دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سخنان و دغدغه های رهبر انقلاب درباره فضای مجازی
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مقام معظم رهبری چندین سال است که دغدغه فرهنگی و غفلت از آسیب های فضای مجازی را مطالبه کرده اند. در این مطلب به مهمترین دغدغه ها و مطالبات معظم‌له در حوزه فضای مجازی خواهیم پرداخت.

سخنان رهبر انقلاب درباره فضای مجازی

ایشان زمانی که مباحث اقتصادی و سیاسی مهمی مطرح است می فرمایند: من به اندازه مسائل فرهنگی نگران نیستم. من به خاطر نگرانی های فرهنگی شب ها خواب به چشمم نمی آید. بلند می شوم و نگران هستم. اهمیت فضای مجازی در نگاه مقام معظم رهبری آنقدر زیاد است که می فرمایند: اگر امروز رهبر انقلاب نبودم حتما رئیس فضای مجازی کشور می شدم.

امروزه با افزایش ارتباطات از راه دور، افکار عمومی از سطح ملل پا را فراتر گذاشته است؛ به همین منظور موضوع مدنظر با جمع زیادی از انسان ها سر و کار دارد و به خاطر ویژگی خاص آن جزء مسائل بحرانی و مهم جامعه است. در این میان بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد فضای مجازی پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی نشان از اهمیت ویژه به مدیریت فضای مجازی است.

ایشان در یکی از بیانات خود در مورد فضای مجازی می فرمایند :«حوزه فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد. این فضا مثل یک رودخانه پر از آب و خروشان است که می آید و دائماً هم بر آب آن افزوده و خروشان تر می شود. اگر ما بر این رودخانه تدبیر کنیم و برنامه داشته باشیم، زه کشی کنیم و هدایت کنیم این رودخانه را تا به سد بریزد، می شود فرصت. اگر رهایش کنیم و برنامه ای برای آن نداشته باشیم می شود یک تهدید».

با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی می شود به نکات مهمی پی برد از جمله:

  1. اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی است.
  2. پیشرفت بدون توقف و اجتناب ناپذیر تکنولوژی ها
  3. تدبیر، برنامه، زهکشی و هدایت این فضا منتهی به فرصت است در غیر اینصورت تبدیل به تهدید می شود.

فضای مجازی فرصتی فوق العاده

مقام معظم رهبری فضای مجازی را یک کارزار فکری و سودمند برمی‌شمرند. ایشان در تاریخ 1391/7/19 می فرمایند: "ابزارهای تسهیل کننده، مثل رایانه ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، می توانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی شناسید، برسانید؛

این فرصت فوق العاده‌ای است؛ مبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده هایی کردید؟"

استفاده از تکنولوژی هاى جدید ارتباطاتى برای دین

مقام معظم رهبری در دیدار روحانیون استان سمنان مورخ 85/8/17 و روحانیون استان کرمان مورخ 84/2/11 نیز در مورد وظیفه و نقش روحانیت و حوزه علمیه در برابر تکنولوژی های جدید ارتباطی می فرمایند: "وظیفه ما چیست؟ اولین وظیفه ما این است که این نقش روحانیت اصیل را جدى بگیریم. من بارها گفته ام که با همه این وسایل ارتباط جمعى اى که وجود دارد البته روحانیت باید از همه این وسایل ارتباط جمعى استفاده کند.

از اینترنت و تکنولوژی هاى جدید ارتباطاتى باید همه روحانیت براى دین استفاده کند. همچنانى که از رادیو و تلویزیون و بقیه چیزها استفاده مى کند در عین حال، مسجد، جلسه مذهبى، نشستن روبه روى مردم، دهان به دهان و نفس به نفس با مردم حرف زدن، یک نقش بی بدیل دارد و هیچ چیزى جاى این را نمى گیرد و این هم مال شماست".

تشکیل شورای عالی فضای مجازی قدمی مهم در فضای مجازی

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حکمی به تاریخ 17 اسفند 1390 ،به تشکیل هستة تصمیم ساز فضای مجازی (شورای عالی فضای مجازی) تأکید می ورزند. با توجه به تشکیل این شورا اهداف مهم آن را می توان در بندهای زیر خلاصه کرد که جزو مطالبات اصلی معظم‌له می باشد:

  1. مواجهه فعال و مبتکرانه با فضای مجازی در سطح ملی و جهانی و توسعه آن به میزان آمادگی قطعی نظام برای استفاده از فرصت ها و مقابله با تهدیدات آن.
  2. به حداقل رساندن اتکای کشور به کشورهای دیگر در استفاده از فضای مجازی و توابع آن در عرصه های فنی.
  3. جذاب سازی و غنی سازی محتوا و خدمات بومی جهت پاسخگویی حداکثری به نیازهای داخلی.
  4. مشارکت حداکثری نیروها و تشکل های مردمی متعهد در یک فضای رقابتی جهت بهره برداری بهینه از فرصت ها.
  5. حضور خلاقانه جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی در دو عرصه سخت افزاری و نرم افزاری خصوصاً در جهت ابداع خدمات نو، قوی و جذاب.
  6. ساماندهی تبادل اطلاعات با شبکه جهانی.
  7. فراهم آوردن شرایط لازم برای دستیابی فضای مجازی کشور به بالاترین سطح از امنیت و سلامت برای آحاد مردم، نظام و کلیه نقش آفرینان در فضای مجازی.

با نگاهی به شرایط کنونی کشور در حوزه فضای مجازی به ویژه در حوزه شبکه های اجتماعی مشخص می شود که مطالبات رهبری اجرا نشده است و حتی در برخی موارد از جمله بومی سازی نقاط ضعف ها چندین سال است که پابرجاست. در حوزه شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها می بینیم که به خاطر عدم بومی سازی مناسب و حمایت از تولیدات داخلی، یک پیام رسان خارجی که بر اساس قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی عمل نمی کند، با جذب 40 میلیون مخاطب در مواقعی دست به آشوب و تخریب نظام نیز می زند.

این روند در واقع عملی نشدن مطالبات رهبری را نشان می دهد؛ چه بسا اگر یک پیام رسان بومی و قوی در کشور داشتیم، در اغتشاشات دی ماه دروغ پردازی ها و جعل اخبار در زمان کمتری نقش بر آب می شد. با همه این تفاسیر امید است تا در ادامه راه مسئولان بیشتر از پیش به مطالبات مقام معظم رهبری توجه کنند، که عمل به آنها آینده ای درخشان را برای ایران در حوزه فضای مجازی خواهد داشت.

separator line

بیشتر بخوانید:

سخنان شیرین رهبر انقلاب اسلامی درباره شب قدر

سخنان پند آموز رهبر معظم انقلاب درباره دوران جوانی

سخنانی پند آموز از رهبر معظم انقلاب درباره ورزش کردن

سخنان شیرین رهبر انقلاب درباره قرآن کریم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits