دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مهمترین سوالاتی که باید هنگام مصاحبه از کارمند بپرسید!

چه سوالاتی هنگام مصاحبه شغلی از کارجو بپرسیم؟

مهمترین سوالاتی که باید هنگام مصاحبه از کارمند بپرسید!
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
اهمیت سوال پرسیدن را نمی توان نادیده گرفت. در واقع با سوال پرسیدن میتوان چیزهای جدیدی کشف کرد، مشکلات را حل کرد و به بهترین راه حل ها در زندگی حرفه ای و شخصی رسید.

هنگام مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارجو بپرسیم؟

  • اکنون تصور کنید که می خواهید یک شرکت تأسیس کنید و پیشرفت شرکت بستگی به توانایی شما در انتخاب ماهرترین و باهوش ترین نیروها در مصاحبه هاست.

چگونه باید فهمید که این فرد مناسب کمپانی شماست؟ چگونه میت وان مهارت های ارتباطی آن ها را ارزیابی کرد؟

  • از طریق سوال پرسیدن. سوال پرسیدن فرآیند جدیدی نیست اما باید بدانیم که چگونه از آن منفعت ببریم و چه سوال هایی را هنگام مصاحبه به کار ببریم.

بهترین سوالاتی که باید هنگام مصاحبه پرسید شامل موارد زیر هستند.

اهداف شغلی تان چیست؟

این سوال را به این شکل هم می توان پرسید: فکر می کنید چه مشکلاتی را در آینده حل خواهید کرد؟ این سوال هرگز پرسیده نمی شود و اگر هم پرسیده شود در جهت دانستن این است که فرد تمایل دارد چه مدت در این شرکت بماند. به جای سوالاتی در خصوص وفاداری و ماندگاری از او بپرسید که امیدوار است بتواند در آینده چه مشکلاتی را حل کند.

با پاسخ این سوال می توان ۲ نکته اصلی را در فرد کشف کرد:

  1. به مهارت ها و علایق کارمندان پی می برید
  2. می دانید که چه نوع داوطلبانی را در درجه اول قرار دهید.

با آگاهی از این اطلاعات می توانید به پیشرفت حرفه خود کمک کنید به طور یکه کارمندان می توانند آینده خود را در این شغل ببینید.

چرا فکر می کنید برای این شغل مناسب هستید؟

باید سوالاتی بپرسید که فرد بتواند بیشتر درباره خود صحبت کند. یکی از فواید پرسیدن این سوال این است که می فهمید فرد داوطلب تا چه اندازه در اهداف و چالش های این شغل مهارت دارد.

امیدوار هستید از این شغل چه چیزهایی یاد بگیرید؟

از پاسخ این سوال در می یابید که آیا فرد برای این شغل مناسب است یا این که نیاز به آموزش و پیشرفت دارد. به علاوه در می یابید که چگونه نقش ها و مسئولیت ها را توسعه دهید دیدگاه کارمندان نسبت به خودشان چیست و دوست دارند چگونه شغلی داشته باشند.

هنگام درگیری با همکاران چه می کنید؟

دلیل هر شکستی در رابطه سوءتفاهم و نداشتن مهارت درون فردی است. داشتن مهارت درگیری فقط برای کمپانی بزرگ میلیاردی نیست بلکه هر حرفه و سازمانی باید این مهارت را داشته باشد.

از شغل فعلی چه چیزهایی یاد گرفته اید؟

با پاسخ این سوال در می یابید که درک دنیای بیرون از برند شما چیست و این که آیا نیروهای فعلی تان منبع قیاس خوبی برای متقاضیان واجد شرایط هستند و روش کار آن ها تا چه اندازه مؤثر و مفید است.

چرا به این شغل علاقمند هستید؟

یکی دیگر از سوالات اصلی که باید در مصاحبه ها پرسیده شود. وقتی متقاضی شغلش را تغییر داده باشد و از یک صنعت به صنعت دیگری روی آورده باشد باید علت این تغییر را بدانید.

به چه چیزی در این شغل بیشتر علاقمند هستید؟

با دانستن پاسخ این سوالات علاوه بر این که درباره حس مالکیت آن ها آگاه می شوید بلکه پتانسیل های پنهان در کارمندان نیز پی می برید. در نتیجه به استعدادهای موجود در سازمان پی می برید و از این استعدادها استفاده مؤثر می برید.

ضعف های خود را در چه چیزهایی می بینید؟

چرا وقتی می خواهید بیشتر درباره قابلیت ها و توانایی های فرد داوطلب بدانید درباره ضعف هایش از او سوال بپرسید؟

بیان کردن ضعف ها به معنای لایق نبودن فرد نیست بلکه نشان می دهد فرد تا چه اندازه خودش را می شناسد. وقتی درباره ضعف هایش بپرسید او را بیشتر می شناسید و برنامه های سازمان را طوری طراحی می کنید که بتواند نقاط ضعف کارمندان را تقویت کند.

چه چیزی در این شغل بیشتر شما را به چالش می کشاند؟

می خواهید بدانید که آیا این فرد در حل مشکلات خلاقیت دارد و چه احساسی نسبت به مشکلات پیش آمده دارد؟ به علاوه می خواهید بدانید که فرد چگونه خودش را با نقشش وفق می دهد. با پرسیدن این سوال به خود آگاهی فرد درباره توانایی ها و محدودیت هایش پی می برید.

در تغییر شغل به چه حمایت هایی نیاز دارید؟

این سوال یکی از مهم ترین سوالاتی است که باید پرسیده شود زیرا نه تنها بازار کار متفاوت است بلکه می توان از پاسخ سوال برای پیشرفت جهت یابی و مواد آموزشی سازمان استفاده کرد.

اگر با تصمیم مدیر موافق نباشید چه می کنید؟

هدف این سوال این است که بدانیم فرد تا چه اندازه در شیوه های ارتباطی مختلف وفق پذیر است. از نظر آن ها چه چیزهایی باعث به هم خوردن معامله می شود و هنگام درگیری چه رفتاری را از خود نشان می دهند؟

پاسخ این سوال به شما این امکان را می دهد که انتظارات را مدیریت کرده و مدیرها نیز روی مهارت های ارتباطی و مدیریتی خود بیشتر کار کنند.

کمی درباره خودتان بگویید

اگر احساس کردید که بیش از حد سوال پرسیده اید می توانید یک سوال آزاد بپرسید. گاهی اوقات از سوالات آزاد می توان به اطلاعات ارزشمند زیادی درباره فرد دست یافت.

از تجربه‌ای بگویید که مجبور بودید تحت فشار کار کنید.

در طول مدتی که مشغول به کار هستید، به خاطر ددلاین‌ها و زمان‌های پیک کاری، با موقعیت‌های سختی روبه‌رو می‌شوید که مجبورید تخت فشار کار کنید. این موقعیت‌ها در کارهایی مثل صنعت تبلیغات و بخش فروش کاملاً مشهودند. اگر تجربه‌ای دارید که تحت شرایط سخت کار کرده‌اید، پس احتمالاً باز هم از پس موقعیت‌های سخت برمی‌آیید. قبل از مصاحبه به این تجربه‌ها فکر کنید و برای این سؤال آماده باشید.

از تجربه‌ای بگویید که با تیم برای رسیدن به یک هدف همکاری کردید

زمانی که در سازمانی استخدام می‌شوید، حتی اگر در یک واحد تک‌نفره مشغول به کار شوید، از شما انتظار می‌رود بتوانید با تیم همکاری کنید. صرف اینکه بگویید اهل کار تیمی هستید، تأثیری بر مصاحبه‌کننده نخواهد داشت.

سعی کنید قبل از مصاحبه به تجربیات مثبتی که با یک تیم برای رسیدن به هدفی مشترک کار کرده‌اید فکر کنید و آن تجربه را به مصاحبه‌کننده منتقل کنید.

از تجربه‌ای بگویید که با وجود مشکلات موفق شده‌اید پروژه‌ای را به پایان برسانید

تعداد آدم‌هایی که می‌توانند از پس مشکلات بربیایند و کارهایشان را به سرانجام برسانند، زیاد نیست. مصاحبه‌کننده می‌خواهد مطمئن شود شما از آن دست افرادی هستید که با استمرار و تلاش می‌تواند پروژه‌ای را به پایان برساند.

برای جواب دادن به این سؤال خوب فکر کنید و موقعیتی را پیدا کنید که با وجود مشکلات و موانع، موفق شدید پروژه‌ای را به پایان ببرید. حتی اگر در فضای کار چنین تجربه‌ای ندارید، از تجربه‌های دانشگاه یا زندگی‌تان که متناسب با جایگاه شغلی‌تان است بگویید.

تا حالا در زندگی به چه موفقیت‌هایی دست پیدا کردی؟

برای جواب دادن به این سؤال به چیزهای که در زندگی به آن افتخار می‌کنید، اشاره کنید. سعی کنید این موارد نشان‌دهنده تلاشی باشد که برای رسیدن به هدفی ارزشمند کرده‌اید. فراموش نکنید که اهمیت دادن به موفقیت‌هایتان نشان می‌دهد شما آدم باانگیزه‌ای هستید و برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر تلاش می‌کنید.

درباره شرکتی که در حال حاضر در آن مشغولید چه نظری دارید؟

هرچیز بدی که در جواب به این سؤال بگویید می‌تواند به ضررتان تمام شود! برای اینکه نشان دهید چقدر اخلاق حرفه‌ای دارید به هیچ عنوان از شرکت قبلی‌تان بدگویی نکنید و هرگز اسرار شرکت را فاش نکنید.

به جای بدگویی، به نکات مثبت و ویژگی‌های خوب سازمانی که در آن مشغول بودید و مدیر سابقتان اشاره کنید.

همچنین بخوانید:

چگونه مصاحبه شغلی خوبی داشته باشیم؟

در مصاحبه استخدامی چه بگوییم و چه نگوییم؟

۱۵۰ نمونه سوال عقیدتی سیاسی مصاحبه های استخدامی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits