دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
لاک یا قلم سفید کننده دندان چیست و چه مضراتی دارد؟
12
زمان مطالعه: 8 دقیقه
به تازگی محصولی به نام قلم یا لاک سفید کننده دندان وار بازار شده است که در این مقاله میخواهیم به آن بپردازیم و بفهمیم لاک یا قلم سفید کننده دندان چیست و چه مضراتی دارد؟

قلم سفید کننده داندان و یا لاک دندان چیست ؟

لاک سفید کننده دندان که با نام‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسد، در واقع همان ژل سفید کننده است که حاوی زایلیتول، پروکساید و فلوراید است و باعث برطرف شدن لک‌های زرد روی دندان می‌شود. این ژل‌ها را در بسته‌بندی ویژه و به شکل قلم و لاک تولید می‌کنند تا استفاده از آن راحت صورت بگیرد.

قلم سفید کننده دندان آخرین سیستم سفید کردن دندان بدون نیاز به مراجعه به مطب دندانپزشکی است. با استفاده از این قلم روند سفید کردن دندان ها هرگز ساده تر از این نبوده است! قلم های متعددی در بازار وجود دارد که سریع و بدون کثیف کاری هستند و در یک برنامه روزمره پر کار قابل استفاده هستند.

با این حال، فریب نخورید. اگرچه قلم سفید کننده دندان راه حل ساده ای هستند اما همیشه موثر نیستند و ممکن است با عوارض جانبی خاصی همراه باشند.

همه چیز درباره قلم و لاک سفید کننده دندان
لاک سفید کننده دندان چیست ؟

کارایی قلم سفید کننده دندان در مقایسه با روش های حرفه ای

قلم های سفید کننده دندان حاوی غلظت کمی از مواد سفید کننده هستند. در حالی که ژل مورد استفاده در روش های حرفه ای از غلظت بالایی برخوردار است. عامل سفید کننده مورد استفاده پراکسید کربامید یا پراکسید هیدروژن است. ژل دارای غلظت بالا حاوی ۱۰-۳۰ درصد پراکسید هیدروژن است، در حالی که غلظت کم حاوی کمتر از ۱۰ درصد آن است.

استفاده از یک قلم سفید کننده معمولا شامل قرار دادن اکسید کننده به دندان ها تا چند ساعت در روز در مدت ۵ تا ۱۴ روز است. نتایج حاصله به برند قلم بستگی دارد. به طوری که بعضی افراد در عرض چند روز به دندان های سفیدتری می رسند در حالی که برخی به زمان بیشتری نیاز دارند و برخی هیچ نتیجه ای نمی گیرند.

مضرات لاک دندان یا قلم سفید کننده دندان

قلم های سفید کننده می توانند کمی از مینای دندان را بردارند که ممکن است به طور موقت موجب حساسیت دندان و تحریک خفیف بافت نرم دهان به ویژه لثه ها شود. سوزش لثه و حساسیت به مواد سرد و گرم بعد از استفاده از این ماده رایج است.

کاهش تماس لثه با مواد قلم می تواند به کاهش مشکل کمک کنید. حساسیت دندان اغلب در مراحل اولیه درمان رخ می دهد. هر دو این عوارض معمولا موقت هستند و در عرض یک تا سه روز پس از توقف یا تکمیل درمان ناپدید می شوند. در صورت تداوم علائم بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.

افرادی که دارای دندان و لثه های حساس هستند، لثه های آنها تحلیل رفته است و دچار پوسیدگی دندان هستند، باید برای استفاده از این قلم با دندانپزشک خود مشورت کنند. افرادی که به پراکسید هیدروژن حساس هستند نباید بدون مشاوره با متخصص دندانپزشکی هیچ نوع محصول سفید کننده را امتحان کنید .

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد سفید کننده می تواند به طور دائمی به مینای دندان آسیب برساند. بنابراین استفاده از این روش باید با مراقبت همراه باشد.

همه چیز درباره قلم و لاک سفید کننده دندان
لاک سفید کننده دندان چیست ؟

آیا استفاده از ژل سفید کننده دندان بی‌خطر است؟

حتما شما هم درباره حساس شدن دندان‌ها بعد از استفاده از محصولات سفید کننده دندان، چیزاهایی شنیده‌اید. بله درست است! استفاده از ژل یا لاک سفید کننده دندان که حاوی پروکساید است، سبب تحریک شدن لثه‌ها و حساس شدن دندان‌ها می‌گردد. بهترین راه استفاده از این محصولات این است که حتما با مشورت و راهنمایی دندان پزشک صورت بگیرد.

نحوه استفاده از لاک دندان چگونه است ؟

استفاده از ژل سفید کننده دندان چه در مطب دندان پزشک و چه در منزل، تقریبا روشی یکسان دارد. محصولاتی را که دندان پزشکتان آن را تایید می‌کند را انتخاب کنید تا از سالم ماندن دندان‌ها و مینای آن بعد از استفاده اطمینان داشته باشید.

  • ابتدا باید دندان‌ها را مسواک بزنید تا کاملا تمیز باشند.
  • بعد کمی از ژل سفید کننده را با اپلیکاتور مخصوصش و یا با همان قلمی که در انواع لاکی آن وجود دارد، به روی دندان‌ها بزنید.
  • بعد از 15 دقیقه می‌توانید دندان‌ها را بشویید ولی در این مدت نباید چیزی بخورید و از قورت دادن ژل و آب دهان نیز خودداری کنید.
  • بعد از شستن ژل، دوباره دندان‌ها را مسواک بزنید. این کار را 2 تا 3 مرتبه در روز انجام دهید تا دندان‌ها سفید شوند.

همه چیز درباره قلم و لاک سفید کننده دندان
لاک سفید کننده دندان چیست ؟

برای سفید شدن دندان چه مارک و چه محصولاتی را استفاده کنیم ؟

در گذشته بیشتر محصولات سفید کننده دندان دارای میزان بالایی سفید کننده بودند که همین امر موجب حساس شدن دندان‌ها می‌شد. اما امروزه محصولاتی که وجود دارند، متعادل سازی شده‌اند و خیلی کمتر چنین تاثیری دارند.

بهتر است لاک‌های سفید کننده‌ای که دارای فلوراید و زایلیتول هستند، استفاده مکنید. این دو عنصر برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و همچنین حساس شدن دندان بسیار موثرند.

همه چیز درباره قلم و لاک سفید کننده دندان
لاک سفید کننده دندان چیست ؟

چیکار کنیم بعد از استفاده از لاک سفید کننده دندان‌هایمان حساس نشود ؟

معمولا حساسیت دندان‌ها تا 24 ساعت پس از استفاده از لاک سفید کننده پایان می‌یابد، اما اگر این طور نشد، حتما به دندان پزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از حساس شدن دندان مراحل زیر را انجام دهید :

  • میزان زمان ماندن ژل روی دندان را کاهش دهید.
  • از خمیر دندان‌های ضد حساسیت که حاوی نیترات پتاسیم هستند، استفاده کنید.
  • از محلول فلوراید برای معدنی شدن دوباره دندان‌ها کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره لاک سفید کننده دندان

سوال : میخواستم بپرسم که لاک سفید کننده دندان به چه صورت عمل میکنه و آیا درجه روشنی که برای دندون ها حاصل میکنه به اندازه بلیچینگ یا ونیر کامپوزیت هست؟؟ و اینکه این ماده عوارض خاصی هم داره؟ شما استفاده از اون رو توصیه میکنید آقای دکتر؟
پاسخ دکتر آرش منتظری :
سلام ببینید در اصل چیزی به نام لاک دندون وجود نداره و اگر قرار باشه رنگی به دندون بچسبه ، به سرعت با بزاق و غذا خوردن شسته میشه و مسلماً خوردن هر رنگی ، زیان آور هم هست .
پس اینی که میگن لاک دندون ، نباید با لاک ناخن اشتباه گرفت ! متاسفانه تا دلتون بخواد مطالب غلط و من درآوردی در این مورد توی اینترنت نوشته شده و ….
اسم واقعی این محصولات ، Teeth whitening pen یا مداد سفید کننده دندون هست که توسط شرکتهای مختلفی ساخته میشه . حتی شرکتهای معتبری مثل Colgate هم این محصول رو تولید میکنه .حالا ببینیم این مدادها سفید کننده دندان چی هستند و چکار میکنن ؟
در اصل مدادی وجود نداره و رنگی هم نیست ! یک برس کوچیک هست که به یک مخزن ماژیک مانند متصله و ماده ای بنام کرباماید پراکساید یا هیدروژن پراکساید با درصد خیلی کمی داخل این ماژیک وجود داره .
هر دوی این مواد دارای خاصیت رنگ بری هستند و از مینای دندون رد شده ، به عاج میرسن و میتونن کمی رنگ عاج رو که در حالت عادی زرد هست ، کمرنگ تر کنن .
مینای دندون هم شفاف هست و معمولاً رنگ عاج زیر رو نشون میده . پس اگر عاج کمرنگ بشه ، دندون سفیدتر بنظر میرسه .کلاً به این روند میگن بلیچینگ یا سفید کردن . حالا میخواد با غلظت زیاد در دندانپزشکی باشه یا غلظت خیلی کم در منزل .
عوارض استفاده از این مواد کمی حساسیت به سرما یا گرما هست که موقتی هست و برطرف میشه . البته باید بدونیم که نباید با این مدادها خودکشی کنیم دیگه و ۲ یا ۳ دفعه در هر ۶ ماه کفایت میکنه.

فرق قلم سفید کننده با بیلچینگ دندان

سوال: حالا فرقی با بلیچینگ در دندانپزشکی داره ؟
خیر ،ولی چیزی بنام لاک دندون وجود نداره و اگر هر جایی دیدید چیزی شبیه لاک ناخن به رنگ سفید وجود داره و دوست دارید بمالید روی دندوناتون ،بدونید رسما دارید به سمت آخرت شتاب میگیرید ! یکی دو بار شنیدم که در کانالهای ماهواره ای تبلیغ چنین چیزایی رو میکنن که مسلماً دیدن کانالهای ماهواره برای شما زیان آور هست چه برسه خرید محصولاتش !

بیشتر بخوانید :

برای سفید کردن دندان به صورت طبیعی چه راه کارهایی می شناسید؟

۱۲ درمان های خانگی برای از بین بردن لکه دندان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (12 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits