دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شرایط و مدارک لازم برای ورود به شغل دندانپزشکی چیست ؟
59
زمان مطالعه: 15 دقیقه
برای دندانپزشک شدن، داشتن دانش ، مهارت و تحصیلات مرتبط الزامی است. علاوه بر آن خوب است که شخصیت مناسب این شغل را نیز داشته باشید. در این صورت ضمن این که احتمالاً دندانپزشک موفقتری خواهید بود، از شغلتان نیز احساس رضایت بیشتری خواهید کرد.

چگونه دندانپزشک شوم ؟

تحصیلات لازم برای دندانپزشک شدن

شغل دندانپزشک از جمله مشاغلی است که برای ورود به آن تنها یک مسیر تحصیلی وجود دارد که آنهم تحصیل در رشته دکتری عمومی (حرفه ای) دندانپزشکی است.

البته برخی افراد علاقه مند پس از پایان این مرحله باز هم ادامه تحصیل داده و با گرفتن مدرک دکتری تخصصی دندانپزشکی وارد این شغل می شوند.

شخصیت شناسی شغل دندانپزشک

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد

شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است

البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند.

اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

شخصیت شناسی شغل دندانپزشک بر اساس تست MBTI

  1. ESTJ این تیپ شخصیتی دوست دارد با چیزهای ملموس و واقعی سر و کار داشته باشد او می تواند بر اساس استدلال های قیاسی خود به علت و معلول ها پی برده و نتیجه گیری کند.
  2. STJاین تیپ شخصیتی به نگرانی های بیماران توجه خاص داشته، خوب گوش کرده و توصیه های حساب شده می کند. او از محیط های کاری منظم و از جنبه های فنی دندانپزشکی لذت می برد.
  3. ESFJ این تیپ شخصیتی دوست دارد با دیگران مستقیما در ارتباط باشد، به آنها کمک کرده و از مشکلات و دردهایشان بکاهد. او می تواند رابطه خوبی با بیماران و همکاران خود ایجاد کند.
  4. ISFJ این تیپ شخصیتی علاقه دارد به دیگران کمک کند و در کار خود استقلال داشته باشد. معمولا در این شغل او با بیمار یا مراجعه کننده ارتباط برقرار می کند.

5 قدم ساده برای قبول شدن در رشته دندانپزشکی

اول: مشخص کردن هدف

مرحله اول موفقیت در هر کاری، خصوصا در کنکور، این است که مشخص کنیم در نهایت به چه چیزی می خواهیم برسیم؟ و چرا می خواهیم به آن برسیم؟

باید مشخص کنیم که آیا می خواهم رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول شوم. یا می خواهم رشته دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی قبول شوم.

این ها می شود هدف. اما درچه سالی می خواهید قبول شوید،؟ در سال98 ؟ در سال99 ؟ در چه سالی؟ باید هدفتان را دقیق، واضح و شفاف روی کاغذ بنویسید.

چگونه دندانپزشک شوم ؟ / تحصیلات لازم برای دندانپزشک

دوم: شایسته شدن

مرحله دوم شایسته شدن است. خیلی ها هدف های مختلفی در ذهن دارند. می گویند می خواهیم فلان رشته را قبول شویم.

می خواهیم به فلان ماشین فلان خانه و به فلان جایگاه اجتماعی برسیم. اما هیچوقت با خود مشخص نمی کنیم که کسی که به این جایگاه رسیده، مثلا کسی که رشته پزشکی قبول شده چه ویژگی هایی داشته است؟

آیا در طول روز دو ساعت درس خوانده؟ در هفته چهار بار با دوستانش بیرون می رفته؟ رستوران و کافی شاپ و گیم نت می رفته؟ آیا کسی که رشته پزشکی قبول شده روزی سه ساعت با گوشی اش بازی می کرده و در شبکه های اجتماعی چرخ می زده؟

با خودتان فکر کنید کسی که رشته پزشکی قبول شده واقعا چه رفتاری داشته. خیلی ساده است.

شما هم اگر همان رفتار را داشته باشید به آن می رسید. با خودتان دو دوتا چهارتا کنید و کلاهتان را قاضی کنید که آیا الان شایسته قبول شدن در رشته پزشکی هستید؟ شایسته کسب یک رتبه سه رقمی هستید؟ یک رتبه سه رقمی مثل شما رفتار می کند؟

شاید این حرف کمی سنگین باشد اما جنس آن از واقعیت است. کسانی که به هدف بزرگی رسیده اند بزرگ رفتار کردند.

از یکسری خوشی هایشان زده اند. جیم ران جمله جالبی می گوید: “موفقیت مثل دویدن دنبال پروانه هاست. هر چقدر بدوید او بیشتر از شما فرار می کند”

شما باید شایسته بشوید. باید لیاقت این موفقیت را داشته باشید. اگر مثل یک رتبه برتر رفتار کنید و درست درس بخوانید مطمئنا به این هدف می رسید.

پس لطفا مثل یک رتبه برتر رفتار کنید. مثل کسی رفتار کنید که رتبه پزشکی قبول شده و مثل او درس بخوانید.

چگونه دندانپزشک شوم ؟ / تحصیلات لازم برای دندانپزشک

سوم: برنامه ریزی برای پزشکی

مرحله سوم برنامه ریزی دقیق و تعیین گام های اجرایی برنامه است. تا اینجا هدف و دلیل را برای قبولی در رشته پزشکی مشخص کردید.

قرار شد مثل یک رتبه برتر رفتار کنید و ساعت مطالعه تان را بالا ببرید. اما تعیین هدف بدون برنامه ریزی، رویایی بیش نیست.

مشخص کردید که یکسال دیگر رشته پزشکی قبول می شوید و به رتبه دو یا سه رقمی می شوید. اما امروز باید چکارکنید؟ فرادا باید چکار کنید؟ هفته بعد باید چکار کنید؟ سه ماه دیگر کجایید؟

برنامه ریزی یعنی مشخص کنید که امروز دقیقا چکاری باید انجام دهید. این ساعت چه کاری انجام دهید. در واقع برنامه ریزی مشخص می کند تا گام های اجرایی و قدم های کوچکی که شما را به سمت هدفتان ببرد، چه چیزهایی است. به این روش، روش کالباسی می گویند. روش کالباسی یعنی آن را خرد کردن.

برای برنامه ریزی توصیه قاطع ما این است که حتما از یک مشاور کمک بگیرید. از یک مشاور تحصیلی که او را قبول داشته باشید.

می توانید از مرکز مشاوره ما هم کمک بگیرید. اما حتما از یک مشاور تحصیلی و یک برنامه ریزی حرفه ای استفاده کنید. زیرا امسال دیگر وقت آزمون و خطا ندارید!

حدود 65% داوطلبان که برای برنامه ریزی و مشاوره به مرکز مشاوره ما می آیند، داوطلبان فارغ التحصیل هستند. یعنی کسانی اند که یک بار کنکور داده اند و شکست خورده اند.

و برای گرفتن برنامه به ما مراجعه می کنند. زیرا فهمیده اند که ارزش زمان شان خیلی مهمتر از ارزش پولشان است. حتی مهم تر از غرورشان است. متاسفانه خیلی از داوطلبان می گویند:

من خودم بلد هستم چگونه درس بخوانم! بلد هستم چگونه برنامه ریزی کنم! اما متاسفانه ممکن است به نتایجی که دلشان می خواهد به راحتی دست پیدا نکنند.

بیت جالبی از حافظ است که می گوید: در بیابان فنا گم شدن آخر تا چند، ره بپرسیم مگر پی به مهمات بریم، حافظ آب رخ خود بر در هر سفله مریز، حاجت آن به که بر قاضی حاجات بریم.

چگونه دندانپزشک شوم ؟ / تحصیلات لازم برای دندانپزشک

چهارم: مهیا کردن شرایط

مرحله چهارم مهیا کردن شرایط است. یعنی باید ببینید که چه چیزهایی نیاز دارید. ابزارهای موفقیت تان چه چیزهایی هستند.

چه کتاب هایی باید تهیه کنید. آیا باید کلاسی ثبت نام کنید؟ قرار است کجا درس بخوانید؟ در خانه یا مدرسه یا کتابخانه یا پانسیون مطالعاتی؟

از چه DVD ها آموزشی باید استفاده کنید؟ پیشنهاد می کنم که قبل از این که کتابی بخرید، DVD تهیه کنید یا کلاسی ثبت نام کنید، حتما در این زمینه مشورت بگیرید.

این نباشد تا کلاسی را دیدید درجا ثبت نام کنید.

قبل از اینکه به هر موسسه ای در DVD خریدن اعتماد کنید، کمی پرس و جو کنید. برای مشورت خرید محصولات کنکور، می توانید از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

چگونه دندانپزشک شوم ؟ / تحصیلات لازم برای دندانپزشک

پنجم: حرکت کنید

مرحله پنجم این است که شروع کنید. خیلی خوب است که همه شرایط آماده باشد و بعد شروع کنید. اما این ایده آل است.

خیلی از اوقات ممکن است شرایطتان ایده آل نباشد. لازم نیست همه شرایط عالی باشد تا شروع کنید. شما شروع کنید، شرایط خود به خود عالی خواهد شد.

خیلی خوب است که مشاور داشته باشید. اما اگر فعلا نمی توانید مشاور داشته باشید، خودتان یک برنامه بریزید و شروع کنید. خیلی خوب است که DVD داشته باشید اما اگر ندارید خودتان شروع کنید.

خیلی خوب است که سر کلاس های کنکور معلم های برتر بروید.

این ها کاتالیزگر های موفقیت هستند. داشتن آنها خیلی عالی است اما فعلا با هر امکاناتی که دارید شروع کنید. منتظر عالی شدن شرایط نباشید. شما شروع کنید و مطمئن باشید شرایط عالی خواهد شد.

چگونه دندانپزشک شوم

درس های رشته دندانپزشکی

در دندانپزشکی، بعد از دو سال که مباحث عمومی پزشکی رو بخونی کم کم وارد درس های محدود به دهان و سر و گردن میشی.

از سال سوم دانشجویی هم وارد کارهای کلینیکی میشی بعدش کم کم تمرکز میره روی دهان و دندان بیمارها.

درس های دندانپزشکی تا حدودی آسان تر از درس های پزشکی و داروسازی هستن. اما در دندانپزشکی کار عملی بیشتری از دانشجوی میکشن و تعدا واحدهای عملی بیشتری داره.

سطح دشواری درس های رشته دندانپزشکی

دوران تحصیل دانشجویی دندان از نظر درس و مطالب تئوری سر کلاس نسبتا از پزشکی و از داروسازی کمی راحتتره.

سریعتر هم مدرک میگیری (یک تا یک و نیم سال زودتر از پزشکی دکتر میشی). دندانپزشکی عمومی هم مثل داروسازی ۶ ساله است.

البته تفاوت سختی و آسونی درس ها انقدر هم زیاد نیست و اگه کمی درس های تئوری راحت تر یا کم حجم تر باشن، در عوض دانشجوهای رشته دندانپزشکی فشار جسمی و فیزیکی بیشتری روشون هست.


اختلاف درآمد دندانپزشک عمومی و متخصص

اختلاف درآمد دندانپزشک عمومی و دندانپزشک متخصص (حداقل در بیشتر تخصص های دندان) اینقدر هم زیاد نیست ولی در پزشکی اختلاف درآمد پزشک عمومی با پزشک متخصص (مخصوصا تخصص هایی مثل زنان یا تخصص های جرحی دار) معمولا خیلی بیشتره. شاید همین یکی از دلایلی باشه که الان پزشکان عمومی زیادی دنبال ادامه تحصیل در مقطع تخصص و فوق تخصص هستن.

متوسط درآمد یک دندانپزشک عمومی که مطب نداره و فقط در کلینیک کار میکنه الان بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان در ماه است و به طور متوسط حدود ۱۵ میلیو تومان.

کسانی که مطب دارن به شرط اینکه بیمار به تعداد کافی داشته باشن میتونن بیشتر از این هم درآمد داشته باشن. حداکثر درآمد یک پزشک عمومی تازه کار هم تقریبا همین اندازه است
اما در پزشکی اگر شما تخصص خوبی قبول بشین معمولا درامدتون بالاتر و در اکثر موارد بالاتر از دندانپزشک متخصص خواهد بود.

درآمد دانشجوی رشته دندانپزشکی

دوره دانشجویی رشته دندانپزشکی هم در بعضی از کلینیک ها اگه مهارت پر کردن دندان رو خوب یاد گرفته باشه دانشجو میتونه غیرقانونی بره مشغول به کار بشه و با توجه به مقدار فعالیتش حدود ۲ تا ۶ میلیون تومن در ماه همون دوره دانشجویی درآمد داشته باشه.

اما خب غیرقانونی هست و اگه مریض بره شکایت کنه بد میشه!!! البته میتونی دستیار دندانپزشک باشی دوره دانشجویی که این مشکلی نداره ولی معمولا پول کمتری گیرت میاد. خیلی از دستیارها الان اصلا دانشجوی دندانپزشکی نیستن.

الان دندانپزشک هم زیاد شده و حتی همون غیرقانونی هم دیگه فرصت کار کردن واسه دانشجوهای دندانپزشکی سالهای اخر کمتر از گذشته هست.

ضمن اینکه جریمه هایی برا کسی که دوره دانشجویی کار کنه در نظر گرفته شده پس به همین دو دلیلی که گفتم روی این مورد یعنی کار کردن دوره دانشجویی به عنوان دندانپزشک الان دیگه حساب باز نکنید و تمرکز بذارید روی درس ها و یادگیری مهارت های عملی دندانپزشکی

بازارکار و آینده رشته دندانپزشکی

در مورد بازارکار رشته دندانپزشکی هم مثل پزشکی و بقیه رشته ها شدیدا به سیاست های کلی دولت های بعدی و وزرای بهداشت بعدی بستگی داره.

سیاست ها و برنامه های دولت در زمینه بهداشت و دهان روی آینده این شغل تاثیر زیادی اره.

مثلا وزیر بعدی نیاد اجازه بده کسانی که رشته کاردانی تکنسین پروتزهای دندانی یا لیسانس ساخت پروتزهای دندانی خوندن یه دوره براشون بزارن کارهای دندانپزشک رو انجام بدن بشن رقیب اصلی دندانپزشکها بعنوان چیزی مثل کمک دندانپزشک!!! مثل طرح کمک پرستار که خیلی اعتراض بچه های پرستاری رو به دنبال داشت.

یا الان که زمزمه های احیای طرح بهداشتکاران دهان بعد از حدود ۳۰ سال دوباره ه گوش میخوره! طرحی که ۳۰ حدود سال پیش شکست خورد الان دوباره به فکر احیاش افتادن که به دنبالش اعتراض دندانپزشک ها رو این طرح هم زیاد شده الان.

شغل دندانپزشکی و شرایط دندانپزشک شدن

ضرورت تخصص رشته دندانپزشکی بعد از عمومی

بعضی از دندانپزشک های عمومی خودشون رو همه فن حریف میدونن و در بعضی کارهای کاملا تخصصی مثل ایمپلنت و ارتودنسی و … هم وارد میشن مثلا تخصص ارتودنسی یا ایمپلنت نداره و دندانپزشک عمومیه ولی دوره بورد ۶ ماهه این ها رو میگذرونه و بدون اینکه تخصص گرفته باشه انواع کارهای تخصصی دندان رو انجام میده! خیلی وقت ها مشتری هم راضی هست اما گاهی ممکنه خراب کنه چون تخصص این زمینه رو نداره.

واسه همینه بیشترین شکایت بین مشاغل درمانی شکایت از دندانپزشک ها هست هرچند بیشتر این شکایت ها به جایی نمیرسه و اخر سر هیچ اتفاقی برای دندانپزشک نمیفته!

البته اگه کسی اشتباهی کنه یه چیزی هست به نام بیمه پزشکی که خسارتش رو در بعضی موارد میدن و پزشک یا دندانپزشک متضرر نمیشه زیاد.

منظورم اینه خیلی از دندانپزشک های عمومی تخصص هم نمیگیرن ولی کار تخصص رو انجام میدن حالا یا خوب یا بد به هر حال انجام میدن!

اما یک پزشک عمومی واسه انجام خیلی از کارهای تخصصی باید بره مدرک تخصص بگیره حتما و حداقل ۳ سال تا ۶ سال دوره تخصص بگذرونه مثلا پزشک عمومی نمیتونه جراحی قلب انجام بده، نمیتونه جراحی مغز انجام بده، نمیتونه جراحی بینی انجام بده (عمل دماغ) یا خیلی کارهای دیگه که مختص پزشک متخصص هستن نه پزشک عمومی.

یعنی شاید بشه گفت فعلا در رشته دندانپزشکی به اندازه پزشکی گرفتن مدرک تخصص الزامی نیست!!! حداقل واسه بعضی تخصص های دندان.

دلیل دیگش این هست که اختلاف درامد دندانپزشک عمومی و بعضی متخصص های رشته دندانپزشکی شاید به اندازه اختلاف درامد پزشک عمومی و متخصص اونقدها چشمگیر نباشه (بازم میگم در ۱۰۰ درصد موارد اینجور نیست همیشه).

اما ممکنه این روند همینجور ادامه پیدا نکنه و با اگاه تر شدن اطلاعات اکثر مردم و زیاد شدن متخصص ها، ادامه تخصیل در مقطع تخصص رشته دندانپزشکی هم به اندازه پزشکی در چند سال آینده ضروری بشه.

روحیات و توانایی های فکری و جسمی لازم برای رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی در کنار علم و سواد، کمی نیاز به جسارت و قدرت تصمیم گیری آنی هم داره. به هر حال کار عملی هست و صرفا نسخه نویسی نیست.

پزشکی نزدیک ۲۷ رشته واسه تخصص داره (دوره رزیدنتی) که این تخصص ها هم بعضیشون چند تا فوق تخصص بعد از اتمام تخصص دارن. اما تعداد تخصص های دندانپزشکی کمتره.

  • واسه بعضی تخصص های دندان مثل تخصص ترمیمی و پروتز و ارتودنسی ذوق و سلیقه هنری هم لازمه.
  • واسه کارهایی مثل کشیدن دندون و جراحی کمی روحیه اگرسیو و تهاجی داشتن لازمه!
  • واسه تخصص اندو (درمان ریشه) بیشتر از هر چیزی صبر و حوصله لازمه.


مجوز مطب دندانپزشکی

بعد از طرح هم اگه امتیازت به حد نصاب امتیاز مطب در اون شهر رسیده باشه (مثلا کلانشهرها امتیاز ۳۶۰ میخوادف بعضی شهرستان ها ۱۲۰ میخواد و …) میتونی مطب بزنی که هم باید یک مکان اجاره یا رهن و اجاره کنی و هم یونیت بخری که البته وام میدن برای خرید یونیت و دستگاه های دندانپزشکی اما باید ببیی میتونی قسط های وام رو پس بدی و ایا اصلا به خودت اجازه وام گرفتن رو میدی یا نه.

قیمت یونیت و سایر تجهیزات خیلی میتونه متغیر باشه مثلا بخوای خوبشو بخری حدود ۷۰ میلیون هست (کم و بیش این حدودها) اگه نو باشه و خوبش باشه. یونیت ۲۰ تومنی و پایین تر هم هست، یونیت قدیمی هم میشه پیدا کرد خرید که حتی ۶ تا ۷ میلیون تومنی اش هم هست اما قدیمی! میشه اول کار دست دوم خرید که ارزون تره و بعدا که کمی پول جمع شد گرونتر و بهترش رو بخری. بعضی ها هم تو مطبشون بیشتر از یک یونیت دارن.

اینها جدای از هزینه اجاره یا رهن مطب هستن. بعضی ها وام میگیرن مطب میزنن بعضی ها هم مدتی توی کلینیک و درمانگاه ها کار میکنن خودشون پول جمع میکنن و مطب میزنن. بعضی هم که سرمایه شخصی دارن و زودتر میتونن مطب بزنن.

اگه وام بگیری باید اول مطمئن باشی به اندازه کافی مشتری داری که درامدت در حدی باشه حداقلش بتونی قسط های وام رو پس بدی! ضمنا بازم میگم مطب زدن تو هر شهری یه امتیازی میخواد کسی که مناطق محروم تر کار کرده باشه امتیازش بالاتر میره و میتونه تو شهرهای بزرگتر بعد از مدتی مطب بزنه.

اما آدم هست رشته دندانپزشکی شیراز خونده طرح هم تموم کرده حالا حاضر نیست بره شهرستان کار کنه و میخواد حتما شیراز کار کنه که تو شیراز برا یک صفر کیلومتر دندانپزشکی ممکنه سخت کار پیدا بشه یا مطب بخواد بزنه چون کلا شهرهای بزرگ واسه دندانپزشکی خیلی به حالت اشباع دارن نزدیک میشن. شهرستان های کوچک و مناطق محروم مخصوصا توی اون چند استانی که گفتم فعلا فرصت واسه دندانپزشک تازه کار بیشتره.

بیشتر بخوانید :

نکات مهم برای رفتن به دندانپزشک را یاد داشته باشید

زمان مناسب برای مراجعه به دندانپزشکی در زمان بارداری

اهمیت سلامت لثه و دندان در بارداری + زمان مراجعه به دندانپزشک



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (59 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Jerry pl | ۲ سال پیش
سلام خدمت شما دوست عزیز.من برنامه نهم میخواستم چون امسال تعیین رشته دارم.با تشکر🙏
0
3
ایتک | ۳ سال پیش
میشه لطفا برنامه بدین مال ششم
2
8

hits