دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ ویژگی یک کارمند استثنایی و خوب
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
برخی سازمان‌ها به ویژگی‌ رفتاری و فردی افراد و تاثیر این ویژگی‌ها بر مجموعه بی‌توجه هستند. سازمان‌ها بر این باورند که مهارت‌های فنی، اهمیت بسیار بیشتری دارد و این ویژگی‌هاست که یک کارمند را به کارمندی خوب بدل کرده و کسب و کار سازمان را پیش می‌برد.

ویژگی‌های کارمندان خوب چیست؟

کارمندان خوب چه ویژگی‌های شخصیتی دارند که باعث می‌شود از دیگر کارمندان متمایز شوند؟

کارمندان نمونه معمولا خصوصیاتی ورای رسیدن به موقع به محل کار دارند.یک کارمند خوب زود سر کار حاضر می‌شود و رفتار خوبی هم دارد. اما یک کارمند عالی و حیاتی برای شرکت، زود سر کار حاضر می‌شود تا آموزش بیشتری ببیند و هدف اصلی‌اش موفقیت شرکت است.

1. آنها اشتیاق سیری‌ناپذیری به پیشرفت دارند

کارمندانی که لایق بیشترین ارزش احترام و قدردانی هستند و باید بیشترین میزان پاداش را داشته باشند، آن کسانی هستند که همیشه به دنبال پیشرفت بیشتر هستند.
آنها در سمینارها و دوره‌های آموزشی مختلفی شرکت می‌کنند؛ زود به محل کار می‌رسند تا در مورد آخرین تحولات مربوط به حوزه‌ی کاریشان اطلاعات جمع‌آوری کنند. کسی که تمایل زیادی به اشتراک دانسته‌هایش دارد و به دیگر کارمندان شرکت اطلاعات مفید می‌دهد، باید به عنوان یک کارمند شایسته و نمونه شناخته شود.

2. آنها منافع شخصی خود را فدای منافع و پیشرفت تیم می‌کنند

شما باید به این مورد توجه زیادی داشته باشید. کارمندانی که خودخواه نیستند، فعالیت‌هایشان را به رخ نمی‌کشند و به ملایمت رفتار می‌کند. اما کارمندان باارزش علاقه‌ی خودشان به موفقیت را در اولویت دوم قرار می‌دهند و موفقیت تیم برایشان اهمیت بیشتری دارد.
آنها به تصویر بزرگ‌تر می‌اندیشند. یک نمونه‌ی بارز این مورد تیم فروش است. کارمندی که همیشه دیگران را تشویق می‌کند، ایده‌های مختلفی پیشنهاد می‌دهد، آموزش اضافی می‌بیند، نشان می‌دهد که شرکت برایش از درجه‌ی اهمیت بیشتری برخوردار است تا دریافت پورسانت یا جلب توجه.

کارمند موفق

3. آنها می‌دانند که چگونه از اشتباهات دیگران چشم‌پوشی کنند

بعضی از کارمندان اهل برقراری ارتباط نیستند و نمی‌توانند کسانی را که زیاد صحبت می‌کنند، تحمل کنند. این کارمندان یک رفتار از خود راضی دارند که معمولا بر روحیه‌ی اطرافیانشان هم تاثیر منفی می‌گذارد.
اما کارمندانی هم هستند که از اشتباهات همکاران‌شان چشم‌پوشی می‌کنند. چنین اشخاصی درک می‌کنند که همه می‌توانند خودشان را اصلاح و اشتباهات‌شان را جبران کنند. وقتی که کارمندی اخلاق ایرادگیری و عیب‌یابی نداشته باشد، می‌تواند به همه برای پیشرفت بیشتر انگیزه دهد.

4. تمرکز می‌کنند

همیشه به دانشجویان خلبانی گفته می شود که «وقتی مشکلی پیش می‌آید، پرواز کردن را فراموش نکنید.» سانحه‌های هوایی هنگامی رخ می‌دهند که خلبانان به‌حدی روی شناسایی مشکلات تمرکز می‌کنند که هواپیما را به زمین می‌کوبند. پرواز شماره‌ی ۴۰۱ «ایسترن ایرلاینز» (Eastern Airlines) تنها نمونه‌ای از این موارد است.
خدمه‌ی پرواز چنان نگران باز شدن چرخ‌های هواپیما بودند که علی‌رغم به صدا در آمدن زنگ‌های هشدار در کابین خلبان، متوجه کم شدن ارتفاع نشدند، تا وقتی که دیگر خیلی دیر شده بود. کارمندان استثنایی قاعده‌ی «به پرواز کردن ادامه بده!» را می‌شناسند.
مسائلی مانند مشتریان بداخلاق، بحث‌های مربوط به دفتر کار یا تغییر نوع قهوه‌‌‌شان، حواس آنها را پرت نمی‌کند. آنها می‌توانند میان مشکلات واقعی و همهمه‌های پس‌زمینه و مسائل جزئی تفاوت قائل شوند. بنابراین آنها روی آنچه واقعا اهمیت دارد، تمرکز می‌کنند.

5. عاقلانه شجاع هستند

کارمندان استثنایی زمانی که دیگران ساکت هستند جرأت صحبت کردن را دارند و فرقی هم نمی‌کند که مجبور باشند سؤالی دشوار و به‌طرز خجالت‌آوری ساده را مطرح کنند یا اینکه بخواهند تصمیم مدیر اجرایی را به چالش بکشند. البته این کارشان از نظر عقلی و زمانی به‌جا است. پیش از حرف زدن، حسابی فکر می‌کنند و زمان و مکان این کار را عاقلانه انتخاب می‌کنند.

6. کنترل نفس خود را در دست دارند

کارمندان استثنایی با عزت‌نفس هستند و با اینکه این ویژگی بخشی از قوه‌ی محرکه‌ی آنها است، هرگز بیش از آنچه لایقش هستند به خودشان بها نمی‌دهند. وقتی اشتباهی مرتکب می‌شوند، آن را می‌پذیرند و اگر لازم باشد کارها را به روش دیگران نیز انجام می‌دهند. خواه به این دلیل باشد که آن روش دیگر بهتر است یا به دلیل اینکه حفظ هماهنگی تیم بسیار اهمیت دارد.

7. هرگز راضی نمی‌شوند

کارمندان استثنایی اعتقاد راسخ دارند که همیشه می‌توان مسائل را بهتر کرد و حق هم با آنها است! هیچ‌کس به اندازه‌ی کافی «رشدیافته» نیست و در بحث توسعه‌ی فردی درجه‌ای به نام «قابل‌ قبول» وجود ندارد. جدای از اینکه کارها چقدر خوب پیش می‌روند، کارمندان استثنایی همیشه به دنبال پیشرفت هستند و گهگاهی به خوشان جایزه می‌دهند.

ویژگی کارمند خوب

8. وقتی مشکلی وجود دارد، متوجه می‌شوند و درستش می‌کنند

خواه مشکل، گیر کردن کشوی یک میز باشد، خواه روندی وقت‌تلف‌کن و ناکارآمد که جریان مالی بخشی از سازمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، کارمندان استثنایی به سادگی از کنار مشکلات عبور نمی‌کنند. جمله‌ی «ای بابا! این همیشه همین شکلی بوده!» در فرهنگ واژگان‌شان وجود ندارد! آنها مشکلات را به صورت مسائلی می‌بینند که باید حل شوند، به همین سادگی!

9. مسئولیت‌پذیر هستند

اگر شما مدیری هستید که سعی دارید از یک گزارش سرهم‌بندی‌شده سردرآورید، آزاردهنده‌ترین جمله‌ای که ممکن است بشنوید این است: «این که تقصیر من نیست!» کارمندان استثنایی مسئولیت‌پذیر هستند.
آنها پایِ کار و تصمیمات‌شان و همه‌ی نتایج خوب و بد آن می‌ایستند. آنها به جای اینکه امیدوار باشند کسی متوجه اشتباهات‌شان نشود، خودشان آنها را به مدیران‌شان اطلاع می‌دهند. زیرا می‌دانند که وظیفه‌ی مدیران سرزنش کردن افراد نیست، بلکه برای راست‌وریس کردنِ کارها آنجا هستند.

10. قابل عَرضه هستند

«قابل عَرضه» معانی متعددی دارد. این مفهوم در درون سازمان، به معنی «دوست‌داشتنی» است. کارمندان استثنایی محبوب همکاران‌شان هستند. آنها بااخلاق هستند و مهارت‌ رهبری نیز دارند که دیگران نسبت به آن جذب می‌شوند، حتی اگر رسما در موقعیت رهبری نباشند.
در بیرون سازمان نیز، «قابل عرضه» بودن به این معناست که می‌توانید برای عرضه و نمایش مناسب برندتان روی آنها حساب کنید. مدیران با خیال راحت این کارمندان را مأمور ملاقات با مشتریان‌شان می‌کنند و بدون نگرانی درباره‌ی اینکه چه خواهند گفت و چه خواهند کرد، به نتیجه‌ی کار امید می‌بندند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits