دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فلسفه چهارشنبه سوری چیست و آیین آن چگونه است ؟
20
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پس از گذشت سال های طولانی، «چهارشنبه سوری» یکی از اندک جشن های فراموش نشده ی ایرانیان در طول تاریخ است. ایرانیان از دیر باز ید طولایی در برپا کردن جشن و سرورهای مختلف داشته اند. با ما در دلگرم همراه شوید تا درباره این روز بیشتر بدانیم .

فلسفه چهارشنبه سوری چیست؟

پس از گذشت سال های طولانی، «چهارشنبه سوری» یکی از اندک جشن های فراموش نشده ی ایرانیان در طول تاریخ است. ایرانیان از دیر باز ید طولایی در برپا کردن جشن و سرورهای مختلف داشته اند.

و در تقویم باستانی آن ها هر روز از ماه نامی دارد که اسم یکی از روز ها منطبق بر نام ماه است که در آیین پارسی هر زمان که نام روز و ماه یکی می شد، مردم با به فال نیک گرفتن این اتفاق، جشن و سرور برپا می کردند.

شمار زیادی از این جشن های متفاوت در میان صفحات تاریخی گم شده و به باد فراموشی سپرده شدند، اما هنوز هم که هنوز است پس از گذشت سال های طولانی تعدادی هرچند اندک از این جشن ها در جای جای ایران بر پا می شود که «چهارشنبه سوری» یکی از اندک جشن های فراموش نشده ی ما در طول تاریخ است.

چهارشنبه سوری، جشنی مخصوص است که در شب چهارشنبه آخرین ماه سال برپا می شود که در واقع پیش در آمدی برای جشن های نوروزی است و با برگزاری این جشن، مردم به استقبال بهار می روند.

طبق آیین باستانی ایرانی در این شب آتش بزرگی برپا می شود، که تا صبح زود و طلوع آفتاب، برافروخته می ماند و مردم از روی آتش می پرند و با گفتن زردی من از تو سرخی تو از من، زردی، بیماری و مشکلاتشان را به دست آتش می سپارند و به جای آن سرخی، گرما و نیرو را از آتش هدیه می گیرند.

البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که با وجود قدمت این جشن، در تاریخ کهن این مرز و بوم، که حتی در شاهنامه فردوسی نیز اشاراتی هرچند کوچک بدان شده است، آئین چهارشنبه سوری به طور کامل مربوط به زرتشتیان نمی شود چرا که آن ها پریدن از روی آتش را عملی زشت، مکروه و نا پسند می دانند.

آئین چهارشنبه سوری چیست؟

آئین چهارشنبه سوری چیست؟

برافروختن آتش: آتش عنصر اصلی جشن چهارشنبه سوری است و پس از برپایی آتش مردم گرد آن حلقه زده، از روی آتش می پرند و غم ها و دشواری هایشان را به آتش می سپارند.

کوزه نو: مردم در شب چهارشنبه سوری کوزه های سفالی کهنه را بالای بام خانه برده و از بالا به پایین پرت می کردند و آن را می شکستند تا کوزه نویی را جایگزین ظرف سفالی پیشین خود کنند، چون بر این باور بودند که در طول سال بلاها و قضاهای بد در کوزه متراکم می شود که با شکستن کوزه، رفع خواهند شد.

آجیل مشکل گشا: پس از برافروخته شدن آتش، اقوام و نزدیکان گرد هم می آمدند و با تبرک کردن دانه های نباتی به نمک آجیل مشگل گشایی درست کرده و نوش جان می کردند چون بر این باور بودند که هر کس از آن آجیل بخورد، نمک گیر شده و نسبت به افراد دیگر مهربان تر می شود و خیانت نخواهد کرد.

فالگوشی: در یکی از رسوم چهارشنبه سوری به نام فالگوشی دختران جوان نیت می کنند، پشت دری می ایستند و به سخنان اهالی خانه گوش می دهند و بر اساس سخنان آن ها نیت خود را تعبیر می کنند.

قاشق زنی: در این رسم دختران و پسران چادری سر کرده و چهره خود را می پوشانند و به خانه همسایگان خود می روند و همسایه از شنیدن صدای قاشقی که به کاسه می خورد بیرون می آید و در کاسه های آنان آجیل و شیرینی می ریزند.

البته هر شهری نیز، در این شب رسوم و آداب مختص به خود را هم به جا می آورد. کاش یاد بگیریم به آداب و سنت های پیشینیان مان احترام بگذاریم و جشن را به جنگ تبدیل نکنیم.

چهارشنبه سوری در شاهنامه

بیشتر بخوانید:

پیام تبریک جشن چهارشنبه سوری

پیام تبریک آخرین جشن ایرانیان در سال (جشن چهارشنبه سوری)

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم ایران چه روزی است ؟

آداب و رسوم چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران چگونه است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (20 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits