دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا انجام معاملات ارزهای دیجیتال (بیت کوین) در ایران جرم دارد؟

آیا انجام بیت کوین جرم دارد؟

آیا انجام معاملات ارزهای دیجیتال (بیت کوین) در ایران جرم دارد؟
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بیت کوین : بیت کوین در ایران قانونی نیست اما استفاده از آن بخاطر عدم وجود مجازات برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا نگهداری بیت کوین نمی‌توان آن را جرم دانست.

آیا بیت کوین در ایران قانونی است؟

هم بله هم نه. در واقع پاسخ این سوال بستگی به این دارد که به‌دنبال انجام چه کاری باشید؟ سرمایه‌گذاری و نگهداری بیت کوین در ایران برای افراد حقیقی از نظر قانونی هیچ منعی ندارد، اما اگر قصد فعالیت گسترده تجاری یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار مرتبط با بیت کوین را داشته باشید، پاسخ می‌تواند کمی متفاوت باشد.

به‌دلیل نوپا بودن این فضا و عدم وجود زیرساخت‌های اساسی بدیهی ‌است که رویکرد دولت‌های سراسر دنیا در مورد بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شفاف و قطعی نیست. با این حال، در ادامه با استفاده از گزارشات داخلی و صحبت‌های مسئولان اجرایی کشور طی چند سال اخیر، رویکرد کلی نهادهای مختلف اجرایی و قانون‌گذار را درباره فضای ارزهای دیجیتال بررسی خواهیم کرد.

سوالات زیادی در مورد قوانین بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در ایران برای خیلی از علاقمندان ورود به بازار رمز ارزها وجود دارد. در پاسخ باید گفت به طور کلی، خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال و بیت‌کوین جرم نیست.با استناد به ماده 2 قانون مجازات‌های اسلامی هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می شود.

بنابراین چون هیچ قانونی دال بر ممنوعیت خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری در موضوع ارز‌های دیجیتال وجود ندارد، مالکیت و خرید و فروش آن جرم محسوب نمی‌شود و تا زمانی که قانونی صراحتاً در مورد این مسئله وضع نشود، ماده مذکور ناظر بر فعالیت‌های مربوط به ارز دیجیتال خواهدبود.با این حال، این به معنی این نیست که هر استفاده‌ای از بیت‌کوین نیز جرم محسوب نمی‌شود.

به عنوان مثال اگر فردی به منظور پولشویی از بیت‌کوین استفاده کند، طبعاً مرتکب جرم شده است اما موضوع جرم او پولشویی است نه معامله با بیت‌کوین.

قوانین مربوط به استخراج یا ماینینگ بیت کوین

قوانین مربوط به استخراج یا ماینینگ بیت کوین

موضوع دیگر مربوط به قانون بیت‌کوین در ایران، به استخراج یا ماینینگ این ارز دیجیتال برمی‌گردد.در تاریخ 13مرداد98، آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

این آئین‌نامه به نوعی به موضوع استخراج بیت‌کوین سر و شکل قانونی داد، به این صورت که متقاضیان استخراج بیت‌کوین لازم است از وزارت صمت (صنعت، معدن، تجارت) مجوز اخذ کنند.این آئین‌نامه فعالیت در زمینه استخراج بیت‌کوین را به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخت و برای آن شرایط و حقوقی درنظر گرفت.

از مهمترین شرایط استخراج قانونی بیت‌کوین در ایران استفاده از انشعاب برق مجاز و پرداخت هزینه‌ برق مصوب مخصوص این کار است. بر اساس این آئین‌نامه قیمت برق مراکز استخراج بیت‌کوین معادل متوسط نرخ برق صادراتی خواهد بود.در یک جمع‌بندی، استفاده، معامله و سرمایه‌گذاری در مورد بیت‌کوین در ایران قانونی است. همچنین استخراج بیت کوین قانونی است به شرط آنکه مجوز لازم از وزارت صمت دریافت شده باشد.

استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری در ایران قانونی است، اما باید برای انجام آن از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت شود. استخراج ارزهای دیجیتال بدون مجوز از وزارت صمت، غیر مجاز اعلام شده است. همچنین باید از وزارت نیرو برق مخصوص ماینینگ با تعرفه صادراتی دریافت کرد.

استخراج به‌‌صرفه‌ بیت کوین از طریق دستگاه‌های استخراجی تحت عنوان ای‌سیک (ASIC) انجام می‌شود. این دستگاه‌ها وارداتی هستند. تا پیش از تیر ماه ۹۸، اداره گمرک ایران، واردات دستگاه‌های استخراج را ممنوع کرده بود و این دستگاه‌ها عمدتاً به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند. همین باعث شده بود که قانون حق ضبط و توقیف این دستگاه‌ها را داشته باشد.

اکنون امکان وارد کردن دستگاه‌های استخراج به ایران وجود دارد، اما طبق گفته معاون گمرک، برای ترخیص دستگاه‌های استخراج هم اخذ مجوز از وزارت صنعت ضروری است.در مورد آن دسته از دستگاه‌های استخراجی که قبلاً برچسب «قاچاق» خورده‌ یا توقیف شده‌اند، طبق اعلام انجمن بلاک چین ایران، افراد می‌توانند با خوداظهاری و پرداخت عوارض و جریمه دستگاه‌ها، نسبت به آزادسازی آنها اقدام کنند.

علی بابک‌نیا، دبیر کارگروه استخراج رمز ارز انجمن بلاکچین، درباره جزئیات طرح خوداظهاری گفت:

این طرح در قالب ۵ بند تهیه شده که طی آن وزارت صنعت متولی طرح خوداظهاری تجهیزات ماینر تعیین گردیده است. در بند دیگر آن قید شده است که دارندگان جواز تاسیس استخراج رمز ارز از وزارت صمت امکان بهره‌مندی از طرح را خواهند داشت و می‌توانند درخواست خود را از طریق سامانه بهین یاب مطرح نمایند.

همچنین بخوانید:

بیت کوین یا دستگاه تولید ارز دیجیتال چیست ؟

استخراج‌کنندگان پس از اعلام تعداد و نوع تجهیزات می‌بایست نسبت به پرداخت عوارض و حقوق گمرکی که متعاقبا برای هر دستگاه اعلام می‌شود، اقدام کنند و بعد از تأیید این مراحل این دستگاه‌ها به عنوان دستگاه‌های دارای مجوز و به صورت قانونی در فارم‌ها و سیستم استخراج رمز ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بنابراین، استخراج بیت کوین در ایران یک صنعت بوده و قانونی است، اما باید مجوزهای لازم را از وزارت صنعت و وزارت نیرو دریافت کرد، در غیر این صورت سازمان برق می‌تواند جلوی استفاده از برق را برای این فعالیت بگیرد و همچنین نیروی انتظامی حق ضبط دستگاه‌های استخراج را دارد.

قوانین مربوط به استخراج یا ماینینگ بیت کوین

چند سوال و قانون شرعی در خصوص ارز مجازی

آیا استفاده از بیت کوین در ایران جرم است؟ خیر در حال حاضر برای این مبحث جرم انگاری انجام نشده است.

آیا برای ارزدیجیتال ملی برنامه ریزی صورت گرفته است؟ احتمالا بله.

آیا ماینینگ قانونی است؟ بله اما با اخذ مجوز از وزارت صنعت.

آیا واردات تجهیزات استخراج قانونی است؟ برای دستگاه‌های استخراج (ASIC) ردیف کالا مشخص شده است. واردات این دستگاه‌ها مشروط به دریافت مجوز از وزارت صمت است.

آیا ورود به این حوزه برای بانک ها، صرافی ها و موسسات مالی مجاز است؟ در حال حاضر خیر

آیا خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال برای عموم مردم آزاد است؟ نامشخص ، هنوز قانون گذاری صورت نگرفته است. جرم نیست.

آیا امکان طرح شکایت برای جرائم مربوطه وجود دارد؟ بله ، رویه پیگیری مشابه سایر جرایم کیفری و پرونده های حقوقی است.

آیا بلاکچین قانونی است ؟ بلاکچین یک فناوری عمومی بوده و احتمالا در مصادیق کاربردی قانون گذاری شود.

وضعیت فقهی و شرعی این ارزها چیست ؟ این موضوع بسته به نظر مراجع عظام تقلید متفاوت است.

separator line

دستگاه تولید ارز دیجیتال چیست؟

دستگاه­ تولید ارز دیجیتال یا ماینر دستگاهی است که استخراج ­کنندگان بیت کوین از آن استفاده می­کنند. البته استخراج بیت کوین به معنای استخراج فیزیکی آن نیست بلکه در اصل ماینرها بلاک­ هایی از تراکنش­ های معتبر را تولید می­کنند و آن­ها را به بلاک چین متصل می­کنند و در نهایت پاداش دریافت می­کنند. اضافه کردن بلاک به بلاک ­چین تنها در صورت حل یک معادله ریاضی پیچیده امکان ­پذیر است. البته ماینرها انواع بسیار گوناگونی دارند.

separator line

کار دستگاه تولید ارز دیجیتال یا ماینر چیست؟

یک ماینر ضمن آنکه تراکنش­ ها را در بلاک ­ها جمع ­آوری می­کنند، آن­ها را به بلاک ­چین نیز اضافه می­کنند. در واقع کامپیوترهای ماینر اعدادی را که ممکن است معادله ریاضی را حل کند، یکی پس از دیگری امتحان می­کنند تا بتوانند جواب معادله بلاک را پیدا کنند. ماینرها تنها ۱۰ دقیقه فرصت دارند و هرچقدر ماینر شما قدرتمندتر باشد در مدت زمان کمتری (شاید ۵ دقیقه) جواب معادله را می­ یابد.

تجهیزات استخراج بیت کوین

دستگاه استخراج ارز دیجیتال ، همراه با منابع تغذیه­ ای (پاور)

نصب نرم­ افزار کیف پول بیت­ کوین بر روی گوشی یا کامپیوتر

اینترنت پایدار

برق قوی

خنک­ کننده­ی دستگاه­ تولید ارز دیجیتال

separator line

ماینر وب ­ها چه تفاوتی با ماینرهای معمولی دارند؟

ماینر وب­ ها در واقع اسکریپتی هستند که روی هاست یک وب­سایت قرار گرفته ­اند. زمانی که از یک سایت بازدید می­ کند اسکریپت بر روی مرورگر اجرا می­شود و در عین حال ارز دیجیتالی را استخراج می­کند. تفاوت وب ماینرها در این است که نیاز به نصب کردن هیچ گونه برنام ه­­ای در کامپیوتر ندارند و کل اتفاقات در پنجره مرورگر رخ می­دهد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits