دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای خرید باربیکیو
6
زمان مطالعه: 9 دقیقه
با توجه به وجود انواع متنوع باربیکیو انتخاب درست آن حائز اهمیت زیادی است. این انتخاب مستلزم آن است که از قبل، اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. این مقاله تمام آنچه که نیاز است بدانید را در اختیارتان قرار خواهد داد.

کباب کردن گوشت و سایر مواد غذایی از روزگاران قدیم تا به امروز محبوب‌ترین شیوه پخت در میان انسان‌ها بوده است. کباب کردن،باربیکیو یا گریل کردن مواد غذایی علاوه بر بخشیدن طعم دلچسب و بی نظیر به مواد غذایی برای سلامتی مفید است. در کباب کردن، ارزش غذایی مواد حفظ می‌گردد. چربی کمتری مصرف می شود و موادی مانند سبزیجات‌، ویتامین‌ها و مواد معدنی خود را از دست نمی‌دهند.

با گسترش زندگی شهری و کوچک‌تر شدن خانه‌ها کباب‌پزهای سنتی که از هیزم استفاده می‌کردند، جای خود را به باربیکیوهای گازی و برقی دادند تا همچنان طعم خوش کباب میهمان خانه‌ها باشد.

با توجه به وجود انواع متنوع باربیکیو انتخاب درست آن حائز اهمیت زیادی است. این انتخاب مستلزم آن است که از قبل، اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. این مقاله تمام آنچه که نیاز است بدانید را در اختیارتان قرار خواهد داد.

انواع باربیکیو

باربیکیو گازی

باربیکیو گازی کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین باربیکیو در جهان است و می‌تواند گزینه خوبی برای زندگی امروزی باشد. باربیکیو گازی با گاز مایع یا گاز شهری کار می‌کند و می‌توان آن را در حیاط، تراس،پشت بام، محوطه باغ یا ویلا استفاده کرد. این باربیکیو دارای مدل‌های متنوعی مانند اجاق دار، کابینت دار و پایه‌دار می باشد که بسته به نیاز خود می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. باربیکیو گازی به راحتی تمیز می‌شود و در اکثر مدل‌ها می توان از سوخت ذغال به جای گاز نیز استفاده کرد.

راهنمای خرید باربیکیو


اگر دنبال یک کباب پز با کیفیت و به صرفه هستید، کباب پز استیل را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این کباب پز توانسته است با توجه به سادگی،جمع و جور بودن، کیفیت و قیمت مناسب محبوبیت خاصی در میان خریدارانش داشته باشد.

باربیکیو ذغالی

باربیکیو ذغالی

باربیکیو ذغالی همان‌طور که از نام آن مشخص است از سوخت ذغال استفاده می‌کند. پخت و پز با استفاده از این نوع باربیکیو به دلیل طولانی بودن فرآیند آماده سازی ذغال در مقایسه با باربیکیو گازی به زمان بیشتری نیاز دارد، اما بسیاری از افراد طعم گوشت سرخ شده با استفاده از باربیکیوهای ذغالی را به مدت زمان انتظار آن ترجیح می‌دهند.


باربیکیو برقی

باربیکیو برقی

باربیکیو برقی از برق تغذیه می‌کند و دسترسی به برق نیاز اساسی آن است. باربیکیو برقی دود و بوی کمتری به وجود می‌آورد و محفظه پخت کوچکتری دارد، بنابراین برای استفاده درفضای داخل خانه گزینه مناسب‌تری می‌باشد.

باربیکیو آیلند (آشپزخانه فضای باز)

تولیدکنندگان معتبر باربیکیو همواره در حال به روزرسانی محصولات خود با توجه به نیاز مشتریان و خلاقیت و تخصص خود هستند. باربیکیو آیلند ترکیبی از باربیکیو و سایر لوازم مورد نیاز یک آشپزخانه مانند میزکار، سینک، اجاق خوراک‌پزی و یخچال است. در این مدل خودتان می‌توانید انتخاب کنید که چه لوازمی به باربیکیوی شما اضافه گردد. باربیکیو آیلند مناسب فضای باغ یا ویلاست. اگر فضای باز به اندازه کافی در اختیار دارید باربیکو آیلند می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

راهنمای خرید باربیکیو

در انتخاب باربیکیو باید به چه نکاتی توجه کرد؟

1- جنس بدنه

جنس بدنه‌ی باربیکیو باید ضد زنگ و در برابر رطوبت مقاوم باشد. جنس‌ استفاده شده برای باربیکیو معمولا آلومینیوم، استیل، چدن و فولاد با پوشش رنگ یا لعاب می‌باشد. فولاد و چدن به تنهایی ضد زنگ نیستند اما اگر با رنگ مقاوم در برابر گرما روکش شوند تا زمانی که پوشش آنها خراش برندارد عملکرد خوبی خواهند داشت. فولاد با پوشش لعاب یکی از بهترین عملکردها را دراین زمینه دارد اما ساختار آن مانند شیششه شکننده است و شاید ترک بردارد. استیل و آلومینیوم زنگ نمی زنند اما با گذشت زمان رنگ آنها تغییر یافته و نشانه‌های اشک کباب و سوختن ذغال بر روی آنها دیده می‌شود. بدنه استیل دولایه در مقایسه با بدنه آلومینیومی تک‌لایه گرما را بهتر نگه داشته و لایه درونی آن با بازتاب گرما به ماده خوراکی کارکرد بهتری را فراهم می‌نماید. استیل قیمت بالاتری دارد، زیباتر است، به آسانی پاک می‌شود و اگر جنس خوبی داشته باشد در برابر رطوبت پایدارتر است. اگر در گزینش بدنه استیل و بدنه فولادی با پوشش رنگ یا لعاب مردد هستید ضخامت لایه بدنه را معیار انتخابتان قرار دهید. . فولاد ضخیم نگهداشت و پخش گرمای بهتری نسبت به فولاد نازک یا آلومینیوم دارد و اگر به خوبی با رنگ یا لعاب پوشش داده شود گرما را بهتر در خود نگه می‌دارد، زنگ نمی زند و ارزان‌تر از استیل است. یک بدنه خوب می تواند از فولاد با ضخامت بالا در لایه بیرونی و لایه درونی روکش شده با لعاب ساخته شود.

2- ساختار بدنه

ساختار بدنه باربیکیو بایستی محکم و درب آن کیپ باشد. پایداری باربیکیو بیشتر در هنگام جابه‌جایی آن در بستر ناهموار نمایان می‌گردد. لرزش و صدای زیاد در هنگام تکان دادن باربیکیو می‌تواند نشانه سستی ساختار آن باشد. در باربیکیوهای با کیفیت بدنه فولادی از قطعات مجزا تشکیل شده است که این قطعات به طور جداگانه رنگ‌کاری شده و سپس به یکدیگر متصل می‌گردند. این ویژگی باعث می‌شود تا در صورت خرابی یک قطعه امکان تعویض یا تعمیر آن وجود داشته باشد.

3- ابعاد باربیکیو

ابعاد باربیکیو را با توجه به نیاز خود و اندازه‌ی محل قرارگیری آن انتخاب کنید. طول باربیکیوها معمولا از 45 سانتی‌متر تا 125 سانتی‌متر تنوع دارد.

4- قابلیت جابه‌جایی

قبل از خرید به ثابت بودن یا قابلیت حرکت و جابه‌جایی باربیکیو توجه نمایید.

5- جنس صفحه گریل

جنس صفحه‌های گریل باربیکیو از نکات بسیار مهم در انتخاب باربیکیو است زیرا مهم‌ترین عامل در طبخ مواد غذایی، حرارتی است که صفحه گریل در خود نگه می‌دارد و باعث طبخ غذا بدون شعله مستقیم می‌شود. صفحه گریل دو مدل مسطح و شبکه‌ای داردکه کاربرد هرکدام متفاوت است. جنس صفحه گریل می‌تواند آهن با روکش لعاب یا تفلون، استیل و چدن باشد. استیل گزینه بهتری نسبت به روکش لعاب و چدن گزینه بهتری نسبت به استیل می‌باشد و با یکدیگر تفاوت قیمت قابل توجهی دارند.

6- نوع سوخت

باتوجه نوع سوخت و مکانی که در اختیار دارید باربیکو خود را انتخاب کنید. باربیکیوهایی که امکان استفاده از هر دو نوع سوخت گازی و ذغالی را دارند به دلیل کارکرد دوگانه شان گزینه به صرفه‌تری محسوب می‌شوند.

7- برنر

جنس برنرهای تعبیه شده در باربیکیو از موارد حائز اهمیت بالاست. برنرهای استیل باعث افزایش طول عمر مشعل شده و با انتقال حرارت مناسب با بازدهی بالا باعث کاهش مصرف انرژی می‌شوند.

8- پایه و کابینت

وجود پایه در باربیکیو استفاده از آن را راحت تر می کند. وجود کابینت باعث می شود محلی برای قرار دادن وسایل جانبی مورد استفاده در باربیکیو داشته باشید ظاهری مرتب و زیبا به باربیکیو می دهد که موجب می شود باربیکیوی شما لوکس تر و کاربردی تر گردد.

9- ایمنی

هنگام استفاده از باربیکیو دور بودن از هرگونه زیان جانی بسیار ارزشمند است. برای نمونه بدنه باربیکیو نباید لبه های تیز داشته باشد یا فاصله دستگیره‌ها از بدنه به اندازه‌ای باشد که دست‌ها را نسوزاند. در باربیکیو گازی بایستی مشعل دارای ترموکوپل باشد تا هنگام خاموش شدن ناگهانی شعله یا باز ماندن ولوم از نشت گاز به طور خودکار پیشگیری شود. به ویژه در باربیکیو دارای درب که با نشت گاز در محفظه پخت و انباشته شدن آن در زیر درب احتمال انفجار وجود دارد. در باربیکیو ذغالی از خطرات گاز شهری یا گاز مایع برکنارید اما همچنان خطر سوختگی با ذغال و یا آتش سوزی وجود دارد. حتما هشدارهای نوشته شده بر روی بدنه باربیکیو را بخوانید. بهتر است همیشه یک کپسول آتش خاموش‌کن در دسترس باشد.

10- نظافت باربیکیو

پاک کردن صفحه پخت و سینی چکه گیر و هر از چند گاهی شست‌وشوی سرشعله‌ها با اسکاچ و آب صابون گام های پاک کردن باربیکیو گازی است. صفحه پخت باربیکیو گازی با 15 دقیقه پیش گرم کردن ساده‌تر پاک می‌گردد. خالی کردن خاکستر ذغال و پاک کردن صفحه پخت و سینی چکه‌گیر گام‌های پاک کردن باربیکیو ذغالی است. پاک‌کردن باربیکیو ذغالی به تلاش بیشتری نیاز دارد.

11- ضمانت

ضمانت باربیکیو، شما را در برابر خرابی یا کارکرد نادرست احتمالی آن بیمه می‌نماید. تولیدکنندگان سرشناس و معتبر به پشتوانه دانش و تخصص خود و با اطلاع از کیفیت خوب محصولاتشان باربیکیوهای تولیدی خود را با گارانتی طولانی مدت و سرویس مادام العمر ارائه می کنند.

12- هزینه

هزینه خرید باربیکیو گازی بیشتر از باربیکیو ذغالی است اما در دراز مدت سوخت ذغال هزینه‌بر تر است. ذغال پس از 20 دقیقه افروخته و آماده به کارگیری می‌شود و همین هزینه کارکرد آن را بیشتر می‌نماید. گاز مایع و طبیعی در برابر ذغال هزینه کمتری دارند و اگرچه گاز مایع از گاز طبیعی گران‌تر است اما ارزش گرمایی بیشتری دارد.

تجهیزات جانبی باربیکیو

تجهیزات جانبی لوازمی هستند که استفاده و مراقبت از باربیکو را برای شما آسان می‌کنند.

کاور محافظ باربیکیو: بهتر است هنگام خرید باربیکیو حتما یک عدد کاور هم تهیه کنید. استفاده ازکاور باربیکیو باعث محافظت باربیکیو در مقابل گرد و خاک و رطوبت شده و طول عمر آن را بیشتر می‌کند.

شلف ذغالی یا سبد ذغال: شلف ذغالی می تواند به عنوان محفظه ی نگهداری ذغال در باربیکیوهای گازی مورد استفاده قرار گیرد.

شلف استیک: با استفاده از شلف استیک می توانید استیک های خوشمزه‌ای را که از قبل طعم‌دار نموده اید گریل نمایید.

اگر قصد خرید باربیکیو داشته باشید مطمئن باشید با در نظرگرفتن نکات گفته شده انتخابی عالی خواهید داشت.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits