دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فیزیوتراپیست : چگونه میتوانم یک فیزیوتراپیست شوم ؟
10
زمان مطالعه: 9 دقیقه
فیزیوتراپی در معنای لغوی به معنای درمان فیزیکی میباشد. هدف این رشته توانبخشی به بیمارانیست که از نظر جسمی به مشکل برخورده اند و برای بازگشت به زندگی طبیعی و اجتماعی نیاز به کمک دارند که این درمان نه از طریق دارو بلکه از طریق عوامل مکانیکی و فیزیکی...

چگونه فیزیوتراپیست شوم ؟

فیزیوتراپی یکی از زیر شاخه های رشته های توانبخشی است . در واقع مبنا و اساس این رشته و چیزی که دانشجویان می آموزند این است که چگونه با استفاده از یک سری عوامل و پدیده های فیزیکی مانند نور ، گرما ، صوت ، سرما ، برق و... و یا نیز تکنیک ها و تمرینات بدنی افرادی که دچار ضعف در بدن و یا بیمارانی که به هر دلیل دچار صدمات متخلف شده اند را تحت درمان قرار دهند .

یک فیزیوتراپ به خوبی نحوه نشستن پشت میز و یا بلند کردن اجسام را میداند پس این رشته در پیشگیری از بیماری هایی که بر اثر استفاده نادرست از میز و صندلی و یا ناآگاهی به وجود می آید نقش مثبت و ارزنده ای دارد و میتواند جلوی بسیاری از انحرافات ستون فقرات را بگیرد پس نقشی پیشگیری کننده هم علاوه بر درمان دارد.

فعالیت هایی که در این علم انجام میشود به طور عمده به دو بخش تقسیم بندی میشوند :

  1. وسایلی که وظیفه آنها تحریک عصب و عضله است
  2. وسایلی که برای تسکین انواع درد استفاده میشود

در این رشته ی دانشگاهی از یک سری وسایل استفاده میشود که از آنها جهت رفع معلولیت ، کاهش درد و ... استفاده میشود. البته تمام مراحل درمان یک شخص این وسایل نیست و با توجه به معاینه و تشخیص فیزیوتراپ یکسری حرکان ورزشی و درمانی نیز به صورت مکمل استفاده میشود که طول دوره درمان را میتواند بهبود ببخشد و به صورت ترکیبی و تکمیلی با وسایل الکتریکی این حرکات انجام میشود.

مهارت و دانش مورد نیاز شغل فیزیوتراپیست

  1. علاقه بسیار به سلامت بیماران
  2. مهارت ارتباطی مناسب و توانایی جلب اعتماد بیماران به خود
  3. توانایی ایجاد انگیزه در بیماران و همدردی کردن با آنها
  4. شنونده خوب بودن
  5. داشتن صبر و حوصله
  6. توان خوب در انجام کار با دست
  7. توانایی کار با دستگاه های مختلف فیزیوتراپی
  8. تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل فیزیوتراپیست

علاقه مندان برای ورود به شغل فیزیوتراپیست باید مدرک دانشگاهی معتبر بگیرند. آنها می توانند در رشته فیزیوتراپی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آن تحصیل کنند.

حدود نیمی از بیماری ها پس از مصرف دارو ها و یا نیز همزمان با مصرف دارو های شیمیایی فیزیوتراپی هم تجویز میشود تا روند بهبودی بیمار سیر صعودی به خود گیرد و سریع تر به بهبودی کامل برسد .

جالب است بدانید دروسی مانند آناتومی در رشته ی فیزیوتراپی بیشتر از رشته های پزشکی یافت میشود و دلیل آن نیز این است که در این رشته فقط به کمردرد و گرفتگی عضلات !!! نمیپردازند . بلکه با استفاده از این رشته حتی توانایی بهبود بیماری های مفصلی و نیز بالابردن توانایی افراد کم توان ذهنی را نیز دارند.

چگونه فیزیوتراپیست شوم

توانایی های فیزیوتراپیست

  1. اولین توانایی داشتن جسمی سالم است زیرا یک فیزیوتراپ در طول مدتی که کار میکند یا در حالت ایستاده است یا در حال راه رفتن و کمک به افرادی که توانایی کمتری دارند.
  2. همچنین فردی صبور باشد چون در طول مدت کار خود امکان برخورد با بیماران سکته مغزی و نیز عقب ماندگان ذهنی نیز وجود دارد و این فرد باید در مقابل این افراد نهایت صبوری و حوصله را به خرج دهد.
  3. قوی بودن در دروسی مانند فیزیک الکتریسیته و نیز آناتومی و زیست شناسی هم از جمله الزامات این رشته به حساب می آید .
  4. خلاقیت نیز یکی از عناصر مهم این رشته است .
  5. این که بداند یک بیمار را چطور و از چه طریقی خوب کند که هم وقت کمی ببرد و هم بازده مناسبی داشته باشد نیاز به خلاقیت آن فرد دارد . در غیر اینصورت آن شخص فقط یک تکنسین فیزیوتراپی خواهد شد.

وضعیت ادامه تحصیل فیزیوتراپیست

مدت تحصیل در دوره کارشناسی 4 سال است و فارغ التحصیلان می توانند در رشته های آناتومی و علوم تشریح و فیزیولوژی و ....ادامه تحصیل دهند.

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد باید بتوانند با استفاده از تکنیک های پیشرفته و با استفاده از تحقیقات و پژوهش روش های جدید تری در جهت توانبخشی بیماران ارائه دهند.(طول دوره کارشناسی ارشد 2 سال)

همچنین باتوجه به نیازهای آموزشی، پژوهشی و درمانی در زمینه‌های مختلف فیزیوتراپی در دانشگاهها‌، مراکز درمان و مؤسسات پژوهشی و جبران کمبود استاد در دانشگاهها و ارتقاء سطح علمی مدرسین این رشته و کمک به ارزیابی و درمان بیماران طرح کلی دوره دکترای فیزیوتراپی (Ph.D) ارائه می‌گردد.

هدف از ایجاد دوره دکترای فیزیوتراپی (Ph.D) تربیت افرای متخصص و مسلط به مطالب علمی و قادر به انجام پژوهش در رشته مربوطه می‌باشد تا با بکارگیری روشهای پیشرفته تحقیق و درمان در این رشته آگاهی، کارآیی و مهارت علمی و عملی بالاتری را جهت آموزش، پژوهش بدست آورند.(طول دوره دکتری 4/5 سال)

بازار کار فیزیوتراپیست

یک فارغ التحصیل فیزیوتراپی علاوه بر اینکه میتواند در مراکز دولتی نظیر بیمارستان ها ، درمانگاه ها و مراکز بهداشت هلال احمر،استخدام شود میتواند پس از طی کردن دوران طرح خود و بدست آوردن سابقه ی لازم اقدام به تاسیس کلینیک تخصصی و خصوصی فیزیوتراپی کند .(گذراندن طرح در این رشته به صورت اختیاری است)

ضوابط تأسیس مؤسسات فیزیوتراپی

اجازه تأسیس مرکز فیزیوتراپی به اشخاصی داده می شود که دارای شرایط ذیل باشند :

1. تابعیت جمهوری اسلامی ایران

2. نداشتن سوء پیشینه کیفری مؤثر واعتیاد به مواد مخدر (تسلیم گواهی عدم سوء پیشینه وعدم اعتیاد به مواد مخدر درزمان در خواست همکاری با مرکز فیزیوتراپی برای کلیه کارکنان الزامی است )

3. دارا بودن یکی از مدارک تحصیلی زیر :

  1. تخصص طب فیزیکی و توان بخشی
  2. PhD فیزیوتراپی
  3. کارشناسی ارشد فیزیوتراپی
  4. کارشناس فیزیوتراپی

همچنین علاوه برکار در کلینیک خصوصی میتواند در بیمارستان نیز به فعالیت خود ادامه دهد .فیزیوتراپی رشته ای مهم و ارزشمند در کشور های دنیا شناخته میشود تا جایی که در بعضی کشور ها هر خانواده فیزیوتراپ مخصوص خود را دارد .

میتوان گفت درصد زیادی از فارغ التحصیلان این رشته جذب بازار کار خواهند شد و بیکار نمیمانند


چگونه فیزیوتراپیست شوم ؟

درس های پایه برای رشته فیزیوتراپی

  • فیزیک برای فیزیوتراپی
  • کمکهای اولیه
  • فیزیولوژی عمومی 1 و 2
  • رشد روانی حرکتی کودک
  • آناتومی 1 (سر و گردن و تنه)
  • آناتومی اعصاب
  • آناتومی 2 (اندام فوقانی)
  • فیزیولوژی
  • آناتومی 3 (اندام تحتانی)
  • نورولوژی
  • آناتومی 4 (اندام سطحی )
  • بیماری های داخلی
  • بافت‌شناسی
  • بیماری های قلب، عروق و تنفسی
  • آسیب‌شناسی
  • روماتولوژی
  • استخوان شناسی
  • جراحی عمومی
  • روانشناسی عمومی و معلولین
  • ارتوپدی
  • روانپزشکی
  • رادیولوژی
  • ژنتیک

دروس اختصاصی برای رشته فیزیوتراپی

  1. زبان تخصصی
  2. آشنایی با اصول توانبخشی و طب فیزیکی
  3. فیزیوتراپی در اعصاب
  4. فیزیوتراپی در بیماری های قلب ، عروق و تنفس
  5. فیزیوتراپی در روماتولوژی
  6. فیزیوتراپی در جراحی
  7. فیزیوتراپی در ارتوپدی
  8. کینزیولوژی و بیومکانیک 1 و 2 و 3
  9. حرکت درمانی
  10. تمرین درمانی 1 و 2 و 3
  11. الکترو تراپی 1 و 2
  12. اندام های مصنوعی و وسایل کمکی
  13. ارزشیابی و اندازه‌گیری
  14. ماساژ و اصول درمان های دستی
  15. پروژه
  16. کارآموزی در عرصه 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5

فیزیولوژی و آناتومی و ارتوپدی از درس های مهم و کارامد این رشته می باشند.

لازم به ذکر است کارآموزی باید در بیمارستان ها و مراکز درمانی گذرانده شود و تمام واحد های آن در 3 ترم تحصیلی آخر ارائه میشود.

شرایط قبولی این رشته در کنکور سراسری

این رشته در کنکور سراسری به صورت قطبی دانشجو میپذیرد . همچنین در زیر گروه 1 از گروه آزمایشی علوم تجربی قرار دارد و ضرایب دروس تخصصی آن به شرح زیر است :

  1. زمین شناسی : 0
  2. ریاضی : 2
  3. زیست شناسی : 4
  4. فیزیک : 2
  5. شیمی :3

دانشگاه هایی نظیر علوم پزشکی ایران ، تهران ، بابل،شیراز،شهید بهشتی ، سمنان ، کرمان ، مشهد ، گیلان ، اصفهان و ... در سال 1395 در این رشته پذیرش دانشجو داشته اند .

شخصیت شناسی فیزیوتراپیست

در نگاه کلی اگر به درمان های تسکین دهنده درد بدون نیاز به دارو و جراحی علاقه دارید، شغل فیزیوتراپیست شماست. اما اصولاً در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند.

یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

شخصیت شناسی فیزیوتراپیست بر اساس تست MBTI

  1. ENFP این تیپ شخصیتی به حوزه بهداشت و سلامت علاقه دارد چون علاوه بر حفظ استقلال، مشاغل آن از انعطاف کافی برخوردارند. این افراد اگر کارشان به صورت مشاوره ای و خارج از ساختار سنتی اداری باشد، بسیار از آن لذت می برند.
  2. INFP این تیپ شخصیتی دوست دارد در کارش استقلال داشته و از نزدیک با افراد ارتباط داشته باشد.
  3. ESFJ این تیپ شخصیتی دوست دارد با دیگران مستقیما در ارتباط باشد، به آنها کمک کرده و از مشکلات و دردهایشان بکاهد. او می تواند رابطه خوبی با بیماران و همکاران خود ایجاد کند.
  4. ESFP این تیپ شخصیتی دوست دارد با مردم در ارتباط باشد و به آنها کمک کند. او از اینکه زندگی را برای دیگران آسان تر و رضایت بخش تر کند، لذت می برد.
  5. ISFP این تیپ شخصیتی دوست دارد به دیگران کمک کرده و مشکلات آنها رفع کند. بنابراین به مشاغل حوزه پزشکی به خصوص مشاغلی که مستقیما با بیمار سر و کار دارد، علاقه دارد.


بیشتر بخوانید :

چگونه پرستار شوم ؟ معرفی کامل رشته پرستاری

چگونه وکیل شوم ؟ راههای وکیل موفق شدن چیست ؟

چگونه میتوانم یک آتش نشان شوم ؟

چگونه می توانم پلیس شوم ؟

چگونه خلبان شوم ؟ شرایط خلبان شدن چیست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits