروی و بهداشتی، عطاری ها و طب های سنتی در داخل کشور قابلیت استفاده را دارا می باشد.

آموزش پرورش عقرب در ایران

در مورد کسب و کار پرورش عقرب چه می دانید ؟

  1. در حال حاظر بسیار نوپا است و هنوز اشباع نشده است
  2. عقرب موجود بسیار مقاومی است و تلفات کمی دارد
  3. زهر آن گرانقیمت ترین مایع دنیاست.
  4. پرورش آن نیاز به مکان کوچکی دارد
  5. پرورش آن هزینه زیادی ندارد و فقط کمی صبر میخواهد
  6. نیاز به رسیدگی دائم ندارد (تنها روزی 2 ساعت)
  7. و...
آموزش پرورش عقرب در ایران

آشنایی با طرح توجیهی پرورش عقرب :

کژدم یا عقرب و یا دراز دم نام یکی از گونه‌های بندپایان رده عنکبوتیان است که دارای ۸ پا و نیشی با زهر کشنده می‌باشد. نیش عقرب در نوک دم آن قرار دارد. عقرب‌ها شب‌ها به آرامی به فعالیت‌های زیستی خود می‌پردازند و بیشتر در آب و هوایی گرم فعال هستند.

این جانوران چنگال‌های خارداری دارند که در واقع قسمتی از دهان آن‌ها محسوب می‌شوند. آنها قادرند که ماده سمی خطرناکی از قسمت عقب بدنشان به طرف مهاجمین بپاشند. این جانور بیشتر در شب شکار می‌کند و پاهای بلند جلویی خود را برای پیدا کردن غذا به‌کار برده و پس از یافتن غذا آن را با چنگال‌هایش می‌گیرد. کژدم‌ها اغلب در طول روز در زیر سنگ‌ها یا در حفره‌های به نسبت خنک زیر زمین پنهان می‌گردند.

عقرب رنگ‌های مختلفی مثل زرد مایل به قهوه‌ای، قهوه‌ای، خاکستری و سیاه دارند و اندازه آنها بین ۱۸ تا ۵/۱ سانتی‌متر مختلف است. ولی بواسطه شکل بدنی خود که حالتی تخت و صاف دارد، می‌توانند از شکاف‌هایی به عرض ۳ میلی‌متر نیز عبور کنند و خود را وارد خانه سازند.

عقرب هادر محیط خارج از خانه در شکاف و درز بین سنگ‌ها، زیر پوست درختان، بین هیزم‌ها و مانند آن یافت می‌شوند و در محیط خانه در حمام، دستشوئی، آشپزخانه و محیط‌های مرطوب دیده می‌شوند. این جانوران در طول روز در گوشه‌ای بی‌حرکت و پنهانند و در طی شب فعالیت خود را آغاز می‌کنند و به‌دنبال شکار خود می‌روند و سم خود را از طریق نیش که در انتهای دم آنها وجود دارد به شکار خود تزریق می‌کنند.

عقرب ها اغلب حشرات موذی را به دام می‌اندازند و از این نظر اهمیت دارند. آنها اغلب سوسک‌های سیاه و اگر بتوانند قورباغه‌ها را نیز شکار می‌کنند. آنها پس از شکار، طعمه را ابتدا نیش می‌زنند سپس با حرکات کلیسر یا به عبارتی آروارههای خود شروع به خرد کردن بدن طعمه می‌کنند و در این موقع بر اثر ترشح آنزیمی آن را به صورت مایع در می‌آورند.

در ناحیه دهان پرزهایی دارند که به صورت فیلتر عمل می‌کنند و از ورود ذرات غذایی کوچک به مری جلوگیری می‌کنند زیرا مواد غذایی فقط باید به صورت مایع وارد شوند. بنابراین مواد سفت را به صورت تفاله‌های گلوله شده به دور می‌اندازند.

به همین دلیل است که عمل خوردن غذا در عقرب‌ها به طول می‌انجامد و گاهی تا ۲۴ ساعت طول می‌کشد. همچنین عقرب‌ها به آب نیاز دارند و عقرب‌های نواحی مرطوب معمولاً آب را به صورت جداگانه می‌نوشند و عقرب‌های نواحی خشک نیز آب مورد نیاز را از بدن طعمه فراهم می‌کنند.

عقرب‌ها پس از غذا خوردن، ساعت‌ها به تمیز کردن خود می‌پردازند و به وسیله مایعی که از دهان ترشح می‌کنند، به تمیز کردن پاها و کلیسرهای خود می‌پردازند. عقرب‌ها در گرسنگی و تشنگی مقاومت زیادی دارند به طوری که می‌توانند ماه‌ها بدون آب و غذا زنده بمانند.

آموزش پرورش عقرب در ایران

قبل از صید عقرب چه شرایطی باید فراهم شود ؟

بسته به گونه ای است که شما قصد پرورش و نگهداری آن را دارید. توصیه میکنیم برای عمر بیشتر از محیطی که عقرب را در آن پیدا کردید جهت شبیه سازی تقلید کنید.

عقربها را بعد از ورود (خرید یا صید) همه را در یک تشت خشک با عمق بیست سانت با خار و خاشاک و خاک و هر موادی که به آنها چسبیده میریزیم و بعد گونه به گونه جدا کرده و داخل تشتهای کوچکتر با همان عمق البته بدون خاک و خار و خاشاک ریخته و بعد عقرب ها را به عنوان مثال سی عدد سی عدد در یک پارچ دهان گشاد شیش ای ریخته و با آب ولرم دمای بین ۲۱ تا ۲۸ درجه و در اتاق و دارای دمای بیست تا بیست و پنج درجه و به دور از باد کولر و باد مستقیم و حتما آب مورد استفاده تصفیه شده باشد .

عقربا را هفت هشت بار با پنس داخل این پارچ هم میزنیم تا الودگی و خاک از بدنشان جدا شده و بعد عقربها را در الک ریخته و با آب پارچ به یکباره میریزیم در داخل الک و در زیر الک یک سطل گذاشته تا آب خارج شده از الک داخل این سطل بریزد. در مرحله بعد عقربها را که در حال تقلا هستند تا از هم جدا شوند را با دو سه ضربه به لبه تشت دیگری ،ریخته و در تشت (خشک) سوم، این تشت را پر است از روزنامه و کاغذهای تکته تکه شده و ریز شده کرده و عقرب ها را داخل این تشت ریخته تا رطوبت و خیسی عقرب ها را بگیرد. به همین روش می توانید عقربها را شسته و خشک کنید.

توجه : در محیط فارم بیماریهایی مانند قارچ وکپک یکی از آفات مهم به شمار میرود، رطوبت و گرمای موجود در فارم محیط مناسبی برای رشد باکتری ها و قارچ ها میباشد، بهتر است روزانه محیط زندگی عقرب ها را چک کرده و مولد های مرده و فضولات ومواد اضافی را خارج کنید.

آموزش پرورش عقرب در ایران

نام 23 تجهیزاتی که به پرورش و سم گیری عقرب :

  1. محفظه ی نگهداری پلاستیکی باکس
  2. آکواریوم زایشگاه
  3. مینی ترازوی دیجیتالی
  4. ph متر
  5. چراغ قوه uv
  6. دما و رطوبت سنج
  7. دستگاه دیسیکاتور
  8. پنس بلند
  9. الکترو شوک قابل تنظیم
  10. ماسه مرغوب
  11. لوله آزمایشگاهی
  12. دستگاه فریز
  13. قفسه با ساخت توسط نبشی
  14. جعبه کمک های اولیه
  15. پلیت پلاستیکی ۸ سانت
  16. پلیت شیشه ای ۱۵ سانت
  17. اب پاش
  18. صندوق چرخ دار
  19. وسایل تنظیف وان و جارو و….
  20. کفپوش عرض ۱۷۰
  21. دستگاه فریز درایر
  22. تانک ازت ۳ لیتری
  23. ابزار الات کارگاهی
آموزش پرورش عقرب در ایران

تعداد عقربها در هر باکس :

تعداد عقرب ها در یک باکس بستگی به گونه دارد برای مثال در یک باکس پلاستیکی ۵۰ در ۴۰ سانتیمتر به شرح زیر می باشد:

گونه مزوبوتوس حدود ۵۰ عدد را می توان در یک باکس پرورش دهید.
گونه گاردیوم و کراسیکودا حدود ۳۰ عدد را می توان در یک باکس پرورش دهید.

توجه:اگربتوانید در محیط فارم از تصفیه کننده هوا استفاده کنید جهت کپک زدایی وقارچ زدایی هوا موثر است و بهتر است فارم به گونه ای ساخته شود تا هوا قابل رد وبدل شدن باشد. به یاد داشته باشید که قبل از ورود مولد جدید به فارم حتما قرنطینه شود به مدتی معین فضا سازی، سکوت نور ودما و رطوبت مناسب مواردی هستند که در آرامش عقرب ها تاثیر گذار هستند

آموزش پرورش عقرب در ایران

آیا می دانید عقرب ها چه میخورند ؟

کرم میلورم شاید شما هم کرم های کوچکی را دیده باشید که از ان ها برای تغذیه انواع ( پرندگان.ماهیان.خزندگان ) استفاده می شود .

(mealworm) نام علمی و تجاری این حشره است.کرم میل ورم جهت تغذیه ی آبزیان، ماهیان زینتی، پرندگان و انواع خزندگان در سراسر دنیا بسیار رایج بوده و حتی در مرغداری ها و مراکز پرورش پرندگان زینتی بعنوان یک وعده ی غذایی به مولدین داده میشود. بدلیل رغبت و شوق بسیار زیاد پرندگان می توان از این کرم ها بطور متوالی استفاده کرد.همچنین بلطف پروتئین بسیار بالای این کرم در رشد حیوانات خانگی نقش بسزایی داشته و موجب شادابی آنها می گردد.

آموزش پرورش عقرب در ایران

جدول ارزش غذایی کرم ها میلورم به شرح زیر می باشد:

پروتئین : ۴۹٫۶%
چربی: Fat 27.2%
کربوهیدرات: ۶٫۹ گرم/۱۰۰
کالری:۱۳۵ کیلوکالری در هر ۱۰۰ گرم

میلورم ها کرم نیستند بلکه لارو نوعی سوسک بنام سوسک تاریکی (darkling beetle) هستند که فاقد هر گونه انگل و بیماری می باشند و یکی از بهترین مکمل های غذایی(مکمل غذایی پرندگان، مکمل غذایی ماهی ها و غذای اصلی خزندگان) بصورت زنده و خشک شد.میلورم ها منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا هستند که برای تغذیه حیوانات کوچک ، پرندگان و ماهی ها چه در حیات وحش و چه در اسارت مورد استفاده قرار می گیرند.

شرایط نگهداری و پرورش کرم میلورم :

مرحله اول تهیه ظروف مناسب شما باید از ظروف کم عمق با دیوارهای صاف از شیشه یا پلاستیک استفاده کنید تا کرم ها و سوسک ها سر بخورند و نتوانند صعود کنند. آکواریوم ماهی مناسب این کار می باشد، وجو درب سوراخ دار برای تهویه ضروری می باشد از ظروف چوبی استفاده نکنید زیرا شاید کرم ها ظرف را به عنوان غذا مصرف می کنند.

کرم ها غلات می خورند، و این چیزی است که شما باید به عنوان بستر تهیه کنید. شما می توانید بستر را از مخلوط خود را از دانه های سبوس، دانه های ذرت و غلات تهیه کنید.

هنگامی که کرم در دمای ثابت ۷۰ تا ۷۵ درجه فارنهایت (۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد) نگهداری می شوند، کرم های خوراکی بهتر رشد می کنند. یک مکان را انتخاب کنید که در آن می توانید درجه حرارت را حفظ کنید. این منطقه باید تمیز و بدون مواد شیمیایی باشد.شما می توانید یک بخاری را برای استفاده در نزدیکی ظروف بخرید تا دما را برای کرم ها خود پایدار نگه دارید.کرم هارا نباید بیش از حد خنک نگه داشت.چند ماه طول می کشد تا کرم های خوراکی تولید شود.

توجه داشته باشید که هرگز اب را به آنها. اسپری نکنید، نیاز ابی کرمها را از طریق میوها سبزیجات مانند کاهو و یا هر میوه دیگری تامین کنید.

این بهترین غذا برای عقرب ها میباشد البته اگر بتوانید وعده های غذایی متنوع تری مانند یک جیرجیرک در ماه به عقربها داد توانای تولید سم انها نیز بالا میرود و میزان پروتئین ها نیز بهتر خواهند بود در آنالیز سم .

قطعا موریانه ها یکی از غنی ترین غذاهای عقرب ها به شمار میروند، یکی از دلایل آن این است که دارای پروتئین بالا، آهن وکالری بالایی میباشد که در مورچه ها نیز یافت میشود، دلیل دوم اینکه در بیشتر موارد به صورت میدانی شاهد این بوده‌ایم که عقرب ها، مخصوصاً نوع حفار آن لانه خود را در کنار لاانه آنها. میسازد تا دسترسی آسان تری به غذا داشته باشد، گونه هایی همانند سولسیی که کمتر غذایی مانند میلورم زنده را میخورد موریانه را براحتی قبول می کند.

آموزش پرورش عقرب در ایران

زیستگاه عقرب :

نوزادها پس از تولد و گذراندن مراحل ابتدایی رشد خود در پشت مادر، با فاصله ی کمی از یکدیگر، به زندگی ادامه می دهند.این امر نشانه ی کم تحرکی آنهاست،نه به علت وجود غریزه ی اجتماعی.در دوران بلوغ نیز در نزدیکی محل زندگی خود به شکار می روند. عقرب ها شب زی هستند.روزها را در مکان های امن، از قبیل شکاف دیوارها،زیر سنگ ها، لای خاشاک و پوست درختان و برگ ها، زیر حصیر و خرده چوب ها (نوع حفار در حفره)به سر می برند و با تاریک شده هوا، از مکان امن خود برای شکارخارج می شوند.

در طبیعت، اکثراً به تنهایی زندگی می کنند، با وجود این،گاهی چند عقرب از یک نوع یا انواع مختلف در زیر یک سنگ دیده شده است.عقرب ها علاوه بر دشت در مناطق کوهستانی هم دیده می شوند.وجود آنها را تا ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا گزارش کرده اند.

آموزش پرورش عقرب در ایران

تولید مثل عقرب ها :

عقرب ها زنده زا هستند.با وجود این، برخی محققان عقرب هایی که نوزاد آنها پوشش جنینی ندارند،زنده زا و آنهایی را که پوشش جنینی دارند، تخم زنده زا دانسته اند.عقرب باردار شکمی متورم دارد و در حالت پیشرفته تر بارداری، می توان جنین ها را در دیواره ی جانب شکم، به ویژه در نیمه ی خلفی مزوزوما مشاهده کرد.

مدت باروری بسته به نوع عقرب متفاوت و معمولاً بین ۲ تا ۴ ماه است.زمان خروج نوزادها نیزبراساس نوع رشد جنین از یک ساعت تا ده روز گزارش شده است. عقرب ها معمولاً در فاصله ی نیمه ی تابستان تا نیمه ی پاییز زاد و ولد می کنند.

ابتدا،عقرب باردار روی نیمه ی خلفی بدن و پای جلو تکیه می کند و دم خود را به طور مایل درسمت راست بدن قرار می دهد.نیمه ی جلوی بدن حدود یک سانتی متر با یک زاویه ی حاده از روی زمین بلند است.انبرک ها با زمین تماس ندارند و انگشتان دست نیمه باز هستند.و پای جلو از ناحیه ی تی بیا خم شده اند.دراین حالت، دو سرپوش تناسلی باز می شوند و به طور عمود قرار می گیرند.

نوزاد بدون هیچ انقباض عضلانی قابل مشاهده ای خارج می شود.دو پای جلو که از تی بیا خم شده اند، مانند یک حایل نوزاد را در آغوش می گیرند. نوزاد اسکرپیو از دم و ادنتوبوتوس از سرخارج می شود.این قاعده عمومیت دارد یعنی،نوزاد عقرب های تیره ی اسکرپیونیده از دم و نوزاد عقرب های تیره ی بوتیده از سر خارج می شوند.

این تفاوت خروج به علت اختلاف در شکل رشد جنینی دو عقرب است.زمان خروج نوزاد متفاوت است و از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد. عقرب ها پس از زایمان در صورت دردسترس نبودن طعمه، اغلب از نوزاد خود تغذیه می کنند.

چگونگی قرارگیری نوازد در بغل مادربه شکلی است که سطح پشتی به طرف زمین و پاها و دست ها به مادر تکیه دارد و دم نوزاد به سمت دم مادر است. عکس این حالت نیزدیده شده است.نوزادها به تدریج خود را از سطح شکمی مادر به سطح پشتی او می کشانند.

آموزش پرورش عقرب در ایران

گاهی نوزادها ابتدا روی زمین قرار می گرفتند و سپس خود را به پشت مادر می رساندند.این عمل به کندی صورت می گرفت و گاهی حدود یک ساعت طول می کشید.دراین فاصله نوزادها روی دست و پای مادر بین ۵ تا ۱۵ دقیقه استراحت می کردند.

وضعیت قرارگیری نوزادها در سطح پشتی مادر ثابت نبود وبا حرکت تغییر جهت می دادند. نوزادهای اسکرپیو ۶ تا ۱۰ عدد و بدون پوشش جنینی بودند.در حالی که نوزادهای ادنتوبوتوس حداکثر ۲۶ عدد بودند و همگی پوشش جنینی داشتند. هر نوزاد پس از پاره کردن پوشش جنینی خود را به سطح پشتی مادر می کشاند.

همان طور که اشاره شد،خروج نوزادها تک تک و برحسب تیره از جهت سر یا دم است.خروج دوتایی نیزدیده شده است که یک نوزاد از دم و همزمان نوازد دیگر از سرخارج شده است.تعداد نوزادها برحسب نوع عقرب متفاوت و از ۶ تا ۹۰ عدد گزارش شده است.

معمولا مردم به دلایل قابل توجیهی عقرب ها را دوست ندارند. عقرب ها شکل ترسناکی دارند و از سوی دیگر، نیش آنها زهرآگین و کشنده است؛ هر چند می توان گفت، درباره خطرناک بودن نیش عقرب، همواره مبالغاتی صورت گرفته است، زیرا از میان هزاران نوع عقرب فقط زهر ۲۵ نوع عقرب قادر به کشتن انسان است.

در میان چنین تنفر ریشه داری نسبت به عقرب ها، ثابت کردن این که عقرب ها شر مطلق نیستند کار دشواری خواهد بود.

دستاوردهای نظری و تجربی دانشمندان ثابت می کند که زهر عقرب داروی اثربخشی در زمینه پزشکی و درمان بیماری ها به شمار می رود. به همین دلیل تولید و فروش زهر عقرب به روش مناسبی برای تولید ثروت و کسب درآمد برای برخی افراد تبدیل شده است.

زهر عقرب حاوی پروتئین هایی است که می تواند برای درمان بیماری های از جمله روماتیسم مفصلی ( آرتریت روماتوئید)، بیماری های التهاب روده و بیماری اسکلروز متعدد استفاده شود. این بیماری ها که بسیاری از افراد را به ستوه آورده اند، می توانند حداقل تا حدودی با این موجودات ترسناک درمان شود.

با توجه به این حقیقت هر گالن زهر عقرب ۳۹ میلیون دلار قیمت دارد و از این روی زهر عقرب در زمره گرانترین مایعات دنیا قرار می گیرد.

مراحل رشد بچه عقرب یا لارو

مرحله ی اول :

رشد لارو جانور بدون دهان و مخرج باز است و از ذخیره ی زرده ی موجود در بدن تغذیه می کند.پاها به جای پنجه،بادکشی دارد که به وسیله ی آن نوزاد در پشت مادر قرار می گیرد.مجرای سمی نیزروزنه ی خروج ندارد. کارن ها وخارک ها کاملاً شکل نگرفته و پوشش رنگ اصلی را به خود نگرفته است.

مرحله ی دوم :

رشد پرونمف ،معمولاً پس از یک هفته و با اولین پوست اندازی نوزاد در پشت مادر شروع می شود. عقرب ها اگرچه مانند حشرات دگردیسی ندارند،اما برخی اصطلاحات مربوط به مراحل رشد حشرات درباره ی این جانوران هم به کار می برند.

در این مرحله از رشد ، نوزاد شکل کامل تری به خود می گیرد، اما هنوز نسبت به عقرب بالغ اختلاف هایی دارد.این اختلاف ها در تمام پوست اندازی کم و بیش دیده می شود و نسبت به نوع عقرب متفاوت است.مثلا درآندرکتونوس ـ کراسیکودا با بالا رفتن سن نوزاد، به تعداد خارک های سیخک بازی تارس پاها اضافه می شود.حفره های تریکوبرتی نیز در مراحل اولیه ی رشد در تمام عقرب ها بزرگ و به سهولت قابل رؤیت است.

در مرحله ی پرونمف انواع عقرب های تیره ی بوتیده، به جای چهارتریکوبتری در سطح داخلی فمور، سه تریکوبتری دیده می شود که تعداد آن در پوست اندازی بعد کامل می شود.

مرحله ی سوم :

رشد نمف که پس از دومین پوست اندازی است، عقرب شکل کامل تری به خود می گیرد . درمرحله ی نمف ،جانور در سال اول ۴ تا ۵ بار و در سال دوم ۲ بار دیگر برای ادامه ی رشد پوست اندازی می کند.احتمالا تعویض پوست تحت تأثیر نوعی هورمون داخلی است.

عقرب ها به طور کل،از دوران نوزادی تا رسیدن به سن بلوغ که حدود ۳ سال طول می کشد، ۸ تا ۱۰ بار پوست اندازی می کنند.

مرحله چهارم :

مرحله ی بلوغ ، عمل این هورمون تحت تأثیر هورمون مخالف متوقف می شود.مرحله ی بلوغ درماده با رشد کامل و آمادگی جانور برای جفت گیری و در نربا پیدایش اندام پاراکسیال آغاز می شود.ظهور و ویژگی های بلوغ درمرحله ی لاروی (نئوتنی)درعقرب ها نادر است.

آموزش پرورش عقرب در ایران

میزان تولید سم عقرب :

از هر ۱۵۰ هزار عدد عقرب به طور میانگین ۲۵ گرم سم خشک عقرب تولید میگردد، که قیمت هر گرم آن در بازارهای جهانی ۷۰ میلیون تومان میباشد. بعبارتی از پرورش و سم گیری ۱۵۰ هزار عقرب میتوان ۱.۷ میلیارد تومان فروش داشت.

از هر هزار عقرب حدود یک گرم سم مایع و از هر ۵ هزار عقرب یک گرم سم خشک به دست می آید.

فصل خرید عقرب مهرماه تا فروردین‌ماه است که در حال حاضر توسط صیادان انجام میشود و به موسسات وابسته میفروشند. این موسسات عقرب‌ها را پس از خریداری براساس گونه جداسازی و با استفاده از دستگاه شوک الکتریکی سم‌گیری می‌شوند. این سم‌ها که ابتدا مایع است با استفاده از دستگاه دیگری به سم خشک تبدیل می‌شود و طی یک پروتکل خاص در ساخت آنتی‌ژن استفاده می‌شود.

عقرب ها بسته به نوع و گونه از ۶ تا ۱۰۵ نوزاد به دنیا می اورند که تا اولین پوست اندازی. در پشت خود نگهداری می کنند، در مواقعی که گرسنه باشند از نوزادان خود نیز تغذیه میکنند.

تجهیزات انالیتیکال (جهت گرفتن انالیزسم )

  1. طیف سنجی
  2. اسپکترومتر جرمی
  3. کروماتوگرافی
  4. ایکس ری
آموزش پرورش عقرب در ایران

راههای آنالیز سم عقرب :

اما پرکاربرد ترین و بروز ترین کاری که به درد ما بخورد ، روش های اسپکترومتر جرمی هستش، که شامل موارد زیر میباشد

  1. GC/MS
  2. icp-Ms
  3. Lc-Ms/Ms
  4. Lc-Ms

ازمایشگاههای تخصصی و تحقیقاتی زیادی هست که نمونه شما را ( آلی یا معدنی ) برایتان آنالیز میکنند.خیلی از مراکز حتی جاهایی مثل جهاد دانشگاهی این تجهیزات را دارند و این خدمات را ارائه می کنند . البته با قیمت خیلی مقرون به صرفه نسبت به مراکز خصوصی

راه هایی جلوگیری از هم نوع خواری :

  1. غذادهی،و آب را به طور مرتب انجام دهید.
  2. سعی کنید تعداد مولدین در باکس ها کمتر باشند.
  3. برای باکس سنگها شکسته سفال چوب یا هرچیزی که مولدین بتوانندزیر آنها پنهان بشوند.این کار به آنها آرامش بیشتری میدهد کما اینکه برای خود احساس مالکیت و داشتن قلمرو می کنند.
  4. سعی کنید مولدین از نظر جثه و اندازه در یک سطح باشند.
  5. نیازی نیست که جنس ماده در تمام طول سال درکنار نرها قراربگیرند، فصل جفت گیری کفایت میکند.

divider

بیشتر بخوانید :

آشنایی با طرح توجیهی پرورش اسب

طرح توجیهی آکواپونیک تلفیقی از گیاه و ماهی + فیلم

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits