دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هود آزمایشگاهی چیست و انواع آن کدام است ؟
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
هود های آزمایشگاهی که به هود های لامینار معروف هستند، یکی از تجهیزات اساسی مورد نیاز هر آزمایشگاهی است.

بسیاری از تحقیقات آزمایشگاهی باید در فضایی ایمن و کنترل شده انجام شوند و خطر آلودگی در این آزمایش ها در حداقل ممکن باشد.

هود آزمایشگاهی در واقع محفظه ای محدود و فیزیکی میباشد که 2 وظیفه اصلی دارد :

  1. حفاظت از مواد مورد آزمایش داخل محفظه هود از آلودگی ها و عوامل محیطی
  2. محافظت از کارشناسان و محیط آزمایشگاه در برابر آلودگی ها و خطرات ناشی از مواد مورد آزمایش در محفظه هود

هود لامینار چیست ؟

هود لامینار در واقع یک هود جریان آرام خطی میباشد . این هود برای کنترل آلودگی در برابر نفوذ به محیط مورد آزمایش و هدایت آلودگی ناشی از مواد مورد آزمایش به بیرون از محیط آزمایش به نحوی که کارکنان و افراد آزمایشگاه آسیبی نبینند.

به همین دلیل هود لامینار و انواع آن از مهمترین و اصلی ترین تجهیزات آزمایشگاهی میباشند.

در این نوع از هودها از فیلتری به نام فیلتر Hepa استفاده میشود، عملکرد فیلتر هپا به این صورت است که هوای داخل هود را که احتمال آلودگی بالایی دارد به واسطه مکنده، میکشد و هوای تمیز را به صورت خطی و آرام بیرون میدهد.

انواع هود لامینار

هود های لامینار دارای الگوهای وزش هوای متنوعی میباشند و بر همین اساس طبقه بندی میشوند و کاربرد های مختلفی دارند.

بر همین اساس هود های لامینار به 3 نوع اصلی تقسیم میشوند:

  • هود لامینار کلاس 1
  • هود لامینار کلاس 2
  • هود لامینار کلاس 3

هود آزمایشگاهی چیست و انواع آن کدام است ؟

هود لامینار کلاس 1

هود لامینار کلاس 1 که به آن هود کشت بافت نیز گفته میشود دارای جریان هوای افقی میباشد. هود کشت بافت جهت تکثیر گیاهان در آزمایشگاه کشت بافت استفاده می شود. کاربر می تواند در این محیط با اطمینان بیشتر ساقه یا ترکه ی گیاهانی که نیاز به تکثیر دارند را برش داده و در محیط های کشت بافت که از قبل آماده شده قرار دهد.

برای آشنایی بیشتر با این نوع هود میتوانید مطلب هود کشت بافت چیست را مطالعه کنید.

هود آزمایشگاهی چیست و انواع آن کدام است ؟

هود لامینار کلاس 2

هود لامینار کلاس 2 که به آن هود میکروبی نیز گفته میشود دارای جریان هوای عمودی میباشد. هود میکروبی ( هود کلاس 2 ) در آزمایشگاه های کشت سلولی و مواد بیماری زای انسانی ( از قبیل باکتریها، ویروسها ، میکروبها و انگل ها ) و برای کشت بافت و تومور و همچنین در مواقع استفاده از مواد بسیار سمی مورد استفاده قرار می گیرد.

هود میکروبی کنترل تهویه و مکش ذرات معلق در هوای محفظه یا کابین را که در طول روند میکروبیولوژی تولید می شوند را به عهده داشته و از این طریق کارکنان آزمایشگاه را در هنگام کار از این ذرات دور نگه می دارد

برای آشنایی بیشتر با این نوع هود میتوانید مطلب هود میکروبی چیست را مطالعه کنید.

هود آزمایشگاهی چیست و انواع آن کدام است ؟

هود لامینار کلاس 3

هود لامینار کلاس 3 که به آن گلاوباکس نیز گفته میشود دارای جریان هوا نمیباشد. این نمونه کاملا عایق گاز هستند و بیشترین میزان حفاظت را برای پرسنل آزمایشگاه و برای محیط نگهداری نمونه فراهم می کنند.

موادی در آزمایشگاه ها هستند که به محض قرار گرفتن در معرض هوا و یا آب سریع واکنش نشان می دهند. این موارد ممکن است گاز های خطر ناک متصاعد نمایند یا سبب بروز تغییرات شیمیایی خطرناکی شوند. لذا گلاو باکس به عنوان یکی از ابزار های مهم آزمایشگاهی به محقق یا کاربر آزمایشگاه کمک می کند. به این شکل که داخل محفظه ی گلاو باکس با گاز های بی اثر مانند نیتروژن و آرگون پر می شود و کاربر با استفاده از دستکش های نصب شده بر روی محفظه بدون هیچ گونه تماس با مواد مورد نظر کار تحقیقاتی خود را انجام می دهد.

هود آزمایشگاهی چیست و انواع آن کدام است ؟

تفاوت هود شیمی و هود لامینار در چیست؟

دسته ای دیگر از هود ها وجود دارند که در آزمایشگاه ها استفاده می‌شوند و در دسته هودهای لامینار قرار نمی‌گیرند. این نوع هود ها به هود شیمی و یا هود شیمیایی معروف هستند.

هود شیمی تنها از کاربر در برابر آلودگی محافظت می کند و هوای داخل هود را به محیط تخلیه می کند. اما هود لامینار علاوه بر کاربر از محیط آزمایش برای جلوگیری از عوامل مخرب محافظت می کند.

هود لامینار برای کار های حساس و میکروبی و باکتریایی می باشد. اما هود شیمی، محیطی برای انجام واکنش های اسیدی می باشد.

برای آشنایی بیشتر با هود شیمی میتوانید مطلب هود شیمی چیست را مطالعه کنید.

خرید انواع هود آزمایشگاهی

ما در شرکت نور صنعت تجهیز فردوس با برند جهانیNST ، طیف گسترده ای از محصولات را ارائه می دهیم که مطابق با نیازهای پزشکان، اساتید، محققان و ... در سراسر جهان است. ما محصولات خود را به گونه ای طراحی کرده ایم که سازگاری و تکرارپذیری لازم برای بهبود تحقیقات و آزمایشات را به شما ارائه می دهد. خواه در یک آزمایشگاه مستقل ، شرکتی یا موسسه آموزشی باشید که به تجهیزات آزمایشگاهی احتیاج دارد، محصولات ما انتخاب درستی هستند. ما طیف گسترده ای از محصولات را به صورت نخصصی تولید می‌کنیم، بنابراین انعطاف پذیری بهتری را ارائه می دهیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قیمت تجهیزات آزمایشگاهی با ما تماس بگیرید

مدیر فروش :

09109249050

۰۹۹۲۴۰۴۰۱۴۵



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits