دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شرح وظایف مدیر هنری را بدانید
1
زمان مطالعه: 12 دقیقه
مدیریت هنری : علم و هنر برنامه‌ریزی و سازماندهی به همراه هدایت و رهبری دقیق که توسط مدیر هنر انجام شده و در ادامه نظارت و کنترل بر افراد پروژه‌های هنری و ایجاد هماهنگی در پروژه جهت نیل به اهداف مقرر سازمان یا نهاد هنری و یا اجتماعی است.

مدیریت هنری چیست؟ مدیر هنری کیست؟

طی ۲۰ سال گذشته، مشاغل جدید و مطابق با نیاز روز، تعریف و مطرح شده‌ است. یکی از این مشاغل نو که برای بسیاری از افراد بسیار هیجان انگیز و جذاب است، مدیریت هنری است. نه تنها افرادی که در رشته‌های طراحی، گرافیک و انواع هنرها تحصیل می‌کنند به دنبال این شغل هستند بلکه بسیاری از افراد دیگر در حوزه‌های دیگر نیز علاقمندند که یک مدیر هنری باشند.
در این مقاله به بررسی مدیریت هنری و ویژگی‌هایی که باید یک مدیر هنری داشته باشد می‌پردازیم. تا بتوانید تصمیم دقیقی بگیرید که کدام مدیریت هنری برای استخدام برای شما مناسب است.

تعریف دیگری هم برای مدیریت هنری وجود دارد که اینگونه تعریف می‌شود:

کاربرد اصول مدیریت برای هنرمندی که قصد مدیریت دارد و شناخت مفاهیم و کاربرد هنرهای مختلف برای اداره یک پروژه تا حصول نتیجه نهایی می‌شود همان مدیریت هنری دقیقی که مد نظر است.
مدیریت هنری، یک عنوان شغلی است که معانی متفاوت و شاخه‌ها و حوزه‌های عملکرد متفاوت دارد. حیطه کاری یک مدیر هنری در عرصه‌های بسیاری از جمله تبلیغات، چاپ و نشر، فیلم و تلویزیون، سالن‌های سرگرمی، بازاریابی، طراحی سایت و بازی‌های ویدیویی و موبایلی است.

 مدیریت هنری

مدیر هنری فردی است که مدیریت تیمی از طراحان را به عهده دارد. تیمی که بر یک پروژه ابتکاری جدید، مشغول کارند. مدیریت هنری، وظایف و کارهای متفاوتی را به عهده دارد. به طور کلی، خط‌مشی گروه را تعیین می‌کند در واقع می‌توان گفت عملکرد مدیریت هنری، در تاثیرگذاری بر مخاطب و تسهیل اجرای پروژه، مشخص می‌شود.
از طرفی، در هر پروژه، مدیران هنری، نظر خود را درباره هنرمندان بیان می‌کنند. سپس هنرمندان با توجه به دیدگاه مدیر، تصویرگری، گرافیک، عکس یا نمودار یا طراحی صحنه و فیلم را تولید می‌کنند.
مدیران هنری با کارمندان هنری و طراحی در آژانس تبلیغاتی، شرکت‌های روابط عمومی و نشر کتاب، مجله یا روزنامه همکاری می‌کنند.

مدیران هنری همچنین با تهیه‌کنندگان و کارگردانان تئاتر، تلویزیون یا تولیدات سینمایی برای نظارت بر طراحی‌های صحنه همکاری دارند.
کار آن‌ها مستلزم درک عناصر طراحی پروژه‌ها، الهام بخشیدن به سایر هنرمندان خلاق و نگهداری پروژه‌ها نسبت به بودجه و به موقع به اتمام رساندن آن‌ها است. بعضی اوقات، این مدیران، مسئول تهیه بودجه و جدول زمانی پروژه نیز هستند.
در یک پروژه، مدیر هنری، فرآیندهای بصری طرح را رهبری کرده در مورد جنبه‌های زیباشناسانه و خلاقانه پروژه تصمیم می‌گیرد.
یک مدیر هنری، به طور شخصی، عکاسی نمی‌کند، مدل‌سازی نمی‌کند و اعمال جزیی پروژه را انجام نمی‌دهد.
او تنها خطوط کلی را ترسیم می‌کند و گروه را رهبری و هدایت می‌کند تا به اهداف آن، دست یابند و این اهداف به طور قطع هدف اصلی پروژه‌ای است که باید در آن موفق شوند.
مدیریت هنری طبق اصول مدیریت هنر و علم و دانش و تجربیات خود و درک کامل و کافی از جامعه پیرامونش پروژه را مدیریت می‌کند.
نقش مدیریت هنری، در هر حوزه بر اساس نوع فعالیت‌ها و اهداف آن فعالیت‌ها تعیین می‌گردد. پس با توضیحات داده شده می‌توان گفت مدیریت هنری در حقیقت، هدایت کننده جریان‌های هنری است.

مدیریت هنری، طبق آنچه که وجود دارد به معنای ریاست و بالاتر بودن نسبت به دیگر افراد گروه نیست. مدیریت یک هنر و دانش است و کاربرد آن، مختص شغل خاص یا رده سنی و جنسیت خاص نیست. هر فرد به نوبه خود می‌تواند یک مدیر هنری خوب در اداره یک پروژه هنری خاص باشد.
به طور کلی می‌توان گفت هر کاری که خوب انجام شود نوعی هنر است. مدیریت هنری هم نیز یکی از این مقوله‌هاست. بنابراین فردی که توان خوب مدیریت کردن را دارد می‌توان هنرمندی دانست که در حوزه مدیریت، ارتباطی موفق با کاربر ایجاد می‌کند و طبق اصول مدیریت، تصمیم‌گیری می‌کند.

شرح وظایف مدیر هنری

اگر چندین نامزد مختلف برای استخدام در این شغل به شما مراجعه کرده‌اند، با داشتن، توصیفی از انتظارات خود از یک مدیر هنری، می‌توانید انتخاب راحت‌تری داشته باشید.
شرح وظایف شامل خلاصه‌ای جذاب از نقش مدیر، لیست دقیق وظایف و مسئولیت‌ها و مهارت‌های مورد نیاز و ترجیحی موقعیت از نظر شما است. درج کلمات کلیدی که متقاضیان کار برای جستجوی شغل مدیریت هنری از آن‌ها استفاده می‌کنند، مانند:

 مدیر هنری کیست

  • کارگردان خلاق
  • مدیر ارشد هنری یا مدیر اجرایی
  • مدیر هنری دیجیتال

می‌تواند کمک کننده باشد. در این توصیف می‌توانید حتی قیمت پیشنهادی خود برای دستمزد ماهانه را نیز بیاورید. وجود این مطلب به شما کمک می‌کند، انتظارات خود را به وضوح بیان کرده و به روشنی، فرد مناسب خود را یافته و استخدام کنید. همچنین یک مدیر هنری باید...

مدیر هنری باید بتواند با رک‌گویی و صراحت، از کار هنری افراد تیم، انتقاد کند، زیرا با انجام این کار خلاقیت‌های گروهی از هنرمندان تیم می‌تواند به یک زبان مشترک برسد و به سمت نیاز اصلی کارفرما پیش رود.
مدیریت هنر باید بدون ترس و با اعتماد به نفس و شجاعت، حقایق یک پروژه هنری را بیان کند حتی اگر به ضرر مجموعه خود باشد، زیرا بزرگ‌نمایی و تعریف بیش از حد از خود و تیم وی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را در انتهای پروژه به بار بیاورد.
مدیر هنری باید بر مسایل مالی و بودجه‌بندی و تقسیم آن، مشرف باشد تا بتواند به صورت دقیقی اهداف را چیده و به اندازه رسیدن به همان اهداف خرج کند.
مدیر هنری باید بیش از هر چیز یک مربی باشد تا بتواند افراد تحت امرش را هدایت و رهبری کند و برای این امر باید به امور هنری مورد نیاز تیم به صورت کامل مسلط باشد تا راهنمای تیم هنری خود باشد و مسیر موفقیت را برای آن‌ها ترسیم کند.
طراحان مختلف، هر یک صاحب سبک و سلیقه و شخصیت متفاوتند که این خصوصیات در طرح‌های‌شان، منعکس می‌گردد بنابراین:

مدیر هنری باید سلایق آنان را بشناسد و این سلایق متفاوت را با هم ترکیب نماید و در جهت خلاقیت بیشتر از آن بهره ببرد تا در نهایت، اثری ایده‌آل و کامل، ایجاد شود.
مدیر هنری باید به نظرات و تخصص افراد تیمش اهمیت بدهد.
مدیر هنری باید به موقع و به میزان لازم، از افراد تحت امرش انتقاد کند یا آنان را تشویق نماید.
مدیر هنری باید نقاط قوت و ضعف تیمش را بداند تا در موقع لزوم، از آن استفاده کند.
مدیر هنری باید همیشه در نظر داشته باشد که چه پیامی را می‌خواهد به مخاطبینش منتقل کند و ابزار آن را بشناسد.
مدیر هنری باید با تجاربی که از کارهای متفاوت و موقعیت‌های مختلف، کسب می‌کند پیش برود و تنها به علم و دانش مدیریت و اصول آن، تکیه نکند؛ لذا نمی‌توان از الگوی ثابتی برای ساخت یک مدیر هنری، استفاده کرد.
مدیر هنری باید به فکر پروراندن تیمی خلاق باشد و در این زمینه، با تکیه به مهارت‌های افراد تیمش، پیش برود.
مدیر هنری باید سعی کند با افراد تحت امرش روابط دوستانه برقرار کند.
مدیر هنری باید به افراد و کاری که انجام می‌دهند علاقه نشان دهد.
مدیر هنری باید در اوج گزارش‌ها باشد برای این منظور باید اکتشافات خلاقانه داشته باشد و کاری متفاوت از دیگران، انجام دهد.
مدیر هنری باید شیوه برخورد قاطعانه با افراد تحت امرش را بداند تا بتواند با کنترل بیشتر و بهتر آن‌ها، پروژه را به خوبی پیش ببرد.
مدیر هنری باید بداند کارفرما به دنبال چه چیزی است تا با خلق خلاقیت‌های گوناگون مسیر پروژه را پیاده‌سازی کرده تا به هدف کارفرما از مسیر خلاقیت رسیدگی شود.
مدیر هنری باید خلاقیت، دانش و قدرت ارائه خوبی داشته باشد تا بتواند در مواجهه با کارفرما دلایل محکمی را برای راه پیاده شده برای پروژه تداعی کند.

 شغل مدیر هنری

مدیر هنری باید صداقت داشته باشد و با افراد تیمش روراست باشد که این عامل، برای داشتن یک تیم خوب و صادقانه، جهت دستیابی به هدف پروژه، بسیار موثر است.
مدیر هنری با ایجاد دوستی و رفاقت می‌تواند اعتماد هم تیم‌هایش را جلب کند و هم‌افزایی و تولید خوب، داشته باشد.
مدیر هنری باید شجاعت بیان نقص‌ها و ناکارآمدی‌ها را داشته باشد و در موقع لزوم بتواند عذرخواهی کند.
مدیر هنری باید بیش از آنکه اهل حرف زدن باشد، عمل‌گرایی داشته باشد. فاصله بین حرف و عمل، ابهاماتی غیر قابل جبران و ترمیم نشدنی به بار می‌آورند.
مدیر هنری باید بداند که تنها اولویت، کار است و سایر مسایل، فرعی‌اند. لذا در پیش‌برد پروژه باید گرایش‌ها نادیده گرفته شوند و در موقعیت‌های خاص از افراد صاحب تخصص برای کار استفاده شود نه بر مبنای گرایش‌ها و سلیقه فردی مدیریت هنری.
مدیر هنری باید از گروه‌های هدف که می‌خواهد پیامی را به آنان برساند اطلاعات و شناخت کافی داشته باشد و نیازها و سطح توقعات و مطالباتشان را بداند.
مدیر هنری باید از سودآوری پروژه اطمینان داشته باشد تا بتواند با مدیریت هزینه‌ها سود فکر شده را برای تیم خود دریافت کند.
مدیر هنری باید کادر مناسب را برای انجام پروژه انتخاب کند، در واقع می‌توان گفت شناخت توانایی‌ها برای تشکیل یک تیم هنری از الویت‌های اصلی یک مدیر هنری خوب است.
استخدام یک مدیر هنری با تکیه بر تمام مواردی که به آن اشاره شد یعنی توانایی‌های شخصی و توانایی‌های ارتباطی با کاربر و بازخوردهایی که از سمت او دریافت می‌کند و شیوه برخورد با مجموعه تحت امرش، باید انجام شود.

مهارت‌های لازم برای تصدی شغل مدیر هنری

مدیران هنری باید برخی ویژگی‌ها و مهارت‌ها را داشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل، از پس وظایف خود برآیند. مهارت‌هایی که باید در یک مدیر هنری عالی جستجو کنید:

تعهد به سازگاری و کیفیت در همه کانال‌ها.
امکان تفویض اختیار و نظارت بر وظایف.
مهارت‌های ارتباطی.
توانایی ایجاد انگیزه در کارکنان.
منعطف با سبک کار گروهی و مشارکتی.

مصاحبه با کارجویان شغل مدیر هنری

در مصاحبه‌ای که با نامزدهای انتخابی خود برای سمت مدیریت هنری دارید، می‌توانید از آن‌ها درباره موضوعات زیر سوال کنید:

روند خلاقیت
نحوه اولویت بندی
سبک مدیریت
روش برخورد با مشکل
روش زمانبندی
نحوه ارتباط‌گیری
و...

مصاحبه با کارجویان شغل مدیر هنری

از طرفی می‌توانید، با انجام تست‌هایی مرتبط با حیطه کاری خود، توانایی عملی آن‌ها را بسنجید. در این مصاحبه، با افراد از نزدیک آشنا شده و این فرصت را دارید که نحوه تعامل آن‌ها با محیط کار و برخورد با گروه کاری را مشاهده کنید.

سوالات رایج در مصاحبه استخدامی شغل مدیر هنری

1. به عنوان فردی با استعداد هنری، بزرگترین الهام بخش خلاقیت شما چیست؟

این سوال به شما کمک می‌کند بینشی در مورد سبک، شخصیت و تحصیلات داوطلب پیدا کنید. عناصر الهام بخش می‌توانند تأثیر زیادی در نحوه تفکر و عملکرد افراد بخصوص در دنیای خلاقیت داشته باشند. در جواب چه چیزی را جستجو کنید:

داوطلب، به جای نام بردن، توضیح میدهد.
الهام بخش وی از یک نوع خلاقیت معتبر است.
داوطلب می‌تواند آثار خاصی که الهام بخش وی بوده‌ا‌ند را نام ببرد.

2. برای تکمیل پروژه‌های روزمره خود به چه ابزار هنری بیشتر اهمیت می‌دهید؟

این سوال داوطلب را بر آن می‌دارد تا در مورد تجربه خود با ابزار تجاری صحبت کند.
این سوال به شما خواهد گفت که آیا فرد موردنظر، قادر خواهد بود به راحتی با موارد مورد استفاده در محل کار شما سازگار شود و بینش‌های ارزشمندی درباره روش‌های بهتر انجام کارها ارائه دهد یا نه.
آشنایی با ابزاری که داوطلب برای تکمیل پروژه‌ها استفاده می‌کند برای اطمینان از ارتباطات شفاف مهم است. در جواب چه چیزی را جستجو کنید:

دانش استفاده از ابزارهای رایج مورد استفاده یک مدیر هنری.
نشان دادن سازگاری با ابزارهای جدید.
وجود تجربه گسترده در استفاده از این ابزارها.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits