دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یک روز از زندگی راننده اتوبوس بین شهری
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
رانندگی اتوبوس بین شهری کاری است که سختی ها و جذابیت های خاص خود را دارد. در ادامه با ویژگی های این شغل و روزمرگی های یک راننده اتوبوس بین شهری بیشتر آشنا خواهیم شد.

اگر شما یک شهر توریستی را برای سفر انتخاب کرده باشید، بعد از رزور هتل مانند هتل در مشهد یا هر شهر دیگر، باید به سیستم حمل و نقل داخل شهری نیز توجه داشته باشید. همه بارها در زندگی بلیط اتوبوس خریداری کردیم و سفر با اتوبوس را تجربه کرده ایم. برای حمل و نقل بین شهری می توانید از روش های مختلفی مانند تاکسی یا اتوبوس بین شهری استفاده کنید. رانندگی اتوبوس بین شهری کاری است که سختی ها و جذابیت های خاص خود را دارد. در ادامه با ویژگی های این شغل و روزمرگی های یک راننده اتوبوس بین شهری بیشتر آشنا خواهیم شد.

یک راننده اتوبوس بین شهری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

راننده اتوبوس بین شهری باید عاشق رانندگی و ماشین باشد. شما باید ساعت ها روی یک صندلی نشسته و رانندگی کنید، از این رو اگر عاشق کار خود نباشید، به زودی از آن خسته خواهید شد. راننده اتوبوس بین شهری باید صبور باشد زیرا ساعت ها ممکن است در ترافیک گیر کرده و یا با افراد مختلف با رفتارهای مختلف روبه رو شود.

راننده اتوبوس بین شهری باید گواهی نامه پایه یک داشته و به همه قوانین راهنمایی و رانندگی تسلط کافی داشته باشد. علاقه مندان به انتخاب این شغل معمولا بعد از اخذ گواهی نامه، باید مدتی به عنوان شاگرد کنار راننده دیگر دوره دیده و سپس کار حرفه ای خود را آغاز کنند.

ساعت کاری یک راننده اتوبوس بین شهری

ساعت کاری یک راننده اتوبوس بین شهری متغیر است. یک راننده می تواند به صورت پاره وقت و یا تمام وقت کار کند. این مساله به نوع قرارداد او مربوط می شود. رانندگانی که در ترمینال ها کار می کنند، موظف هستند که در هر هفته و یا هر ماه تعداد معینی ساعت را کار کنند. در این شغل رانندگان مجبور هستند که در روزهای تعطیل نیز کار کنند و تعطیلی چندان در شغل آن ها تاثیری نخواهد گذاشت.

یک راننده در طول روز کاری خود چه کارهایی انجام می دهد؟

اولین وظیفه یک راننده اتوبوس بین شهری یک رانندگی مطمئن و توجه به قوانین راهنمایی رانندگی است. جان تعداد زیادی از افراد در دستان راننده قرار دارد و کوچک ترین اشتباه می تواند فاجعه بیافریند. از این رو یک راننده پیش از هر چیز باید قوانین راهنمایی رانندگی را رعایت کرده و با سرعت مطمئن و دقت بالا رانندگی کند.

یک روز از زندگی راننده اتوبوس بین شهری

راننده در مسافرت های خارج از کشور باید اطلاعات و پاسپورت مسافران را چک کند. باید با همه مسافران برخوردی مناسب و محترمانه داشته باشد. گرفتن کرایه و بلیط معمولا بر عهده شاگرد راننده است اما اگر راننده شاگرد نداشته باشد، این کار را باید ابتدای سفر و قبل از شروع به حرکت انجام دهد.

یکی دیگر از وظایف راننده اتوبوس بین شهری همان طور که می دانید توقف در استراحتگاه های بین شهری در فواصل زمانی معین است. در این زمان ها راننده باید مطمئن شود که همه مسافران مجددا سوار اتوبوس شده اند یا خیر؟!

یک راننده خوب در سوار و پیاده شده مسافرانی که مشکل دارند به آن ها کمک کرده و باید به پرسش های مسافران در خصوص مسیرهای حرکت، مکان های استراحت، زمان بندی ها و غیره پاسخ دهد.

چالش های یک راننده اتوبوس

یک راننده اتوبوس در یک روز کاری خود با چالش های مختلفی مواجه است. اولین و مهم ترین این چالش ها، خطرناک بودن این شغل است. راننده باید بتواند بدون حس خواب آلودگی در هر زمان به خصوص در ساعات شب رانندگی کند. این مساله باعث می شود که رانندگی در جاده یک شغل پر مخاطره شمرده شود.

از دیگر چالش های یک راننده اتوبوس همان طور که در بالا نیز اشاره شد، می توان به عدم توجه به تعطیلی های عمومی اشاره کرد. هرچند راننده ها می توانند به صورت شیفتی چند روز در ماه را سرکار نروند و یا مرخصی بگیرند، اما در اغلب روزهای تعطیل رسمی، رانندگان اتوبوس تعطیل نیستند.

یک روز از زندگی راننده اتوبوس بین شهری

چالش دیگری که یک راننده اتوبوس با آن مواجه خواهد شد، مشکلاتی مانند آرتروز و گردن درد است که احتمالا بعد از مدتی دچار آن خواهد شد. از این رو بهتر است رانندگان برنامه ورزشی مرتبی برای عضلات گردن و سر خود داشته باشند.

تکراری بودن مسیر و شغل نیز می تواند بعد از مدتی شما را از انجام کار خسته کند. البته برخورد با مسافران مختلف و هم صحبتی با آن ها می تواند تا حد زیادی تاثیر منفی این تکرار را کم کند.

درآمد یک راننده اتوبوس بین شهری چقدر است؟

درآمد یک راننده اتوبوس بین شهری با توجه به فاکتورهای مختلف متفاوت خواهد بود. در صورتی که راننده صاحب اتوبوس نیز باشد، درآمد او از رانندگی می تواند به بیش از ماهی 30 میلیون تومان نیز برسد. البته این مبلغ به تعداد مسافرت ها در طول ماه بستگی دارد.

در صورتی که راننده استخدام ترمینال بوده و یا برای شخص دیگری کار کند، درآمد او نصف تا یک سوم مبلغ بالا خواهد بود. یک رانندگی مطمئن، یک اتوبوس تمیز و به روز و رزور هتل در مشهد یا هر شهر دیگر می تواند برای مسافران یک تجربه سفر لذت بخش را به ارمغان آورد. از این رو اغلب رانندگان اتوبوس خوش برخورد بوده و در تمیز نگه داشتن ماشین خود وسواس خاصی نشان می دهند!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits