دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی طرح توجیهی پرورش ماهی گرمابی ( کپور )
59
زمان مطالعه: 21 دقیقه
خانواده بزرگ کپور ماهیان، معروف ترین گونه پرورشی درکشور است. تا حرف از پرورش ماهی گرمابی به میان می آید، بیشتر مردم کپور ماهیان را در ذهن شان متصور می شوند. البته بیراه هم نیست. این استقبال به خاطر نتایج مثبتی است که پرورش دهندگان کشورمان از پرروش...

چرا پرورش ماهی کپور سود خوبی دارد ؟

سیر رو به رشد جمعیت جهان و متعاقب آن افزایش نیازهای پروتئینی این جمعیت باعث شده است ، بشر به مصرف آبزیان از جمله ماهیها ، سخت پوستان ، نرم تنان و سایر آبزیان رو آورد.همچنین کاهش ذخایر آبزی بشر را بر آن داشته تا برای پرورش گسترده آبزیان در محیطهای آبی کوچک و محدود اقدام کند.

پرورش ماهی در حوضچه از دیر باز معمول بوده است. در کشور چین ، پیشینه آن به 2700 سال پیش از میلاد بر می گردد.

رفتار ماهی کپور فیلم :


بنا به دلایل متعددی پرورش ماهی بر پرورش دیگر دامهای اهلی که مصرف خوراکی دارند برتری دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. ضریب تبدیل غذایی در ماهی 5/1 برابر طیور و دو برابر گوسفند و گاو است که دلیل آن نیاز کمتر ماهی به مصرف انرژی برای گرم کردن بدن وغلبه بر نیروی جاذبه است.
  2. ماهی را می توان در تراکم زیاد نیز پرورش داد .
  3. پرورش ماهی، روشی بسیار موثر در مصرف مواد زائد کشاورزی و دامپروری است
  4. گوشت ماهی، ارزش غذائی بسیار بالایی دارد .
  5. گوشت ماهی نه تنها سریعتر از گوشت های دیگر هضم می شود، بلکه دارای مقادیر قابل توجهی اسیدهای آمینه ضروری از قبیل لیزین و متیونین است. علاوه بر آن، دارای اسیدهای چرب ضروری بویژه یک اسید چرب اختصاصی است که باعث کاهش کلسترول خون می شود . ویتامینها و املاح موجود در گوشت نیز ارزش غذایی آن را افزایش داده است.

    ماهی کپور ( ماهی گرمابی )

مزایای زیست محیطی پرورش ماهی

پرورش ماهی علاوه بر مسائل اقتصادی در هزینه های سرمایه گذاری و تولید، از نظر بیولوژیکی نیز دارای مزایایی به شرح زیر می باشد:

  1. وزن مخصوص بدن ماهی، نزدیک به وزن مخصوص آبی است که در آن زندگی می کند. از این نظر ماهی و موجودات آبزی تقریبا در آب شناور می باشند و برای نگهداری خود در محیط زندگی، نیاز به صرف انرژی زیادی ندارند و از این نظر بیشتر از حیوانات خشکی انرژی حاصل از مصرف غذا را صرف رشد خود می کنند.
  2. ماهی و آبزیان جزو حیوانات خونسرد محسوب شده، از این رو انرژی زیادی برای تنظیم حرارت بدن خود مصرف نمی کنند.
  3. بعضی از ماهیان فیتوپلانکتون خوار برای تغذیه از روش فیلتراسیون توسط آبششها و زوائد حلقی استفاده می کنند و به این دلیل در مصرف انرژی صرفه جویی می شود و این مساله در کاهش هزینه ها بسیار موثر است.
  4. ماهی در محیط غذایی شناور بوده و دسترسی به غذا در این محیط بسیار آسان است. علاوه بر این، آب با داشتن املاح مختلف و مواد غذایی حاصل از فتوسنتز، می تواند مواد مختلف مورد نیاز بدن ماهی را تامین کند. یک آبزی می تواند مدتها بدون داشتن غذای خاصی، در آب زنده بماند؛ در صورتی که برای حیوانات خشکی زی این شرایط مهیا نبوده و در صورت نبودن غذا برای مدت محدودی، آنها تلف می شوند. آبزیان علاوه بر دستگاه گوارش، از سطح بدن و آبششهای خود نیز می توانند برخی از مواد مورد نیاز خود را کسب کنند.
  5. علاوه بر مزایای پرورش ماهی از نظر اقتصادی و بیولوژیکی، از نظر تغذیه انسانی نیز ماهی مزایای فراوانی دارد. هضم و جذب گوشت ماهی سهل تر از گوشت های دیگر است و میزان هضم و جذب پروتئین ماهی بالاتر از 90 درصد بوده و بر حسب نوع ماهی، تازگی و نگهداری، میزان هضم و جذب پروتئین های ماهی به 97 تا 99 درصد نیز می رسد.
  6. ماهی و سایر موجودات دریایی از لحاظ مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، ید و فلوئور غنی بوده و جذب کلسیم و مواد معدنی همراه پروتئین ماهی بهتر انجام می پذیرد. همچنین گوشت ماهی سرشار از انواع ویتامین ها است.
ماهی کپور ( ماهی گرمابی )

طرح توجیهی پرورش ماهی کپور 2 بخش اصلی دارد :

  1. محل ( مکان ) طرح توجیهی پرورش ماهی گرمابی ( کپور ) :
  2. خرید و تغذیه طرح توجیهی پرورش ماهی گرمابی ( کپور ) :

1 - محل ( مکان ) طرح توجیهی پرورش گرمابی ( کپور )

1 - برای انتخاب مکان مناسب به چه معیارهای باید توجه کرد ؟

  1. در دسترس بودن محل و کافی بودن زمین برای ساخت تاسیسات مختلف
  2. آب کافی و مناسب از نظر کیفیت در محل وجود داشته باشد.
  3. انجام آزمایشات خاک
  4. نزدیک بودن به راه شوسه و نزدیک بودن به شبکه برق
  5. وجود درخت یا فضای سبز در اطراف محل انتخاب شده
  6. در دسترس بودن کودهای آلی و منابع غذائی ارزان قیمت در نزدیکی محل انتخاب شده
  7. وضعیت توپوگرافی محل طوری باشد که اجازه خاک برداری با هزینه کم را بدهد .
  8. اگر از آب رودخانه استفاده می شود باید مشکل سیل و طغیان رودخانه در منطقه وجود نزدیکی به راه شوسه آب کافی و مناسب فضای سبز اطراف استخر نزدیک بودن به شبکه برق
ماهی کپور ( ماهی گرمابی )

2 - شرایط محیطی مورد نیاز در پرورش ماهیان گرمابی :

تمام فعالیتهای حیاتی ماهی از قبیل رشد،تغذیه و تولید مثل تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می گیرند.
علاوه بر آن عوامل محیطی در ایجاد و پیشرفت بیماریهای مختلف ماهی نقش دارد.

1 - دمای آب :

دمای آب در طول سال،ماه و حتی در طول شبانه روز در حال تغییر است.
باتوجه به اینکه ماهی آبزی خونسردی است دمای بدن آن با دمای آب اطراف تقریبا برابر است . به همین دلیل است که تغذیه و رشد و متابولیسم بدن تحت تاثیر دمای محیط قرار میگیرند. از طرفی با افزایش دما، نیاز ماهی به اکسیژن نیز افزایش پیدا میکند که در این مواقع هوادهی استخر ضرورت پیدا میکند.
دمای مناسب آب برای کپور معمولی 25 تا 30 درجه است .

2 - PH آب :

حداقل و حداکثر PH مورد قبول 5/6 تا 9 در نظر گرفته شده است . PH در بعد از ظهرها به حداکثر میرسد که با پاشیدن آب آهک در اوایل صبح از افزایش شدید PH در بعد از ظهر ها جلوگیری می کند و در هنگام طلوع آفتاب به حداقل می رسد.

PH خیلی زیاد یا پائین باعث آسیب به بافت های مختلف بدن به ویژه آبشش ها می شود.
افزایش PH آب خاصیت سمیت بعضی مواد از قبیل آمونیاک را افزایش می دهد که آمونیاک برای ماهی سمی و خطر ناک است که برای پیشگیری از این رویداد باید PH آب به طور مرتب اندازه گیری شود .

3 . شوری و سختی آب :

شوری آبهای شیرین کمتر از یک گرم در لیتر است . ماهیان گرمابی پرورشی شوری تا 2 گرم در لیتر را تحمل میکند ولی حداکثر شوری قابل تحمل برای آنها حدود 9 گرم در لیتر است که در این حالت شوری بالای 2 باعث کاهش رشد ماهیها می شود.

سختی آب هم بر اساس غلظت کربنات کلسیم آب تعیین می شود .از نظر سختی، آبها را به چهار دسته تقسیم می کنند :

  1. آبهای نرم : 0-75 میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم
  2. آبهای متوسط : 75-150 میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم
  3. آبهای سخت : 150-300 میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم
  4. آبهای خیلی سخت : بالای 300 میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم

بنابر این هر چه آب سخت تر باشد تغییرات PH آب کمتر است و مسمومیت ماهی با فلزاتی از قبیل سرب،آهن،جیوه کاهش می یابد.

4 - اکسیژن محلول آب :

اکسیژن یکی از فاکتورهای مهم و اساسی برای سلامتی ماهی است.در ماهیان گرمابی، غلظت اکسیژن کمتر از یک میلی گرم در لیتر است در صورتی که ادامه پیدا کند ،معمولا کشنده خواهد بود که این حالت بیشتر در روزهای گرم،در شرایط استرس،ضعیف بودن ماهیها و شرایطی از این قبیل که ماهی به کمبود اکسیژن حساسیت بیشتری پیدا کند بسیار خطر ناک است . معمولا تلفات در در اوایل صبح یا در طول شب اتفاق می افتد .

ماهیها در در محل ورود آب تجمع یافته ، به سطح آب آمده و هوا را می بلعند و در صورتی که این وضعیت ادامه پیدا کند بی حال شده و تلف می شوند.

نشانه های کمبود اکسیژن در ماهیان :

  1. رنگ پریدگی پوست
  2. پرخونی آبششها
  3. خونریزیهای کوچک در بعضی از قسمتهای بدن

راههای رفع حالت کمبود اکسیژن در استخر :

  1. وارد کردن آب به صورت پلکانی
  2. افزودن آب تازه که معمولا حاوی اکسیژن بیشتری است
  3. وسایلی که آب را برهم بزند .

5 - عدم گل آلودگی آب :

گل آلود بودن آّب موجب جلوگیری از نفوذ نور و کندی تولیدات بیولوژیک استخر میگردد. این مواد معلق به تدریج در کف استخر تجمع یافته و موجب افزایش رسوبات کف و کاهش عمق استخر می گردد . این مواد مشکلاتی برای ماهیان ایجاد میکند از جمله اینکه با ورود به آبششها و سطوح حساس بدن باعث اختلال در فعالیتهای طبیعی بدن می شود .

ماهی کپور ( ماهی گرمابی )

انتخاب محل مناسب برای ساخت استخر پرورشی کپور ماهیان :

مهمترین عامل در ارزیابی کیفی یک محل ، منبع تامین آب است . برای تعیین ظرفیت تولید ماهی در یک محل ، باید از کیفیت آب آن در طول سال با خبر بود .

بنابراین از عوامل کلیدی می توان موارد زیر را ذکر کرد :

  1. تامین آب
  2. توپوگرافی محلول نگهداری کردن آب

2 - خرید و تغذیه طرح توجیهی پرورش ماهی گرمابی ( کپور ) :

در ابتدای مقاله در مورد مزایا و محل نگهداری ماهی گرمابی به شما توضیح دادیم حال به توضیح طرح توجیهی پرورش ماهی های گرمابی میپردازیم :

انتخاب ماهی های گرمابی

خانواده بزرگ کپور ماهیان، معروف ترین گونه پرورشی درکشور است. تا حرف از پرورش ماهی گرمابی به میان می آید، بیشتر مردم کپور ماهیان را در ذهن شان متصور می شوند. البته بیراه هم نیست. این استقبال به خاطر نتایج مثبتی است که پرورش دهندگان کشورمان از پرروش این گونه آبزی کسب کرده اند.

کارشناسان این حوزه نیز روی این نکته تاکید دارند که خانواده‌ی کپور ماهی ها بهترین گزینه برای کشت در استخرهای خاکی هستند.

کپورماهیان قیمت مناسب، تلفات کمتر، هزینه کمتر برای کشت و از همه مهمتر بازار فروش قابل ملاحظه ای دارند. اما با این حال برای داشتن ماهیانی سرزنده، بازار پسند و سرحال باید این نکات مهم را در نظر گرفت؛ انتخاب بهترین روش کشت، ترکیب و تراکم کشت، دمای مناسب، هوادهی به موقع، نوع غذا دهی، نژاد بچه ماهی و همینطور فاکتورهای مهم دیگر که در ادامه در مورد آنها صحبت می کنیم.

بهترین انتخاب پرورش ماهی کپور است

خانواده کپور ماهیان پرورشی در ایران، ۴ گونه اند:

  1. ماهی کپور معمولی
  2. ماهی آمور یا کپور علفخوار
  3. ماهی کپور نقره ای یا فیتوفاگ
  4. ماهی کپور سرگنده

وقتی استخرخاکی آماده کشت شد. قبل از هر اقدامی باید یک روش مناسب برای پرورش ماهیان گرمابی انتخاب کنید، بهترین روش، پرورش چند گونه ای است. متاسفانه به دلیل کم اطلاعی، بیشتر پرورش دهندگان به روش پرورش یک گونه ای اکتفا می کنند، در حالی که این کار اشتباه است و به صرفه نیست.

در مورد مزایای پرورش چند گونه ای باید به استفاده از همه‌ی سطوح غذایی استخر اشاره کنم. در این روش، انواع غذاهای داخل استخر استفاده می شود و علاوه بر این، تجربه ثابت کرده که پرورش هر چهار گونه کپور با هم، اثرات مثبتی به روی یکدیگر از لحاظ تغذیه ای می گذارد.

اگر می خواهید تنها دوگونه از خانواده کپور ماهیان را پرورش بدهید باید توجه کنید که ترکیب دو گونه گرمابی به صورتی باشد که ماهیان با یکدیگر رقابت غذایی نداشته باشند، در این روش بهتر است آمور را یا با کپور نقره ای و یا با سرگنده پرورش دهید. کپور معمولی هم فقط با سرگنده. اما با این وجود، بهترین روش پرورش کپور ماهیان، پروش چند گونه ای آنهاست که در ادامه درباره‌ی آن توضیح می‌دهیم

ماهی کپور ( ماهی گرمابی )

در هر استخر چند عدد ماهی ریخته شود ؟

از آنجا که شما تازه کار هستید و نمی خواهیم بیش از اندازه خرج تراشی کنیم، در شروع کار نیازی نیست از سیستم هواده یا همان اکسیژن رسانی مصنوعی استفاده کنید.

البته باید ترکیب ماهی ها و تراکم آنها به صورت اصولی انجام شود تا نیاز به استفاده از سیستم هواده نداشته باشید، به طور کلی برای استخرهای پرورش ماهی که بدون سیستم اکسیژن رسانی یا همان هواده هستند تراکم ماهی در هکتار برابر با ۴ هزار قطعه است. یعنی در هر ۱۰ هزار متر مربع، ۶ هزار بچه ماهی.

در این روش، استخرتان به هر اندازه ای که هست باید با توجه به نسبتی که در بالا به آن اشاره شده ، تراکم کشت را رعایت کنید. فرض می گیریم شما استخر خاکی به ابعاد ۱۰۰۰متر مربع با عمق بهینه ۲ متری در اختیار دارید. نسبت بالا به ما می گوید که در این استخر می توانیم ۶۰۰بچه ماهی پرورش بدهیم. اما با توجه به عمق دو متری استخر می توانید تا ۸۰۰ بچه ماهی را در آن پرورش دهید.

۵۰ درصد کپور نقره ای،۲۰ درصد کپور معمولی، ۲۰درصد آمور و ۱۰درصد سرگنده. یعنی استخر شما، ۸۰۰ بچه ماهی، ۴۰۰قطعه کپور نقره‌ای،۱۶۰ قطعه معمولی، ۱۶۰ قطعه آمور و۸۰ قطعه ماهی سرگنده را شامل می شود.

اصول درست تغذیه ماهیان پرورشی کپور

در روزهایی ابتدایی رهاسازی بچه ماهی ها نیازی نیست که به آنها غذا داده شود . ماهیان در روزهای اول از غذای طبیعی موجود در استخر تغذیه می کنند. کپور نقره ای از مواد شناور گیاهی، سرگنده از تکه های شناور جانوری، آمورها از گیاهان و علف هایی که در استخر موجود است و کپورهای معمولی نیز از موجوداتی که در بستر استخرها زیست می کند، تغذیه می کنند.

اضافه کردن پلت (غذای دستی) در مراحل بعدی تنها برای ماهی کپور معمولی انجام می گیرد، بنابر این در تهیه و مصرف غذای دستی، تنها جمعیت کپور معمولی مد نظر قرار می گیرد. قدم بعدی ما بررسی سیستم تغذیه‌ی این ماهی هاست.

ماهی کپور ( ماهی گرمابی )

تغذیه ماهی های کپور به 3 بخش تقسیم می شود :

1- آیا تغذیه ماهی کپور سرگنده و ماهی کپور نقره ای تفاوت دارد؟

برای فراهم آوردن سطح غذایی این ماهیان باید از روش کودهی استفاده کنیم. کودهی مواد شناور گیاهی و جانوری را که منبع اصلی تغذیه این دو گونه ماهی است را تامین می کند. در ادامه روش های معمول کودهی در استخرهای پرورشی را فرا می گیریم.

چه نوع کود و محوه کود دهی به استخر پرورش ماهی کپور

بسته به نوع استخر و مواد غذایی موجود در خاک آن، کودهی، هر ۱۰ تا ۱۵ روز یکبار انجام می شود. برای تخمین زدن زمان مناسب، روش تشخیص بسیار ساده ای وجود دارد. به این صورت که دست را تا آرنج در آب استخر فرو می کنیم. اگر انگشت ها دیده شود، موقع کود دهی است. پرورش دهندگان گرمابی با توجه به دسترسی شان ، از انواع مختلف کود استفاده می کنند. در ادامه کودهای مختلف را معرفی می کنیم؛

ماهی کپور ( ماهی گرمابی )

2 نوع کود برای ماهی های کپور سرگنده و نقره ای :

1- کود های آلی :

کود آلی، کود حیوانی است و به طور معمول در هر هکتار، در هر دوره ی ۱۰ یا ۱۵ روزه تغذیه، از یک تن کود آلی استفاده می شود.کود گوسفند، مرغ، اسب، گاو و… استفاده از این کودها هم از لحاظ اقتصادی با صرفه است و هم از لحاظ دسترسی به آن، چون کودهای گاوی بیش از دیگر قابل دسترس است.

البته روش استفاده از کودهای دیگر هم چندان تفاوتی با کود گاو ندارد. به هرحال بهتر است به جای استفاده از کود از شیرابه های آن استفاده شود. این روش باعث می شود استخرتان کمتر آلوده شود و لجن نبندد. شیرابه کود را اینطور تهیه کنید؛

می توانید کود را درون مخازنی بریزید و به آن آب اضافه کنید. با این روش، موادی که در کود وجود دارد وارد آب می شوند، آب موجود همان «شیرابه» است. آن را با ظروفی به سطح آب استخر بپاشید، روش دیگر برای تولید شیرابه هم به این صورت است که کودها را داخل گونی هایی از جنس کنف بریزید .

بعد از محکم کردن درِ گونی ها، آنها را درون استخر بیندازید و به این ترتیب، شیرابه کود را وارد استخر کنید. زمانی که گونی را از آب خارج کنید، می بینید که تفاله ‌ی آن در گونی باقی مانده است. تفاله را باید از سطح استخر خارج کنید.

2- کود های معدنی :

کودهای معدنی، همان کودهای شیمیایی هستند. از این کودها هم می‌توان برای غذادهی ماهی‌ها استفاده کرد. کود های شیمیایی، اثر قابل توجهی در حاصل‌خیزی استخرهای های پرورشی دارند.
در ادامه بیشتر با کودهای معدنی آشنا می‌شویم:

  1. فسفاته:
    در بازار این کودها را با نام تجاری سوپر فسفات کلسیم می شناسند که در آن درصد قابل توجهی فسفر وجود دارد که بسته به انواع مختلف فسفات ها، درصد آن متغیر است. به هر حال چندان فرقی نمی کند که شما از کدام نوع فسفات استفاده می کنید.
    تنها چیزی که باید در نظر گرفت مقدار مصرف و دوره‌ی آن است. برای هر هکتار، استفاده از ۲۰ کیلوگرم کود سوپر فسفات توصیه می شود. با این حساب برای استخر پرورشی ۱۰۰۰ متر مربعی، یک و نیم کیلوگرم کود در هر دوره لازم است.
    روش مصرف فسفات ها به این صورت است که آنرا با ۲۰ برابر آب مخلوط کنید. فسفات ها خیلی زود در آب حل می شوند و شما چند دقیقه بعد می توانید محلول را به سطح آب استخر بپاشید. این روش کوددهی هر ۵ روز یکبار توصیه می شود.
  2. ازته :
    کودهای ازته، درصد قابل توجهی، نیتروژن دارند. استفاده از این کودها دوره ای ۱۰روزه دارد. در هر دوره ۵۷ کیلوگرم کود دهی در هر هکتار توصیه می‌شود.
  3. پتاسه:
    اگر استخر خاکی تان، از لحاظ رسی غنی است نیازی به استفاده از این کود نیست. اما در طول یک دوره پرورشی، بین ۱۵ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هر هکتار از این کود استفاده می شود. توجه داشته باشید میزان استفاده از رس باید توسط کارشناسان تعیین شود.

2 - تغذیه ماهی کپور آمور

کپور علفخوار یا همان آمور، گیاهخوار است. این کپور ماهیان، بیشتر از گیاهان اطراف استخر تغذیه می کنند. اما گاهی این گیاهان به قدری نیستند که ماهی ها از آنها تغذیه مناسبی داشته باشند، بهتر است در این شرایط علفخوارها را با یونجه و شبدر و انواع علوفه خشک و تر تغذیه کنید. توصیه‌ی ما همان شبدر و یونجه است. .

آمورها، زیر ۴ کیلوگرم از غذاهای داخل استخر تغذیه می کنند اما زمانی که از این وزن بگذرند اشتهای شان بیشتر می شود و نیاز به غذا دهی مداوم دارند.

علوفه دهی به کپور ماهیان با استفاده از یک قاب چوبی انجام می شود. علوفه ها را روی این قاب قرار دهید وروی سطح آب شناور کنید. با این روش، از پراکنده شدن علوفه بر روی سطح آب استخر و نرسیدن اکسیژن کافی به آب، جلوگیری می کنید. مقدار علوفه باید به اندازه ای باشد که ظرف ۶ تا ۸ ساعت در قاب چوبی چیزی نماند.

ماهی کپور ( ماهی گرمابی )

3 - تغذیه‌ کپور معمولی

کپور های معمولی تغذیه متفاوت تری نسبت به دیگر کپور ها دارند. کرم ها، حشرات و غذاهای شناور گیاهی و جانوری در استخر، منبع غذایی آنها را تشکیل می دهند. کپور معمولی تنها گونه‌ای است که باید با پلت یا همان غذاهای دستی تغذیه شوند. غذاهایی مثل کنجاله آفتابگردان، کنجاله سویا، سبوس گندم ، حبوبات، پنبه دانه، آرد جو، آرد گندم، سبوس، ارزن، آرد ماهی، آرد غلات، پودر کربنات کلسیم و…

نکته جالبی که در مورد کپور ماهیان و شیوه غذا دهی آنها وجود دارد این است که کپور ماهیان به همان مکان همیشگی که در آنجا به آنها غذا داده می شود عادت می کنند، پس این مکان را به هیچ عنوان تغییر ندهید.

راههای اکسیژن رسانی و هوادهی به ماهی کپور :

گرمابی ها در برابر کمبود کسیژن، مقاومت زیادی از خود نشان می دهند، اما در استخر پرورش چند گونه ای کپور ماهیان ، هنگامی می‌توانید تشخیص دهید کمبود اکسیژن وجود دارد که کپور های نقره ای و سرگنده ها روی سطح بیایند چون این دو گونه حساسیت بیشتری نسبت به کمبود اکسیژن دارند،‌اما آمورها مقاومت‌شان بیشتر است.

اگر بخواهیم طبقه بندی کنیم. در هنگام کمبود هوا در آب، سرگنده ها و نقره ای‌ها روی سطح شنا می کنند، آمور در اعماق میانی استخر و معمولی ها کف استخر .

از آنجایی که بناست زیاد خرج تراشی نکنیم. بهتر است هوادهی به استخر پرورشی مان را به صورت طبیعی انجام ‌دهیم. در ادامه روش‌های طبیعی اکسیژن رسانی به آب استخر خاکی را می آموزیم .

  1. روش مستقیم :
    به صورت طبیعی، تماس مستقیم اکسیژن هوا با سطح آب استخر باعث هوادهی می شود. هرگاه میزان اکسیژن آب کمتر از هوا باشد، مقداری اکسیژن وارد آب خواهد شد.
  2. ریزش آب :
    هنگام آب انداختن در استخر، با حوصله‌تر عمل کنید تا باعث گل آلود شدن آن نشوید. بهتر است آب از مجرا (جوی) وارد استخر شود تا به وسیله شیلنگ، به این صورت، آب در حین ورود به استخر از اکسیژن هوا بهره می برد. با این استفاده از این روش ها، همراه با ورد آب تازه، اکسیزن هم وارد استخر می شود.
  3. فتوسنتز گیاهان :
    نکته بسیار مهمی که در رابطه با اکسیژن رسانی به استخرها باید بدانید بر می گردد به فعل و انفعالات گیاهان و علوفه های سطح آب. گیاهانی که روزها روی سطح آب استخر شناور هستند، با تابش نور خورشید عمل فتوسنتز را انجام می دهند. فتوسنتز گیاهان باعث آزاد شدن اکسیژن در سطح آب استخر می شود. فتوسنتز یکی از بهترین روش هوادهی به صورت طبیعی در استخرهای پرورشی است.

اما مواظب باشید! چون شب‌ها گیاهان خطرناک می شوند. علوفه های روی آب، در شب یک مصرف کننده اکسیژن به حساب می‌آیند. خیلی از پرورش دهندگان گرمابی ها از این شکایت دارند که تلفات آنها در شب بسیار بیشتر از گرمای روز است. این موضوع بر می گردد به گیاهان شناور بر روی آب. بنابراین در صورتی که گیاهان زیادی بر روی آب وجود دارد توجه کنید که یا آنها را کم کنید یا آنکه هوادهی مناسبی در شب انجام دهید.

ماهی کپور ( ماهی گرمابی )

زمان صید ماهی چه زمانی باید انجام شود ؟

بسته به مقدار وزن بچه ماهیان در آغاز کشت، هر دوره‌ی پرورشی ماهیان گرمابی بین ۶ تا ۱۰ ماه به طول می‌انجامد. کپور ماهیان در پایان دوره بین ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ گرم وزن اضافه می کنند. اگر نکاتی که در این گزارش آمده را مو به مو انجام دهید. تلفات چندانی نخواهید داشت. در روزهای آغازین پرورش، احتمال اینکه تعدادی از بچه ماهی تلف شوند، هست. پس نگران نباشید. طبیعی است و هر تعدادی که تلف می شود را جایگزین کنید.

ماهی کپور ( ماهی گرمابی )

چرا صید ماهی از حساس ترین مراحل است ؟

آخرین مرحله، مرحله صید ماهیان است. این مرحله بسیار اهمیت دارد و نباید آنرا دست کم گرفت. صید ماهیان باید طوری انجام شود که به ظاهر ماهی آسیبی نرسد. درست مانند یک کشاورز باید محصول تان را به بهترین روش برداشت کنید.

برخی از پرورش دهندگان، صید را به گونه ای انجام می دهند که ماهی دچار خفگی و استرس می شود. این روش غلط صید، روی ظاهر و حتی مزه گوشت ماهیان نیز تاثیر بد می گذارد. اگر استخر مخصوص صید ماهی در کنار استخر اصلی ساخته اید، که کار صید بسیار ساده است. ماهیان را به حوضچه کوچکتر هدایت کنید و بعد شروع به صید کنید.

اما اگر حوضچه صید ندارید، بهتر است اول، حجم آب استخر را کم کنید. عمق آب زیاد است و شما نمی توانید به این راحتی ماهیان را صید کنید. بعد از کم کردن حجم آب کار صید آسانتر می شود. حتما با تورکشی ماهیان را صید کنید. این روش آسیبی به آنها نمی رساند.

بعد از صید، بلافاصله کپور ماهیان را با آب بشویید. در هنگام صید، ماهیان آلوده به گِل و لجن کف استخر می شوند، اگر آنها را نشویید ، بوی لجن می گیرند. بعد از شستن ماهی ها، آنها را در سبد قرار داده و بلافاصله به بازار انتقال دهید.

ماهی کپور ( ماهی گرمابی )

قبل از صید چه اقدامی باید انجام شود ؟

اگر می خواهید در این تجارت بازنده نباشید، حتما قبل از صید ماهی‌ ها، بازاریابی کنید. کار خیلی سختی نیست. کافی است به مکان های فروش ماهی مراجعه کنید. تعداد ماهیان پرورشی شما چندان زیاد نیست و به راحتی می توانید آنها را به فروش برسانید.

ماهی کپور ( ماهی گرمابی )

divider

بیشتر بخوانید :

آشنایی با طرح توجیهی پرورش اسب

آشنایی و درآمد زایی با پرورش خرگوش آنگورا (طرح توجیهی)

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (59 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

بشارت | ۴ سال پیش
سلام
به نظرم الان دیگه کسی اینقدر زمین اختصاص نمیده برای پرورش کپور. شما هم باید آموزش پرورش متراکم ماهیان گرمابی رو در استخر های پیش ساخته آموزش بدید.
با تشکر از شما بخاطر مطالب پر محتوا و کلیدی در امر پرورش
0
2

hits