دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه میتوانم یک مهندس سخت افزار موفق شوم ؟
2
زمان مطالعه: 12 دقیقه
مهندس سخت افزار متناسب بودن اجزای سخت افزار با آخرین پیشرفت های نرم افزاری را کنترل می کند و در جهت ارتقای قدرت و قابلیت سخت افزارها تلاش می کند. بنابراین او اغلب با توسعه دهندگان و طراحان نرم افزار در ارتباط است.

چگونه مهندس سخت افزار شوم ؟

مهندس سخت افزار متناسب بودن اجزای سخت افزار با آخرین پیشرفت های نرم افزاری را کنترل می کند و در جهت ارتقای قدرت و قابلیت سخت افزارها تلاش می کند. بنابراین او اغلب با توسعه دهندگان و طراحان نرم افزار در ارتباط است.

در کشور ما بسیاری از مهندسین سخت افزار در حوزه های دیگر مشغول به کار می شوند و در برخی از اوقات می توانند از تخصص خود در انجام آن کار استفاده کنند، مثل خرید و فروش لوازم و قطعات کامپیوتر.

در صورتی که یک مهندس سخت افزار کامپیوتر در کار تخصصی خود مشغول شود، معمولا به صورت تمام وقت کار می کند و محل کار آنها عمدتا مراکز تحقیقاتی، تولیدی و یا تعمیرگاه های مربوط به شرکت های مطرح و معتبر می باشد.

مهارت های مورد نیاز مهندس سخت افزار

طراحی سخت افزار جدید : این وظیفه معمولا برای آن دسته از کارشناسانی است که در واحدهای تحقیق و توسعه شرکت های تولید کننده سخت افزارهای کامپیوتری کار می کنند.

آزمایش مدلهای کامل شده سخت افزارهای ساخته شده : معمولا یک مهندس سخت افزار در یک شرکت تولیدی تجهیزات کامپیوتری این کار را انجام می دهد.

به روز کردن تجهیزات موجود کامپیوتر جهت آماده بودن برای کار با نرم افزارهای جدید : این وظیفه عمدتا توسط کارشناس سخت افزار در سازمان ها و شرکت های مختلف انجام می شود. به عنوان مثال با پیشرفت سیستم عامل ها از ویندوز 98 به ویندوز XP و ویندوز 7 ، حافظه کوتاه مدت (RAM) بسیاری از کامپیوترهای شخصی تعویض شد یا توسط کارشناسان سخت افزار ارتقاء پیدا کرد.

تعمیر کامپیوتر، چاپگر، اسکنر، فاکس : بسیاری از فارغ التحصیلان رشته مهندسی سخت افزار کامپیوتر پس از فراغت از تحصیل اقدام به ارائه خدمات تخصصی در زمینه تعمیر انواع لوازم و تجهیزات کامپیوتری می کنند

مهارت های تحلیلی : به منظور تحلیل دقیق و صحیح الگوریتم های طراحی و امکان طراحی و یا رفع عیب لوازم و قطعات کامپیوتری

خلاقیت : به منظور کشف راهکارهای جدید برای طراحی و ساخت قطعات کارآمد و جدید یا عیب یابی طراح های قبلی و یا تعمیر قطعات معیوب

مهارت های تفکر انتقادی : زیرا اشخاصی که دارای چنین نوع تفکری می باشند، از توان زیادی برای مشاهده عیب ها و کاستی ها برخوردارند و در صورت استفاده مناسب و تخصصی از این مهارت می توانند کمک زیادی برای طراحی و ساخت لوازم و قطعات پیچیده و تخصصی با کمترین نقص باشند.

مهارت های حل مساله : عمولا فارغ التحصیلان رشته کارشناسی در علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر (به خصوص سخت افزار)، مهندسی فناوری اطلاعات و یا کارشناسی ارشد در یکی از گرایش های ارشد مهندسی کامپیوتر و گرایش های ارشد مهندسی فناوری اطلاعات (از دانشگاه های سراسری و دانشگاه علمی کاربردی) به این شغل وارد می شوند. البته در رشته های دیگر نیز افراد علاقه مند می توانند با گذراندن دوره های سخت افزار در مراکز معتبر آموزشی وارد این کار شوند

مهندس سخت افزار کامپیوتر معمولا در بخش های ساخت و آزمایش انواع مختلف مدل های کامپیوتر کارمی کند.

در کشورهای توسعه یافته اغلب کارشناسان سخت افزار در شرکت های تولیدی با تکنولوژی بالا ( high-tech) کار می کنند. برخی از آنها نیز در شرکت های طراحی سیستم های کامپیوتری، شرکت های تحقیق و توسعه و یا سازمان های دولتی مشغول به کار هستند.

اما در ایران به دلیل نبودن بازار کار مناسب برای مهندسان سخت افزار در حوزه های تحقیقاتی و تولیدی، لذا عمده آنها جذب حوزه های کاری غیر مرتبط یا کم ارتباط با تخصص خود می شوند. خرید و فروش کامپیوتر و قطعات آن در بازارهای تخصصی، تعمیر کامپیوترهای خانگی در مغازه های خدمات کامپیوتر و ارائه خدمات مرتبط با کامپیوتر در آنها از جمله کارهایی است که فارغ التحصیلان مهندسی سخت افراز کامپیوتر بعد از دانشگاه انجام می دهند.

چگونه مهندس سخت افزار شوم

وضعیت استخدام مهندس سخت افزار در برخی از کشورهای جهان به شرح زیر است :

آمریکا : پیش بینی می شود میزان استخدام مهندسان سخت افزار کامپیوتر بین سال های 2012 تا 2022، 7 درصد افزایش داشته باشد. در حالی که متوسط رشد همه مشاغل 11 درصد خواهد بود.

وظایف مهندس سخت افزار

  1. به روز رسانی دانش و مهارت ها برای همراهی با سرعت پیشرفت فناوری
  2. ساخت، تست و اصلاح نمونه های اولیه محصولات با استفاده از مدل های کاربردی یا تئوریک طراحی شده با شبیه سازی کامپیوتری
  3. نوشتن جزئیات ویژگی های کارکردی که فرایند توسعه سخت افزار را مستند می کند و سخت افزار را معرفی می کند
  4. مشخص کردن شکل و الزامات تامین برق برای نزدیک شدن به انتظارات عملکردی و طراحی ویژگی ها
  5. مشورت با مهندسین درباره ویژگی ها برای ارزیابی رابط کاربری بین نرم افزار و سخت افزار و الزامات کارایی و عملیاتی سیستم کلی

دانش مورد نیار مهندس سخت افزار

  1. کامپیوتر و الکترونیک : دانش برد های مدار، پردازنده ها، تراشه ها، تجهیزات الکترونیکی و سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر شامل استفاده و برنامه نویسی.
  2. مهندسی و تکنولوژی : دانش کاربرد عملی و مهندسی علم و فناوری. شامل استفاده از اصول، تکنیک ها، رویه ها و تجهیزات برای طراحی و تولید محصولات و خدمات متنوع.
  3. طراحی : دانش تکنیک ها، ابزار و اصول طراحی مورد نیاز برای تولید طرح های فنی دقیق، طرح اولیه، ترسیم فنی و مدلها.
  4. ریاضی : علم حساب، جبر، هندسه، حساب دیفرانسیل و انتگرال، آمار و کاربرد های آنها.
  5. فیزیک : دانش و پیش بینی قوانین فیزیکی، ارتباط آنها و کاربرد آنها برای درک سیالات، مواد، دینامیک هوا و ساختار ها و فرایند های مکانیکی، الکتریکی، اتمی و زیر اتمی.

توانایی های مهندس سخت افزار

  1. استدلال قیاسی : توانایی اعمال قواعد کلی بر مسائل خاص برای تولید پاسخ های معنی دار.
  2. استدلال استنتاجی : توانایی ترکیب اجزاء اطلاعات برای ساختن قواعد و نتیجه گیری های کلی (شامل یافتن رابطه میان اتفاقات ظاهرا غیر مرتبط).
  3. درک زبانی : توانایی گوش دادن و درک اطلاعات و ایده ها از جملاتی که بیان می شود
  4. حساسیت به مسئله : توانایی گفتن اینکه چه زمانی چیزی اشتباه است یه احتمال اشتباه می رود. شامل حل مسئله نمی شود، فقط شناسایی وجود مشکل است.
  5. درک نوشتاری : توانایی خواندن و درک ایده ها و اطلاعات از میان مطالب نوشتاری.

محل کار و وضعیت استخدام مهندس سخت افزار

مهندس سخت افزار کامپیوتر معمولا در بخش های ساخت و آزمایش انواع مختلف مدل های کامپیوتر کارمی کند. در کشورهای توسعه یافته اغلب مهندس سخت افزار در شرکت های تولیدی با تکنولوژی بالا ( high-tech) فعالیت می کند. برخی از آنها نیز در شرکت های طراحی سیستم های کامپیوتری، شرکت های تحقیق و توسعه و یا سازمان های دولتی مشغول به کار هستند.

اما در ایران به دلیل نبود شرایط مناسب استخدام مهندس سخت افزار در حوزه های تحقیقاتی و تولیدی، لذا عمده مهندسان سخت افزار جذب حوزه های کاری غیر مرتبط یا کم ارتباط با تخصص خود می شوند.

خرید و فروش کامپیوتر و قطعات آن در بازارهای تخصصی، تعمیر کامپیوترهای خانگی در مغازه های خدمات کامپیوتر و ارائه خدمات مرتبط با کامپیوتر در آنها از جمله کارهایی است که فارغ التحصیلان مهندسی سخت افراز کامپیوتر بعد از دانشگاه انجام می دهند.

درآمد و حقوق مهندس سخت افزار

در واقع نمی توان درآمد مهندس سخت افزار در کشورهای مختلف مخصوصا بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را با یکدیگر مقایسه کرد، زیرا وظایف و شغل آنها با یکدیگر متفاوت است و در کشورهای در حال توسعه به دلیل نبود زیرساخت های تکنولوژیکی لازم، بسیاری از مهندسان سخت افزار کامپیوتر وظایف اصلی خودشان را انجام نمی دهند و وارد شغل های جانبی و در بسیاری از مواقع مشاغل غیر مرتبط می شوند.

در کشور ما اگر مهندس سخت افزار وارد بازار خرید و فروش کامپیوتر و قطعات سخت افزاری شود، متناسب با سرمایه اولیه، مهارت های تجارت و سایر پارامترهای لازم در این زمینه درآمدهای متفاوتی را خواهد داشت.

اما در صورت راه اندازی یک مغازه تعمیر کامپیوتر و فروش لوازم جانبی آن، نوع درآمدش تغییر کرده و از الگوی دیگری پیروی خواهد کرد که متناسب با سرمایه اولیه، محل مغازه، نحوه ارائه خدمات و سایر پارامترهای مربوط به کسب و کار خواهد بود.

بر اساس آخرین آمار حقوق مهندس سخت افزار که به عنوان کارشناس در حوزه های مختلف مشغول بکار است، در شرکتهای کوچک به طور متوسط بین ۹۰۰۰۰۰ تومان تا ۵۰۰۰۰۰۰ تومان می باشد . البته لازم به ذکر است حقوق مهندس سخت افزار در شرکتها و شهرهای مختلف متفاوت است .

اگر اطلاعات بیشتر و دقیق تری از حقوق مهندس سخت افزار در شرکت های مختلف،میزان حقوق ها در شهرهای کشور ، مقایسه حقوق مهندس سخت افزار با سایر رشته های مهندسی و بسیاری اطلاعات مفید دیگر در این زمینه می خواهید می توانید کتاب «آشنایی با برترین رشته های مهندسی» را مطالعه کنید. برای دانلود کتاب اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید که تحقیق بالا روی شاغلانی که در استخدام شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

راز موفقیت در رشته کامپیوتر

راز موفقیت در رشته کامپیوتر چیست ؟ چگونه می توان از رشته کامپیوتر درآمد کسب کرد؟یک مهندس کامپیوتر چه چیزهایی باید بلد باشد؟ این سوالی است که شاید خیلی از فارق التحصیلان و یا دانش آموختگان این رشته در ذهن خود دارند اینکه آیا می توان در این رشته موفق شد؟یا چگونه یک مهندس کامپیوتر موفق شویم؟متاسفانه سیستم آموزشی کشور ما در زمینه علوم کامپیوتر بسیار ضعیف بوده و هست و اکثر علومی که در این صنعت وارد می شود از منابعی خارج از سرفصلها و کتب درسی این رشته در دبیرستان ها و دانشگاه ها ارائه می شوند.

بخشی از این علوم از طریق دوره های معتبری که توسط شرکت های بزرگ مدیریت می شوند وارد ایران می شود و بخش دیگر آن از طریق تجربه و تحقیق فراوان به صورت دوره های آموزشی و یا در مقالات و سایتها و وبلاگ ها در اختیار عموم قرار می گیرد.

مهندس سخت افزار

انواع رشته کامپیوتر

قبل از هر چیز باید عرض کنم رشته کامپیوتر را به صورت کلی می توان به چند شاخه زیر تقسیم نمود :

  1. برنامه نویسی و تولید و یا استقرار نرم افزار و مدیریت بانک اطلاعاتی
  2. شبکه،اکتیو و پسیو و اجرای سیستمهای ارتباطی سیم دار و بی سیم
  3. طراحی وب و سئوکار سایت
  4. هک و امنیت
  5. طراحی سه بعدی و نقشه کشی و ساخت انیمیشن و تیزر و …
  6. مدرس کامپیوتر
  7. تعمیر و سرویس سخت افزار ها

تعمیر و سرویس سخت افزار ها

اگر در زمینه برق و الکترونیک مهارت دارید می توانید وارد مبحث تعمیر و سرویس شوید.شما با راه اندازی یک کارگاه برای خودتان حتی در منزل و یا شراکت با خدمات کامپیوتری ها به تعمیر و سرویس سخت افزار کامپیوتر و چاپگرها و کلیه لوازم جانبی کامپیوتر بپردازید.حتی در صورت علاقه می توانید دوره های سرویس و تعمیر چاپگر را بگذرانید و به یک سرویس کار ماهر تبدیل شوید.

همچینن با شارژ کارتریج ادارت و سازمانها می توانید درآمد خوبی کسب نمایید.در کنار سرویس و تعمیر سخت افزار می توانید قطعات کامپیوتر و چاپگر نیز بفروشید.

همچینن به صورت تخصصی تر می توانید وارد مبحث تعمیر تجهیزات شبکه از جمله سوئیچ ها،روترها و حتی سرورها شوید.

بازیابی اطلاعات از دست رفته هاردها و سایر تجهیزات ذخیره سازی برای افراد و شرکتها نیز از جمله حرفه هایی است که با آموختن آن می توانید در آمدهای خوبی بدست آورید.

مدرس کامپیوتر

اگر در خیلی از زمینه های فوق توانستید به تسلط کافی برسید اما علاقه ای برای کار کردن برای دیگران و تحویل پروژه نداشتید می توانید به عنوان یک مدرس کامپیوتر فعالیت کنید.آموزشگاههای زیادی در سطح شهرها وجود دارند که به مربیان مسلط و کاربلد نیازمندند.شما می توانید با روزی ۴ الی ۸ ساعت تدریس درآمد خوبی داشته باشید.نیازی هم نیست حتما با آموزشگاهها قرار داد ببندید می توانید به صورت خصوصی و یا تولید محتواهای اموزشی به درآمد برسید.

پس همانطور که مشاهده می فرمائید راههای زیادی برای رسیدن به موفقیت در رشته کامپیوتر وجود دارد که می توانید از آنها بهره ببرید.شما حتی می توانید همه موارد بالا را هم انجام دهید و یا دو الی سه مورد را با هم انجام دهید و آنها را به هم وصل کنید.برای مثال می توانید هم طراحی سایت داشته باشید و هم با ساخت انیمه های دوبعدی و تبلیغ آن در رسانه های اینترنتی باعث افزایش سئوی سایت سازمانهای و افراد شوید.

دروس دوره دانشگاه

دروس اصلی : مبانی کامپیوتر و برنامه سازی، برنامه سازی پیشرفته، ریاضیات گسسته، ساختمان های داده، زبان تخصصی، مدارهای الکتریکی، مدارهای منطقی، ریاضیات مهندسی، طراحی الگوریتم ها، معماری کامپیوتر، طراحی کامپیوتری سیستم های دیجیتال، سیستم های عامل، هوش مصنوعی و سیستم های خبره، سیگنال ها و سیستم ها، ریزپردازنده و زبان اسمبلی، اصول طراحی کامپایلر، شبکه های کامپیوتری، روش پژوهش و ارائه

دروس تخصصی : الکترونیک دیجیتال، مدار الکتریکی، سیگنال ها و سیستم ها، سیستم های کنترل خطی، شبکه های کامپیوتری، پروژه


بیشتر بخوانید :

چگونه پرستار شوم ؟ معرفی کامل رشته پرستاری

چگونه وکیل شوم ؟ راههای وکیل موفق شدن چیست ؟

چگونه خلبان شوم ؟ شرایط خلبان شدن چیست ؟

چگونه میتوانم یک آتش نشان شوم ؟

چگونه می توانم مربی مهد کودک شوم ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits