دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انواع آب شیرین کن صنعتی
0
زمان مطالعه: 10 دقیقه
استفاده از آب بدون کیفیت نه تنها سلامتی مرغ را به خطر جدی می اندازد، بلکه مشکلاتی از جمله مسدود شدن تجهیزات آبرسانی را به وجود می آورد.

انواع آب شیرین کن صنعتی بسته به نوع آب ورودی به دستگاه و نوع آب خروجی از آن تقسیم بندی می شوند. انواع آب شیرین کنهای صنعتی به شرح زیر است:

  • آب شیرین کن کشاورزی
  • دستگاه تصفیه آب گلخانه ای
  • سیستمهای تصفیه آب مرغداری
  • آب شیرین کن دریایی

آب شیرین کن مرغداری

استفاده از آب بدون کیفیت نه تنها سلامتی مرغ را به خطر جدی می اندازد، بلکه مشکلاتی از جمله مسدود شدن تجهیزات آبرسانی را به وجود می آورد. درصد بالای مواد جامد محلول در آب، بیشترین تأثیر مخرب را در مرگ و میر جوجه ها دارد. از دلایل استفاده تصفیه آب برای طیور میتوان موارد ذیل را نام برد:

افزایش نمکهای معدنی در آب، تعادل آنیونی مثبت در بدن طیور را مختل می کند که منجر به مواردی از جمله:

اختلالات استخوانی، آسیب دیدگی ران، محتوای خاکستر ران پایین و افزایش شکنندگی استخوان ران و... می شود.

وجود نمک های بالا به ویژه سدیم و پتاسیم، ترشح آب مرغ را افزایش می دهد و بستر تولید را مرطوب می کند. در نتیجه، رشد میکروارگانیسمهای بیماریزا در بستر ایجاد بیماری هایی مانند کوکسیدیوز فراهم می شود. نتیجه آن رشد کمتر و ضرر بیشتر است.

آب ناخالص دارای مقدار زیادی نمک باعث: عدم تمایل به حرکت، تشنگی شدید، ضعف عضلانی، ضایعات کبد، کلیه ها و روده ها و همچنین تأثیر منفی بر جذب کلسیم و کاهش کلسیم در خون طیور می شود.

از سوی دیگر بیش از ۷۸٪ وزن جوجه‌های ۱ روزه و بیش از ۶۹٪ وزن جوجه‌ها از آب تشکیل شده است. به عبارت دیگر می توان گفت به ازای هر کیلوگرم افزایش وزن مرغ گوشتی، حدود ۳.۷ لیتر آب مورد نیاز است. مانند هر ارگانیسم دیگری در بدن مرغ و همه طیور، کم آبی بدن و همچنین مصرف آب ناسالم می تواند باعث بیماری شود و در موارد شدید منجر به مرگ مرغ شود. بنابراین، تصفیه آب مزارع طیور از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل استفاده از دستگاه تصفیه آب در مرغداری‌ها جهت افزایش بهره وری توصیه می شود.

انواع آب شیرین کن صنعتی

آب شیرین کن دریایی

میزان خورندگی در آب دریا، آیتمی است که برای سازندگان آب شیرین کن و خریداران آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی مواد شیمیایی اضافه شده به آب باعث می شود که میزان خوردگی در این سیستمها چند برابر گردد لذا انتخاب نوع متریال در این سیستم ها بسیار مهم است.

آب شیرین کن‌های دریایی، نسبت به سایر دستگاه های تصفیه آب صنعتی که آب دریا را تصفیه می کنند نسبتا در ایران جدید بوده و طراحی و ساخت آن از اهمیت بالایی بر خوردار است.

هر چه TDS آب ورودی به دستگاه تصفیه آب بالاتر باشد، فشار مورد نیاز جهت انجام عمل تصفیه یا همان فشار اسمزی بیشتر می باشد. آب شیرین کن‌های دریایی برای تصفیه آب دریا و شیرین سازی آن به فشار بالایی برای کار نیاز دارند.

راندمان و ریکاوری (نسبت تولید به آب ورودی یا خوراک) یک سیستم RO دریایی، بین ۸ الی ۴۵ درصد می باشد. افزایش تعداد ممبرانها، رابطه مستقیمی با افزایش ریکاوری سیستم دارد.

معمولا برای بهتر کردن کیفیت آب ورودی از دریا به آب شیرین کن دریایی، از چاه برای استحصال استفاده می شود.

بهای تمام شده دستگاه تصفیه آب صنعتی دریایی بسیار بالاتر از یک دستگاه تصفیه آب معمولی می باشد. به طور مثال یک دستگاه تصفیه آب دریایی با ظرفیت تولید ۵۰ متر مکعب آب در شبانه روز دو و نیم برابر سیستم آب شیرین کن صنعتی معمولی می باشد.

نوع، جنس و مدل پمپهای استفاده شده در سیستم تصفیه آب صنعتی دریایی متفاوت از پمپ های معمولی است.

استفاده از دو پمپ طبقاتی به صورت سری در ساخت یک تصفیه آب صنعتی دریایی اصلا کار آمد نبوده و باعث ایجاد خسارت به ممبرین دستگاه و در نهایت عدم کارایی آن می گردد.

تفاوت اجزای دستگاه تصفیه آب دریایی با دستگاه تصفیه آب معمولی

انواع آب شیرین کن صنعتی

به صورت کلی قطعات و تجهیزات به کار رفته در آب شیرین کن‌های دریایی با دستگاه RO معمولی یکی بوده و فرقی نمی کند. فقط جنس، نوع و گاها مدل قطعات متفاوت است.

پمپ: در یک دستگاه تصفیه آب صنعتی دریایی، حداقل ۷ پمپ مورد نیاز است. چهار مورد از این پمپ ها، پمپهای تزریق می باشد که برای تزریق مواد شیمیایی مانند اسید، آنتی اسکالانت و غیره استفاده می شود.

به غیر از پمپ های تزریق که هد PVDF (ضد خوردگی) دارند، به دلیل خوردگی بالا در این سیستمها حتما می بایست از پمپهای جنس استیل ۳۱۶ و یا داپلکس و یا سوپر داپلکس استفاده نمود. نوع پمپ اصلی RO دریایی معمولا از نوع پیستونی بوده که فشار زیادی تولید می کنند. دو عدد از مجموع تمامی پمپ های استفاده شده در دستگاه تصفیه آب صنعتی دریایی، بسیار مهم است. یکی پمپ تامین آب خوراک سیستم و دیگری پمپ RO.

انواع پمپ برای دستگاههای آب شیرین کن

پمپ های سانترفیوژ جابجایی مثبت (Positive displacement) یا PD، پمپ هایی هستند که راندمان بالایی دارند و انتخاب بسیار مناسبی برای آب شیرین کن های سایز کوچک هستند.

پمپ های پیستونی (Plunger pumps)، این پمپ ها آب را با فشار زیاد به سمت جلو پرتاب می کنند و می توانند فشاری تا 1000pse بسازند. یکی از مشکلات عمده این پمپ ها لرزش بالای آن ها بوده که مشکلات زیادی به آب شیرین کن دریایی وارد می کند.

تشریح فرآیند اسمز معکوس:

یک غشاء نیمه تراوا (ممبرین RO) بین دو محلول با غلظتهای متفاوت قرار می‌گیرد. پدیده‌ی اسمز وقتی اتفاق می‌افتد که آب خالص از یک محلول نمکی رقیق، پس از عبور از میان ممبرین RO، به سمت محلول نمکی با غلظت بالاتر در بخش دیگر جاری شود و سبب افزایش ارتفاع محلول نمکی در قسمت غلیظ‌تر ‌گردد. جریان آب وقتی قطع می‌شود که فشار ستون محلول نمکی با اختلاف پتانسیل شیمیایی بین دو محلول آبی برابر شود. نقطه تعادل برای ارتفاع ستون آب در غالب فشار آب وارد شده بر روی ممبرین، فشار اسمزی نامیده می‌شود. اگر نیرویی به این ستون از آب وارد گردد، مسیر جریان آب از میان ممبرین می‌تواند برعکس شود. این پدیده اسمز‌معکوس نامیده می‌شود. چنین جریان معکوسی سبب تولید آب خالص از محلول نمکی می‌شود. امروزه فرایند اسمز معکوس جزء یکی از پرکاربردترین روشهای جداسازی به خصوص در تصفیه و شیرین سازی آبهای نیمه شور و شور محسوب می شود.

انواع آب شیرین کن صنعتی

راه اندازی آب شیرین کن صنعتی

برای راه اندازی یک آب شیرین کن صنعتی، ابتدا می بایست ابعاد و اندازه دستگاه توسط شرکت سازنده آب شیرین کن به کارفرما داده شود تا محیط مناسب جهت نصب و راه اندازی دستگاه مهیا گردد. باید توجه نمود راه اندازی آب شیرین کن صنعتی کاری نیست که بخواهیم آن را خودمان انجام دهیم و حتما می بایست توسط فرد متخصص و مجرب که آشنا با این سیستم ها و طراحی آن باشد، انجام گردد.

معمولا راه اندازی و نصب آب شیرین کن صنعتی به عهده پیمانکار بوده و تمامی آب شیرین کن های ساخت شرکت ازن استریل به همراه نصب و راه اندازی می باشد و یک سال خدمات پس از فروش دارد.

طراحی آب شیرین کن صنعتی

برای طراحی آب شیرین کن صنعتی، جواب به این ۳ سوال ضروری و راه را برای طراح آب شیرین کن روشن می سازد.

  • آنالیز آب ورودی به آب شیرین کن صنعتی، اصلی ترین آیتم برای طراحی یک دستگاه آب شیرین کن صنعتی می باشد.
  • تعیین ظرفیت دستگاه، به این مفهوم که در نرم افزار های طراحی RO بعد از مشخص کردن آنالیز آب ورودی به سیستم می بایست ظرفیت آب خروجی از دستگاه را مشخص نمود. این کار برای چیدن نوع و تعداد ممبران ها و فیلترها به طراح کمک می کند.
  • تعیین نوع آب و آنالیز آب خروجی از دستگاه یکی دیگر از آیتمهایی است که باید در اختیار طراح قرار داد. این کار به طراح این اجازه را می دهد تا در انتخاب نوع فیلتر و متریال بهتر و اقتصادی نمودن طراحی سیستم RO تصمیم بگیرد.

شستشوی ممبران‌های دستگاه آب شیرین کن صنعتی

در صورت به وجود آمدن هر یک از شرایط زیر، ممبرانهای RO باید با مواد شیمیایی مناسب (آنتی اسکالانت) شستشو شوند:

  • کاهش جریان نرمال آب تصفیه شده خروجی از سیستم به میزان ۱۰%
  • افزایش مقدار نرمال عبور نمک و TDS آب به میزان ۵ تا ۱۰ درصد
  • افزایش میزان افت فشار نرمال شده به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد (تفاضل فشار آب ورودی و فشار پساب)

در صورت به وجود آمدن هر یک از مسائل بالا باید سریعا نسبت به شستشوی ممبران ها اقدام کرد در غیر این صورت احتمال این وجود دارد که ممبرانها دیگر به حالت اولیه خود باز نگردند و لایه‌های ممبران نیز با سرعت بیشتری دچار گرفتگی شوند.

نکته مهم: عواملی مانند پیش تصفیه نامناسب، عدم کنترل فشار و یا افزایش بازیافت نیز می توانند باعث کاهش جریان آب تصفیه شده و یا افزایش عبور نمک شوند. بنابراین قبل از اقدام برای شستشوی ممبران‌ها باید ابتدا علل و عوامل فوق را بررسی کنید، شاید با بررسی و رفع این مشکلات دیگر نیازی به شستشوی ممبران ها نباشد.

با توجه به نوع مواد و رسوبات تشکیل شده بر روی لایه‌های ممبران از مواد شوینده آلی یا غیر آلی برای شستشوی ممبران ها استفاده می شود.

شوینده‌های اسیدی برای شستشوی ممبرانها

برای شستشوی نمک های غیر آلی مانند سولفات باریم (BaSO4 )، سولفات کلسیم (CaSO4)، کلسیم کربنات (CaCO3) و هم چنین اکسید فلزاتی مانند آهن از لایه های ممبران های RO از محلول های شوینده اسیدی استفاده می شود. برخی از مواد شوینده اسیدی مناسب برای حذف رسوبات غیر آلی از لایه های ممبران عبارتند از:

محلول ۰.۲% هیدروکلریک اسید (HCL)

محلول ۰.۵% فسفریک اسید (H3PO4)

محلول ۰.۲% سولفامیک اسید

محلول ۱% سدیم هیدرو سولفید

شوینده های قلیایی برای شستشوی ممبران ها

خرید انواع آب شیرین کن صنعتی از شرکت ازن استریل

گروه صنعتی ازن استریل با تجربه‌ی سالها حضور در عرصه‌ی اول طراحی و تولید تجهیزات صنعتی، امروزه علاوه بر برطرف سازی تمامی نیازهای درون کشور، به صادرات محصولات باکیفیت خود نیز اقدام نموده است. در سایه سار لطف الهی و تلاش شبانه روز تیم نخبگان صنعتی شرکت ازن استریل و بکارگیری ماشین آلات قدرتمند تولید (در کلاس جهانی)، امروزه شرکت ازن استریل قادر است تا به تولید انواع تجهیزات صنعتی:

  • انواع ازن ساز (ازن ژنراتور) صنعتی
  • ازن ژنراتور تصفیه فاضلاب
  • ازن ژنراتور دامداری و مرغداری
  • ازن ژنراتور استخر شنا
  • تونل ضدعفونی ازن
  • دستگاه ضدعفونی ازن
  • آب شیرین کن صنعتی
  • اکسیژن ساز
  • پمپ تزریق مواد شیمیایی
  • دستگاه تصفیه هوا
  • دیفیوزر یا پخش کننده (سنگ هوا)
  • میکسر استاتیک ازن
  • ونتوری
  • کلرزن و صدها محصول دیگر

بپردازد. به همین جهت پیشنهاد میکنیم پیش از هرگونه خرید آب شیرین کن صنعتی و دستگاه اسمز معکوس (RO صنعتی)، با کارشناسان فنی واحد فروش و مشاوره شرکت ازن استریل تماس حاصل نمایید.

دفتر فروش: تهران – خیابان سردار جنگل – میدان اتحاد – خیابان برادران احدی جنوبی – پ ۸۶

تلفن های تماس : ۰۲۱۵۵۳۱۲۳۳۵ – ۰۹۱۹۰۹۷۲۴۳۲ - ۰۹۱۰۱۴۱۸۰۶۸



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits