دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جملات زیبا از زبان رهبر معظم انقلاب

۱۰ مورد از جملات زیبای رهبر

جملات زیبا از زبان رهبر معظم انقلاب
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
امیدواریم با مطالعه این جملات عمیق، ادبی و فلسفی آقا و استفاده از تجربیات رهبر انقلاب بتوانید گامی مثبت به سمت جلو بردارید.

جملات زیبای رهبر, بیادماندنی ترین جملات رهبر

در این مقاله از مجله دلگرم به گردآوری بخشی از جملات زیبا و به یاد ماندنی حضرت امام خامنه ای پرداخته ایم که امیدواریم رهنمودی باشد برای شما عزیزان . با ما همراه شوید.

زیباترین جملات رهبری

1. قداست قانون از نظر آقا

از خصوصیات امام تقید به قانون بود و این که کاری خلاف قانون انجام نگیرد. حضرت امام مقید به قانون بودند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که به حق از مجموعه های کم نظیری است که در دست ما قرار دارد و خیلی به آرمانهای اسلامی ما نزدیک است، در نزد مردم ما قداست دارد.

قانون یعنی جاده یی که باز می شود تا مسئولان اجرایی از آن جاده حرکت کنند و با تلاش خود گوشه و کنار و زوایای کشور را آباد و اصلاح کنند. این جاده بازکنی به عهده ی قانون است و قانون را هم نماینده ی شما در مجلس وضع می کند.

ملاک عدل و اقامه ی آن، قانون است ... و ملاک قانون، شرع است. یکی از شعارهای بسیار خوب جناب آقای خاتمی مسئله ی «قانونگرایی» بود.

[قانون اساسی ] در سرنوشت رفاه و چگونگی زیست مردم از نقش مؤثری برخوردار است. لذا باید سرلوحه ی کردار قوه ی مجریه و سایر قوا قرار گیرد.

2. اهمیت خدمت رسانی از نظر مقام رهبری

اگر در مسایل رفاه زندگی عمومی و ایجاد تسهیلات و رفع مشکلات غرق شویم، به طوری که جهت گیریهای انقلابی را به دست غفلت بسپریم، به ابهت و هیبت انقلاب ضربه زده ایم و جاذبه ی آن را در دنیا مخدوش کرده ایم و این، مطمئناً به کارایی ما ضربه خواهد زد. بنابراین، این دو در کنار هم مطرحند.

  • امروز در کشور، رقابت مشروع و مقبول از نظر مردم و ما، فقط رقابت برای خدمت کردن به مردم است.
  • انقلاب، زندگی و نشاط و ایمان مردم را به آنها برگرداند.
  • باید ترتیبی داده بشود و مکانیسمی به وجود بیاید که کارگزاران حکومتی، خودشان را به معنای حقیقی کلمه، خدام و خدمتگزاران مردم بدانند. بزرگترین مبارزه ی با آمریکا، خدمت به این مردم است.
  • جمهوری اسلامی آن هندسه ی معیوب را ندارد؛ بعکس، یک نوع حالت مرکزگریزی و دور از مرکزگرایی در طبیعت جمهوری اسلامی هست. ممکن است به طور قهری در مواردی از این طبیعت تخلف بشود؛ اما طبیعت دستگاه و برنامه ریزی دستگاه، همان است.
  • هنوز از پیروزی انقلاب دو ماه نگذشته بود که امام بزرگوار به بنده مأموریتی دادند و من را به بلوچستان فرستادند و گفتند چون شمانسبت به مسائل بلوچستان سابقه دارید، به آن جا بروید و به وضع محرومیت آن منطقه برسید؛ این اولین نشانه ی یک حرکت بود؛ در حالی که امام به بلوچستان نرفته بودند! این حالتی است که از طبیعت دستگاه می جوشد. شما سراغ جاهای محروم بروید.
  • جوانهای عزیز و آحاد مردم کشورمان باید طعم شیرین خدمات دولتی را در کام خود حس کنند. جهت کلی سیاستهای ما، باید تأمین منافع طبقات محروم باشد.
  • حقیقتاً مردم ولی نعمت ما و کارگزاران این نظام هستند. در مسایل داخلی تأمین عدالت اجتماعی و امنیت عمومی و رعایت طبقات ضعیف و محروم، یک رکن اصلی است.
  • علاج مشکلات ما در این است که سازندگی کشور را در کنار تأمین روحیه ی انقلابی در مردم و حفظ همان صلابت و چهره ی باعظمت و هیبت انقلاب ببینیم. اگر به رفاه عمومی نیندیشیم و به سازندگی کشور فکر نکنیم، مطمئناً نظام جمهوری اسلامی نخواهد توانست الگو و تجربه ی مطلوب را به دنیا ارایه بدهد.
  • فلسفه ی وجود بنده و امثال بنده و دیگر مسئولان، خدمت است. ماها نوکر و خدمتگزار مردم هستیم؛ اعتبار و آبروی ما به این است؛ اسلام این را برای ما معین کرده است؛ ما حقی به گردن مردم نداریم؛ مردم به گردن ما حق دارند.
  • ما اصلاً برای خدمت به مردم آمده ایم. فلسفه ی وجود ما خدمت به مردم است. ما معتقدیم که در نظامی اسلامی و در جامعه یی که برکات و نعمات متعلق به همه ی مردم است، چنانچه کسانی هستند که در محرومیت به سر می برند، مسلماً حق آنان تضییع شده و حقوقشان داده نشده است.
  • مسئولین تا نفس دارند باید به این مردم خدمت کنند. بایستی در بین مسئولین مسابقه خدمتگزاری و خدمت رسانی به مردم برقرار باشد.
  • نهضت خدمت رسانی به مردم یک مبارزه بزرگ و سنگین است. هرکه می خواهد با آمریکا مبارزه ی اساسی بکند، باید به این مردم خدمت کند. همه مسئولان در سه قوه، باید نهضتی را برای خدمت رسانی به مردم شروع کنند.
همه مسئولین باید در خدمت به مردم از یکدیگر سبقت بگیرند و یک نهضت خدمت به مردم راه بیندازند.

۱۰ مورد از جملات زیبای رهبر

3. اهمیت آمدن جهانگرد از منظر رهبری

می بینید که ما برای کار کردن، هنوز خیلی جا داریم. برای ابتکار، برای جمع کردن نیروهای خوب و کارآمد و به کار گرفتن استعدادهای درست، خیلی جا داریم. ... عین همین را حتی وزارت ارشاد و بخشهای به حسب ظاهر غیر صنعتی و غیر تولیدی دارند.

فرض کنید وزارت ارشاد، مسئله ی مسافر و جهانگرد و آمدن و رفتن و امثال اینها را دارد. کشورهایی در دنیا هستند که اصلاً از این طریق زندگی می کنند؛ یعنی همین کاری را که ما با نفتمان می کنیم، آنها با نمایش دادن می کنند.

ما چینی های ته صندوقمان را در می آوریم؛ دانه دانه می فروشیم و پولش را می خوریم! آنها این چینی ها را پشت ویترین می گذارند؛ مردم می آیند و تماشا می کنند؛ همان پول را از این طریق به دست می آورند.

وقتی ما به میراث فرهنگی رسیدیم، سرمایه یی می شود که از آن در بخش گردشگری سود و بهره اش را می بریم.

4. تمدن

ملت هوشمند، نجیب و شجاع ایران در تمدن امروز جهان نقش اساسی دارد.

5. نظم، برنامه ریزی

خاصیت برنامه ریزی خروج از روزمرگی است. [نظم و انضباط] کشور و ملت ما را به شادابی خواهد رساند و کار آنها را پیش خواهد برد.

6. وجدان کاری

اگر ملتی دارای وجدان کار باشد، محصول کار او خوب خواهد شد.

تذکری که می خواستم عرض کنم این است که دو چیز را از آغاز سال شروع کنیم و به عنوان شعاری برای خودمان قرار بدهیم. آن دو چیز عبارت است از وجدان کار و انضباط اجتماعی که دو شاخص بسیار مهم است.
هر کس و در هر کجا که هستیم، وجدان کار را در کاری که به گردن گرفتیم و تعهد کردیم، رعایت کنیم.

7. کیفیت

دایم در فکر کیفیت دادن باشید. محکم کاری و استحکام و بالا بردن کیفیت کار را مراقب باشید. یک کار اساسی بایستی به بهترین کیفیتها عرضه شود، تا ماندگار باشد.

8. تعاون

من وقتی در وضع کشور خودمان نگاه می کنم، می بینم یکی از چیزهایی که می تواند جلوی این بی عدالتی را به شکل منطقی و اصولی سد کند، همین کار تعاونی است.

تعاون در کشور ما می تواند سرانگشت گره گشایی باشد. به نظر من، یکی از راه حلها و اساسی ترین و منطقی ترین و بنیادی ترین کارهایی که می تواند در این کشور برای استقرار عدالت انجام بگیرد، «تعاون» است.

همین تعاون می تواند کشور را - بخصوص امروز - از لحاظ اقتصادی هم نجات بدهد. من با مسئولان کشور، ... بارها این را تکرار کرده ام و گفته ام که نقطه ی بن بست شکنمان، عبارت است از ایجاد اشتغال، آن هم از منابع نو؛ و «تعاون» می تواند یک بازوی قوی در این راه باشد.

بیشتر بخوانید :

۸ خاطره دلنشین از ساده زیستی امام خامنه ای

۲۵۱ کد آهنگ پیشواز ایرانسل از سخنان رهبری

سخنانی پند آموز از رهبر معظم انقلاب درباره ورزش کردن

9. اشتغال

الان مسئله ی اشتغال حقیقتاً جزو چند مسئله ی درجه ی اول ماست.

  • امروز مسئله ی اشتغال در کشور ما یک مسئله ی بسیار مهم و اساسی است و اگر برنامه ریزیِ خوب و کارآمد و عمل جدی دنبال این عنوان وجود داشته باشد، به وضوح مشکلات بتدریج کاهش پیدا خواهد کرد.
  • پرداختن به مسئله ی اشتغال و فعالیت تولیدی و مفید، وظیفه یی است که از معنا و مفهوم جمهوری اسلامی می جوشد.
  • پرداختن به مسئله ی اشتغال یکی از مهمترین گره گشاییها در کار مردم است و گره گشایی، سیره ی علوی است.
  • محور همه ی سیاستهای کلان اجرایی باید ایجاد اشتغال در کل کشور باشد. معنای اشتغال این است که جوانِ مستعدِ آماده ی به کار، فرصت تلاش و فعالیت به دست بیاورد تا هم نیاز شخصی خود را از این راه برطرف کند و هم به پیشرفت و آبادانی کشور و رونق اقتصادی آن کمک کند

10. کارمند

خیال نکنید بدون عشق و ایمان می شود کاری کرد! این روح را تقویت کنید. این که من این قدر تکیه می کنم که نیروهای مؤمن و حزب اللهی را در بخشهای مختلف کار و تشکیلات دولتی بیاورید و به کار بگمارید، برای خاطر این است که نیروی مؤمن و دل مؤمن، این روح را تأمین خواهد کرد. به جسم اکتفا نکنید.

در گزینش افراد ملاحظه کنید، کسانی باشند که این خصوصیات را رعایت بکنند -هم جهات اسلامی، هم جهات انقلابی، هم جهات ارزشی را - تا کار، واقعاً چنان که باید و شاید، پیش برود و هیچ لنگی و مشکلی پیدا نکند و به ابتکار، میدان بدهید.

در محیط کار، سعی کنید از همه ی توان و استعداد و ابتکار خودتان استفاده کنید.

ماهیت کارِ کارمند، خدمت است.

محیط کارمندی، محیط شرافت و پاکدامنی و محیط کار برای اسلام و مسلمین است. نگذارید ساعتی از ساعات کار شما، به بطالت یا به کم کاری بگذرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits