دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نماد سبزه در سفره هفت سین چه مفهومی دارد ؟
11
زمان مطالعه: 4 دقیقه
هفت‌سین سفره‌ای است که ایرانیان، هنگام نوروز می‌آرایند. هر یک از سین های سفره هفت سین معنا و مفهوم خود را دارند که در ادامه مفهوم نماد سبزه در سفره هفت سین را برای شما آماده کردیم.

سبزه در سفره هفت سین نماد چیست ؟

سبزه سین سوم در سفره هفت سین می‌باشد. ما همیشه بر اساس رسمی که از دیر باز به ما رسیده اقدام به چیدن تک تک سین‌های سفره هفت سین می‌کنیم. اما شاید این سوال برای ما پیش آمده باشد که تک تک سین های سفره هفت سین به چه معناست ؟

در مقالات قبل درباره نماد تک تک سین های سفره هفت سین را توضیح دادیم . امروز میخواهیم در باره نماد سبزه در سفره هفت سین توضیح دهیم.

سبزه

سبزه چیست و در سفره هفت سین نماد چیست ؟

سَبزه گیاهی است که در آن برخی از حبوبات را رویانده‌اند و از نشانه‌های نوروز و اجزای سفره هفت‌سین است. سبزه از جوانه گندم، جو و عدس رویانده می‌شود.

ایرانیان معتقدند که وجود سبزه در سفره هفت‌سین، شادابی و خرمی را در طول سال به همراه دارد.

مرسوم است که سبزه را تا روز سیزدهم نوروز که سیزده‌ به‌ در خوانده می‌شود نگاه داشته و همراه با آن بدی‌ها و کدورت‌ها را دور بریزند.

همچنین برخی معتقدند که گره زدن سبزه در روز سیزده‌ به‌ در سبب باز شدن بخت جوانان دم بخت می‌شود

نماد سبزه در سفره هفت سین ، نماد سبزه چیست ، نماد سبزه عید ، نماد سبزه هفت سین ، سبزه نماد چه چیزی است ؟ ، سبزه نماد چیه ؟ نماد سبزه در هفت سین چیست

دلیل گذاشتن سبزه بر سر سفره هفت سین چیست ؟

سبزه سومین سین هفت سین می‌باشد و اکثر مردم سبزه را نماد شادابى و سرسبزی و نشانگر زندگى بشر و پیوند انسان با طبیعت می‌دانند.

سبزه نشان از تولد دوباره، حیات دوباره و زایش و سبزی است. سر سفره گذاشتنش به این دلیل است که سال آینده سالی شاداب، سرسبز و خرم باشد.

از جهتی دیگر رنگ سبز آرام بخش است و اضطراب را از ما دور می کند و موجب رفع تنش و گرمای عضلانی می‌شود، سبز رنگ ایده آل برای فضاهایی است که در آن ها نیاز به تمرکز و آرامش است .

نماد سبزه در سفره هفت سین

سبزه در سفره هفت سین نشانه‌ی چیست ؟

سبزی نشانه خوش اخلاقی و خرمی و شادابی است ، سبزه نماینده کوچکی از درخت است باید از درخت آموخت که در اوج توانایی یا نهایت تنگدستی از لطف و مهر و ایثار آنچه داری خودداری نکنید

همچنین و بر بدی و پلشتی و بی حرمتی و پرخاش غلبه داشته باشی و پاسخگویی جهت نیاز هم نوعان باشی، در ایران باستان خانواده ها معمولا سه قاب از سبزه ها به نماد هومت (اندیشه نیک) ، هوخت (گفتارنیک) و هوورشت (کردار نیک) بر خوان می نهادند.

گذشت و دلنوازی را عزیزم از درخت آموز که سایه از سر هیزم شکن هم بر نمی گیرد

نماد سبزه در سفره هفت سین ، نماد سبزه چیست ، نماد سبزه عید ، نماد سبزه هفت سین ، سبزه نماد چه چیزی است ؟ ، سبزه نماد چیه ؟ نماد سبزه در هفت سین چیست

سفره هفت سین به چه معنا است ؟

سفرهٔ هفت‌سین از جلوه‌های اصیل نوروز به‌ویژه در میان خانواده‌های ایرانی‌است. هفت سین از مشهورترین مراسم نوروز است، و آن گرد آوردن هفت چیز است که نام آنها با حرف «س» آغاز گردد.

معمولاً بین اشیاء ذیل: سیب، سنجد، سماق، سیر، سرکه، سبزه (دانه‌های گندم و امثال آن که قبلاً در بشقابی کاشته و سبز کرده‌اند)، سبزی، سمنو، هفت چیز برای هفت سین انتخاب می‌شود

هرچند اجزای سفرهٔ نوروزی، باستانی و معنادار هستند و ریشه در سنت‌های ایرانی دارند، به‌طور مشخص نظریه «هفت» جز آغاز شونده با «سین»، جدید است و احتمالاً در قرن بیستم میلادی به کمک رسانه‌های جمعی پا گرفته و فراگیر شده‌است.

سفره هفت سین

در کنار هفت سین، اجزای دیگری نیز قرار می‌گیرند که معمولاً به نماد مفاهیمی چون نوزایی، باروری، فراوانی، ثروت (مانند سکه) و مانند آنها یاد می‌شود. این اجزاء ممکن است برای زینت یا کامل کردن مجموعه باشند.

از جملهٔ این اجزاء می‌توان از آینه، کتاب (قرآن، کتاب مقدس یا مجموعهٔ اشعار از قبیل دیوان حافظ و شاهنامهٔ فردوسی) ، شمعدان (در بعضی سنت‌ها تعداد شمع‌ها به تعداد فرزندان خانواده است) ، تخم مرغ رنگی، گل، شیرینی، آجیل، نان سنگک، گلاب، تنگ یا کاسهٔ آب (معمولاً حاوی برگ یا ماهی یا انار یا ترنج یا سایر مرکبات)، بیدمشک، بادبزن و سبزی خوردن نام برد.

بیشتر بخوانید ::

معرفی نمادهای سفره هفت سین نوروزی

سنجد در سفره هفت سین نشانه چیست ؟

فلسفه ماهی قرمز در سفره هفت‌سین چیست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (11 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits