دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ارز بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ارز بیت کوین یک ارز دیجیتال است که بدون هرگونه کنترل مرکزی یا نظارت بانک‌ها یا دولت‌ها عمل می‌کند.

ارز بیت کوین یک ارز دیجیتال است که بدون هرگونه کنترل مرکزی یا نظارت بانک‌ها یا دولت‌ها عمل می‌کند. در عوض به نرم‌افزار نظیر به نظیر و رمزنگاری متکی است. یک دفتر کل همه تراکنش‌های بیت کوین را ثبت می‌کند و کپی‌های آن در سرورهای سراسر جهان نگهداری می‌شوند. هر کسی که یک کامپیوتر یدکی دارد، می‌تواند یکی از این سرورها را که به عنوان گره شناخته می‌شود، راه‌اندازی کند. اجماع در مورد اینکه چه کسی صاحب کدام کوین است، به‌جای تکیه بر یک منبع مرکزی اعتماد مانند بانک، از طریق رمزنگاری در این گره‌ها به دست می‌آید.

هر تراکنش به صورت عمومی در شبکه پخش شده و از گره‌ای به گره دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود. هر ده دقیقه یا بیشتر، این تراکنش‌ها توسط ماینرها در گروهی به نام بلوک جمع‌آوری و به‌طور دائم به بلاک چین اضافه می‌شوند. این حساب قطعی ارز بیت کوین و وسیله اصلی برای تعیین نرخ آنلاین ارز دیجیتال است.

روش نگهداری ارز بیت کوین

به همان روشی که سکه‌های سنتی را در یک کیف پول فیزیکی نگهداری می‌کنید، ارزهای مجازی نیز در کیف پول‌های دیجیتال به نام سایت بیت کوین نگهداری می‌شوند و می‌توان از نرم‌افزار مشتری یا طیف وسیعی از ابزارهای آنلاین و سخت‌افزاری به آنها دسترسی داشت. در حال حاضر بیت کوین‌ها را می‌توان به هفت رقم اعشار تقسیم کرد: یک هزارم بیت کوین به عنوان میلی و صد میلیونم ارز بیت کوین به عنوان ساتوشی شناخته می‌شود.

در حقیقت چیزی به نام بیت کوین یا کیف پول وجود ندارد، فقط توافق بین شبکه در مورد مالکیت یک سکه وجود دارد. یک کلید خصوصی برای اثبات مالکیت وجوه به شبکه، هنگام انجام تراکنش استفاده می‌شود. یک فرد می‌تواند به سادگی کلید خصوصی خود را حفظ کند و به هیچ چیز دیگری برای بازیابی یا خرج کردن پول نقد مجازی خود نیاز ندارد، مفهومی که به عنوان کیف پول مغزی شناخته می‌شود.

آیا بیت کوین را می‌توان به پول نقد تبدیل کرد؟

ارز بیت کوین را می‌توان مانند هر دارایی با پول نقد مبادله کرد. مبادلات ارزهای دیجیتال متعددی به صورت آنلاین وجود دارد که افراد می‌توانند این کار را انجام دهند، اما تراکنش‌ها را می‌توان به صورت حضوری یا از طریق هر پلتفرم ارتباطی انجام داد و حتی به مشاغل کوچک نیز اجازه می‌دهد بیت کوین را بپذیرند. هیچ مکانیزم رسمی برای تبدیل بیت کوین به ارز دیگر وجود ندارد.

هیچ چیز ذاتا معیار ارزشمندی زیربنای شبکه بیت کوین نیست. اما این مسئله در مورد بسیاری از باثبات‌ترین ارزهای ملی جهان در زمان خروج از استاندارد طلا، مانند دلار آمریکا و پوند انگلیس نیز صادق است.

ارز بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

هدف ارز بیت کوین چیست؟

بیت کوین به عنوان راهی برای ارسال پول از طریق اینترنت بین مردم ایجاد شده است. هدف از این ارز دیجیتال، ارائه یک سیستم پرداخت جایگزین بود که بدون کنترل مرکزی عمل می‌کرد، اما درست مانند ارزهای سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آیا بیت کوین امن است؟

رمزنگاری پشت ارز بیت کوین بر اساس الگوریتم SHA-256 طراحی شده توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده است. شکستن این رمزنگاری برای همه مقاصد، غیرممکن است، زیرا کلیدهای خصوصی احتمالی بیشتری وجود دارد که باید آزمایش شوند. چندین مورد برجسته از هک شدن صرافی‌های بیت کوین و سرقت وجوه رخ داده است، اما این سرویس‌ها همواره ارز دیجیتال را از طرف مشتریان ذخیره می‌کردند. آنچه در این موارد هک شد سایت بیت کوین بود و نه شبکه بیت کوین.

در تئوری، اگر یک مهاجم بتواند بیش از نیمی از گره‌های بیت کوین موجود را کنترل کند، می‌تواند اجماع داشته باشد که مالک تمام بیت کوین است و آن را در بلاک چین جاسازی کند. اما با افزایش تعداد گره‌ها، این کار کمتر عملی می‌شود.

مشکل اصلی بیت کوین چیست؟

یک مشکل واقع بینانه این است که ارز بیت کوین بدون هیچ مرجع مرکزی عمل می‌کند. به همین دلیل، هر کسی که با یک تراکنش در کیف پول خود اشتباه کند، هیچ راه‌حلی ندارد. اگر به طور تصادفی بیت کوین را برای شخص اشتباهی ارسال یا رمز عبور خود را گم کردید، دیگر نمی‌توانید به آن مراجعه کنید.

البته، ورود نهایی محاسبات کوانتومی عملی می‌تواند همه چیز را از بین ببرد. بسیاری از رمزنگاری‌ها بر محاسبات ریاضی متکی هستند که انجام آن‌ها برای رایانه‌های فعلی بسیار سخت است، اما رایانه‌های کوانتومی بسیار متفاوت عمل می‌کنند و ممکن است بتوانند آنها را در کسری از ثانیه اجرا کنند.

منظور از استخراج بیت کوین چیست؟

ماینینگ فرآیندی است که شبکه بیت کوین و همچنین نحوه ایجاد کوین‌های جدید را حفظ می‌کند. همه تراکنش‌ها به صورت عمومی در شبکه پخش می‌شوند و ماینرها مجموعه‌های بزرگی از تراکنش‌ها را با تکمیل یک محاسبه رمزنگاری که تولید آن بسیار سخت اما تأیید آن بسیار آسان است، در بلوک‌ها جمع می‌کنند. اولین ماینری که بلاک بعدی را حل می‌کند، آن را در شبکه پخش و در صورت اثبات صحت، به بلاک چین اضافه می‌شود. سپس به آن ماینر مقداری بیت کوین تازه ایجاد شده، پاداش داده می‌شود.

به صورت ذاتی نرم‌افزار بیت کوین دارای محدودیت 21 میلیون سکه است. هرگز بیش از آن در بیت کوین وجود نخواهد داشت. تقریبا هر چهار سال یک بار این نرم‌افزار با کاهش حجم پاداش، استخراج بیت کوین را دو برابر دشوارتر می‌کند.

مشکلات بیت کوین چیست؟

انتقادات متعددی به بیت کوین وارد شده است، از جمله اینکه سیستم ماینینگ به شدت تشنه انرژی است. دانشگاه کمبریج دارای یک ماشین حساب آنلاین است که مصرف انرژی را ردیابی می‌کند. در ابتدای سال 2021 تخمین زده شد که سالانه بیش از 100 تراوات ساعت برق توسط بین‌کوین استفاده می‌شود. برای درک بهتر این موضوع می‌توان اشاره کرد که در سال 2016 بریتانیا در مجموع 304 تراوات ساعت برق استفاده کرده است.

کریپتوکارنسی همچنین با جرم و جنایت مرتبط است و منتقدان به آن اشاره می‌کنند که راهی عالی برای انجام معاملات در بازار سیاه است. در واقع، پول نقد این عملکرد را برای قرن ها فراهم کرده و دفتر کل بیت کوین ممکن است در واقع ابزاری برای اجرای قانون باشد.

کلام آخر

اوکی اکسچنج گروهی متشکل از افراد متخصص در زمینه بلاک چین و رمزارزها است که البته همه این افراد به این حوزه علاقه دارند. این شرکت کار خود را از سال 1396 آغاز کرد و از آن زمان تاکنون تلاش می‌کند همه افراد علاقه‌مند به این حوزه را به صورت آسان و کاملا امن در زمینه ارسال و دریافت رمزارز یاری کند. شما نیز اگر به ارز بیت کوین علاقه دارید، می‌توانید از کارشناسان اوکی اکسچنج کمک بگیرید. همچنین می‌توانید در سایت اطلاعات مربوط به نرخ آنلاین ارز دیجیتال را کسب کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits