دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شرایط و مدارک مورد نیاز برای قاضی شدن چیست ؟
13
زمان مطالعه: 22 دقیقه
آزمون قضاوت یک آزمون چند مرحله برای دانشجویان و فارغ التحصیلان حقوق و رشته های مرتبط می باشد که هر سال در مهر یا آبان ماه برگذار می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد منابع و چگونگی برگزاری آزمون قضاوت با دلگرم همراه باشید.

چگونه قاضی شویم ؟

اگر می خواهیم به شغل قضاوت بپردازیم سه راه وجود دارد:

  1. قبولی در دانشگاه علوم قضایی و خدمات دادگستری. دانشگاه علوم قضایی هرسال از طریق آزمون کنکور سراسری، اقدام به جذب دانشجو به صورت بورسیه می نماید.داوطلبان در صورت قبولی از مصاحبه های این دانشگاه ،دارای پایه ی قضایی می شوند و پس از فارغ التحصیلی و گذراندن دوره کارآموزی ،جذب دستگاه قضایی می شوند.
  2. جذب طلاب از حوزه های علمیه
  3. برگزاری آزمون عمومی قضاوت

قاضی کیست ؟

قاضی کسی است که به تنهایی یا به عنوان عضوی از هیئت قضات، مدیریت یا ریاست دادگاه را بر عهده دارد و به قضاوت می‌پردازد. قاضی از قوانین در دادگاه های مختلف استفاده کرده و بر روند قانونی دادگاه نظارت دارد. او اختلافات بین دوطرف دعوا را حل کرده و مذاکره بین آن ها یا نمایندگانشان را تسهیل می کند و در صورت نیاز بر اساس قوانین و مقررات نسبت به صدور حکم و دستور اجرا اقدام می نماید.

قضاوت بر دو رکن « قانون و عدالت » استوار است.

همه نظامهای قضایی دنیا از مقررات قضایی مدون که بر اساس قانون اساسی کشورشان شکل گرفته استفاده می کنند و در ایران قوانین مصوب برگرفته از قوانین دینی و شریعت نیز می باشد. با توجه به این مسئله لذا تعاریف مختلفی که از قاضی و قضاوت نیز در قوانین ما وجود دارد برگرفته شده از قرآن و احادیث می باشد.

قضاوت از دید قرآن

« قضاوت و حکمیت منصبی شریف و کار پیغمبران و اولیاء خدا است. رای قاضی و حکم در صورتی عادلانه و خداپسند است که هنگام رای دادن، خدا را در نظر داشته باشند به مسوولیتی که برعهده دارند توجه نمایند، روز قیامت را فراموش نکنند، خودشان را بجای آن کسی که می‏خواهند درباره‏ی او حکم صادر کنند فرض نمایند، از راهنمائی و اطاعت وجدان سرپیچی نکنند، باطل را به صورت حق و حق را به صورت باطل جلوه ندهند، با ظالم توافق نکنند تا بدین وسیله حق مظلوم را پایمال نمایند، دام طمع، آنان را از پرواز نمودن در فضای عدالت و حق‏گوئی بازندارد حاضر باشند دست از مقام و رتبه خود بردارند اما برخلاف شرع و وجدان حکمی نکنند. حکم خدا همیشه به وسیله قاضیان و داوران پاکدامنی که با این موضع بکار خود مشغولند زنده و پاینده است.»

ساعت کاری یک قاضی معمولا به صورت تمام وقت است. برخی از دادگاه های آنها ممکن است ساعت ها طول بکشد. محل کار آن ها بیشتر در دفتر کاری و دادگاه ها است ولی گاهی برای بررسی شواهد و ملاقات با برخی افراد باید به محیط های بیرونی و یا حتی به سفرهای کاری بروند.

وظایف قاضی چیست ؟

  • بررسی مباحث قانونی و کسب اطلاع از آخرین قوانین و مقررات مصوب مجلس شورای اسلامی
  • بررسی و ارزیابی مستندات و شواهد دو طرف دعوی به منظور احاطه بیشتر بر موضوع پرونده مورد بررسی
  • ریاست جلسه دادگاه و حفظ نظم آن
  • شنیدن سخنان دو طرف دعوی به منظور اطلاع دقیق از روند ماجرا و اطلاعات هر یک از طرفین دعوا
  • نظارت بر قانونی بودن رویه ها و روش های بازجویی، رفتار با متهم پرونده و ...
  • تحلیل، بررسی و بکارگیری قوانین و مقررات برای صدور رای نهایی
  • صدور رای نهایی دادگاه جهت اجرا توسط دستگاه های مربوطه

چگونه قاضی شویم ؟

اگر می خواهیم به شغل قضاوت بپردازیم سه راه وجود دارد:

  1. قبولی در دانشگاه علوم قضایی و خدمات دادگستری. دانشگاه علوم قضایی هرسال از طریق آزمون کنکور سراسری، اقدام به جذب دانشجو به صورت بورسیه می نماید.داوطلبان در صورت قبولی از مصاحبه های این دانشگاه ،دارای پایه ی قضایی می شوند و پس از فارغ التحصیلی و گذراندن دوره کارآموزی ،جذب دستگاه قضایی می شوند.
  2. جذب طلاب از حوزه های علمیه
  3. برگزاری آزمون عمومی قضاوت

راه‌های منتهی به شغل قضاوت

برای رسیدن به شغل قضاوت باید دارای مدرک کارشناسی حقوق و یا مدرک معادل حوزوی آن باشید. در صورتی که یکی از این دو مدرک را داشته باشید، ‌می‌توانید با تحصیل در دانشگاه علوم قضایی و یا شرکت در آزمون استخدام به مرحله قضاوت برسید.

1) دانشگاه علوم قضایی

یکی از راه‌های رسیدن به مقام قضاوت، تحصیل در دانشگاه علوم قضایی است. در سال ۱۳۵۶ شمسی در پی تصویب قانونی جدیدی در دادگستری، این وزارت مکلف شد تا دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری را تاسیس نماید. همه ساله از میان فارغ التحصیلان این دانشکده، تعدادی به عنوان کارمند دادگاه و یا قاضی انتخاب ‌می‌شوند. در سال ۱۳۸۹ شمسی این دانشکده با تائید «شورای گسترش آموزش عالی» به دانشگاه مبدل شد.

لازم به ذکر است دانشجویان رشته علوم قضایی در زمان تحصیل بورسیه ‌می‌شوند تا بتوانند پس از فارغ التحصیلی در منصب قضاوت فعالیت کنند. به همین جهت انتخاب دانشجویان این رشته با حساسیت زیادی روبه رو است و جذب آنها با گزینش‌های خاصی صورت ‌می‌پذیرد.

از سال ۱۳۹۳ شمسی به بعد برای گزینش دانشجویان گزینش قضایی صورت ‌می‌گیرد. به عبارت دیگر گزینشی که برای انتخاب قضات انجام ‌می‌گیرد به جایگزینی مناسب برای گزینش دانشجویان عادی دانشجویان تبدیل شده است. در این گزینش نخبه‌ها انتخاب ‌می‌شوند و مصاحبه‌های عقیدتی و سیاسی دقیقی با برگزیده‌ها انجام ‌می‌شود.

از مهم‌ترین مزایای تحصیل در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری اطمینان داشتن از شغل آینده است. همین مسئله موجب شده است تا علاقمندان به این رشته روز به روز افزایش یابند. تا جایی که در سال‌های اخیر دانشجویان از میان رتبه‌های برتر آزمون کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوق انتخاب ‌می‌شوند.

متقاضیان ‌می‌توانند در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد ناپیوسته و کارشناسی ارشد پیوسته به تحصیل بپردازند.

2) آزمون قضاوت

یکی دیگر از راه‌های رسیدن به شغل قضاوت شرکت در آزمون آن است. عموما در پاییز هرسال ثبت نام آزمون آغاز ‌می‌شود و پس از آن به مدت یک هفته متقاضیان فرصت دارند تا ثبت نام خود را تکمیل نمایند. در ماه‌های آبان یا آذر اولین مرحله آزمون که شامل: دروس مدنی، جزا، آئین نامه دادرسی کیفری و مدنی، حقوق تجارت و استعداد شغلی ‌می‌باشد، برگزار ‌می‌شود.

افرادی که توانسته باشند ۶۰ درصد از مجموع نمرات را کسب کنند و در آزمون تستی قبول شده باشند، برای مرحله تشریحی دعوت ‌می‌شوند. در این مرحله از ۵ برابر ظرفیت دانشگاه دعوت ‌می‌شود. حقوق اساسی، حقوق مدنی، حقوق تجارت، حقوق جزا، آئین نامه‌های دادرسی کیفری و مدنی، فقه و اصول فقه از منابع این آزمون ‌می‌باشد. آن چیزی که باید در این مرحله بدانید این است که قدرت استدلال و تطابق با قوانین از اهمیت بالایی برخوردار است و داوطلبان باید بتوانند به سوالاتی که به صورت پرونده ای مطرح ‌می‌شود به درستی پاسخ دهند.

داوطلبان ‌می‌توانند برای پاسخگویی به سوالات تشریحی از کتاب‌های قانونی که توسط برگزار کنندگان به داوطلبان فروخته ‌می‌شود، استفاده نمایند. این کار برای پیشگیری از تقلب‌های احتمالی و به وجود آمدن جوی نابرابر در آزمون انجام ‌می‌شود. داوطلبان برای موفقیت در این آزمون باید بتوانند حداقل ۵۰ درصد نمره را از آن خود کنند.

افرادی که از این مرحله نیز با موفقیت بگذرند، باید برای ورود به مرحله بعد آمادگی کسب نمایند. در مرحله بعدی گزینش و مصاحبه‌های عل‌می‌عقیدتی انجام ‌می‌شود. پس از عبور از این مرحله نیز سنجش روانشناسی و تحقیقات محلی آغاز ‌می‌شود. لازم به ذکر است که قبولی و آغاز کارآموزی در این شغل یک سال و شاید هم بیشتر زمان لازم دارد و در نهایت شاید به قبولی منتهی نشود.

3) آزمون قضاوت طلاب

طلاب حوزه علمیه برای شرکت در آزمون قضاوت دارای شرایط ویژه ای هستند. این آزمون برای آن ها در زمانی جداگانه و با سرفصل‌هایی متفاوت برگزار ‌می‌شود. ثبت نام این آزمون در اردیبهشت ماه و برگزاری آزمون در اوایل تابستان ‌می‌باشد. همه ساله این آزمون به صورت متمرکز در شهر قم برپا ‌می‌شود.

4) جذب اختصاصی

در این روش که با هدف نخبه گزینی دانشجویان انجام ‌می‌شود، ‌می‌توان تعدادی از فارغ التحصیلان را برای فعالیت در مقام قضاوت انتخاب کرد. در این روش دانشگاه‌ها را به دو دسته گروه اول و گروه دوم تقسیم ‌می‌کنند. دانشگاه علامه، دانشگاه تهران و دانشگاه بهشتی از دانشگاه‌های گروه اولی هستند که فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آن که دارای معدل ۱۶ هستند، در فرآیند جذب اختصاصی وارد ‌می‌شوند.

فارغ التحصیلان دکتری کلیه رشته‌ها و فارغ التحصیلان دانشگاه‌های گروه دوم که از دانشگاه علوم تحقیقات و دانشگاه تهران مرکز تشکیل شده اند و معدل ۱۷ دارند نیز ‌می‌توانند برای وارد شدن به فرآیند جذب اختصاصی اقدام نمایند. پس از جذب اختصاصی، گزینش‌های عقیدتی، سیاسی، روانشناسی و علمی انجام ‌می‌شود.

5 ) جذب ایثارگران

از سال ۱۳۹۶ شمسی به بعد این فرصت برای ایثارگران به وجود آمد که بدون نیاز به آزمون به صورت اختصاصی جذب شوند. اگر چه پس از ثبت نام آزمون استقبال زیادی از آن به همراه نبود اما قطعا در سال‌های آتی با داوطلبان بیشتری مواجه خواهیم بود. لازم به ذکر است که این جذب اختصاصی نیز با گزینش‌های عقیدتی، سیاسی، روانشناسی و علمی همراه است.

    شرایط و مدارک لازم برای قاضی شدن

    معاونت آموزش قوه قضائیه شرایط جذب قضات و مدارک لازم برای شرکت در آزمون را اعلام کرد.

    به استناد « آیین‌ نامه نحوه جذب، گزینش و کارآموزی داوطلبان تصدی امر قضاء و استخدام قضات» مصوب 1392.2.26 رئیس قوه قضائیه و با عنایت به اصل انتخاب اصلح و لزوم شایسته سالاری در تصدی منصب خطیر قضاء، از اشخاص واجد شرایط ذیل از طریق برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه علمی با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور ثبت نام به عمل می­ آورد.

    شرایط عمومی

    1. تابعیت اصلی ایران.
    2. اعتقاد و التزام عملی به دین مبین اسلام، ایمان و عدالت.
    3. التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت مطلقه فقیه و عدم وابستگی تشکیلاتی به احزاب، سازمان‌ها و گروه‌های غیرقانونی یا هواداری از آن‌ها، مگر در صورت احراز توبه.
    4. طهارت مولد
    5. داشتن سلامت جسمی و روانی و توانایی برای انجام کار قضایی به موجب شیوه‌نامه‌ای که به تصویب رئیس قوه قضائیه می­رسد.
    6. داشتن کارت پایان خدمت وظیفه، معافیت تحصیلی یا معافیت از خدمت با لحاظ مقررات ماده واحده قانون گذرانیدن مدت خدمت نظام وظیفه فارغ‌التحصیلان دانشکده علوم قضایی در محاکم قضایی کشور.
    7. نداشتن سابقه محکومیت کیفری مؤثر.
    8. حسن شهرت، اخلاق و امانتداری.
    9. عدم اعتیاد به دخانیات، مواد مخدر و روان‌گردان.
    10. داشتن حداقل 22 و حداکثر 36 سال تمام در روز ثبت نام.

    تبصره ـ موارد زیر به شرط ارائه تأییدیه معتبر به حداکثر سن مقرر اضافه خواهد شد:

    1. ایثارگران و خانواده آنان به مدت 2 سال.
    2. داوطلبان دانش‌آموخته کارشناسی ارشد یا سطح سه، به مدت دو سال.
    3. داوطلبان دانش‌آموخته دکتری تخصصی یا سطح چهار، به مدت چهار سال.

    نکته: داوطلبان تنها می‌توانند از یکی از موارد مذکور در این تبصره استفاده کنند و مدت اضافه شده به حداکثر سن مقرر، در هر حال، نمی‌تواند از چهار سال بیش‌تر باشد.

    شرایط اختصاصی

    دارا بودن مدارک تحصیلی زیر از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دانش آموختگان دانشگاه ها:

    1. کارشناسی حقوق در یکی از گرایش ها
    2. کارشناسی الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی
    3. کارشناسی فقه و حقوق
    4. کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در یکی از گرایش ها
    5. کارشناسی ارشد پیوسته الهیات، معارف اسلامی و ارشاد با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی

    دارا بودن مدرک سطح (2) عمومی (فقه و اصول) یا سطح (2) تخصصی با گرایش حقوق و قضای اسلامی ، از حوزه‌های مورد تأیید شورای عالی حوزه‌های علمیه ، برای دانش آموختگان حوزه های علمیه.

    تبصره ـ دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی بالاتر به شرطی می‌توانند در آزمون ورودی کتبی شرکت نمایند که یکی از مدارک بند (1) را داشته باشند.

    مدارک مورد نیاز ثبت نام آزمون قضاوت

    1. تکمیل تقاضانامه
    2. پرداخت هزینه ثبت نام به مبلغ480000 ریال بصورت الکترونیکی از طریق سایت سازمان سنجش می باشد.
    3. فایل عکس اسکن شده : داوطلب می‌بایست یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن نموده و فایل آن را برای ارسال ازطریق برنامه ثبت نام اینترنتی آماده نماید.
    4. عکس 3*4 در سال جاری گرفته شده باشد ( عکس تمام رخ)
    5. عکس اسکن شده فقط باید با فرمت JPG باشد.
    6. اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر 400´300 پیکسل و حداقل 300 ´ 200 باشد.
    7. تصویر داوطلب باید واضح ، مشخص و فاقد اثر مهر ، منگنه و هرگونه لکه باشد.
    8. حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از 70 کیلو بایت بیشتر باشد.
    9. حاشیه‌های زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.
    10. حتی الامکان عکس ، رنگی و دارای زمینه سفید باشد.

    تبصره1- عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.
    تبصره2- درصورت ارسال عکس غیر معتبر ، ثبت نام داوطلب باطل شده و حق شرکت در آزمون از وی سلب می‌گردد.

    فایل اسکن شده مدرک تحصیلی مذکور در فقرات بند (ب) یا نامه معرفی به نظام وظیفه برای آقایان مبنی بر فراغت از تحصیل

    تبصره: اشخاص مذکور در بندهای 1-4 و 1-5 به شرط ارائه گواهی دانشگاه محل تحصیل مبنی بر گذراندن کلیه واحدهای دوره کارشناسی، مجاز به شرکت در آزمون خواهند بود.

    مواد و ضرایب امتحانی قضاوت

    داوطلبان دانشگاهی

    • حقوق اساسی (ضریب 1)
    • حقوق مدنی (ضریب3)
    • حقوق تجارت (ضریب 2)
    • آیین دادرسی و اجرای احکام مدنی (ضریب 3)
    • آیین دادرسی و اجرای احکام کیفری (ضریب 2)
    • حقوق جزای عمومی (ضریب2)
    • حقوق جزای اختصاصی (ضریب 2)
    • فقه: مباحث حقوقی شرح لعمه (ضریب2)
    • اصول فقه: اصول استنباط علامه حیدری (ره) (ضریب 1)

    داوطلبان حوزوی

    • حقوق اساسی (ضریب 1)
    • حقوق مدنی (ضریب3)
    • حقوق تجارت (ضریب 1)
    • آیین دادرسی و اجرای احکام مدنی (ضریب 1)
    • آیین دادرسی و اجرای احکام کیفری (ضریب 1)
    • حقوق جزای عمومی (ضریب 1)
    • حقوق جزای اختصاصی (ضریب 2)
    • فقه: بیع مکاسب (ضریب4)
    • اصول فقه: رسائل و جلد یک کفایه (ضریب 4)

    نحوه پذیرش در حوزه­های قضایی

    1. داوطلبان در مرحله ثبت­ نام باید سه استان را به ترتیب اولویت برای خدمت انتخاب نمایند. علاوه بر این سه اولویت داوطلبان در صورت تمایل می­تواند یک اولویت به انتخاب قوه قضاییه واگذار نمایند. بدیهی است که این انتخاب قطعی است و در مراحل بعدی به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد.
    2. بر اساس قانون الحاق ماده (7) و تبصره آن به قانون نقل و انتقال دوره­ای قضات مصوب 10/12/1379 بانوان می­توانند محل اقامت دائمی همسر یا پدر (در خصوص بانوان مجرد) خود را در اولویت انتخاب نمایند. بدیهی است در صوررت انتخاب محلی به غیر از این موارد باید به صورت رسمی از این حق خود انصراف دهند و هرگونه به کارگیری آنان منوط به تعهد رسمی برای حداقل 10 سال خدمت در محل مذکور خواهد بود.
    3. به استناد ماده (5) آیین­نامه نحوه جذب، گزینش و کارآموزی داوطلبان تصدی امر قضاء و استخدام قضات مصوب 26/2/1392 داوطلبانی که معدل کل آنان در آزمون بیش از 50 درصد باشد، بر اساس اولویت­های اعلامی مندرج در جدول پیوست و به تعداد 3 برابر ظرفیت نهایی به مصاحبه علمی دعوت خواهند شد.
    4. داوطلبانی که موفق به قبولی در مصاحبه علمی می­شوند، با ذکر محل خدمت، به اداره کل گزینش معرفی و در صورت قبولی در تمامی مراحل گزینش، بر اساس اولویی که در آن قبول شده­اند، به خدمت گرفته خواهند شد.

    ملاحظات آزمون قضاوت

    1. ملاک احراز شرایط عمومی و اختصاصی زمان ثبت نام خواهد بود. مسؤولیت صحت و سقم اطلاعات ثبت شده در تقاضانامه به عهده داوطلب است. بنابراین کسانی که شرایط لازم برای شرکت در آزمون را ندارند، باید از ثبت نام در آزمون خودداری نمایند، در غیر این صورت در مراحل بعدی حذف خواهند شد.
    2. داوطلبان دانشگاهی و حوزوی هر یک، دفترچه سؤالات و پاسخنامه خاص خود را خواهند داشت. داوطلبان حوزوی که دارای یکی از مدارک دانشگاهی مذکور در بند (ب) هستند، در زمان ثبت­نام می­توانند هر یک از آزمون­های دانشگاهی وحوزوی را انتخاب نمایند و پاسخنامه آنها صرفاً بر اساس انتخاب اولیه تصحیح خواهد شد.
    3. فرایند جذب عمومی سال 1393 طی دو مرحله تستی و تشریحی خواهد بود و آزمون تشریحی از بین پذیرفته شدگان آزمون تستی به عمل خواهد آمد. آزمون تشریحی در مورد دانشگاهیان فقط شامل سؤالات حقوقی و کیفری و در مورد حوزویان فقط شامل سؤالات فقهی و اصولی خواهد بود. پذیرفته­شدگان مرحله اخیر به مصاحبه علمی معرفی خواهند شد.
    4. مدت کارآموزی داوطبان حوزوی حداکثر دو سال و داوطلبان دانشگاهی حداکثر یک سال خواهد بود.
    5. رعایت حجاب کامل اسلامی برای بانوان در جلسه آزمون الزامی می­باشد.
    6. در طراحی سؤالات آیین دادرسی کیفری، قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 28/6/78 و قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه­های عمومی و انقلاب مصوب 28/7/81 ملاک خواهد بود.
    7. داوطلبانی که مایل به خدمت در شوراهای حل اختلاف نیز هستند، باید در محل مشخص شده علامت­گذاری نمایند.
    8. دارندگان شرایط جذب اختصاصی علاوه بر ثبت­نام در آزمون کتبی، می­توانند از آبان ­ماه سال جاری، به تارنمای معاونت منابع انسانی قوه قضاییه به نشانی www.amoozeshghanoon.ir مراجعه و در سامانه جذب اختصاصی نیز ثبت ­نام نمایند.

    مراحل آزمون قضاوت

    آزمون قضاوت از 6 مرحله تشکیل شده است. که 3 مرحله اول آن (تستی؛ تشریحی و مصاحبه) زیر نظر اداره آموزش برگزار می شود. در صورتی که داوطلب بتواند هر سه مرحله را با موفقیت طی نماید، برای ادامه مراحل و تشکیل پرونده به اداره گزینش واقع در خیابان حافظ، روبروی دانشگاه امیرکبیر، ساختمان شماره ۳ قوه قضائیه دعوت می شوند.

    مرحله تستی در مراکز استان ها و بقیه مراحل اعم از آموزش و گزینش در تهران خواهد بود.

    مرحله تستی آزمون قضاوت

    در این مرحله، سوالات بصورت تستی و از دروس تعین شده (حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، حقوق تجارت، حقوق جزای عمومی، حقوق جزای اختصاصی، آیین دادرسی کیفری، اصول استنباط علامه حیدری، متون فقه و حقوق اساسی) می باشد. حد نصاب لازم برای قبولی در این مرحله، کسب ۶۰ درصد از جمع نمرات است. داوطلبان با سطح علمی حداقل متوسط اصولاً در این مرحله موفق می شوند.

    زمان اعلام نتایج مرحله تستی معمولا دو هفته مانده به روز آزمون تشریحی است.

    مرحله تشریحی آزمون قضاوت

    در این مرحله، تمامی دروس نامبرده در بخش تستی ، به جز دروس اصول استنباط و حقوق اساسی مورد پرسش قرار می گیرد. لازمه قبولی در این مرحله و دعوت به مصاحبه علمی، کسب حداقل 50 درصد کل نمرات می باشد.
    نتایح مرحله تشریحی نیز معمولا یک ماه و حتی کمتر پیش از زمان دعوت به مصاحبه علمی اعلام می مشود. در مجموع، فاصله بین آزمون تستی تا آزمون تشریحی حدود دو ماه است.

    مرحله مصاحبه علمی آزمون قضاوت

    پس از اعلام نتایج مرحله تشریحی، داوطلبان به ترتیب حروف الفبا دعوت به مصاحبه می شوند. به این صورت که فردی که نام خانوادگی او با «الف» شروع می شود نسبت به کسی که نام خانوادگی او با «ی» شروع می شود. دعوت به مصاحبه علمی از طریق تماس تلفنی بوده و در سایت سنجش یا خود قوه قضائیه، تاریخ دعوت به مصاحبه اعلام نمی شود.
    سوالات پرسیده شده در بخش مصاحبه علمی، بیشتر در زمینه های متون فقه و جزایی و دروس تخصصی می باشد و تا حدودی سلیقه ای است، لیکن به هر حال سوالات از قوانین و کتب علمی طرح می شوند. در این بخش نمره فرد از 100 نمره محاسبه می شود.

    الف).مصاحبه متون فقه

    در این مصاحبه، مصاحبه کننده محترم معمولا از کتاب شرح لمعه دو متن انتخاب و از شما میخواهد آن را ترجمه کنید و سپس سوالی در خصوص اعراب گذاری و سوالاتی در خصوص متنی که ترجمه کرده اید می پرسد.

    ۱۰ نمره از ۱۰۰ نمره ی کل مصاحبه به درس متون فقه اختصاص دارد و معمولا اگر بسیار بد هم جواب بدهید قادرید ۵ نمره از ۱۰ نمره را حداقل با روخوانی ساده بدست بیاورید. مباحث بیع و قصاص زیاد در مصاحبه سوال می شوند. با توجه به این که مصاحبه کننده ی متون فقه یک روانشناس است، سعی کنید خونسردی خودتان را حفظ کنید تا موفق بشوید.

    ب).مصاحبه دروس خصوصی

    بعد از مصاحبه متون فقه به اتاق دیگری می روید که در آن از دروس مدنی و آیین دادرسی مدنی و تجارت سوال پرسیده می شود. ۴۵ نمره از ۱۰۰ نمره ی آزمون قضاوت به این مصاحبه اختصاص دارد.

    برای تجارت یک سوال معمولا از اصول اسناد تجاری (استقلال امضاها – تجریدی بودن و …) می پرسند. از درس مدنی هم معمولا ۲ سوال پرسیده می شود که یکی معمولا از شرایط عمومی ودیگری از هبه و عاریه و ودیعه و … است. برای آیین دادرسی مدنی هم ۲ سوال معمولا می پرسند و یک سوال هم عموما از اجرای احکام می پرسند که با این وجود مطالعه قانون اجرای احکام توصیه می شود.

    ج).مصاحبه دروس کیفری

    بعد از اتمام مصاحبه دوم، داوطلب به اتاق سوم می رود تا مصاحبه دروس کیفری را انجام دهد. ین مصاحبه شامل دروس جزای عمومی و جزای اختصاصی و آیین دادرسی کیفری می باشد. برای جزای عمومی مطالعه متن قانون کفایت می کند اما برای جزای اختصاصی مطالعه ی جلد دوم کتاب جناب دکتر میرمحمد صادقی (جرایم علیه اموال) اکیدا توصیه می شود. برای درس آیین دادرسی کیفری هم مطالعه قانون جدید اکیدا توصیه می شود. مصاحبه کیفری هم ۴۵ امتیاز دارد.
    با کسب مجموع ۶۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز می توانید در مصاحبه قبول شوید و به مرحله ی گزینش راه پیدا کنید.

    مرحله گزینش آزمون قضاوت

    الف) تشکیل پرونده: داوطلبانی که 3 مرحله قبل را با موفقیت طی کرده باشند، به اداره گزینش فرستاده خواهند شد. در اداره گزینش، فرد پس از تشکیل پرونده، دو عدد برگ تحت عنوان «تعدیل و توثیق» دریافت می کند. لازم است این برگه ها توسط «قاضی، امام جمعه یا استاد دانشگاه» امضا شوند. علاوه بر این برگه ها، مدارک لازم برای تشکیل پرونده از سوی قوه قضائیه به اطلاع داوطلبان رسانده می شود.

    ب) مصاحبه روانشناسی تستی: بعد از حدود 2 هفته الی 1 ماه، داوطلبان برای آزمون تستی روان شناختی دعوت خواهند شد. مصاحبه تستی شامل حدوداً ۳۵۰ تست عمومی است که نیازی به مطالعه منبع خاصی نیست و اطلاعات شخصی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

    ج) مصاحبه روانشناسی شفاهی: بعد از آزمون تستی، چند روز بعد برای مصاحبه روان شناسی حضوری دعوت به عمل خواهد آمد. در مصاحبه حضوری نیز، یک روان شناس در حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه سوالات متداول در مورد مسائل روزمره، از داوطلبا پرسیده می شود.

    د) تحقیق محلی: داوطلب پس از طی مراحل فوق و کسب امتیاز لازم، وارد مرحله گزینش یا تحقیق محلی می شوند. در این مرحله، پرونده داوطلبان برای انجام تحقیقات محلی به شهرستان محل اقامت ارسال می شوند که مدت انجام تحقیقات محلی از دو ماه الی یک سال (البته شاید هم بیشتر) به طول می انجامد.

    و) مصاحبه عقیدتی: در صورتی که فرد از تحقیق محلی پذیرفته و تایید شد، وارد آخرین بخش از این مرحله، یعنی مصاحبه احکام و عقیدتی می شود.

    مرحله اختبار آزمون قضاوت

    این مرحله آخرین مرحله آزمون قضاوت می باشد که در این قسمت، دو نفر از قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور و یک نفر ریاست محترم گزینش قضات از داوطلب سوالاتی را می پرسند.

    مرحله آموزشی آزمون قضاوت

    دوره کارآموزی یا آموزشی یکسال طول می کشد که معمولأ در تهران، قم، کرمانشاه، مشهد، تبریز، شیراز و … این دوره ها برگزار میشوند (دوره کار آموزی برای دانشجویان دکترا ، 6 ماه است). در طول دوره علاوه بر گرفتن حقوق (حدود یک میلیون تومان) باید دروس علمی و کارگاهی را که جنبه کاربردی دارند بگذرانید و حدود 50 امتحان در طول دوره میدهید.

    تقسیم شما بستگی به درخشش شما در طول دوره کارآموزی دارد.هرچقدر در دوره رتبه بهتری کسب کنید شانس انتخاب شهر بهتری(حتی شهر تهران) رو دارید که البته الان هدف بیشتر بومی گزینی است و معمولأ هر کس در استان خودش مشغول به خدمت میشود مگر این که در دوره کارآموزی جزو سه نفر اول (که شانس انتخاب شهر های بزرگ را دارید) یا جزو سه نفر آخر (که شانس انتخاب ندارید و معمولأ در مناطق محروم مشغول بکار میشوید) باشد.

    بیشتر بخوانید:

    چگونه وکیل شوم ؟ راههای وکیل موفق شدن چیست ؟

    چگونه میتوانم استاد دانشگاه شوم ؟

    چگونه می توانم پلیس شوم ؟



    این مطلب چقدر مفید بود ؟
    4.6 از 5 (13 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits