دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با پرورش حلزون ( Snail ) + فیلم
196
زمان مطالعه: 15 دقیقه
مواد لزج حلزون به بازسازی سلول های پوست صورت کمک می کند، بنابراین ما انتظار داریم که راه رفتن حلزون روی صورت می تواند پوست صدمه دیده را درمان کند. این ماده به صدمات وارد شده توسط خورشید به پوست صورت کمک می کند.

دلایل پرورش حلزون :

یک مرکز زیبایی در ژاپن دست به یک ابتکار عجیبی زده و به منظور درمان چین چروک صورت حلزون های زنده را روی پوست می گذارد تا آنها روز پوست صورت مشتریان بخزند و خواص ماده لزجی از خود باقی می گذارند را به صورت انسان هدیه کنند.

ماده لزجی که حلزون هنگام عبور از خود باقی می گذارد دربرگیرنده ترکیبی از پروتئین های قدرتمند، آنتی اکسیدان ها و «هایولارونیک اسید» است که گفته می شود به احیای رطوبت پوست کمک کرده، التهاب را فرو می نشاند و پوست مرده را از بین می برد.

طی این درمان ۶۰ دقیقه ای که در «کلینیکال سالن» توکیو به عنوان یک مرکز زیبایی اجرا می شود، پوست صورت پیش از قرارگیری حلزونها پاکسازی شده و پس از آن حلزون ها روی گونه ها و پیشانی گذاشته تا هرکجا که می خواهند بروند.

راه رفتن حلزون ها روی پوست صورت در این مرکز زیبایی ژاپنی ۲۴۳ دلار هزینه دربردارد که شامل چند مورد دیگر هم می شود.

ممکن است در نگاه اول این نوع درمان ضدپیری منزجر کننده به نظر برسد، اما ماده لزج حلزون از کشفیات امروز نیست، این ماده از بیش از دو هزار سال پیش کاربرد داشته است.

براساس مدارک به جا مانده از بقراط (پزشک یونانی که بین سالهای ۳۷۷ تا ۴۶۰ قبل از میلاد می زیسته و پدر طب مدرن محسوب می شود)، حلزون خرد شده با شیر فاسد برای درمان التهاب به کار می رفته است، این درحالی است این ترکیب اخیرا در ژاپن و کره جنوبی محبوب شده است.

به رغم تاریخ طولانی استفاده از ماده چسبناک حلزون به عنوان یک اقدام زیبایی، تلاش این مرکز زیبایی الهام گرفته از ثبت کوه فوجی (بلندترین کوه ژاپن) در فهرست میراث جهانی یونسکو بوده است.

پوست صورت کوهنوردان به علت نور آفتاب شدید در معرض آسیب قرار می گیرد و قرار گیری آنها در ارتفاعات این موضوع را تشدید می کند، از این رو این درمان برای حل مشکل کوهنوردان درنظر گرفته شده است.

پرورش حلزون

در مورد حلزون چه میدانید ؟

حلزون خاکی یا حلزون خشکی یا حلزون زمینی واژهٔ دیگری برای توصیف حلزون‌هایی است که بر روی زمین و خارج از آب یا هر محیط دیگری زندگی می‌کنند زیرا اکثر این موجودات شش دارند.

حلزون از خانوادهٔ نرمتنان است. نرمتنان شاخه‌ای از جانوران هستند که شامل ۵ رده :

  1. آمفی‌نورا
  2. شکم‌پایان
  3. ناوپایان
  4. دوکفه‌ای ها
  5. سرپایان

حلزونها جزء رده شکم پایان می‌باشند. در کل حلزونها، دریازی، ساکن آب شیرین یا خشکی‌اند. توده احشایی اصولاً پیچ خورده است و درجه تابیدگی آن یکسان نیست. معمولاً صدف دارند. در سر چشم و یک یا دو جفت شاخک وجود دارد و ۳۵۰۰۰ گونه دارند.

حلزون به‌واسطه نوع خلقتــش موجــودی آسیب‌پذیر است اما توانایی‌هایی دارد که می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن آسیب‌های وارد شده به صدف و بدنش را ترمیم کند و به زندگی عادی برگردد.

در حقیقت وقتی پوست یا صدف حلزون آسیب می‌بیند بدن حلزون به طور طبیعی ماده‌ای را ترشح می‌کند که این ماده سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید، مواد ضدالتهابی، کوآنزیم‌ها و پروتئین‌هایی است که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن آسیب‌دیدگی حلزون را برطرف کند.

این موجود علاوه بر این، در بدن خود ماده‌ای ترشح می‌کند که می‌تواند علاوه بر پیشگیری از بروز التهاب در بدنش از ایجاد عفونت نیز در بدنش پیشگیری کند.در حقیقت همین خاصیت حلزون است که موجب شده تا پزشکان و درمانگران به او علاقه‌مند شوند و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن بهره بگیرند.

پرورش حلزون فیلم :


ساختار خارق العاده بدن حلزون

سر که دارای یک جفت بازوی حسی است، یک پای شکمی و پهن عضلانی که نوعی عمل خزیدن را انجام می‌دهد و یک توده احشایی پشتی و گنبد مانند که بیشتر اندامهای داخلی در آن جای داشته‌اند. مرحله لاروی حلزون ولیگر نام دارد که مجهز به یک کمربند مژکی ظریف است و آن را به عنوان عضو شنا بکار می‌برد.

قسمت پشتی ولیگر بعدا کاملا بزرگ می‌شود و توده احشایی در حال رشد به سمت پشت برآمدگی می‌بابد. اما این رشد رو به بالا در طرف راست و چپ بطور یکسان صورت نمی‌گیرد و نتیجه آن پیچ‌خوردگی توده احشایی و صدفی است که روی این توده را می‌گیرد.

رشد رو به بالا همچنین سبب می‌شود که لوله گوارشی به شکل U درآید و مخرج کاملا به دهان نزدیک شود. مجموعه توده احشایی ولیگر نسبت به بقیه بدن معمولا معادل ۱۸۰ درجه در خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت می‌چرخد. در نتیجه فضای جبه در جلو و در بالای سر قرار می‌گیرد، آبششها جلویی می‌شوند، مخرج سوراخهای دفعی و تناسلی همه همگی در جلو قرار می‌گیرند و به فضای جبه باز می‌شوند.

لوله گوارشی از شکل U به صورت یک قطعه درمی‌آید و قلب می‌چرخد.

تحول به صورت تابیدگی بدون تردید نوعی سازگاری با روش زندگی در حال بلوغ است. حلزونها با عقب کشاندن بدن به درون صدف از خود محافظت می‌کنند و چون صدف یک دهانه بیشتر ندارد، بازشدن دهان و مخرج در یک جا نوعی مزیت محسوب شده و دهان نزدیکتر به زمین خواهد بود.

در عین حال با این پیچیدگی قسمتهای سنگین بدن از سر راه دور شده، در روی قسمت عقبی بدن واقع می‌شوند. در نتیجه مرکز ثقل طوری جابجا می‌شود که حرکت شکم پای صدف‌دار آسانتر شود.

در بعضی شکم پایان بویژه لیسه‌های خشکی و دریازی ، صدف کوچک شده یا از بین رفته است. رشد در این موارد شامل بازشدگی است که در نتیجه توده احشایی تا حدودی یا بطور کامل به جایگاه نوزادی خود برمی‌گردد. لیسه‌های ساکن خشکی برای جلوگیری از خشک شدن باید در نقاط مرطوب بسر برند.

این جانوران معمولا شبها از جایگاه خود خارج می‌شوند و از سبزیها تغذیه می‌کنند. لیسه‌ها خسارات زیادی به باغها وارد می‌آورند. فضای جبه همه حلزونهای ساکن خشکی از محفظه آبششی به محفظه ششی تغییر یافته است و این حلزونها از هوا تنفس می‌کنند. پاره ای از این جانواران ، سازگاری مجدد با محیط آب یافته‌اند اما هنوز هم با شش تنفس می‌کنند و برای گرفتن هوا باید گاهگاهی به سطح آب بیایند.

حلزون ميتواند ۳ سال بدون اب وغذا زندگي کند به اينصورت که مکانيزم بدن خود را به گونه اي تنظيم ميکند که حداقل مصرف انرژيي را داشته باشد و بهترين راه حل خواب ۳ ساله است. البته حلزونها وقتي اين کا را انجام ميدهند که خشکسالي شده باشد. حلزون جانوري شگفت‌انگيز است.

حلزون مي تواند تا سه سال به نوعي در خواب فرو رود، حلزون هيچگاه گم نمي‌شود زيرا از غريزه ويژه‌اي برخوردار است که هر چه از جايگاه خود دور شود دوباره به راهنمايي اين غريزه به همان محل باز مي‌گردد. ديگر از شگفتيهاي حلزون آن است که هر چند اندامش فقط حدود ۱۰ گرم وزن دارد ولي قادر است چيزي به وزن ۴۵۰ گرم را کشان‌کشان بر روي زمين به دنبال خود ببرد.

ديگر از شگفتيهاي حلزون، زبانش است. اين جانور زباني دارد که مانند سوهان صدها دندانه ريز بر روي آن روييده‌است. اين همان آلت برنده حلزون است که با آن خوراکش را قطع و ريز ريز مي‌کند. خوراک بيشتر حلزونها انواع گوناگوني از گياهاناست.

پرورش حلزون

انواع حلزون قابل پرورش :

1 - حلزون هرمافروديت

حلزون هم نر و هم ماده است بنابراين مي‌تواند در يک زمان هم تخم و هم اسپرم را توليد کند. البته براي بارور کردن تخم‌ها، حلزون‌ها بايد اسپرم‌هاي خود را با يکديگر مبادله کنند.

حيواني که هم نر و هم ماده‌است، هرمافروديت نام دارد. حلزون قهوه‌اي رنگ باغچه‌اي، در يک زمان حدود ۸۰ تخم کروي زرد يا سفيد رنگ بر روي خاک سطحي باغچه مي‌گذارد.

حلزون مي‌تواند بيشتر از ۶ بار در سال تخم ريزي کند. حدود دو سال طول مي‌کشد تا يک حلزون بالغ شود.

2 - حلزون‌هاي بدون صدف

در بعضي شکم پايان بويژه ليسه‌هاي خشکي و دريازي، صدف کوچک شده يا از بين رفته‌است. رشد در اين موارد شامل بازشدگي است که در نتيجه توده احشايي تا حدودي يا بطور کامل به جايگاه نوزادي خود برمي‌گردد.

ليسه‌هاي ساکن خشکي براي جلوگيري از خشک شدن بايد در نقاط مرطوب بسر برند. اين جانوران معمولاً شبها از جايگاه خود خارج مي‌شوند و از سبزيها تغذيه مي‌کنند. ليسه‌ها خسارات زيادي به باغها وارد مي‌آورند.

فضاي جبه همه حلزونهاي ساکن خشکي از محفظه آبششي به محفظه ششي تغيير يافته‌است و اين حلزونها از هوا تنفس مي‌کنند.

پاره‌اي از اين جانواران، سازگاري مجدد با محيط آب يافته‌اند اما هنوز هم با شش تنفس مي‌کنند و براي گرفتن هوا بايد گاهگاهي به سطح آب بيايند.

3 - حلزون اسکارگو یا خوراکی

یکی از گونه‌های خوراکی حلزون، اسکارگو نام دارد. خوراکی که از حلزون اسکارگو تهیه می‌شود به همین نام نیز خوانده می‌شود. شاید بتوان گفت که تعداد خاصی از حلزون ها خوراکی هستند چراکه تعدادی از آنها آنقدر کوچک اند که مناسب خوردن نیستند.

در فرانسه نوع خاصی از آن به نام Helix pomatia برای پختن استفاده می شود، پختن آن نیز به این صورت است که پس از خارج کردن گوشت از پوسته با کره، سیر و انواع ادویه ها طبخ شده و دوباره به داخل پوسته برگردانده می شوند.

پرورش حلزون

    آموزش طرح توجیهی پرورش حلزون :

    نگهداری از لیسک‌ها آسان است. لیسک‌ها معمولاً در طبیعت حدود ۱۰ سال عمر می‌کنند. اما در قفس حدود ۳ تا ۷ سال. لیسک‌های بومی منطقه حتی تا ۱۵ سال هم عمر می‌کنند.

    آنها برای انسان و سایر جانوران بی خطرند. نگهداری آنها بسیار کم خرج است و به ندرت به بیماری مبتلا می‌شوند. اگر هم بیمار شوند علایم بیماری را به موقع نشان می‌دهند و شما وقت کافی دارید تا برای آنها کاری کنید.

    حداقل توجه برای نگهداری آنها لازم است. آنها بدون توجه می‌میرند.

    محل نگهداری حلزون‌های جنگلی :

    1. لوازم نگهداری از ۲ حلزون آفریقایی بزرگسال
    2. مخزن پلاستیکی حدوداً ۳۰*۳۰*۴۵ سانتی‌متر که راه فرار ندارد (با سرپوش محکم و تهویهٔ مناسب){حلزون‌های اروپایی یا حلزون‌های جوان را می‌توانید در ظرف‌های کوچک‌تری نگهداری کنید.}
    3. کود گیاهی: خزه ی خشک شده. ( بیشتر برای پر کردن ته ظرف )
    4. منبع کلسیم ( مثلاً استخوان‌های ده پا و سپیداج یا گچ‌های طبیعی )
    5. میوه‌ها و سبزیجات تازه ( به خصوص وسط سیب و کاهو )
    6. وسایلی برای قایم شدن حلزون که شکستنی نباشند ( مثل گلدان‌های پلاستیکی یا چوب پنبه )
    7. ۱ عدد مسواک قدیمی و خیلی نرم برای تمیز کردن صدف حلزون
    8. ۱ عدد اسفنج نرم برای تمیز کردن مخزن
    9. ۱ عدد افشانه آب

    محل نگهداری حلزون لب سفید :

    1. حلزون را در محیطی تمیز و تازه و مرطوب نگهداری کنید.
    2. غذای آنها را کاملاً بشویید و بعد به آنها بدهید.
    3. غذای کهنه را هر روز عوض و فضله‌های آنها را هر روز پاک کنید.
    4. همیشه برای آنها پودر کلسیم بریزید.
    5. ته ظرف آنها را هر زمان که احساس کردید کثیف شده تمیز کنید.
    6. زیر لایهٔ ظرف ( کود گیاهی و… ) را هر وقت کثیف به نظر آمد عوض کنید. ( معمولاً هفته‌ای یک بار )
    7. مخزن را حدوداً هر ماه یکبار ضدعفونی کنید و در آب بجوشانید.
    8. حلزون را هر چند وقت یکبار (معمولاً هر ماه) حمام کنید.
    9. هر چند وقت یکبار در مخزن به دنبال تخم بگردید و آنها را نابود کنید. (در آب و هوای گرم هر روز)

    حلزون سیب یا حلزون طلائی

    آکواریوم جانوری نرم‌تن و شکم‌پایان است که ساکن نواحی گرمسیری و معتدل و از بزرگ‌ترین حلزون‌های آب شیرین به شمار می‌آید که غیرعادی هستند چون شش و آبشش را با هم دارد. این جانور برای تولید مثل هم نیاز جنس ماده و هم نر دارد چون بر خلاف بسیاری از حلزون ها، نرماده نیست.

    پرورش حلزون

    مشخصات کامل حلزون سیب یا حلزون طلائی

    نام علمی :Ampullaria cuprina
    نام رایج :حلزون طلایی ، حلزون سیب
    زیستگاه :آسیا ، به علت محبوبیت به تمام نقاط جهان راه یافته اند
    سطح نگهداری :۱۰: ۱۰
    اجتماعی بودنعالی
    اندازه :ماده و نر ۷ سانتیمتر
    دمای مناسب :۱۸ تا ۲۸ درجه سانتیگراد
    PH :۶ الی ۸

    معمولاً حلزون‌ها در آکواریوم رایج نیستند، ولی اگر در آکواریومی وجود داشته باشند، در همه جای آن می‌چرخند و جلبک‌ها را پاک می‌کنند و از مواد زائدشان، آنفوزوئرها تولید می‌شوند، که غذای ایده عالی برای نوزادان تازه از تخم خارج شده می‌باشد. از جمله فواید این حلزون، علاقه زیاد او به خزه‌ها و جلبک هاست که این امر موجب می‌شود شیشه آکواریوم را به خوبی تمیز کند.

    در برخی مواقع اشتهای بیش از حد این حلزون موجب می‌شود که به گیاهان درون آکواریوم صدمه وارد کند که این یک نکته منفی است. برای ثابت نگهداشتن دوام لاکشان به آب کمی سخت نیاز دارند. حلزون سیب دارای رنگ‌های متنوعی است.

    از جمله رنگ‌های این حلزون می‌توان به قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به زرد، سفید، زرد و حتی آبی، بنفش، صورتی و سبز اشاره نمود. در آکواریوم‌های خانگی، فعالیت حلزون سیب بیشتر در طول شب انجام می‌گیرد و در هنگام روز به مناطق تاریک تر آکواریوم پناه می‌برد.

    تغذیه حلزون ( Snail ) :

    بیشتر حلزون‌ها، برای تجزیه غذا، هزاران ساختار دندان مانند میکروسکپی در روی زبان تسمه مانندشان دارند که به نام سوهانک یا رادولا شناخته می‌شود. رادولا همانند یک سوهان عمل کرده و غذا را برای حلزون گرسنه به قطعات کوچکتر اره می‌کند.

    حلزون‌ها معمولاً گیاهخوار هستند و در اصل از سبزیجاتی مانند برگ‌ها، سافه ها و گلها تغذیه می‌کنند. اما برخی از گونه‌های بزرگتر حلزون حیوانات شکارچی بوده و همه چیز خوار یا در برخی موارد کاملاً گوشتخوار هستند. به علت اندازه نسبتاً کوچک حلزون و حرکت آهسته آن، حلزون توسط بسیاری از حیوانات از جمله جوندگان، پرندگان، دوزیستانی مانند قورباغه و وزغ شکار می‌شوند. علاوه بر این، حلزون‌هایی که در محیط آبی و دریایی زندگی می‌کنند، توسط ماهی‌ها شکار می‌شود.

    آموزش پرورش حلزون

    تغذیه حلزون سیب

    حلزون سیب توانایی قابل توجهی در تغییر رژیم غذایی خود دارد. این نرم تن می‌تواند انواع گیاهان، غذاهای سایر ماهی‌ها و حتی ماهی‌های مرده را به عنوان غذا مصرف کند. برگ کاهوی آب‌پز، مهمترین غذای آنهاست.

    تولید مثل حلزون سیب

    تولید مثل و تکثیر حلزون سیب به سادگی صورت می‌پذیرد. در صورت مساعد بودن شرایط آب و بالا بودن دما، حلزون سیب در آکواریوم تخمریزی می‌نماید. آنها به بالای سطح آب صعود کرده و تخم‌های صورتیشان را روی همدیگر روی شیشه‌های آکواریوم می‌گذارند تا زمانی که تخم‌ها به دانه‌های تمشک شباهت پیدا کنند. به شرطی که خیلی خشک نشوند طی سه هفته باز خواهند شد و سپس بچه‌ها به کف آکواریوم می‌روند.

    مکان و شرایط زندگی حلزون

    در بعضی شکم پایان بویژه لیسه‌های خشکی و دریازی، صدف کوچک شده یا از بین رفته است. رشد در این موارد شامل بازشدگی است که در نتیجه توده احشایی تا حدودی یا بطور کامل به جایگاه نوزادی خود برمی‌گردد. لیسه‌های ساکن خشکی برای جلوگیری از خشک شدن باید در نقاط مرطوب بسر برند. این جانوران معمولاً شبها از جایگاه خود خارج می‌شوند و از سبزیها تغذیه می‌کنند. لیسه‌ها خسارات زیادی به باغها وارد می‌آورند. فضای جبه همه حلزونهای ساکن خشکی از محفظه آبششی به محفظه ششی تغییر یافته است و این حلزونها از هوا تنفس می‌کنند. پاره‌ای از این جانواران، سازگاری مجدد با محیط آب یافته‌اند اما هنوز هم با شش تنفس می‌کنند و برای گرفتن هوا باید گاهگاهی به سطح آب بیایند.

    شکارچیان حلزون :

    حلزون‌ها دشمنان زیادی در طبیعت دارند. از جمله :

    1. سوسک‌های زمینی
    2. مارها
    3. قورباغه‌ها
    4. وزغ ها
    5. لاک پشت‌ها
    6. مرغ
    7. اردک
    8. غاز

    divider

    کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

    تهیه و گردآوری مجله دلگرم

    جهان باورصاد



    این مطلب چقدر مفید بود ؟
    4.3 از 5 (196 رای)  

    ۳ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    لیانا سپاروک | ۴ سال پیش
    چگونه بفهمیم که حلزون گشنه است
    0
    4
    صالح احمدی مهوش | ۴ سال پیش
    مطلب درمورد حلزون بسیار جالب بود من شناختی نداشتم تا اندازه ای آشنا شدم ولی نمیدانم اگر بخواهم به صورت انبوه تولید کنم چگونه میتونم
    0
    6
    پاسخ ها:
    توحید | ۲ سال پیش
    چجوری‌‌کلاژن‌ازحلزون بگیریم همون‌ماده‌ای‌که‌حلزون‌موقع‌راه‌رفتن‌ازخودجامیزاره‌ممنون‌میشم راهنمایی‌کنید
    0
    2
    
    hits