دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی کامل انواع سیستم های تهویه مطبوع
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
به طورکلی سیستم های تهویه مطبوع ساختمان در دو دسته بندی کلی قرار میگیرند که در ادامه برایتان لیست میکنیم و تمام محصولات مرتبط با این صنعت نیز در این دو دسته بندی کلی جای میگیرند:

به گزارش خبرگزاری و بنابر اعلام شرکت آسا تهویه سپند، سیستم های تهویه مطبوع از مهمترین تجهیزات در ساخت هوای مطبوع و پاک برای محیط ها و فضاهای داخلی میباشند که استفاده از آنها بعد از ورود کرونا ویروس به دنیا بیش از پیش شده و علاوه بر فضاهای بهداشتی و درمانی، استفاده از این سیستم ها در فضای خانه ها و آپارتمان ها نیز فزونی یافته است؛ از این رو و در این شرایط لازم است که با تمام انواع سیستم های تهویه و کاربرد هر یک به طور کامل آشنا باشید.

انواع سیستم های تهویه مطبوع ساختمان

به طورکلی سیستم های تهویه مطبوع ساختمان در دو دسته بندی کلی قرار میگیرند که در ادامه برایتان لیست میکنیم و تمام محصولات مرتبط با این صنعت نیز در این دو دسته بندی کلی جای میگیرند:

سیستم های تهویه مطبوع مستقل (مینی چیلر، داکت اسپلیت، کولر گازی، کولر آبی) سیستم های تهویه مطبوع مرکزی (مانند انواع چیلرهای تراکمی و جذبی، فن کویل، VRF و هواسازها)

چیلر (Chiller)

چیلر یا سرد کن یک ماشین است که به وسیله یک سیکل تبرید تراکمی یا سیکل تبرید جذبی گرما را از مایع میگرید، چیلر به دستگاهی گفته میشود که از طریق انجام یک سلسله فرآیند در سیکل تبرید تراکمی یا جذبی گرما را از سیال واسط (معمولاً آب) میگیرد و باعث سرد شدن آن میشود. این مایع میتواند از طریق مبدل حرارتی به تجهیزات خنک ‌کننده یا فرآیندهای صنعتی دیگری منتقل شود.

چیلرهای جذبی

چیلر ابزوربشن یا چیلر جذبی، یکی از سیستم های برودتی رایج در صنعت تهویه مطبوع است که بر اساس سیکل تبرید جذبی کار می کند. نقطه عطف چیلرهای جذبی این است که با حذف کمپرسور، از انرژی گرمایی یا حرارتی به منظور تولید برودت بهره می برند و همین امر سبب کاهش مصرف برق در این نوع ماشین ها شده است. این انرژی گرمایی به عنوان محرک سیکل برودت جذبی می تواند از طریق بخار داغ، احتراق گاز طبیعی و حتی گرمای اتلافیِ یک فرایند تأمین شود.

چیلرهای جذبی و تراکمی

چیلرهای تراکمی

چیلر تراکمی طی یک عملیات مکانیکی و با استفاده از نیروی برق به تولید برودت می پردازد. در سیستم های تراکمی، کمپرسور وظیفه ی اصلی را بر عهده دارد و با متراکم کردن مبرد چرخه را به حرکت در می آورد. این دستگاهها کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارند.

مینی چیلر

چیلری کوچک با ظرفیت محدود (معمولاً کمتر از 10تن تبرید) می باشد. دستگاهی برای تولید آب سرد که اصلی ترین استفاده آن سرمایش ساختمان های مسکونی است؛ در برخی از موارد در مواقعی که سیستم مستقل بر سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی ترجیح داده می شود نیز از این دستگاه استفاده می کنند.

هواساز

هواساز یا ایرواشر یکی از تجهیزات مهم در سیستم تهویه مطبوع (HVAC) میباشد که وظیفه اصلی این دستگاه تولید هوا با کیفیت مد نظر محیط طراحی می باشد، به طور کلی در هواسازها، هوای تازه و هوای برگشتی از ساختمان پس از اختلاط از فیلتر آلومینیومی اولیه عبور کرده و در تابستان با عبور از میان فن ‌های کویل آب سرد خنک شده و در زمستان نیز با عبور از میان فن‌ های کویل آب گرم (یا بخار)، گرم می شود، سپس این هوا توسط فن هوا دهی از درون کانال‌ های نصب شده تا فضاهای مختلف ساختمان هدایت می گردد.

زنت (ZENT)

دستگاه زنت دارای نوعی سیستم دوکاره با عملکرد سرمایشی گرمایشی است، این دستگاه هوای سرد و گرم را به همراه نظارت بر رطوبت هوا تولید می کند. کلمه zent مخفف نیمه تابستان و نیمه زمستان است؛ این یک محصول کاملا ایرانی با امکان برنامه ریزی و تنظیم سیستم تهویه هوای مطبوع قابل استفاده است.

کولر آبی

کولر آبی یک سیستم سرمایشی تبخیری است که به وسیله عملیات تبخیر، سرما ایجاد میکند، استفاده از کولر آبی، به شرط اینکه میزان رطوبت نسبی هوا کمتر از 40 درصد باشد، کاملا مناسب و مقرون ‌به ‌صرفه خواهد بود.

در شهرهایی که آب و هوای گرم و خشکی دارند، عمدتا از کولر آبی استفاده می شود. استفاده از کولر آبی باعث ایجاد رطوبت در محیط، تأمین هوای خنک، و جلوگیری از خشکی هوا، ترک خوردن وسایل چوبی، و ایجاد الکتریسیته ساکن در محیط شده و باعث لطافت هوای محیط میگردد.

کولر آبی و گازی

سیستم کولر گازی

می‌توان گفت که کولر گازی یک دستگاه تهویه مطبوع است که دو قابلیت دارد، کولرهای گازی قابلیت سرد و گرم کردن محیط در فصل‌ هایی از سال را دارند. دستگاه ‌های تهویه مطبوع برای کمک به سیکل تبرید تراکمی‌ و کنترل دمای محیط طراحی شده اند، در بعضی از کولرهای گازی سیستم ضدعفونی و کنترل رطوبت نیز وجود دارد که درصد کاربرد این دستگاه را بالاتر میبرد.

برج خنک کننده (COOLING TOWER)

برج خنک کننده (Cooling Tower) نوعی مبدل حرارتی است که درون آن در اثر برقراری تماس بین آب گرم و هوای خنک باعث پایین آمدن دمای آب گرم می شود، در برج‌ های خنک کننده، ریزش آب روی بخش های واسط (مانند تخته ها) باعث پخش شدن آب روی سطوح آنها و افزایش سطوح مرطوب و کاهش سرعت جریان عبور آب و تبادل حرارت کافی بین جریان آب ورودی به برج خنک کننده و هوای عبوری از داخل برج خنک کننده و کاهش دمای آب در برج خنک کننده میشود.

داکت اسپلیت

یکی از رایج ترین سیستم های تهویه ی مطبوع در سراسر دنیا، داکت اسپیلت است یا اسپلیت های کانالی که همچون اسپیلت های دیواری از یک واحد داخلی (در اینجا هواساز) و یک واحد خارجی به اسم کندانسور تشکیل شده که به وسیله ی لوله های مسی به یکدیگر متصل می شوند.

داکت اسپلیت

در رابطه با انواع داکت اسپلیت باید گفت که تولید این محصول در مدل‌ های مختلفی صورت می گیرد که هر یک میتواند گزینه‌ مناسب ‌تری برای هر نوع محلی باشد. معمولا داکت اسپلیت‌ ها را از نظر نوع نیرو محرکه کمپرسور به دو دسته اینورتر و معمولی تقسیم‌ بندی میکنند.

سیستم های اسپلیت مرکزی (VRF)

سیستم وی آر اف از سه حرف اول کلمات Variable (به معنی متغیر) Refrigerant (به معنی مبرد) و Flow (به معنی جریان) اقتباس شده است. در سیستم وی آر اف با تکنولوژی خاصی می توان مقدار جریان مبردی که به هر یونیت داخلی (فن کویل) ارسال می شود را کنترل و دقیقا مطابق با نیاز مصرف کننده ، دمای هر فن کویل را مستقلا و به میزان دلخواه تنظیم نمود.

فن کویل

فن کویل (FCU) از یک سیستم حرارتی و فن تشکیل شده است و زبان ساده همانطور که از نامش مشخص است از یک فن (دمنده) و کویل یا سیستم حرارتی در آن استفاده شده است و نقش یک مبدل را در سیستم سرمایشی و گرماشی ایفا میکند. در اصل در این سیستم دو لوله اساسی به کار رفته که در زمستان آب سرد و در تابستان آب خنک در آن ها جریان پیدا میکند و یک دمنده دمای این آب ها را به فضا انتقال میدهد و تبدیل به یکی از بهترین سیستم های تهویه مطبوع شده است، جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصولات تهویه مطبوع با شرکت آسا تهویه در تماس باشید.

آدرس وبسایت: https://asatahvieh.com



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits