دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه یک دکتر خوب شویم ؟
15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بسیاری از افراد به دنبال شغل پزشکی هستند اما از این شغل اطلاعی در دست ندارند. ما در ادامه برای شرح خواهیم داد که چگونه پزشک خوبی شوید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

راه های ورود به رشته پزشکی

برای پزشک شدن راهی به‌ جز تحصیل در رشته‌ی پزشکی در دانشگاه وجود ندارد. شما می‌توانید با شرکت در کنکور علوم تجربی وارد این رشته شوید که البته این امر نیز کاره راحتی نیست.

در سال‌های اخیر تعداد افرادی که به دنبال رشته‌ی پزشکی هستند بسیار بالا رفته و همین امر یک رقابت سنگین بین داوطلبین رشته‌ی تجربی به وجود آورده است.

شما برای ورود به این رشته باید در دوران کنکور بسیار سخت و فشرده به مطالعه‌ی دروس این رشته بپردازید تا بتوانید از رقبای خود پیشی گرفته و شانس قبولی در این رشته را به دست آورید. البته می‌توانید در دانشگاه آزاد نیز این رشته را بخوانید، البته باید از شهریه‌ی بالای این رشته غافل نشوید.

برخلاف بقیه‌ی رشته‌ها دانشجویان رشته‌ی پزشکی باید هفت سال دوران تحصیل این رشته را بگذرانند که همراه با دروس تئوری و عملی و حضور در بیمارستان است.

بعد از این مدت نیز می‌توانند با قبولی در امتحانات تخصصی، وارد تخصص‌های خاص مانند پوست و زیبایی، قلب، داخلی، مغز و اعصاب و... شوند و دوران تحصیل لازم برای تخصص خود را بگیرند.

ویژگی های پزشک خوب/چگونه پزشک خوبی باشیم

ویژگی‌ های لازم برای رشته‌ ی پزشکی

تصور کنید فردی می‌ خواهد از کوه بالا برود، برای او ابزار و وسایل خاصی نیاز است تا بتواند تا بالای کوه برسد. علاوه بر این ابزار او نیاز به برخی مهارت‌ها و ویژگی‌ های جسمانی دارد تا در طول مسیر با خطرات راه مقابله کند و با مهارت‌های لازم مسیر درست را پیدا کرده و به هدف خود برسد.

برای یک پزشک نیز تمام این شرایط وجود دارد. در درمان هر بیمار از ابتدای مسیر تا رسیدن به هدف، او به برخی ابزار و مهارت‌ها نیاز دارد تا بتواند موفق شود. وجود این شرایط برای موفقیت او ضروری و مهم است.

یک پیش‌ بینی غلط یا یک تصمیم نادرست می‌تواند منجر به از دست رفتن جان بیمار شود به همین علت شغل پزشکی بسیار حساس است و افرادی که می‌خواهند وارد این رشته و شغل شوند بهتر است بعد از بررسی علایق خود، مهارت و ویژگی‌ های لازم برای رشته پزشکی را نیز مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.

یک پزشک از همان ابتدای دوران تحصیل به هوش بالایی نیاز دارد.

مطالب درسی و نکات علمی، اجزای بدن انسان و موجودات زنده، انواع داروها و واکنش‌های آنان، انواع بیماری‌ ها و علائم آن‌ها، انواع درمان‌ها و ابزارهای کمکی و... همه و همه نیاز به ذهن و هوش فعالی دارند تا یک فرد بتواند همه‌ی این موارد را به خاطر بسپارد و در زمان لازم از آن‌ ها استفاده کند.

کلاس‌ های درسی فشرده همراه با کارهای عملی و بازدید از بیماران، نیاز به فردی باانگیزه، فعال و پرانرژی دارد تا بتواند هماهنگی خوبی بین زندگی شخصی، شغل و درسش برقرار سازد.

کار در بیمارستان، ملاقات بیماران و انواع بیماری‌ها و کار در اتاق عمل نیاز به شخصی جسور و نترس دارد تا بتواند با وجود این شرایط روحیه‌ی خود را حفظ کند و به کار درمان بیماران ادامه دهد.

فردی که پزشک می‌شود باید حس انسان‌ دوستی و کمک به هم نوع داشته باشد و در مقابل بیماران احساس مسئولیت کند.

یک دانشجوی پزشکی از دوران تحصیل نیاز به روحیه‌ی کار جمعی و گروهی دارد تا بتواند تعامل مثبتی با همکاران خود برقرار سازد و در کنار دیگران به کار درمان بیماران بپردازد.

یک پزشک باید استدلال دیداری داشته باشد و بتواند با دیدن ظاهر بیماری‌ها و علائم آن‌ها به تشخیص و درمان بیماری بپردازد.

چگونه پزشک خوبی شویم

داشتن ذهن سه‌ بعدی برای یک پزشک بسیار مهم است، ذهنی که بتواند با تصور ماورای اجسام در اتاق عمل با خطرات و مشکلات به‌ خوبی روبرو شده و آن‌ها را حل کند.

یک پزشک باید روابط اجتماعی خوبی داشته باشد. او باید از این مهارت خود در گفتگو با بیمار و گرفتن شرح‌ حال و پی بردن به علائم بیماری بهره ببرد. هرچقدر یک پزشک از این قدرت بیشتر بهره‌ مند باشد و رابطه‌ ی خوبی با بیماران خود داشته باشد هم در روند تشخصی و درمان و هم در روحیه‌ی بیماران تأثیر مثبتی می‌گذارد.

یک پزشک باید قدرت تصمیم‌گیری و استدلال و نتیجه‌گیری سریع داشته باشد و بتواند در مواقع ضروری از این قدرت خود برای درمان بیمار و ارائه‌ی روش‌های درمانی جدید و مناسب بهره ببرد.

یک پزشک باید انگیزه‌ ی بالایی برای مطالعه و کسب علم داشته باشد. رشته‌ ی پزشکی رشته‌ای است که مدام در حال تغییر و تحول است و هر روز روش‌ها و داروهای جدیدی کشف می‌شود و به همین علت باید یک پزشک بتواند علم خود را به‌ روز کند و با مطالعه و تحقیق از آخرین روندهای درمانی مطلع باشد.

روحیه‌ی شاد و پرانرژی برای یک پزشک یک اصل اساسی است. روحیه‌ای که بتواند او را با وجود کار در کنار بیماران و گذراندن ساعت‌های طولانی و شیفت‌های شبانه، همچنان شاد و پرانرژی و فعال نگه دارد.

شغل پزشکی ساعات کاری مشخصی ندارد. یک پزشک ممکن است در طول هفته چندین نوبت شیفت شبانه داشته باشد یا در صورت کار در بخش‌ های اورژانس هر لحظه با شرایط سخت مواجه شود. در این حالت فرد باید توانایی تحمل فشار کاری بالا را داشته باشد و این فشار روی سلامت روحی و جسمی او تأثیر نامطلوبی نداشته باشد.

فردی که وارد رشته‌ی پزشکی می‌شود باید تسلط خوبی روی زبان انگلیسی داشته باشد. تمام بیماری‌ها و داروها با نام‌ های لاتین در دنیا شناخته شده هستند به همین علت فراگیری و کسب مهارت در این شاخه برای یک پزشک بسیار مهم است.

افرادی که می خواهند وارد رشته پزشکی شوند باید چه ویژگی هایی داشته باشند

ویژگی های یک پزشک خوب

Care provider فراهم کننده مراقبت درمانی: کسی که هم برای پیشگیری از عوارض بیماری ها و هم برای پیشگیری از بروز خود بیماری ها تمهیداتی می اندیشد تا مردم از مراقبت های بهداشتی مناسب برخوردار شوند.

Decision maker تصمیم گیرنده: پزشک خوب، با توجه به شرایط خاص هر بیماری و با در نظر گرفتن مسائل انسانی تصمیم می گیرد که چه فن آوری و روش درمانی برای او مناسب است. این تصمیمات منحصر به فرد و شرایط هستند و قدرت تصمیم گیری قوی یکی از اساسی ترین ویژگی های یک پزشک است.

Communicator برقرار کننده ارتباط: پزشک نمونه کسی است که می تواند با ارتباط مؤثر با افراد و جامعه، یک سبک زندگی سالم را در جامعه گسترش دهد و اشخاص را تشویق به رعایت نکات بهداشتی و حفظ سلامتی خود و جامعه شان نماید. روابط عمومی خوب، جزئی از شخصیت یک پزشک موفق است.

Community leader رهبر اجتماعی: یک پزشک با برخوردار بودن از اعتماد جامعه، مشکلات سلامت افراد و جامعه را در می یابد و می تواند حرکت صحیحی در این زمینه ایجاد و آن را رهبری کند.

توانایی مدیریت جامعه و تیم درمانی یکی از اصلی ترین قابلیت های یک پزشک است. (شاید هم به همین دلیل است که یکی از اقشاری که بیشتر از سایرین در امور اجتماعی و سیاسی حضور دارند، پزشکان هستند. مثال های متعددی در کشور ما نیز وجود دارند.)

Team member عضو تیم: کسی که به راحتی می تواند با افراد، گروه ها و سازمان های دیگر هماهنگ شده و اهداف تعیین شده را در قالب یک کارجمعی تأمین کند.

ویژگی‌ های رشته‌ ی پزشکی

ویژگی‌ های خوبی که رشته‌ ی پزشکی دارد توانسته افراد زیادی را به سمت خود جذب کند از جمله:

  • درآمد مالی مناسب
  • وجود فرصت‌های شغلی مناسب و امن
  • آموزش دروس به صورت تئوری و عملی و آماده‌سازی مناسب دانشجویان برای شغل آینده در دانشگاه
  • امکان کار در سرتاسر دنیا
  • داشتن شأن و منزلت اجتماعی بالا در جامعه

تیپ‌های شخصیتی مناسب برای شغل پزشکی

در هر شغلی افراد موفق از هر نوع تیپ شخصیتی وجود دارند و نمی‌ توان به صورت قاطع و دقیق گفت کدام شخصیت در این شغل موفق خواهد بود. اما با بررسی افراد موفق در هر شغل و رشته تا حدودی می‌توان گفت برای این شغل چه نوع تیپ شخصیتی لازم است.

با توجه به تیپ‌های شخصیتی mbti، افراد دارای شخصیت‌های INTJ،INTP، ESTJ، ISFJ می‌توانند پزشکان موفقی شوند. از جمله ویژگی‌های تیپ‌های شخصیتی بالا می‌توان به ریسک‌ پذیری و انعطاف شخصیتی، کمک به هم نوع و حس انسان‌ دوستی، توانایی کار گروهی و جمعی اشاره کرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (15 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits